todellisuudessa tuo ero on hurjat 2.45 sek 200metrin matkalla mitä tämä auto tulee nopeammin.
Ootkos miettinyt, että tollanen mitätön ero tekee pahaa jälkeä. Jos joku tulee eteen, niin sulla menee esteen havaitsemisesta sekunti siihen, että jarrutus alkaa.
Sekunnin aikana 80 km/h kulkeva auto liikkuu 22 metriä.
Jos nopeutta on 110, auto kulkee 31 metriä.
Eli kuljet jo tossa kohtaa 9 metriä ylimääräistä ennen kuin ehdit tehdä mitään.
Jos 80 km/h kulkeva auto pysähtyy kuivalla tiellä 30 metrin matkalla, on reaktioaikaan kulunut matka mukaan lukien pysähtymismatka 52 metriä.
Jarrutusmatka nousee nopeuden neliössä, joten:
(110/80)^2 = 1.89
30*1.89 = 57
Eli 110 km/h kulkevalla autolla jarrutusmatka on siis 57 metriä ja pysähtymismatka 88 metriä.
Jos oletetaan, että ajelet sitä kahdeksaakymppiä tuolla tiellä ja eteen hyppää hirvi, niin survaiset jarrut pohjaan ja saat auton pysähtymään juuri ja juuri ennen hirveä. Arvaa paljonko vauhtia on hirven kohdalla, jos tuletkin tuota pientä mitätöntä ylinopeutta?
Jarrutus alkaa 9 metriä myöhemmin kuin pienemmässä nopeudessa ja pienemmän nopeuden jarrutusmatka oli 30 metriä, joten jarrutusmatkaa jää enää 21 metriä ennen kuin tömähtää.
21 metrin aikana nopeus ehtii tippua tosta nopeudesta n. 15 km/h, eli osut hirveen kevyellä 95 km/h nopeudella. Ei ole kivaa. Vielä vähemmän kivaa on jos sieltä risteyksestä eteen tuleekin pappa Corsalla. Siihen kun täräytät kylkeen satasta, niin tulee hyvä mieli.
Pienelläkin ylinopeudella on järjetön ero pysähtymismatkaan.
Leikin tossa vaan sillä tiedolla, että jarrutusmatka nousee nopeuden neliöön, joten täysin tarkkojahan laskelmat ei ole, vaan suuntaa antavia. Varmaa on kuitenkin se, että kyseisessä esimerkissä vauhtia on osumishetekellä vielä suoraan sanottuna ihan vitusti.