Ylikunnosta (Bisley huom!)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja quaz
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Noniin, quote Parhaita salimuistoja -threadista

quaz sanoi:
Toinen mikä on jäänyt hyvin mieleen kun käytiin n. 10 päivää putkeen salilla ja oli hirveä ylikunto ja ei oikein saanut nukuttua, mutta pakko oli silti tehdä penkkiä. Olin siinä mielessä outo tapaus että en tykännyt silloin, enkä edelleenkään hauiksen treenaamisesta, joten ihan aito RHP en koskaan ollut. Sitten kun oikeesti kädet vaan tärisi ja heikotti niin "jouduttiin" pitämään taukoa.

johon Bisley vastasi

Bisley sanoi:
Ihan offtopicina, ei 10 päivässä voi ylikuntoa tulla. Se tulee, jos sellaista edes oikeasti on, piiitkällisen kuukausien treenaamisen, huonon nukkumisen ja vähäisen ravinnon vaikutuksesta.

Kehonrakentajan vanha sananlasku:
Ei ole olemassa ylikuntoa. Se on vain merkki liian vähäisestä ruoasta! :D

johon vastasin

quaz sanoi:
Oli tossa käyty jo kuukausia 3-5krt viikkoon treenaamassa lähes pelkästään kahta lihasryhmää. Toi putki oli se viimeinen niitti, ja väitän kyllä tietäväni mitä on ylikunto ja miten siihen pääsee. Enkä tuossa mielestäni sanonut että se tuli siinä 10 päivässä.

[/end offtopic]

johon Bisley vastasi ja joka jäi sylettämään

Bisley sanoi:
Miten niin kuukausia? Mä oon käyny 10 vuotta 5 krt/vko salilla ja ensimmäiset 6 vuotta tein suurinpiirtein kans muutamaa lihasryhmää(tyhmyyksissäni) ja ihan normaali olotila aina on ollut?. Joten kysymys kuuluu, mitä se ylikunto on? Kerro mulle? Miten se ilmenee, kun kirjoitat, että viikossa treenasit 3-5krt? siihenhän mahtuu 3-4 lepopäivää/vko? Älä nyt väitä että oot ollu ylikunnossa. Ainakaan mulle, joka käy tällä hetkellä 7 krt/vko salilla ja tekee 90min aerobista joka päivä ja nukkuu 5-6 tuntia yössä ja kalorit on keskimäärin 2350! Siinä jos missä pitäisi tulla ylikuntoa, mutta silti tässä on meikäläiselle hämärää mitä se on!

No onhan se hienoa että sinulla ei ole ollut ylikuntoa ja on pysynyt hämäränä mitä se on. Mietin että jaksaako tästä alkaa edes vääntämään. Päädyin kuitenkin kirjoittamaan tämän threadin, koska mielestäni tuo viimeinen postaus oli ärsyttävän ylimielinen.

Väitätkö tosissasi, että sohvalta repäisty kaveri joka lähtee suoraan, ilman minkäänlaista peruskuntoa treenaamaan säännöllisesti, väärin, liikaa ja täysiä, syö pääasiassa kouluruoan, pepsiä ja ehkä voileipiä, ei venyttele, eikä huolla lihaksiaan voi mennä ylikuntoon "pelkästä salitreenistä"? Vaikka treeniuran alussa tuntemus omasta kropasta oli huonoa, pystyin erottamaan tämän tuntemuksen erilaisena perinteisistä flunssista yms. taudeista jo silloin. Oonko sitten ollut vaan ihan tukossa ja sen takia olkapäät tulehtui, tulokset ja suorituskyky laskivat, leposyke jatkuvasti yli 100, en saanut nukuttua, ruoka ei maistunut ja keskittymiskyky heikko jatkuvan levottoman olon takia? Myös lääkärin tekemä diagnoosi oli ylikunto. Muutaman viikon lepäilin ja se oli sillä selvä.

Jos et itse ole ollut ylikunnossa, älä nyt väitä että minä en olisi voinut olla. Ja joo, kusit mun aamumuroihin..

No eipä toi ylikunto ole tuulesta temmattu juttu.
Kovat kyykky ja mave sessiot rassaa hermostoa enemmän, riippuu vähän tietysti mikä on treeni tyyli, miten paljon pystyy treenaamaan.

Toisaalta ihmisillä on niin erilainen palautumiskapasiteetti, jotkut pystyy helposti tekemään esimerkiksi 5-6 krt viikossa ja 2 tuntia per treenikerta ja jotkut eivät pysty tekemään treenit kuin 1-3 krt viikossa ja alle 45 min. per treenikerta.

Voihan tuohonkin vastata:
"paskapuhetta ja ei vaan ole tahtoa tehdä treeniä 5-6 krt viikossa..." :hyper:

Onko sillä vitunkaan väliä muuten treenaako "kovaa" ja paljon, jos kehittyy vaikka treenaamalla 2 krt viikossa?

Pelkän hyvän fiiliksen ja tuntuman takia olisi/on aika puuduttavaa treenata, mielummin iskee menemään "rautaan tankoon lisää mentaliteetillä" treenit kuin pumpin ja fiiliksen.

Kusin myös nyt aamumuroihin?

edit: ottaako Bisley myös huomioon sen, että paska olotilakin voi olla ns. hyvä jos tarpeeksi kauan on huonossa olotilassa?

Minusta tärkeintä tuosta ylikunnosta puhuttaessa on se, että älyää että meistä jokainen on yksilö. Toiselle joku määrä voi olla sopiva, toiselle liikaa, jollekin aivan liian vähän. Mun korvaan, quaz, nuo sun oireilut kuulostaa todellakin ylikunnolta - olitpa sitten jumpannut samaan tyyliin kuin Bisley tai et. Siinä kohti nimenomaan mennään metsään kun aletaan vertaamaan itseä toisiin. Uskallan sanoa, että tiedän tämän koska oon tehnyt itse samoin ja tuloksena on nimenomaan ollut se ylikunto. Mielestäni on väärin alkaa huutelemaan, että joku ei voi olla ylikunnossa jos itsekään ei jollain liikunta/lepo/ravintomäärällä ole ylikuntoon mennyt.

Pohjoisvirta sanoi:
Toisaalta ihmisillä on niin erilainen palautumiskapasiteetti, jotkut pystyy helposti tekemään esimerkiksi 5-6 krt viikossa ja 2 tuntia per treenikerta ja jotkut eivät pysty tekemään treenit kuin 1-3 krt viikossa ja alle 45 min. per treenikerta.
-> tässä oli mielestäni hyvin väännetty rautalangasta tuo asia.

Ainoa mikä jäi vähän ihmetyttämään oli tuo vain 2vk lepo. Miten kahdessa viikossa voi tuollainen kuukausien aikana kehittynyt elimistön hälyytystila mennä pois? Toki ehkä tässäkin pitäis sanoa, että olemme yksilöitä...

Ei ole tarvetta tulla tähän threadiin pätemään, tää asia vaan aina kiinnostaa ja puhuttaa mua joten pitipä sitten ilmaista oma mielipiteeni.

Bisleylle kysymys ihan mielenkiinnosta: Etkö usko, että vuosien treenaamisen jälkeen se kehon kestävyys kasvaa? Jos olisit vetänyt samaa treenimäärää samalla ruokamäärällä silloin 10 vuotta sitten, niin etköhän sä olisi silloin voinut hyvinkin saada itses ylikuntoon. Voihan olla, että nyt pitkällisen harjoittelun tuloksena sun kroppasi kestää paljon enemmän stressiä eikä petä. Toisaalta myös kisajännitys, tsemppi jne. voi sysätä niitä oireiluja eteenpäin ja ongelmia tulee eteen vasta kisan korvilla tai sen jälkeen. Mä uskon, että psyykellä on myös iso vaikutus siihen olemmeko terveitä vai sairastummeko. Kun stressi purkautuu (esim. kisa on ohi), on keho todennäköisesti huomattavasti alttiimpi kaikenmoisille pöpöille ja krempoille. Vai mitä mieltä sä olet?

Minusta paljon enemmän kyse on loppujenlopuksi tottumisesta, ei mistään geeneistä. Siis kuka tahansa voi treenata 5 krt koko kropan viikossa, edellyttäen että sopeutumiskäyrä on ollut tarpeeksi loiva. Sen sijaan jos otetaan treenaamaton henkilö X pystymetsästä, ja laitetaan vetämään 5 kohtuu kovaa treeniä viikossa kuukauden ajan, niin takuu varmasti olo on *hieman* tukkoinen, vaikka olisi mitkä superhyper kilpapyöräilijä/maastohiihtäjä-geenit.

Olin aikanaan sitä mieltä että en voi tehdä jalkoja kaksi kertaa viikossa. Eivät "kerenneet palautua." Sanomattakin selvää että treenasin 4-jakoisella haistapaskaroinauskehonrakentaja-ohjelmalla. Sitten tutustuin koko kropan treenin ihmeelliseen maailmaan HST:n kautta, ja opin treenaamaan kolme kertaa viikossa kohtalaisella intensiteetillä.

Vastikään vedin läpi penkkiä joka päivä n. 10 sarjaa päivässä-ohjelman kuukauden ajan, jonka jto minulle teki. Menestyksekkäästi. Mutta jos olisin yrittänyt samaa alussa, niin en takuulla olisi onnistunut. Kaikkeen tottuu.

Jokainen meistä voisi tehdä kyykkyä ja mavea vaikka joka päivä, kunhan totuttautumiskäyrä ei ole liian jyrkkä, ja osataan edes auttavasti kuunnella omaa kroppaa ja säädellä treeniä sen mukaan.

Minulla on muistikuva että jotkut suomalaiset painonnostajat 80-luvulla yrittivät noudattaa bulgaarivalmentajien ohjelmia.Lopputulos oli että ukot meni ihan tukkoon,eivät kertakaikkiaan kestäneet sellaista treeniä.
Syyhän oli ilmiselvästi liian vähäinen puuron syönti:)

Mun henkilökohtainen mielipide on se, että ylikunto (elimistön yliharjoittelutila)
on nimenomaan kilpa-urheilijoita koskeva asia. Aloittelijan on todella vaikea päästä tuohon tilaan. Tämä ihan siitä syystä, että sitä ei yksinkertaisesti osata treenata siinä vaiheessa tarpeeksi/liian kovaa,näin ainakin salitreenaajista suurimman osan kohdalla.

Yliharjoittelutilaan ei päästä esim. treenaamalla noita legendaarisia rintaa ja hauista päivittäin vaikkapa vuoden ajan. Noiden lihasryhmien harjoittelu loppuu tehokkaasti siihen, kun niissä on harjoittelun estävä tulehdustila. Ylikuntohan on koko kehon ylirasitustila joka aiheutuu sitä ettei elimistölle sallita riittävää lepoa. Mä oon todellakin myös sitä mieltä, että ylikunnon kehittymiseen vaaditaan huomattavan pitkä aika kovatehoista ja kokonaisvaltaista treeniä ilman riittävää palautumista. Näin salitreenaajan näkökulmasta tarvitaan mielestäni siis muutakin kuin sitä itse salitreeniä,ellei sitten treenata päivittäin isoja lihasryhmiä jotka rasittavat aika tehokkaasti koko kehoa.

Aika samanlaisilla linjoilla olen Bisleyn kanssa ja tuolla Bisleyn harjoittelumäärällä saataisiin kyllä aika tehokkaasti aloittelija ylikuntoon,tosin siihenkin menisi hieman aikaa ja todennäköisesti sitä sairastuisi flunssaan tai muuhun harjoittelun keskeyttävään yleissairauteen ennenkuin edes ylikuntoon päästäisiin,ja mistä helvetistä löytyy aloittelija joka heti tuommoiseen harjoittelumäärän lähtisi :D Myöskin kannattaa muistaa se, että kilpabodaria ja aloittelijaa on turha verrata toisiinsa tuon palautumiskyvyn suhteen, erinäisistä syistä johtuen.
Itse en voi väittää ikinä yliharjoittelutilassa olleeni,mutta en halua itseni verrata kehenkään muuhun ja kuinka helposti toiset siihen pääsee. Useita kuukausia se jokatapauksessa vaatii kokonaisvaltaista kehon rasittamista ilman riittävää lepoa.

Kuli sanoi:
Minulla on muistikuva että jotkut suomalaiset painonnostajat 80-luvulla yrittivät noudattaa bulgaarivalmentajien ohjelmia.Lopputulos oli että ukot meni ihan tukkoon,eivät kertakaikkiaan kestäneet sellaista treeniä.
Syyhän oli ilmiselvästi liian vähäinen puuron syönti:)

Heh, ei pelkästään puuron puute vaan se, etteivät olleet tottuneet moiseen frekvenssiin ja voluumeihin.

Itsekin treenaan nykyään kehon kolmesti viikossa ja varsinaisia työsarjoja vaikkapa penkissä tulee tällä hetkellä 18 viikossa ja tuosta palautuu mainiosti, eikä ylikunnosta ole tietoakaan. Toisaalta, eipä nuo sarjat ole mitään loppuun asti tehtyjä + 2 pakkotoistoa mutta raudat varmasti riittävät massan kasvuun. Ei sillä, kyllä ylikuntoon pääseen pienemmilläkin voluumeilla ja harvemmalla treenitahdilla, mutta väittäisin, että suurimman osan palautumiskyky natuna riittää hyvin vaikka treenattaisiin keho 3-4 kertaa viikossa, jos vaan voluumi ja intensiteetti pidetään kurissa.

Edit: niin ja tietysti keho pitää totuttaa tuollaiseen treeniin riittävän pitkän ajan kuluessa...

Samaa mieltä, kaikkeen tottuu ajan myötä kun kroppa samalla kehittyy.
Mutta niin kuin kuli totesi, kaikki johtuu liian vähäisestä puuron syönnistä.
Ehkä Bisleyn leivässä on enemmän ruisjauhoja, ja kanassa enemmän proteiinia jne. verrattuna quazin ruokiin.:)
Ja niinkuin quaz sanoikin että, kovaa treeniä paljon, kouluruoka, pepsiä, voileipiä eikä venyttelyä, voi johtaa ylikuntoon jos ei ole tottunut moiseen.
Itse söin nuorena jotakuinkin saman tyylisesti. Harjoittelin 6 kertaa viikossa, 3-5 tuntia päivässä (eri laji kyseessä.)
Yleensä aina ennen kisoja olo heikkeni, treeneistä ei tullut mitään kun oli kädet pumpissa muutaman minuutin suorituksen jälkeen, sydän hakkaa toistasataa levossakin, heikottaa ja on paska olo.
Monta kertaa viikko ennen kisoja olin kuumeessa, koska vastustuskyky oli niin heikko (to. näk.)
Sillon kun mopo on viritetty huippuvireeseen niin on tosi altis kaikille pöpöille.
Monelle tämä tulee vasta kisojen jälkeen niin kuin Faidra totesikin.
Olit ylikunnossa quaz. Lääkäri oli oikeassa.
Faidraa ihmetytti vain kahden viikon lepo. Mitä ihmeellistä siinä on? Ei kai sitä ylikunnon jälkeen tarvi ihan pohjalukemiin palautua? Mielestäni kahdessa viikossa lihakset saavat riittävästi lepoa ja leposyke laskee alle sadan.
Edellyttää että levon aikana (myös jälkeen) syö oikein ja venyttelee ja tekee kevyttä aerobista. Joissakin tapauksissa ei voi tehdä edes kevyttä aerobista.
Yksilöjuttuja totean minäkin.

Pohjoisvirta sanoi:

Tämä palautumiskapasiteetti on tulosta tietenkin geeneistä, mutta myös treeniin intensiteetinstä, ruoan määrästä ja laadusta, levosta ja käytetyistä lääkeaineista.

Selvää tässä on vain se, että jokaisella palautumiskapasiteetti on omanlainen, kuten Faidra jo totesi.

Treeniin tottuminen ainakin vaikuttaa todella paljon miten paljon voi treenata. Tottumaton voi hyvinkin saada jonkinlaisen ylirasitus tilan jo muutamasta treenistä.
Myös muu stressi vaikutaa siihen miten palautuu treenistä.

Ylikuntoa on käsittääkseni tilapäistä ja kroonista. Kroonisen ylikunnon saa, jos treenaa härkäpäisesti vaikka kroppa pistää vastaan. Siitä palautuminen sitten kestää kauan.

Mullakin on joskus ollut jotain ylikunto oireita, kun treeniä on ollut paljon. Ensimmäisenä alkaa heräileen yöllä kun on liikaa rasitusta ja on vetämäton olo, myös flunssaa pukkaa helposti päälle. Varmaksi en osaa sanoa johtuuko flunssa treenistä johtuvasta stressistä vai olisko tullu muutenkin.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Itse uskon että kroppa sopeutuu kasvaviin treenimääriin hyvin jos nosto tapahtuu hitaasti. Lisäksi kunnollinen ja riittävä syöminen ja yöunet hidastaa ylikunnon tulemista. Myös geenit vaikuttavat tuohon kehon palautumiskykyyn. Ja tietenkin toisilla on vaan isompi voinappi aamupuurossa mikä kasvattaa tuon palautumiskyvyn uudelle asteelle.

Tässä se just huomataan, miten erilaisia ihmisten kropat on. Mä en IKIMAAILMASSA pystyis vetää punttitreeniä 7xvk+90 min aerobista joka päivä 5-6 tunnin yöunilla!:eek: Edes normaali eläminen ei onnistuisi noin lyhyillä unilla kovin pitkään. Tarvin vähintään 8 h unta per yö, ja kun treeniä ja aerobista tulee enemmän, unentarve nousee lähemmäs 10 h/yö.

Kaikille ei ylikuntoa tule, jotkut kasvavat jopa dietatessa. Se johtuu siitä, vuosien salityöllä kroppa on sopeutunut..:D :D

Fiona sanoi:
Tässä se just huomataan, miten erilaisia ihmisten kropat on. Mä en IKIMAAILMASSA pystyis vetää punttitreeniä 7xvk+90 min aerobista joka päivä 5-6 tunnin yöunilla!:eek: Edes normaali eläminen ei onnistuisi noin lyhyillä unilla kovin pitkään. Tarvin vähintään 8 h unta per yö, ja kun treeniä ja aerobista tulee enemmän, unentarve nousee lähemmäs 10 h/yö.

Pitää tässäkin nyt huomata, että kyllä kaikille sellaiset lääkeaineet löytyy, että oma ihmillinen kipuraja saadaan hyvinkin korkealle. Siis jos joku sellaista haluaa.

:offtopic:

En edes tiedä kuka sanoi kelle ja mitä sillä,

Avaudun nyt asiasta, joka häiritsee aina näissä keskusteluissa.

Ylirasitustilassa meistä voi moni olla. Hetkellisesti.

Hetkellisestä ylikunnosta täällä ei ole kärsinyt kuin muutama.

Kroonista ylikuntoa ei ole sairastanut kukaan. Jos on niin kohta tulee posti, jossa muutaman kauden käsittävä sairaskertomuksen oloinen tarina.

Väitätkö tosissasi, että sohvalta repäisty kaveri joka lähtee suoraan, ilman minkäänlaista peruskuntoa treenaamaan säännöllisesti, väärin, liikaa ja täysiä, syö pääasiassa kouluruoan, pepsiä ja ehkä voileipiä, ei venyttele, eikä huolla lihaksiaan voi mennä ylikuntoon "pelkästä salitreenistä"?

Ylirasitusta, ehkä teoriassa kaukaa haettuna jollakin jopa hetkellistä ylikuntoa. Mutta erittäin epätodennäköistä.

Ainoa mikä jäi vähän ihmetyttämään oli tuo vain 2vk lepo. Miten kahdessa viikossa voi tuollainen kuukausien aikana kehittynyt elimistön hälyytystila mennä pois? Toki ehkä tässäkin pitäis sanoa, että olemme yksilöitä...

Koska tila ei ole ollut kroonista ylikuntoa.

Bisleylle kysymys ihan mielenkiinnosta: Etkö usko, että vuosien treenaamisen jälkeen se kehon kestävyys kasvaa? Jos olisit vetänyt samaa treenimäärää samalla ruokamäärällä silloin 10 vuotta sitten, niin etköhän sä olisi silloin voinut hyvinkin saada itses ylikuntoon.

Tämä kai on itsestään selvää tai sitten salilla on oltu aika turhaan.

Mä uskon, että psyykellä on myös iso vaikutus siihen olemmeko terveitä vai sairastummeko. Kun stressi purkautuu (esim. kisa on ohi), on keho todennäköisesti huomattavasti alttiimpi kaikenmoisille pöpöille ja krempoille.

On tunnettu tosi asia, että pitkällisen stressitilan lauetessa ihmisen todennäköisyys sairastua tuledusperäiseen sairauteen on suuri. Se on jopa todennäköistä. Sille ei vaan ole keksitty vedenpitävää tieteellistä selitystä tai teoriaa, joka olisi sitten voitu todentaa. Siksi kannatta miettiä keneltä lääkäriltä tällaista asiaa kannattaa kysyä.

Minusta paljon enemmän kyse on loppujenlopuksi tottumisesta, ei mistään geeneistä. Siis kuka tahansa voi treenata 5 krt koko kropan viikossa, edellyttäen että sopeutumiskäyrä on ollut tarpeeksi loiva. Sen sijaan jos otetaan treenaamaton henkilö X pystymetsästä, ja laitetaan vetämään 5 kohtuu kovaa treeniä viikossa kuukauden ajan, niin takuu varmasti olo on *hieman* tukkoinen, vaikka olisi mitkä superhyper kilpapyöräilijä/maastohiihtäjä-geenit.

Ja tämäkään kaveri ei sairasta kroonista ylikuntoa.

Mun henkilökohtainen mielipide on se, että ylikunto (elimistön yliharjoittelutila)
on nimenomaan kilpa-urheilijoita koskeva asia. Aloittelijan on todella vaikea päästä tuohon tilaan. Tämä ihan siitä syystä, että sitä ei yksinkertaisesti osata treenata siinä vaiheessa tarpeeksi/liian kovaa,näin ainakin salitreenaajista suurimman osan kohdalla.

:thumbs: Elimistö voi olla yliharjoittelu tilassa, hetkellisesti ylikunnossa tai sairastua "ylikuntoon"=krooninen ylikunto.

Faidraa ihmetytti vain kahden viikon lepo. Mitä ihmeellistä siinä on? Ei kai sitä ylikunnon jälkeen tarvi ihan pohjalukemiin palautua? Mielestäni kahdessa viikossa lihakset saavat riittävästi lepoa ja leposyke laskee alle sadan.

Krooninen ylikunto on sairaus, josta ei palauduta noin vain. Kahdessa viikossa ehtii nippa nappa keventää sen verran, että pääsee yliharjoittelusta taas nousun puolelle.

Tässä se just huomataan, miten erilaisia ihmisten kropat on. Mä en IKIMAAILMASSA pystyis vetää punttitreeniä 7xvk+90 min aerobista joka päivä 5-6 tunnin yöunilla! Edes normaali eläminen ei onnistuisi noin lyhyillä unilla kovin pitkään. Tarvin vähintään 8 h unta per yö, ja kun treeniä ja aerobista tulee enemmän, unentarve nousee lähemmäs 10 h/yö.

Näitä on kokeneempien kilpailijoiden vaarallista asettaa ehdottomuuksiksi, koska joku voi alkaa rajoittamaan itseään aivan turhaan ottaessaan mallia näistä. Miten voi tietää ettei siihen/johonkin tule pystymään? Jos siihen ei ole järjestelmällisesti pyrkinyt vuosien ajan. Sopeutumista tapahtuu. Erityisen suurta siirtymää saa aikaan vahva pakko- ja/tai tahtotila. Mukavuuden ehdoilla ei voi mennä, sillä jo pelkän unen määrän rajoittaminen on helvettiä mutta siihenkin tottuu. Ja kas kompensaatiota on tapahtunut, ehdin, pystyn enemmän :hyper:

Eikös lääkeaineet nopeuta palautumista? Tai ole se yksi suurin syy miksi ne "toimivat"?

Minusta pitäisi aina neuvoja antaessa, oli sitten kyseessä kuka tahansa, ottaa huomioon mahdollinen lääkeaineiden vaikutus kyseisiin neuvoihin. Ilman lääkkeitä treenaaviin kun ei aina samat ohjeet päde. Mutta jos tästä ei saa keskutella niin sitten ei...

Vaikka seuraava ei liity salikäymiseen, mutta lihaksia se rasittaa ja sitäkautta ihmettelen tuota suurta kohua ylikunnosta...

Olen ollut Erävaelluksen SM- kisoissa vaeltamassa. Siinä tuli kipitettyä 25kg:n rinkka selässä 3 päivää, 120 km... Ei siitä tullut kuin polvet kipeäksi. Ja ravintoa ei saanut lähellekään riittävää. Ei aihettanut mitään jälkitauteja.

Penkkiä olen myös joskus hinkannut 6 krt viikossa. Joka treenissä tuli lähemmäs 100 toistoa, joista osa ykkösiä. Ei tästäkään tullut kuin tissit kipeäksi.

Eli itsellä ainakin tuollaiseen ylikuntotilaan pääseminen vaatisi aikapaljon.

P.S. Mielestäni ihan ylimainostettua tuo ylikunto, turha sitä on pelätä. Treeniä vaan. Jos siitä stressaa et hui hui nyt tulee ylikunto niin eihän sitä kerkiä ees lihakset kasvaa :D

tukkoisuutta,väsymystä,heikkoutta ja muuta....kaikkia näitä tulee ihan varmasti jossain vaiheessa jokaiselle kovaa treenaavalle ja vähän kevyemminkin. Todelliseen ylikuntoon mennään sillon kun kovaa harjoittelua jatketaan kuukausia vielä, vaikka on tunne, ettei se oma keho ole enää kunnossa.

Jos oikeasti ollaan ylikunnossa niin se tila on levinnyt jo keskushermostoon ja ihan koko elimistöön. Kalimeron sanoin muutamassa viikossa tuo tila voi vähän lieventyäkin mutta siitä ei todellakaan toivuta nopeasti. Jossain tapauksissa toipuminen on kestänyt jopa kauemmin kuin itse kova treenijakso jolla se ylikunto on hankittu. Veikkaan että palstalla ei montaakaan ihmistä kirjoittele jotka tuosta kroonisesta yliharjoittelutilasta ovat kärsineet ja vahva tunne on myös siitä, että ne jotka ovat kärsineet on nimenomaan kilpaurheilijoita.

mä oon yleensä kuullut puhuttavan ylikunnosta salitreenaajien kesken kahden asian yhteydessä:

1. Ihmisten keskuudessa joiden salitreeni perustuu suurimmaksi osaksi lääkeaineisiin---> kuuri loppuu,treenipainot laskee= oon ylikunnossa joten himaan lepäämään ja odottamaan, että seuraavalla kuurilla toi ylikunto häipyy tai motivaatio treenaamiseen löydetään ennen sitä jostain muusta.

2. Salitreenaajien keskuudessa joiden motivaatio hetkeksi/kokonaan häviää. Ihmismieli on kova uskottelemaan erinäisiä asioita. Jos ei ole motivaatiota mennä salille voi olo tuntua hyvinkin väsyneeltä. Päivästä toiseen sitä yritetään lepäämällä ja treenaamattomuudella saada pois mutta keho ja mieli on vaan yksinkertaisesti laiskistunut. Sitten kun sinne liikunnan pariin väkisin raahaudutaan viikkojen taoun jälkeen,ihmetelläänkin kun yhtäkkiä on taas niin hyvinvoiva olo.

molemmissa tapauksissa puheet ylikunnosta ovat olleet siis :anssi:

Hyvin outoa etten tunne ketään kuka on esim. lääkärin tutkimana ja toteamana on ollut ylikunnossa ja sitten salipiireissäkin siitä ylikunnosta puhuu joka toinen ihan normaali puntteja vain harrastuksena kolisteleva.

Anteeksi suorapuheisuuteni :nolo:

Sumppari sanoi:
Voi kai sitä vaikka 34 kertaa viikkoon treenata tulematta ylikuntoon, kun tarpeeksi löysästi vetää.

Voi varmaan, mutta kehittyykö naturaali tälläisellä treenillä? Rankoilla treeneillä kun kuitenkin boostataan kasvuhormoni/testo tasoja. Ja kun naturaalilla näitä ei tule ulkoisella avulla niin onko kevyt treeni kehittävää?

Ja jos ei ole kehittävää niin sitten pitää treenata kovaa, mutta tätä ei voi tehdä usein/paljon jottei mennä ylikuntoon. Ja jottei mennä ylikuntoon pitää treenata kevyesti ja käyttää kemiaa jotta kehitytään?

Suositut

Back
Ylös Bottom