Ylinopeus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cartma
  • Aloitettu Aloitettu
Se säästö on tasan sen 10-15 min päivässä ja turha sitä on miettiä kuinka paljon se on vuodessa vaikka ajais 200-300km joka päivä, kun se menetetty aika ei kasaudu mihinkään säästöön ja vaikkapa ''perheen yhteiseksi ajaksi''. Naurettavaa selittelyä.

Ehtiihän tossa ajassa lukemaan kotona lehden, tai syömään iltapalaa.. jättäähän se lisää aikaa sitten vaikka sille perheen kanssa yhdessä ololle. Tien päällä vietetty aika nyt ainakin on täysin hukkaan heitettyä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
OT: Saako mopoautolla ajaa muualla kuin kaupunki alueella ?
Vitutti äsken yllättäen hidastaa 80km -> 40km.. Miten helvetissä noi "autot" on saanut edes lainvoiman ?!
 
Miten vitussa ihmiset perustelee sitä ylinopeutta ajan säästämisellä, ja varsinkin sillä tuntimäärällä mitä kertyy vaikka vuodessa?

Se säästö on tasan sen 10-15 min päivässä ja turha sitä on miettiä kuinka paljon se on vuodessa vaikka ajais 200-300km joka päivä, kun se menetetty aika ei kasaudu mihinkään säästöön ja vaikkapa ''perheen yhteiseksi ajaksi''. Naurettavaa selittelyä.

Istu nyt vaikka pari viikkoa työmatkan päätteeksi autossa se vartti ennen kuin meet kotia, kyllähän sitä varmaan jotain muutakin tekemistä siksi aikaa keksii...
 
On muuten jännä kun ajaa motarilla tommosen ohi. 120km/h ( ;) ) - 40km/h. Tuntuu ku semmonen kottero tulis vastaan. :D

Offtopiccia:

Eihän mopoautolla saa edes ajaa moottori- eikä moottoriliikennetiellä? :eek: Miten mopoautoille käy muuten talvella, koskeeko talvirengaspakko? lämmityslaite ei varmaan oo kovin kummone?
 
Ei saa ajaa.

Kevyessä nelipyörässä on käytettävä talvikäyttöön sopivia karkeakuvioisia renkaita joulu-, tammi- ja helmikuussa (Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 16 §:n 2 mom ja 18 §:n 2 mom).
 
Oikeastaan tähän threadiin on Juhin videon jälkeen turha kenenkään lisätä mitään.

Ylinopeus & muut törttöilyt tappaa liikenteessä.

Pitkä itku lyhyestä ilosta.

ps. Kuolinviestin vieminen on perin vittumainen tehtävä...
 
Jännä asia, voiko suoraan sanoa että ylinopeus tappaa? Kyllä itse/kavereiden kanssa tulee joskus vähän ylinopeutta ajettua, mutta kyllä mä omasta mielestäni pystyn hahmottamaan mihin oma auto kykenee ja missä on mitenkin lujaa vaarallista ajaa. Tässä vaan on se että aina kaikki ei ole itestään kiinni.


Mutta kyllä joidenkin, miksei kaikkien kannattais käydä ajamassa radalla autolla joka oikeasti kulkee tai jonkun ajatettavana. Sen jälkeen tajuaa että se 140km/h @80km/h maantiellä ei ole kovaa ajamista, vaan saatanan typerää.

Tän takia ei voi vaan ymmärtää näitä viimeaikoijen onnettomuuksia.
 
Ylinopeus & muut törttöilyt tappaa liikenteessä.
Pitkä itku lyhyestä ilosta.
ps. Kuolinviestin vieminen on perin vittumainen tehtävä...

Varsinkin jos liikenteessä kuolee joku täysin syytön osapuoli. Mun puolesta tappakoon ittesä hurjastellessaan, mutta kunhan sivullisia ei kuole...
 
Varsinkin jos liikenteessä kuolee joku täysin syytön osapuoli. Mun puolesta tappakoon ittesä hurjastellessaan, mutta kunhan sivullisia ei kuole...
Voisi ainakin kuvitella, että se ylinopeutta ajanut keskimääräistä parempi autoilija kyntää keula edellä noista tilanteista läpi eli henkiinjäämisen kannalta optimiasennossa nykyautojen suunnitteluparametreilla. Ehkä pitäisikin lainsäädännön vaatia autoja, joissa turvavyö irtoaa kiinnikkeestään, niskatuki taittuu taakse ja kuljettajan airbägi disabloituu yli 130 km/h nopeudessa. Olisi ainakin todennäköisempää, että hurjastelijat aiheuttavat elämänsä aikana vain yhden onnettomuuden ja geeniperimä ohjaisi liikennekulttuuria turvallisempaan suuntaan.
 
Voisi ainakin kuvitella, että se ylinopeutta ajanut keskimääräistä parempi autoilija kyntää keula edellä noista tilanteista läpi eli henkiinjäämisen kannalta optimiasennossa nykyautojen suunnitteluparametreilla. Ehkä pitäisikin lainsäädännön vaatia autoja, joissa turvavyö irtoaa kiinnikkeestään, niskatuki taittuu taakse ja kuljettajan airbägi disabloituu yli 130 km/h nopeudessa. Olisi ainakin todennäköisempää, että hurjastelijat aiheuttavat elämänsä aikana vain yhden onnettomuuden ja geeniperimä ohjaisi liikennekulttuuria turvallisempaan suuntaan.

Eikös se olisi helpompi jo sitten hirttää ne mopoiässä, eli yhen kerran ylinopeutta, niin hirteen, sehän nopeuttaisi tätä geeniperimää eikä sitten tulisi niitä vahinkolapsia ennen ajokortti-ikää???

/sarcasm
 
Jännä asia, voiko suoraan sanoa että ylinopeus tappaa? Kyllä itse/kavereiden kanssa tulee joskus vähän ylinopeutta ajettua, mutta kyllä mä omasta mielestäni pystyn hahmottamaan mihin oma auto kykenee ja missä on mitenkin lujaa vaarallista ajaa. Tässä vaan on se että aina kaikki ei ole itestään kiinni.

Ei se olekaan itsestä kiinni. Mutta huomaa että ylinopeudella sinä kuittaat pois sen vähäisenkin turvamarginaalin mikä sulla on toisten tekemisien varalle. Motarillakin jos joku uuno vetää ilman vilkkua ohituskaistalle, on sen väistäminen huomattavasti mukavampaa 120 nopeudesta mitä 140. Ja mitä omiin taitoihin tulee, niin valitettavan usein niitä pääsee testaamaan vain kerran. Sen jälkeen on joko 2m multaa päällä, tai jalkoja ei tarvi enää ihan oikesti treenata.
 
Mutta huomaa että ylinopeudella sinä kuittaat pois sen vähäisenkin turvamarginaalin mikä sulla on toisten tekemisien varalle.

Tän allekirjoitan täysin. Muistan tässä erään kerran, kun Tampereelle ajelin ja pientareelle oli pysähtynyt pakettiauto. Tää pakettiauto sitten tunkee pientareelta tielle ilman vilkkua suoraan eteen. Onneks ajoin rajotuksen mukaisesti 120, enkä esim. 140.
 
ps. Kuolinviestin vieminen on perin vittumainen tehtävä...


Kuuluu sarjaamme "Ei niin hohdokkaita hetkiä ihmisen elämässä". Vähääkään empatiakykyä omaavan ihmisen on hienoa kertoa esimerkiksi alle keski-ikäiselle perheen äidille, tenavien leikkiessä jaloissa, että miehes kuoli viime yönä.

Kaahaamisessa on tosiaan se paska puoli että tilanteet tulevat monesti eteen nopeammin kuin aiottua. 80km/h alueella 110km/h vauhti tarkoittaa sitä että sivutieltä tuleva auto tulee ihan eri tavalla yllätyksenä kuin sen kuuluisi tulla.
 
Jännä asia, voiko suoraan sanoa että ylinopeus tappaa? Kyllä itse/kavereiden kanssa tulee joskus vähän ylinopeutta ajettua, mutta kyllä mä omasta mielestäni pystyn hahmottamaan mihin oma auto kykenee ja missä on mitenkin lujaa vaarallista ajaa.
Tulin just taksilla himaan junalta ja taksi ajeli sellaista kuuttakymppiä pientaloalueen läpi vievää leveähköä tietä, jolla on 40km/h nopeusrajoitus. Auto oli selvästi kuskin hallinnassa vaikka satoikin vettä aika rankasti, sillä tie on koko lailla suora.

Tien vieressä olevien talojen pihoja reunustaa korkeat pensasaidat. Noiden ohi kun kävelee niin usein näkee lapsia leikkimässä ja pelaamassa pallopelejä aidan takana pihoilla ja parkkipaikoilla. Jos tuollaisesta pimeästä piharisteyksestä juoksee tenava auton eteen, on 60km/h nopeudella lapsen kuoleman todennäköisyys lähes 100%. 40km/h nopeus tuntuu tiellä naurettavan hitaalta, mutta auton kulkema matka reaktioaikana on huomattavan paljon lyhyempi, ja ilman jarrutustakin eloonjäämisen todennäköisyys lapsella on 50% tienoilla ja aikuisella reilusti yli tuon. Vaikka tuollaisen onnettomuuden "syyllinen" osapuoli on tietysti aina se lapsi, tuskin ylinopeutta ajanutkaan ihan päänsilityksellä selviää.

Itse ajelen k.o. tietä rajoituksen mukaan (42 km/h mittarissa). Aika tavallista on, että joku on puskurissa kiinni valoja vilkutellen ja välillä pukkaa autoa ohi (taajama-alueella). Rajoitusten rikkominen on niin jatkuvaa, että tielle on alettu asentaa hidastustöyssyjä, joiden yli pomppiminen vituttaa ainakin allekirjoittanutta.
 
Dopey, en usko että kauheasti löytyy taajama-alueiden ylinopeuksia kannattavia. Hyvin suuri osa kansalaisista taas pitää vapaampien väylien nopeusrajoituksia ja sanktioita suhteettomina. Noiden takia ei enää super-lainkuuliainenkaan pidä ylinopeussakkoa kuin paskamaisena, mutta ei häpeänä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom