Ylinopeus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cartma
  • Aloitettu Aloitettu
Tähän ehdottoman sama. Lisättäköön vielä että mua vituttaa suunnattomasti se autoilijoiden segmentti joka ajaa aivan vitullista ALInopeutta moottoritien rampilla, yritä siinä sitten turvallisesti tällaisen persreiän takana liittyä 120 km/h ajavien vauhtiin 60-80 km/h vauhdista. Tuo on sitä liikenteen vaarantamista jos jotain. Nirri tai vähintään kortti pois tuollaisilta mulkuilta :jahas: Ei sinne rampin alkupäähän ihan turhaan ole säädetty nopeusrajoitukseksi sitä 120 km/h:a.
Joo, ehdottomasti kaikilta kuorma-autokuskeilta ja rekkakuskeilta nirri pois, kun ovat hidastelemassa sinun rampillas.

Onko täällä oikeesti näin vitun herkkänahkasta porukkaa, joilla on ihan sairaalloinen kiire joka paikkaan, että jos joku ajaa motarilla 100km/h, niin se saa verenpaineen nousemaan? Kyllä liikenneturvallisuus paranis suuresti, jos näiltä rattiraivoilta otetaan se kortti pois.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo, ehdottomasti kaikilta kuorma-autokuskeilta ja rekkakuskeilta nirri pois, kun ovat hidastelemassa sinun rampillas.
Et tainnu hiffata et kyse on näistä mulkuista normaalien autojenkaa mitkä kiihyttää rampilla sen paskan 60km/h ihanne nopeuteen ja liittyy motarille missä rajotus 120km/h, siinä niitä vaaratilanteita syntyy, se auto ei siintä paskaksi mene jos sen raiskaa edes 100km/h nopeuteen, jollei uskalla kiihyttää rivakasti niin pysykööt poissa sillon motareilta ja ajelkoot niitä pikkuteitä perkele.
 
No höh. Pitääkö sen liikenteen mennä sitten nopeimman mukaan? Aina tulee takaa joku sua nopeampi, väistätkö heti penkkaan?

Heti kun puhutaan ylinopeudesta, aletaan itkemään kuinka mammat ajaa kuuttakymppiä ja siksi on pakko ajaa kahtasataa ohi. Mutta kun suurin osa taitaa ajaa suurin piirtein sitä nopeusrajoituksen mukaista nopeutta. Ja nämä taitavat olla myös niitä köröttelijöitä mitkä pitää ohittaa.

Näihän se menee. Todellisuudessa niitä "hitaasti körötteleviä kukkahattutätejä" on todella vähän suhteessa nopeusrajoitusten mukaan ajaviin. Tämänkin ehkä huomaisi jos ne ylinopeutta ajavat ajaisivat niiden rajoitusten mukaan...Rajoitusten mukaan ajavat ovat sitten niitä "teiden tukkoja" kun ohittavat hitaampia vaikka siellä motarin 2-kaistalla. :jahas:

Pääkaupunkiseudulla pääteillä tämä näkyy hyvin työmatkaliikenteen aikana. Jos lähdet vasemmalle kaistalle ohittamaan ja oma nopeutesi on jo n. 10km/h yli rajoituksen, niin lähes poikkeuksetta siellä on takana on joku kiireinen 5 m päässä autostasi kimpoilemassa (useimmiten tätä korostetaan valoja vilkuttamalla tai ratin nopealla kääntämiselle oikealta-vasemmalle).

Näiden perässä roikkuvien oma vika on se, että vasemmalla kaistalla on meitä tukkoja, jotka eivät viitsi sinne oikealle mennä heti sen yhden auton ohituksen jälkeen, jos edessä siintää toinen ohitettava. Toinen syy on liittymärampit. Ei pysty oikein antamaan tietä, jos vasen kaista on niin tukossa, tai joku Minä-minä -asenteellinen vetää sen raon tukkoon.

Turvavälit (tai välit yleensä) ovat niin olemattomia, ettei sinne aina pysty moottoritienopeuksissa kaistaa vaihtamaan. Omalla vilkun käytöllä vielä heikennät tätä mahdollisuutta. Todennäköisemmin mahdollinen rako ajetaan umpeen, kuin joku antaa sinulle tietä. Olemmehan me autoilijat juuri sillä hetkellä ymmärretävästi niin kiireisiä. Ilmeisesti on näin, että siellä takana ylinopetta ajavan ei tarvitse joustaa ja antaa tietä. Lisäksi se kaistalle pyrkivä rajoitusten mukaan ajava on joustamaton mulkku kun tunkee eteen. Todellista joustoa siis on se, että pysykööt poissa tieltä tai mielellään kotona sen kiireisen, tärkeän ja täydellisen ajotavan omaavan autoilijan tieltä. Mur. Tästä syystä tuolla liikennteessä ruuhka-aikaan vasemmalla kaistalla on yleensä enemmän autoja kuin oikealla. Muutenkin pääkaupunkiseudulla työmatkaliikenteen aikaan tuo ajansäästö ylinopeutta ajamalla on todella marginaalista. Liikennettä on niin "paljon", ettei sitä ohituskaistaa pääse ajamaan koskaan tasaisella nopeudella. Ylinopeutta ajavia suurempi ongelma on Minä-minä -asenne, joka valitettavan usein korostuu ylinopeutta ajavissa. Ovathan he meitä muita autoilijoita jollain tapaa tärkeämpiä ja erilaisia.
 
Et tainnu hiffata et kyse on näistä mulkuista normaalien autojenkaa mitkä kiihyttää rampilla sen paskan 60km/h ihanne nopeuteen ja liittyy motarille missä rajotus 120km/h, siinä niitä vaaratilanteita syntyy, se auto ei siintä paskaksi mene jos sen raiskaa edes 100km/h nopeuteen, jollei uskalla kiihyttää rivakasti niin pysykööt poissa sillon motareilta ja ajelkoot niitä pikkuteitä perkele.
Kyllä mä tajusin, mutta eniten ihmetyttää juuri autoilijat (enkä nyt tarkoita juuri tätä kyseistä henkilöä), joilla on niin saatananmoinen kiire aina johonkin, että on pakko ajaa joka paikassa huomattavaa ylinopeutta ja raivota niille, joilla on ehkä vähemmän kiire. Ja vieläpä monesti tää tapahtuu (normaalilla) työmatkalla, eikä tajuta sitä, että se säästö on silloin noin 5 minuutin luokkaa.
 
Kyllä mä tajusin, mutta eniten ihmetyttää juuri autoilijat (enkä nyt tarkoita juuri tätä kyseistä henkilöä), joilla on niin saatananmoinen kiire aina johonkin, että on pakko ajaa joka paikassa huomattavaa ylinopeutta ja raivota niille, joilla on ehkä vähemmän kiire. Ja vieläpä monesti tää tapahtuu (normaalilla) työmatkalla, eikä tajuta sitä, että se säästö on silloin noin 5 minuutin luokkaa.
Joo, en miekään niitä tajua että jos motarilla painatetaan tuulilasi märkänä räästä 140km/h porukan perässä ohituskaistalla missä muut ajaa vaikka 130km/h, sitten heti seuraavasta rampista käännytää ylös ja meno jatkuu, tai alueella missä 80km/h ni ajetaan perseessä kiinni 1m turvavälillä ja taas niin kiire töihin olevinaan, lähtekööt aikasemmin jos kova kiire on, tarvi vissiin viime tinkaan jättää. Ite jos ajan vaikka motarilla ohituskaistaa 130km/h ja taakse liimautuu joku persereikä 140km/h, huutaa ja räkä lentää että pakko päästä ohi ku kiire töihin ni en ollu väistämässä kun vasta sittenku pääsen ite ohi autoista, myöhästykööt töistä, ei oo mun ongelma.
 
Joo, en miekään niitä tajua että jos motarilla painatetaan tuulilasi märkänä räästä 140km/h porukan perässä ohituskaistalla missä muut ajaa vaikka 130km/h, sitten heti seuraavasta rampista käännytää ylös ja meno jatkuu, tai alueella missä 80km/h ni ajetaan perseessä kiinni 1m turvavälillä ja taas niin kiire töihin olevinaan, lähtekööt aikasemmin jos kova kiire on, tarvi vissiin viime tinkaan jättää. Ite jos ajan vaikka motarilla ohituskaistaa 130km/h ja taakse liimautuu joku persereikä 140km/h, huutaa ja räkä lentää että pakko päästä ohi ku kiire töihin ni en ollu väistämässä kun vasta sittenku pääsen ite ohi autoista, myöhästykööt töistä, ei oo mun ongelma.
Toi on totta. Etenkin taksit tuppaa liimautumaan ihan kiinni, jos ite ohittaa esim rekkaa 100 alueella 110km/h, niin aina siellä on joko taksi tai joku muu liian myöhään töihin lähtenyt kiinni puskurissa. Ja tätä seuraa se mielenilmaus, että kun palataan takaisin oikealle kaistalle, niin sitten painetaan ohi 140km/h ja verenpaine 200:ssa. :D
 
Hmm itse en ainakaan poliisiksi hakeutunut kiusatakseni veronmaksajia sakottamalla turhuuksista. Luulen, ettei ainakaan järjestyspoliisin puolelta puuttumiskynnykset tule juuri muuttumaan tän uudistuksen myötä. Millä ajalla noita lievää ylinopeutta ajavia edes pysäyttelee?

Nämä liikennejutut herättää kyl suomalaisissa aina suuria tunteita :D
 
Et tainnu hiffata et kyse on näistä mulkuista normaalien autojenkaa mitkä kiihyttää rampilla sen paskan 60km/h ihanne nopeuteen ja liittyy motarille missä rajotus 120km/h, siinä niitä vaaratilanteita syntyy, se auto ei siintä paskaksi mene jos sen raiskaa edes 100km/h nopeuteen, jollei uskalla kiihyttää rivakasti niin pysykööt poissa sillon motareilta ja ajelkoot niitä pikkuteitä perkele.

Juuri näin. Jokainen varmasti tajuaa, ettei se yhdistelmä kiihdy, eikä edes kulje kovaa. Mutta tuon kyllä huomaa ja motarilla voi vaihtaa kaistaa ja päästää tämä yhdistelmä turvallisesti tielle. Lisäksi jokainen yhdistelmän perässä motarille ajava varmati TIETÄÄ ettei tuo tule liittymään motarille 120 km/h.

Ei sinne motarille saa traktorillakaan mennä, joten miksi sinne ylipäätään saa mennä henkilöautolla jos ei uskalla ajaa ees lähelle suurinta sallittua? Käsittääkseni tässä maassa pääsee muutakin tietä perille? Parempi pysyä siis poissa teiltä joilla ei uskalla ajaa, eikös tämä ole sitä harkintaa mitä liikenteessä tarvitaan?

Ja joku hyvin mainitsikin noista traktoreista, eli tossa porukassa on tosiaan kahta koulukuntaa. Toiset väistää jopa siihen levikkeelle tai ainakin ajavat tien reunassa. Ja toiset taas vitut välittää siitä miten pitkä jono taakse kertyy. Onneksi tätä jälkimmäistä porukkaa on vähemmistössä, mutta yksikin on jo liikaa!
 
Just tuossa kaffella puhuttiin autoista ja siitä miten jotkut autot on tarkoitettu "aktiiviseen ajoon". Mietittiin että mitäs vittua se tarkoittaa? Erään jampan tuttu ei kuulemma suostunut ottamaan dsg automaattia autoonsa kun se vaihtaa vaihteita liian HITAASTI. Ja mutkaisemmilla teillä sillä ei voi ajaa kun pitää kuulemma olla pientä silmässä jo mutkaan tultaessa.

Toisen työkaverin kyydissä kun menee vaikka lounaalla pizzalle niin meinaa sivuikkunasta lentää pihalle joka mutkassa. Välit edellä meneviin on max 10cm ja ohituksen tehdään formuloista tututlla slingshotilla eli imusta peltejä hipoen ja kone huutaen. Ja ohi mennään vaikka punaisissa perkele. Ihme ettei vielä parkkiin vedä käkkärillä. Miten se jamppa jaksaa tämmöistä joka päivä ja vielä monta kertaa? Ikinä ei aja normaalisti.

Heitä varmaan vituttaa köröttelevät kukkahattutädit ja muut kansalaiset. Ehkä hidas elämä yleensäkin. Ei ne kyllä toisaalta töissä saa hirveästi aikaiseksi.
 
Joo, ehdottomasti kaikilta kuorma-autokuskeilta ja rekkakuskeilta nirri pois, kun ovat hidastelemassa sinun rampillas.

Onko täällä oikeesti näin vitun herkkänahkasta porukkaa, joilla on ihan sairaalloinen kiire joka paikkaan, että jos joku ajaa motarilla 100km/h, niin se saa verenpaineen nousemaan? Kyllä liikenneturvallisuus paranis suuresti, jos näiltä rattiraivoilta otetaan se kortti pois.

Vittu mikä paviaani. Mähän varmaan tarkotinkin tolla linja- ja kuoma-autoja joissa on rajoittimet ja jotka eivät kiihdy mihinkään :rolleyes: Voi jösses mikä sälli, no sä oot vielä niin pentu vielä ettet varmaan oo joutunut liittymään motarilla 120 km/h + ajavan liikenteen sekaan sen rampilla 60:ä köröttelevän henkilöauton takaa. Sitten kun joudut tuohon tilanteeseen niin etköhän säkin tajua ettei se kivaa ole.

Ei tainnut Timiakselle mennä ihan pointti perille.
 
Erään jampan tuttu ei kuulemma suostunut ottamaan dsg automaattia autoonsa kun se vaihtaa vaihteita liian HITAASTI. Ja mutkaisemmilla teillä sillä ei voi ajaa kun pitää kuulemma olla pientä silmässä jo mutkaan tultaessa.

Oikea autojen asiantuntija:hyvä: DSG vaihtaa aika vtun paljon nopeammin kuin kukaan ihminen pystyy. Ja ei pysty muka laittaa pienempää silmään..? :wall: Ostaa siihen rattivaihteet, maksaa juuri ei mitään...

Sori OT...

EDIT: Onkohan tuo jamppa käynyt ajamassa muutaman kerran kartingia ja pelannut 100+ tuntia Gran Tourismoa yms ajopelejä...
 
Noita köröttelijöitä näkee paljon. Nenä kiinni tuulilasissa ja 15 km/h alle sallitun kuivalla kesäkelillä. Ja tietysti keskiviivan päällä mielellään. Aiheuttavat 100% varmuudella enemmän vaaratilanteita kuin 15 km/ h yli sallitun ajavat samoissa olosuhteissa. Ohi noista ajaa sallittua ajavatkin tai sitten koko liikennevirta matelee kohta.
Sitä letkaa ei syntyisi, jos kaikki menisivät noista hitaammin ajavista samantien ohi. Tiet on vaan valitettavasti täynnä säännöllisesti yli nopeusrajoituksen ajavaa porukkaa, jotka eivät kuitenkaan osaa ohittaa vaan juuttuvat siihen hitaasti ajavan puskuriin kiinni. Sitten kun näitä on sen hitaan perässä muutama letkassa, niin ohittaminen hankaloituu huomattavasti kun koko porukasta pitää keltaisten välillä ehtiä kerralla kun väleihin ei mahdu palaamaan omalle kaistalle. Skaalan toisessa päässä ovat sitten ne, joiden on ihan pakko päästä ohi ja vähän ajan päästä ajavat 10 km/h alle nopeusrajoituksen.

Ja se on muuten (ei vastaus Timballe) ihan täyttä tuubaa, että nopeusrajoitusten nosto vähentäisi ylinopeuksia. Tiet on täynnä autoilijoita, jotka ovat siellä selkeästi kisassa niin rajoituksia kuin muitakin autoja vastaan - tässäkin ketjussa muutama on jo ilmoittautunut.

Oma liikenneideologia: Porukka pitäisi saada haluamaan aina vaan nopeampien autojen sijasta mukavampia autoja. Olisi kaikkien fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin kannalta parempi laiskanpulskeasti chillailla paikasta toiseen samaa vauhtia muitten kanssa kuin jokaisen yrittää sinne omaan määränpäähän vähän nopeammin kuin kaikki toiset pääsevät omiinsa.
 
Oma liikenneideologia: Porukka pitäisi saada haluamaan aina vaan nopeampien autojen sijasta mukavampia autoja. Olisi kaikkien fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin kannalta parempi laiskanpulskeasti chillailla paikasta toiseen samaa vauhtia muitten kanssa kuin jokaisen yrittää sinne omaan määränpäähän vähän nopeammin kuin kaikki toiset pääsevät omiinsa.

Maybach kaikille.
 
Oma liikenneideologia: Porukka pitäisi saada haluamaan aina vaan nopeampien autojen sijasta mukavampia autoja. Olisi kaikkien fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin kannalta parempi laiskanpulskeasti chillailla paikasta toiseen samaa vauhtia muitten kanssa kuin jokaisen yrittää sinne omaan määränpäähän vähän nopeammin kuin kaikki toiset pääsevät omiinsa.
Ei minulle tommosta. Helposti aiheutuu enemmän vaara tilanteita kun porukka ajaa puoliunessa super mukavassa autossaan. Usean tunnin matkalla ohittelu tuo vaihtelua siihen suoraan ajamiseen ja pysyy virkeämpänä. Noista mökkimatkoista ei tulisi yhtään mitään jos porukat jäisivät aina sen hitaimman perään.

Nykyinen systeemi (ei lasketa parin viimeisen kuukauden muutoksia) on mielestäni ihan hyvä. Rajoitus 120 ja porukka ajaa 130-140 mikä on ihan sopiva vauhti. Kaiken kaikkiaan porukka voi ajaa omaa vauhtia ja hyvin pääse ohi. Jos nostetaan rajoituksia 140 asti, aletaan jo ajaa 150.
 
Vittu mikä paviaani. Mähän varmaan tarkotinkin tolla linja- ja kuoma-autoja joissa on rajoittimet ja jotka eivät kiihdy mihinkään :rolleyes: Voi jösses mikä sälli, no sä oot vielä niin pentu vielä ettet varmaan oo joutunut liittymään motarilla 120 km/h + ajavan liikenteen sekaan sen rampilla 60:ä köröttelevän henkilöauton takaa. Sitten kun joudut tuohon tilanteeseen niin etköhän säkin tajua ettei se kivaa ole.

Ei tainnut Timiakselle mennä ihan pointti perille.
Onkos sillä väliä lähetkö motarille kuorma-auton vai henkilöauton takaa? Älä tee kärpäsestä härkästä
 
Maybach kaikille.
Muistaakseni uusimmasta S-luokan mersusta oli jotain tutkimusta tehty, että ässäkuskin pulssi oli keskiarvona huomattavasti matalampi kuin kilpailijoiden lippulaivoissa, elikkä elvytysrahoja voidaan säästää huomattavasti ostamalla sellaiset eikä Maybakkeja.
 
En minäkään oikein ymmärrä miksi jonkun mummelin hidastelu voi olla niin raivostuttavaa, kun mummelikaan tuskin siellä tahallaan hidastelee. Lopputulos rekkojen ja hidastelevien mummojen kanssa on kuitenkin täysin sama. Ainoa ero on siinä, että rekkojen hiadstelu johtuu autosta, ja mummojen päästä.

Chillax :piis:
 
Tulee aika paljon ajettua pitkää matkaa, tällä viikolla tullut henkilöauton ratissa parituhatta kilometriä täyteen ja siinä on oppinut tuolla liikenteessä aika paljon. Itseä ei niinkään vituta yksinäiset hidastelijat sillä niistä pääsee aika nopeasti ohi tuikaamaan, enemmänkin vituttaa kun näitä kertyy muutamia peräkkäin, jumivat satasen alueella rekan tai jonkun muun taakse ja ajavat helvetin lähellä toisiaan. Tuollaisen jonon ohitus, jossa on rekka keulilla + 3-6 henkilöautoa lähekkäin, onkin sitten jo huomattavasti vaarallisempaa kuin sen pelkän rekan ohitus, koska vastaantulevien kaistalla vietettävä aika tulee pidemmäksi. Eli sääntönä on se, jos et uskalla ajaa suurinta sallittua, niin anna ainakin muille mahdollisuus sen ajamiseen pitämällä tarpeeksi väliä ja helpottamalla ohituksia.
 
Tästä threadistakin selviää että ihmiset on yksinkertaisesti ääliöitä liikenteessä. Aina ajatellaan omaa hikistä persettä eikä kokonaisuutta. Lisäks oma lukunsa on nämä spedet jotka kilahtelee ja vaarantaa kymmenien ihmisten henkiä jokaisella reissulla kun joku nyt sattu ajamaan mittarin mukaa 100km/h. Ego ei kestä ajaa uudella laina-pemarilla vanhemman auton perässä.

Sitten vielä mainostetaan että parin kympin ylinopeus säästää ihan MINUUTTEJA. Kuhan tekniikka kehittyy niin kiskoilla ajamiseks tää homma menee.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom