Ylinopeus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cartma
  • Aloitettu Aloitettu
Sopivalla tilannenopeudella ajelen.

mercedesr.gif
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siis tarkoititko, että esim. motarilla aivan jokaisella tiellä olevalla autolla olisi nopeus tarkalleen 120,00 km/h? Meinaatko, että on mahdollista niin kauan kuin ihmiset vielä ohjaavat?
Ihmiset ohjaavat, mutta vakionopeussäätimet olisi mahdollista kyllä kalibroida GPS:n avulla lasketulla nopeudella riittävän tarkasti. Kun S-mersuissa pari vuotta sitten tuli varusteeksi tutkalla etäisyyden ylläpitävä cruise control, niin eiköhän sellainen ole vakiovaruste tavallisissa autoissa noin 8 vuoden päästä. Noiden kahden avulla voisi vilkaskin liikenne sujua suurinta sallittua nopeutta ilman että kenenkään tarvitsee vilkaista nopeusmittaria.
 
Nopeusrajoitusjärjestelmän kehittäminen aloitettiin Suomessa vuonna 1973 ja se vakiintui vuonna 1978. Vuonna 1973 tieliikenneonnettomuuksissa menehtyi Suomessa noin 1100 ihmistä ja vuonna 1978 noin 600.-Wikipedia

Ei mitenkään huono suoritus pieneltä puna-keltaiselta kyltiltä.

Ei niin, varsinkaan kun se ei ollut pelkästään sen kyltin ansiota:

Turvavyöt tulivat uusien autojen pakollisiksi varusteiksi etupenkillä vuonna 1973, takapenkillä vuodesta 1978 lähtien.
 
Ihmiset ohjaavat, mutta vakionopeussäätimet olisi mahdollista kyllä kalibroida GPS:n avulla lasketulla nopeudella riittävän tarkasti. Kun S-mersuissa pari vuotta sitten tuli varusteeksi tutkalla etäisyyden ylläpitävä cruise control, niin eiköhän sellainen ole vakiovaruste tavallisissa autoissa noin 8 vuoden päästä. Noiden kahden avulla voisi vilkaskin liikenne sujua suurinta sallittua nopeutta ilman että kenenkään tarvitsee vilkaista nopeusmittaria.


Ei ole autuaaksi tekevä laite tämän suhteen tuo etäisyyden ylläpitävä vakkari ainakaan vielä nykyisellään. Kokemuksesta voin sanoa, että sekin tykkää välillä vähän kiihdytellä ja välillä vähän jarrutella, joten sitä jojo-efektiä tulee jonoon noidenkin kanssa. Tosin jos ne kaikilla on tasan tarkkaan samassa nopeudessa, niin kyllä sitä varmaan aika paljon tasaisemmin liikuttaisiin.

Ko. vehkeen turvallisuutta lisäävä vaikutus on muuten kiistaton, koska vehje alkaa jarruttamaan ihan reippaasti huomatessaan edessä auton koko luokkaa olevan esteen lähestyvän liian nopeasti. Itse ehtii monesti vähän hitaammin reagoimaan, kuin tuo laite, varsinkin hämärässä, pimeässä tai sumussa. Varuste antaa myös edessä olevien havainnointiin ikäänkuin ylimääräisen aistin, kun auton liikkeestä huomaa heti, jos edessä on jotakin hidastamista vaativaa, vaikka katse olisikin harhautunut hetkeksi vaikka steroihin. Tilanteen vaatiessa nopeaa jarrutusta varuste vielä vilkuttelee valoja ja huutaa varsin voimakkaalla äänellä, niin herää pahemmastakin koomasta.

Varmasti tulee yleistymään autoissa tuo laite, niin mukavuuden, kuin turvallisuudenkin kannalta.
(Itsellä käytössä BMW:n versio vehkeestä, joten voi poiketa vähän tuosta Ässän vastaavasta.)


Varsinaiseen aiheeseen, eli ylinopeuteen liikkuen olen kyllä itseltäni koittanut karsia taajamissa pois kaikki ylinopeudet. Siellä niiden kanssa ei voita mitään, ja havainnoitavaa on yleensä aivan tarpeeksi, kun koittaa kytätä kaikki pyöräilijät ja juoksentelevat lapset, kolmioiden takaa syöksyilijät ym. yllätykset. Motarilla sitten mennään vähän yli, mutta varsin kohtuuden rajoissa (ei sakkorajojen yli). Täällä pienellä "rajojen venyttämisellä" on helposti ajallista merkitystäkin, kun kilometrejä kertyy vuodessa varsin paljon.

Ei tämä nykyinen muutos kyllä omiin ajotapoihin juuri vaikuttanut, samoilla mennään mitä ennenkin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom