Ylinopeus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cartma
  • Aloitettu Aloitettu
Kannattaisi kotomaan "holtittomasta" liikenteestä huolestuneiden päättäjien joskus tehdä kulttuurimatkoja vähän etelämpään tai itään... Sielläkin pysytään kait jotenkuten hengissä? Ei meillä nyt niin huonosti asiat ole...

Eiköhän liikennekuolemien ja onnettomuuksien vähentämisessä olisi tärkeintä nuorten liikenne- ja asennekasvatus ja Poliisin tehokkaampi puuttuminen tälläiseen selvään "häiriökäyttäytymiseen" liikenteessä.

Taitaa vieläkin suurin osa onnettomuuksista johtua hurjasta ylinopeudesta tai selvästä piittaamattomuudesta(järjen puutteesta), jossa on aivan sama oliko rajoitus 80km/h tai 100km/h tai toleranssi 5 vai 10km/h. Jos kuitenkin nuoret jantterit ajelee 140km/h tai ylikin, kuten taisi tuolla Jyväskylän tapauksessa olla.

Lisäksi on rattijuoppoja, huumaantuneita ja muuten vaan kyvyttömiä autojen ratissa, jotka aiheuttavat onnettomuuksia. Totta on, että näissä onnettomuuksissa on ollut osasyynä ylinopeus, mutta ylinopeus ei ole johtunut sakotuksen liian suurista toleransseista tai vääristä nopeusrajoituksista! Näissä tilanteissa rajoituksia tai mahdollisia sanktioita ei olla kuskin toimesta mietitty sekunttiakaan.

Olisi mielenkiintoista saada joskus informaatiota, kuinka monessa onnettomuudessa on ollut syynä ainoastaan lievä ylinopeus! Taitaa olla melko vähissä moiset... Jos tosiaan lasketaan pois kaikki muut pääasialliset onnettomuuden syyt.

Tottahan se on, että ajonopeutta laskemalla saadaan vähennettyä vammautumisia onnettomuuksissa, mutta missä menee raja? Väheneehän ne jos yleisrajoitus lasketaan kaikilla teillä vaikka nopeuteen 60km/h, mutta onko siinä järkeä?

Suomi on suuri maa, missä on pitkät välimatkat autoilijoilla ajettavana. Ymmärrän hyvin yleisen vitutuksen jos työmatkalla menee yhteen suuntaan 10min enemmän, kuin olisi pakko. Tuon kun kertoo työpäivien määrällä, niin tulee jo melkoinen määrä turhia minuutteja auton ratissa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja ketä vittua kiinnostaa, niitä kameroita on noin 1 kappale Suomessa, noilla marakateilla ei ole rahaa niihin kameroihin. Tyhjiä pönttöjä 99%

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009092310295590_uu.shtml

Vaikka noita toimivia kameroita tuon artikkelin mukaan onkin vain joka kymmenennessä pöntössä, ei se hyvä tuuri kauhean pitkälle jatku jos jokaisen pöntön kohdalla nopeutta on parikymmentä kilometriä yli rajoitusten. Jos noita kameroita on 90 ympäri Suomea, on aika todennäköistä että jos ajat pääteitä pitkin vaikka 200km pituisen matkan, sattuu matkan varrelle jo yksi toimivakin pönttö.

Ja kuten tuolla aiemmin joku jo sanoikin, ja tuossa lehtijutussakin tulee selville, niin tuollainen kamera maksaa 40 000€ ja nykyisellään tuottaa 160 000€ vuodessa, joten miksipä ei valtio hommaisi noita vaikka jokaiseen pönttöön? Sehän on kuin rahaa panisi pankkiin, ja vieläpä ihmishenkiä pelastetaan!! (lue valtio saa nyhdettyä lisää rahaa ihmisiltä)
 
Maailman turhin syy perustella ylinopeudella ajamista on ajansäästö, esim vaikka mxm työmatkan keskinopeus olis vaan 100km/h niin matkaan menis tunti ja jos keskinopeuden sais 120km/h niin ajan säästöä olis 10min, wau:D

Jos MXM ajaa töihin ja kotiin 220 päivänä, niin siitä saadaan 10 minuutin kertasäästöllä 2200 minuuttia, joka melkein 37 tuntia. Sen ajan voi käyttää vaikka perheen kanssa rauhoittumiseen mieluummin kuin maantiellä istumiseen.
 
Jos MXM ajaa töihin ja kotiin 220 päivänä, niin siitä saadaan 10 minuutin kertasäästöllä 2200 minuuttia, joka melkein 37 tuntia. Sen ajan voi käyttää vaikka perheen kanssa rauhoittumiseen mieluummin kuin maantiellä istumiseen.
Eikö olisi helpompaa vaikka opetella heräämään joka päivä 10 minuuttia aikaisemmin, niin ei tarvitsisi ajella ylinopeutta ja menettää hermoja sen takia, koska MINÄ haluan ajaa juuri tiettyä nopeutta ja nuo muut idiootit häiritsevät MINUN matkantekoani ajamalla rajoitusten mukaisesti, tai vähän sen alle. Postaustensa perusteella mxm vaikuttaa juuri sellaiselta kuskilta, jolta puuttuu pelisilmä liikenteessä täysin.

Mitä itse ylinopeustoleranssiin tulee, niin ei nuo minun silmääni vaikuta mitenkään älyttömiltä. Kuten tuossa esimerkissä tuli ilmi, niin sakko napsahtaa vasta 11 km/h ylinopeudesta kasikympin alueella. Ei voi olla niin vaikeeta ajaa kasikympin alueella sitä kahdeksaakymppiä, vaikka MINÄ kyllä osaan ajaa ja MINULLA on kiire ja MINÄ kyllä tiedän parhaiten, mikä tälle tielle on sopiva rajoitus.
 
Kerpele sanoi:
Tottahan se on, että ajonopeutta laskemalla saadaan vähennettyä vammautumisia onnettomuuksissa, mutta missä menee raja? Väheneehän ne jos yleisrajoitus lasketaan kaikilla teillä vaikka nopeuteen 60km/h, mutta onko siinä järkeä?

Suomessa näyttää olevan valtiotaholla tälläinen ajatusmalli: lasketaan nopeusrajotusta tai sakotusnopeutta niin keskimääräinen tienopeus tippuu ja turvallisuus paranee. Mutta ei tajuta yhtään että suuri osa onnettomuuksista on kohtaamisonnettomuuksia tai muita pöllöilyjä, jotka eivät johdu siitä että keskimääräinen nopeus tiellä on liian suuri. Sakotusnopeuden ja alennus vähentää keskimääräistä nopeutta, mutta tämä johtuu siitä, että osa ihmisistä alkaa ajaa selkeästi alle nopeusrajoituksen joka taas aiheuttaa enemmän ohituksia ja ohitukset aiheuttavat enemmän vaaratilanteita ja muuta hämminkiä. Eli tämä ei todellakaan nosta liikenneturvallisuutta siinä määrin mitä kuvitellaan.

Suomessa tunnutaan muutenkin olevan liikenneturvallisuuden hakemisessa täysin hakoteillä. Kuvitellaan että suurempi valvonta ja nopeusrajoitusten alentaminen automaattisesti lisää liikenneturvallisuutta. Miksei ymmärretä että tiellä, autolla ja liikennekäyttäytymisellä on erittäin suuri rooli tässä. Ruotsissa tutkittiin että ESP vähentää 40% talvella tapahtuneita onnettomuuksia, mutta Suomessahan ei tälläiselle anneta yhtään huomiota, koska se selkeästi olisi liian helppo tapa parantaa liikenneturvallisuutta. Lisäksi Suomen autokannan keski-ikä on noin 12vuotta. Kaikki tietävät että uudet autot olisivat turvallisempia kuin vanhat, mutta suurempaa halukkuutta ei autokannan uudistamiseen laskemalle autoveroa ei ole. Joo kyllähän se hallitus muutti autoveroa, mutta tämä oli vain pyrkimys myydä vähemmän kuluttavia autoja.

Itse kannatan kulttuurimatkoja Saksaan. Siellä ajetaan todella hyvin. Liikennesääntöjä noudatetaan, mutta ymmärretään että ne nopeusrajoitukset ovat vain jotain lappuja siellä tien poskessa jotka antavat jotain suuntaa kuinka kovaa kannattaa kaahata.

Mielenkiintoista on myös, että Suomessa otetaan liikenteestä 7 kertaa enemmän rahaa kuin sinne käytetään. Eli autoilijaa vedetään aina tilanteessa kuin tilanteessa kölin alta ja kerätään kaikki eurot pois mitä vaan voidaan saada. Ja tämän päälle annetaan tieverkon rapautua paikoin todella heikkoon kuntoon. Tuntee saaneensa vastiketta maksamilleen veroille. N-O-T.
 
Jos kuolonkolaritilastoja katsotaan, niin iso osa ylinopeudesta aiheutuvista kuolemista ovat nuorten kuskien aiheuttamia ulosajoja. Nämä kuljettajat ajavat joka tapauksessa kovaa vaikka sitten jollain sivutiellä, koska se on hauskaa. Ei heihin tehoa mitkään rajoitukset tai kamerat.

Valtateillä tapahtuneet kuolonkolarit taas liittyvät enemmissä määrin kohtalokkaisiin ohituksiin tai muuten vastapuolen kaistalle joutumiseen.
 
Eikö olisi helpompaa vaikka opetella heräämään joka päivä 10 minuuttia aikaisemmin, niin ei tarvitsisi ajella ylinopeutta ja menettää hermoja sen takia, koska MINÄ haluan ajaa juuri tiettyä nopeutta ja nuo muut idiootit häiritsevät MINUN matkantekoani ajamalla rajoitusten mukaisesti, tai vähän sen alle. Postaustensa perusteella mxm vaikuttaa juuri sellaiselta kuskilta, jolta puuttuu pelisilmä liikenteessä täysin.

Mitä itse ylinopeustoleranssiin tulee, niin ei nuo minun silmääni vaikuta mitenkään älyttömiltä. Kuten tuossa esimerkissä tuli ilmi, niin sakko napsahtaa vasta 11 km/h ylinopeudesta kasikympin alueella. Ei voi olla niin vaikeeta ajaa kasikympin alueella sitä kahdeksaakymppiä, vaikka MINÄ kyllä osaan ajaa ja MINULLA on kiire ja MINÄ kyllä tiedän parhaiten, mikä tälle tielle on sopiva rajoitus.

Tehdään niin että SINÄ heräät 10 minuuttia aikaisemmin ja jurnutat sitä kahdeksaakymppiä ja mä voin sitten ajaa yhdeksääkymppiä tyhjää tietä.;)

Enivei, juuri Saksasta tulleena kieltämättä hymyilyttää nämä ylinopeuskouristelut...
 
Eikö olisi helpompaa vaikka opetella heräämään joka päivä 10 minuuttia aikaisemmin, niin ei tarvitsisi ajella ylinopeutta ja menettää hermoja sen takia, koska MINÄ haluan ajaa juuri tiettyä nopeutta ja nuo muut idiootit häiritsevät MINUN matkantekoani ajamalla rajoitusten mukaisesti, tai vähän sen alle. Postaustensa perusteella mxm vaikuttaa juuri sellaiselta kuskilta, jolta puuttuu pelisilmä liikenteessä täysin.

Mitä itse ylinopeustoleranssiin tulee, niin ei nuo minun silmääni vaikuta mitenkään älyttömiltä. Kuten tuossa esimerkissä tuli ilmi, niin sakko napsahtaa vasta 11 km/h ylinopeudesta kasikympin alueella. Ei voi olla niin vaikeeta ajaa kasikympin alueella sitä kahdeksaakymppiä, vaikka MINÄ kyllä osaan ajaa ja MINULLA on kiire ja MINÄ kyllä tiedän parhaiten, mikä tälle tielle on sopiva rajoitus.

En missään tapauksessa halua kannustaa minä-ite -ajatteluun liikenteessä. Totesin vain, että keskinopeuksilla ja niistä saatavalla pienelläkin ajansäästöllä on merkitystä, jos siitä pääsee nauttimaan säännöllisesti. Esim. moottoritienopeuden ero 100 v. 120km/h on merkittävä silloin, jos siellä ajaa riittävästi päivittäin.

Olen itse tien päällä arkipäivänä työmatkoilla 90-120 minuuttia. Työmatkan kesto ei niinkään ole kiinni nopeusrajoituksista minun kohdallani kuin siitä, että Ateena on kovin ruuhkainen. 15 minuutin voitto 80km päivämatkallani on ruhtinaallinen niin oman olon kuin perheenkin kannalta, jos sen voisi saavuttaa joka päivä.
 
Ehkä mä en vaan viel ymmärrä, mutta kuinka jonkun päivä voi olla kymmenestä minuutista kiinni, voihan sitä laskea että siitä jää 37 tuntia käytöön, mutta käytätkö oikeasti sen 37 tuntia sitten perheen kanssa vai meneekö se johonkin muuhun. Noita minuutin säästöjä nyt saa helpomminkin, kun liikenteestä.. Suunnittelee esim. kauppareissut uusiksi niin saattaakin jäädä jo pari tuntia viikossa ylimääräistä. Ei siitä sen enempää menee OT:n puolelle ja ei sillä, että itsekään nauttisin venyvistä ajomatkoista, mutta se 10min ei mun elämään ainakaan niin paljon vaikuta, että jaksaisin stressata joka päivä sen edellä ajavan nopeudesta. Niin ja lopettaa sen Pakkiksella notkumisen niin jää perheellekin aikaa eikä tarvi sitä 10min yrittää saada ajamalla:D
 
Olen ajellut rajoitusten mukaan paittiarallaa viimeiset 5 vuotta ja minusta tuo on hyvä uudistus.

Nykylainsäädännöllä autojen väliset nopeuserot on liian suuret, kun osa porukasta ajaa mittarin mukaan rajoitusnopeutta tai vähän alle, osa suurinta sallittua nopeutta mittarivirhe huomioiden (itse olen tässä porukassa), osa rajoitus + mittarivirhe + 15km/h ja osa niin lujaa kuin pääsee / uskaltaa. Kun ajaa rajoitusten mukaan, näkee ylinopeudesta aiheutuvia läheltä piti -tilanteita vähän väliä.

Itse toivoisin autoihin sellaista nappia, jota painamalla auto ajaa koko ajan suurinta sallittua nopeutta GPS:n perusteella, ei auton oman nopeusmittarin. Jos kaikissa autoissa olisi tällainen, ei kenenkään tarvitsisi ohitella.
 
Olen ajellut rajoitusten mukaan paittiarallaa viimeiset 5 vuotta ja minusta tuo on hyvä uudistus.

Olen ajanut käytännössä aina rajoitus +15 - 20km/h ja minusta tuo uudistus on perseestä.


Nykylainsäädännöllä autojen väliset nopeuserot on liian suuret, kun osa porukasta ajaa mittarin mukaan rajoitusnopeutta tai vähän alle, osa suurinta sallittua nopeutta mittarivirhe huomioiden (itse olen tässä porukassa), osa rajoitus + mittarivirhe + 15km/h ja osa niin lujaa kuin pääsee / uskaltaa. Kun ajaa rajoitusten mukaan, näkee ylinopeudesta aiheutuvia läheltä piti -tilanteita vähän väliä.

Nykylainsäädäntö ei huomioi eikä rankaise tarpeeksi tarpeetonta alinopeutta ajavia. Ylinopeudesta ei seuraa automaattisesti läheltä piti-tilannetta. Läheltä piti-tilanteita aiheutuu käsitykseni mukaan lähinnä typeristä, väärissä paikoissa tehdyistä ohituksista. Kuten edellä sanoin, ajan säännöllisesti ylinopeutta, mutta en silti aiheuta läheltä piti-tilanteita.


Itse toivoisin autoihin sellaista nappia, jota painamalla auto ajaa koko ajan suurinta sallittua nopeutta GPS:n perusteella, ei auton oman nopeusmittarin. Jos kaikissa autoissa olisi tällainen, ei kenenkään tarvitsisi ohitella.

Ja autot olisivat yhtä haitaria ensimmäisen traktorin perässä.
 
Ei voi ymmärtää miks pitää keksii kaiken maailman selityksiä lainrikkomiselle, joko siitä hyötyy 37 tuntia vuodessa tai sit lopulta ne vaaratilanteet on sallittua nopeutta ajavien vika..

edit. miksette suoraan vaan myönnä että olette muka lain yläpuolella ja se on tehty vaan tyhmiä varten
 
Maailman turhin syy perustella ylinopeudella ajamista on ajansäästö, esim vaikka mxm työmatkan keskinopeus olis vaan 100km/h niin matkaan menis tunti ja jos keskinopeuden sais 120km/h niin ajan säästöä olis 10min, wau:D Paitsi, jos ajetaan reilusti ylinopeutta niin sitten saadaan vähä aikasäästöäkin, mutta motarilla on 100km matkalla on ihan sama ajaako 120,130 vai 140..
Noin lyhyellä matkalla ehkä joo. Itse ajaessani joka kuukausi edestakaisin sellasen 400km kumpaankin suuntaan säästän ajamalla mittarin mukaan +10km/h rajoitukseen (todellista jotain 6-7) jo huomattavasti aikaa. Varsinkin jos tuota verrataan eniron arvioimaan aikaa.
Poliisin ylijohto kertoi torstaisessa tiedotustilaisuudessa, että huomautuksen saa kuunvaihteen jälkeen 3–7 kilometrin ylinopeudesta ja rikesakon kahdeksan kilometrin tai sitä suuremmasta ylinopeudesta.

Poliisi käyttää nopeusvalvonnassa edelleen kolmen kilometrin teknistä varmuusvähennystä, jolla se pyrkii takaamaan tiellä liikkuvien oikeusturvan mittausvirheiden varalta.

Tämän vuoksi esimerkiksi 80 kilometrin nopeusrajoitusalueella huomautuksen saa käytännössä vasta 86 kilometrin mittaustuloksesta ja rikesakon 91 kilometrin mittaustuloksesta.

Poliisi vähentää luvusta ensin kolmen kilometrin marginaalin ja antaa sitten huomautuksen kolmen kilometrin ylinopeudesta ja rikesakon kahdeksan kilometrin ylityksestä.

Hesari


Onko tuo nyt sitten niin paha juttu jos 11 km/h ylityksestä saa rikesakon?
Ei näillä tiedoilla. Itse elin vielä aamulla siinä uskossa että se huomautusrajakin on jo 3km/h ylinopeutta ja sakkoja alkaa napsua tuosta 6km/h.
 
Noihin partioihin varmaan törmäätkin todella useasti...
Umm? No siis itse en paljoa aja sellaisia teitä, missä on kiinteitä kameroita. Pari kertaa olen kolmostiellä nähnyt kamera-auton. Ennemmin tutkauksia tulee kyllä ihan mondeoista.
 
Ensin myönnetään; Kuulun porukkaan joka ajaa esim 100km/h alueella mittarin mukaan 115-120 kmh, eli GPS:stä napattu oikea nopeus pyörii 108-112km/h välillä.

Tää uudistus tulee menemään perseelleen, aika varmasti vaaralliset ohitukset lisääntyy ja turvavälit unohtuu entistäkin useammin.
Ai miksi? Maantiet on jo nyt täynnä niitä kukkahattu-tanttoja ketkää ajaa vanhalla Micralla satasen alueella mittarin mukaan 98kmh(tod. nopeus 90kmh), sitten kun toitotetaan tiukasta valvonnasta ja sakkorajasta niin tämä sama porukka ajaa mittarin mukaan sitä 90kmh :rolleyes:

Aion kyllä jatkossakin ajaa gps:n mukaan korkeinta mahdollista nopeutta millä välttää sakon. Ihme on jos jaksaa poliisi kääntyä perään 80:n alueella jos tutka näyttää mun kohdalla 86kmh...

Kiva nähdä aikanaan kovaa faktaa, että kuinka paljon uudistus on vähentänyt pahoja kolareita. Tietenkin ottavat kunnian yleistyvältä ESP:ltä tässäkin.

Hieman OT:n puolelle, mutta autoalan ihmisetkin ihmettelee että miksi uuteen autoveroon ei tullut turvavarusteisiin perustuvaa verovähennystä. Esimerkiksi xenon-valot, ESP, neliveto ja sivuturvatyynyt olisi voinut alentaa veroa tietyllä prosentilla. Noh, eikai siinä muuta syytä ole kuin verotulot.

Kenelläkään tiedossa hyvää kämppää Saksasta..? Alkaa muutenkin tympiä valtion alv-korotukset yms veron korotukset...:D
 
Mun mielestä pitäisi samaan aikaan keskustella siitä että korkeimmat rajoitukset ovat liian matalia, nollatoleranssi on ok jos samalla nostetaan 100->110 ja 120->130. Joka tapauksessa uudistus ei hirveesti vaikuta kun mä en näe poliiseja muuta kuin punttisalilla...
 
Ei voi ymmärtää miks pitää keksii kaiken maailman selityksiä lainrikkomiselle, joko siitä hyötyy 37 tuntia vuodessa tai sit lopulta ne vaaratilanteet on sallittua nopeutta ajavien vika..
edit. miksette suoraan vaan myönnä että olette muka lain yläpuolella ja se on tehty vaan tyhmiä varten

Lehdessä oli kerran hyvä mielipide navigaattoreista ja niiden nopeuskamerainfoista. Ihmetteli miksei niissä naveissa ole myös kapunkien ja pankkiautomaattien valvontakameroita ym. merkittynä. Meinaan ettei jää kiinni jos haluaa kolkata tai fyysisesti rakastaa yksipuolisesti jotakuta.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom