Ylinopeus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cartma
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Umm? No siis itse en paljoa aja sellaisia teitä, missä on kiinteitä kameroita. Pari kertaa olen kolmostiellä nähnyt kamera-auton. Ennemmin tutkauksia tulee kyllä ihan mondeoista.

Niin, mutta montako sellaista partiota luulet löytäväsi jotka pysäyttävät sinut 3km/h ylityksen takia?

Lehdessä oli kerran hyvä mielipide navigaattoreista ja niiden nopeuskamerainfoista. Ihmetteli miksei niissä naveissa ole myös kapunkien ja pankkiautomaattien valvontakameroita ym. merkittynä. Meinaan ettei jää kiinni jos haluaa kolkata tai fyysisesti rakastaa yksipuolisesti jotakuta.
Kai sinne saa nekin itse tallentaa, jos kokee tarvitsevansa. Kun eipä noi nopeuskameratkaan niissä ole myyntipakkauksessa.

Niin, mutta montako sellaista partiota luulet löytäväsi jotka pysäyttävät sinut 3km/h ylityksen takia?
Jos uudistuksenkaan jälkeen niitä ei löydy, niin sitten ei oo paljoa valitettavaa. Tai siis on valitettavaa, jos pysäytysraja kuitenkin laskee esim. kymppin ylitykseen. Sain itse vain käsityksen, että kohta pysäytellään tosissaan. Ehkä käsitin väärin.

Jos uudistuksen jälkeenkään niitä ei löydy, niin sitten ei oo paljoa valitettavaa. Tai siis on, jos pysäytysraja laskee johonkin kymppiin. Sain itse vain käsityksen, että sen jälkeen pysäytellään. Ehkä käsitin väärin.

Nykyisellään kaupunkialueella saa monessa kylässä vedellä ylinopeutta sen 20km/h helposti koska poliisi ei ehdi puuttua, maantiellä ylinopeutta saa olla kylästä riippuen about 15km/h ja sittenkään ei voi olla varma että poliisi ehtii pysäyttää. Nyt uudistuksen myötä puuttumiskynnys olisikin sitten 3km/h mutta resursseja ei lisätä. Yhtälö ei tunnu toimivalta.

Eli siis koskeeko tuo laki nyt niin tutka-autoja kuin tolppiakin? Vai meinaatko että edelleen kärsii ajella sen +3-9km ylinopeutta ja eivät reagoi?

Myönnän samaa kuin Janrei. Ajan vakionopeuden säätimellä 109 asetuksella 100 rajoituksella ja oikea nopeus on silloin 105. Ja jos sitten eteen tulee joku kukkahattu niin ohi mennään kun sopiva tilanne tulee. Ja tuossa sitten onkin se että jos tuohon ohituksen jälkeen heti tulee se tutka-auto niin maksumiehiä ollaan.

Niin montakohan ihmistä kuolee vuodessa kolareihin jossa syynä on ylinopeus/vaaralliset ohitukset.

Monessako ylinopeudessa tai ohituksessa on syynnä se että joku tupelo tai kukkahattu ajaa sitä turvallista 80km/h satasen alueella sillä lappiin oli luvattu lumisateita ja 47km sitten oli liikennemerkki jossa varoitettiin tietyöstä.

Edit.

Myönnän että ajan tutulla tolppa tiellä aina sen +5-9 ylinopeutta ja hiljennän siihen tolppaan. Olishan se tyhmää ajaa sakon verran siihen. Ja tuntemattomillakin teillä on aina se +5-9 nopeutta liikaa ja sielläkään ei ole tullut sakkoja tolpista. Joten tuo navigaattori homma on mielestäni aivan typerää.

Niin montakohan ihmistä kuolee vuodessa kolareihin jossa syynä on ylinopeus/vaaralliset ohitukset.
Kysymys kuuluukin; Tuleeko valtion tehdä kaikkensa, jotta nuo toopet eivät kuolisi, kun eivät osaa lukea tilanteita ja ohittaa sopivassa tilanteessa? Entä tapahtuuko suurin osa kuolonkolareista rajoitus+10 nopeuksissa vai "vähän" suuremmissa. Vai onko kyse nopeudesta vai kykenemättömyydestä auton hallintaan tai paniikista.

Yritin etsiä mutta en millään löytänyt. Mikähän on rattijuoppo- ja ylinopeuskuolemien välinen suhde. Ja millaisista ylinopeuksista puhutaan silloni kun kolari johtaa menehtymiseen. Uskoisin, että 10-20 prosentin ylinopeudet eivät ole ne kaikkein tappavimpia. Tosin tässäkin puhun valtateistä.

Eli siis koskeeko tuo laki nyt niin tutka-autoja kuin tolppiakin? Vai meinaatko että edelleen kärsii ajella sen +3-9km ylinopeutta ja eivät reagoi?

No ei sieltä mitään lakia ole kyllä tulossa. Ylinopeus on kiellettyä, oli sitä sitten 1 tai 100kkm/h tunnissa. Se todellakin on sitten eri asia mihin poliisipartio ehtii puuttua. Kynnys voi varmaankin joissain tapauksissa hieman laskee, mutta turha kuvitellakaan että tuolla randomisti vedetään kaikki lievää ylinopeutta ajavat sivuun. Se ei vain ole mahdollista.

Jos autot vain liikkuisivat ja ihmiset osaisivat olla vaihtamatta kaistaa toistensa päälle tai ajautumasta vastaantulevien kaistalle. :rolleyes:

Mun tuttava oli tässä lähi aikoina (n.1-2kk) sitten saanut rikesakon 3-6 km/h ylinopeudesta ja tää tapahtui kehällä.

kannattaako tuollaista sakkoa suosiolla ottaa vastaan ?

on se kyllä aika huvittavaa jos poliisi tulee:
Poliisi: Tiedättekö mikä tässä on nopeus rajoitus?
x: 60km/h
Poliisi: Sitten varmaan tiedätte että ajoitte 3km/h ylinopeutta!

En kyllä tajua miten sitä voi haukkua naurettavaksi, että lakia aletaan valvoa tarkemmin. Jos sitä rajoitusta rikkoo, sitä rikkoo, harvoinpa sitä vahingossa tehdään. Kovin heppoisesti sitä näköjään itselle uskotellaan se oman ylinopeuden ajamisen tarpeellisuus/järkevyys. Eipä noissa argumenteissa mitään järkeä ole. Ja siitä on iha turha valittaa jos joku ajaa about sitä rajoitusta, sehän noudattaa sillon lakia.

Myönnän kyllä, ettei itsekään tule noudatettua nopeusrajoituksia ja tulee ajeltua tilanteen mukaan n. +10km/h rajoitukseen. Mutta en kyllä rupea siitä kitisemään, että saatan saada sakot. Itse sen riskin otan.

Tullaan perus kysymykseen, antaako toisten toopeus teille oikeuden ajaa lainvastasesti?

Pitääkö koko liikennevirran sujua hitaimman mukaan? Eikä tähän voi mitenkään puuttua. Esim. pakotetaan ajamaan tiensivuun jos takana on esim. 5 autoa ja päästämään letka ohi.

Noita köröttelijöitä näkee paljon. Nenä kiinni tuulilasissa ja 15 km/h alle sallitun kuivalla kesäkelillä. Ja tietysti keskiviivan päällä mielellään. Aiheuttavat 100% varmuudella enemmän vaaratilanteita kuin 15 km/ h yli sallitun ajavat samoissa olosuhteissa. Ohi noista ajaa sallittua ajavatkin tai sitten koko liikennevirta matelee kohta.

Kai sinne saa nekin itse tallentaa, jos kokee tarvitsevansa. Kun eipä noi nopeuskameratkaan niissä ole myyntipakkauksessa.

Ainakin mun Navigonissa oli suoraan. Ja muutkin mainostavat isosti traffic camejansa. Saa ihan päivittää tiedot maksutta kun on tuotteen ostanut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom