Ylikunnosta (Bisley huom!)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja quaz
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Annie Stark sanoi:
Hoppsan! Mitä väliä sillä on, kutsutaanko sitä ylikunnoksi vai ylirasitukseksi vai miksi. Kansanomaisessa kielessä sitä tilaa kutsutaan"ylikunnoksi", vaikka viralisessa mielessä kyse olisi vasta ylirastiuksesta tyms.Jos uni ei tule, reeni ei kulje/huvita, ruokahalua ei ole, leposykkeet on korkealla ja muutenkin huono ja väsynyt olo-> ON TILA JOSTA ON PÄÄSTÄVÄ EROON LEPÄÄMÄLLÄ/HELLITTÄMÄLLÄ TAHTIA tai muuten tarkistettava ruokailuja ja muutenkin elämää. Eiks vaan?:) Enkä nyt tällä tarkoita vaan normaalia kovaan treeniin kuuluvaa väsymystä jne, enkä muita tekosyitä treenistä luistamiseen.. On totta että nykyään kuulee paljon niitä että "oon pitäny kuukauden taukoa ku oli ylikuntoo".. Joillekki se on tekosyy olla treenamatta, mutta sillon kun on oikeasti ylirasituksen/ylikunnon merkkejä, on tämä mun mielestä syytä ottaa vakavasti. Kyllä sen jokainen kropastaan tuntee!
Samaa mieltä, sama se miksi sitä kutsutaan ylikunto/ylirasiintuminen tai mikä tahansa, niin jos alkaa kroppa pistämään vastaan kannattaa varmasti hiukan hellittää.
Kerran jo postasin tuntemuksista, kun olin treenannut pirun kovaa pidemmän aikaa (ehkä jonkun mielestä reenaan kuin akat, mutta en kovempaakaan pysty treenaamaan) niin alkoi yksinkertaisesti tuntumaan että pää lahoaa. Ei saanut nukuttua, hermot todella kireällä ja pumppu hakkasi niin, että taisi leposyke oli luokkaa 110 (mulla on aika korkea syke normaalistikin 70-85).
Ja yksi joka tähän "ylikuntoon" vaikuttaa minusta merkittävästi on oma vastustuskyky, eli paljonko sietää rasitusta ja stressiä ennenkuin tulloo kipeäksi.
(Enkä nyt tarkoita missään vaiheessa kroonista rasitustilaa tms.)
Kyllä kroppa todellakin tottuu monenlaiseen ja pystyy kohtuu hyviin suorituksiin kovan rasituksen alla, kunhan siihen vain opettelee rauhassa. Tässä on itselläkin jotain hämärää käsitystä siitä mitenkä kropan saa tottumaan kaikkeen ikäväänkin.
Loppujen lopuksi sitä oppii treenaamaan kuitenkin siten, että lepää sillon kun on pakko ja niin edespäin ja muillakin elämän alueilla oppii tekemään niitä kompromisseja, tai ainakin luulis oppivan ;)

Rontto sanoi:
Treeniin tottuminen ainakin vaikuttaa todella paljon miten paljon voi treenata. Tottumaton voi hyvinkin saada jonkinlaisen ylirasitus tilan jo muutamasta treenistä.
Mulla on semmonen käsitys, että aloittelijan hermosto on niin kehittymätön, että voi treenata paljon ilman ylikunnon vaaraa.

Käsitteet tässä ilmeisesti menneet vain sekaisin, kuten katjun aloittanut quazkin jo sanoi. Eli pitäisi alkaa opetteleen puhumaan ylirasitustilasta, kun tuo kunno ylikuntotila on sellainen, että aika pieni on se prosentti, tai oikeammin promille, meistä pakkislaisista jotka se ovat kokeneet.

Itsekin olen saanut tuollaiseen ylirasitustilaan itseni ja silloin oli todellakin nuo kaikki oireet. Pumppu hakkas kovaa, uni ei tullut, nälkää ei ollut, treeni ei kulkenut, eikä kulkenut mikään muukaan vaan lähinnä vitutti ja väsytti koko ajan. Ja se on vittumaista kun väsyttää mutta ei nukuta.

Tossa tilassa ei sinänsä ole mitään vaarallista kun vaan tajuaa sitten hetkeksi hellittää ja mielestäni jokaisin olisi hyvä kokeilla niitä omia rajoja ja treenata kunnes tuollaiseen ylirasitustilaan itsensä saa, oppiipa ison määrän asioita kehostaan.

Vähän sama juttu kuin se paineen ja stressinsietokyky, sen oireita kun ei ole helppo tulkita jos itseensä ei kerran sinne asti aja, mutta kerran koettuaan osaa sitten jatkossa löysätä aikaisemmin.

Hyvä ketju kaikenkaikkiaan.

Hyvä ketju kaikenkaikkiaan.
Niinpä!
Ja kun sinne salimuisto-trediin sen ihmettelemisen kirjoitin, niin tässähän aikas moni on jo todennut (jopa tää quaz) että ei sitä oikeata ylikuntoa kovin monella edes koskaan ole ollutkaan!!
Mähän sanoin jo sen vanhan sananlaskun(jonka kuulin eräältä legendaariselta bodarilta) Ei ylikuntoa ole olemassa, se on vain merkki huonosta ravinnosta!
Taas lähdettiin Bisleytä hutkimaan ja sit tultiinkin tutkimisen ja pohdinnan jälkeen samaan lopputulokseen! heh...:) hauskaa!
Toivottavasti ei "syletä" enää quaz! No offence! ...none taken!

Selvähän se on että joillakin ei ylikunto iske kun on hieman toisenlainen voisilmäpuurossa :rolleyes: ..

Fakta on se että natikan on kerrassaan idioottimaista treenata samalla intensiteetillä kuin roinaajan. Jaa ettäkö ylikunto/ylirasitustila myytti , PASKAPUHETTA.

Suosittelen kaikille pientä tutkimusmatkaa kuormitusfysiologian ihmeelliseen maailmaan ja googlettamaan overreaching (ylirasitustila) ja overtraining (ylikunto). internetistä löytyy varmasti paljon tietoa. Jos lontoo taittuu, niin kirjoja löytyy kirjastoista vaikka millä mitalla pelkästään ko. aiheesta.
http://www.suomenvalmentajat.fi/materiaalisalkku/ tuolta löytyy Harri Hakkaraisen asiallinen ja simppeli tietopaketti hermo-lihasjärjestelmän väsymisestä ja palautumisesta.

Kyllä taidetaan julkisuudessa puhua ylikunnosta jos kunto menee siihen, että pumppu käy vähän ylikierroksilla, unet lähti ja tuloskunto jyrkässä laskussa.

Ainakin suomen hiihtäjät.

Vai onko virallisesti niin, että jos sydäri ei ole tullut, tai ei sairaalahoitoa tarvitse niin ei ole ylikunnossa vaan ylirasitustilassa?

Niin, tämä menee nyt aivan pilkun nussimiseksi.
Kaikki tietää kuitenkin mistä on kyse, jos kertoo että on pientä ylikuntoa päällä tai vastaavaa.
Sama jos kerrot että oon kuumeessa, niin ei siitäkään selviä kuinka vakavaa se on, ja jotkut ovat ihan ennallaan pienen lämpöilyn aikana, kun toinen on tosi heikkona..
Nojoo, ehkä ei parhaita esimerkkejä, mutta toivottavasti nyt ymmärrätte pointin. Sitä että kuinka paha ylikunto on, niin harva kovin pahaan jamaan itseään pystyy edes ajamaan.. Toinen saattaa saada itsensä todella pitkäksi aikaa sairaaksi; on tulehdusarvot koholla ja hormonitasot vinksallaan ja muuta..
"Pientä ylikuntoa", luultavasti sillon on vain hermosto hieman rasiintunut ja vähän stressaantunut, ehkä lisäksi pieni kuume.. No eikös se voi olla siinä samassa ylikuntoa kuin muutkin, eihän koko ylikunto ole mikään lääketieteellinen nimi (en tosin tiedä, mutta näin olen käsittänyt)..?

Täällä puhutaan paljon ylikunnosta ja ylirasituksesta eri asioina. Itse olen taas elänyt uskossa, että kyseessä on kutakuinkin sama asia (ja tokihan voin olla väärässä :)). Ehkä ongelmana on se, ettei ylikuntoa ole tutkittu vielä kovinkaan paljoa ja siitä johtuen sen määritelmä on vielä hyvin epämääräinen?

"Ylirasitustila voi tulla kahdella tavalla. Se voi olla seurausta jo pitkään jatkuneesta kovasta treenaamisesta. Elimistö on pitkään liikkunut sietokyvyn ylärajoilla ja loppujen lopuksi tämä sietokyvyn raja ylittyy. Palautuminen tällaisesta pitkällä aikavälillä tulleesta ylirasitustilasta on hidasta ja vaatii kärsivällisyyttä. Ylirasitustila voi tulla myös yhden tai muutaman erittäin kovan treenin jälkeen. Silloin ollaan aivan tyhjässä tilassa. Hiilihydraatit ovat loppu. Vesi- ja suolatasot elimistössä ovat vähissä ja jopa valkuaisia on saatettu kuluttaa energiantuotantoon. Tällainen tila voi tulla muutaman päivän aikana useiden tuntien suoritusten jälkeen, jolloin ei ole kunnolla täydennetty kehon energia- ja nestevarastoja. Näin käy usein esim. leiriharjoittelussa. Tässä tyhjässä tilassa kehon puolustusjärjestelmä on heikentynyt ja silloin on suuri riski saada jokin tauti elimistöön. Palautuminen tällaisesta tilanteesta on kuitenkin nopeaa. Se on useimmiten ohi kuntotasosta riippuen 2-4 päivän huilijaksolla ja varastojen täydentämisella."

http://www.fillari-lehti.fi/perus/jutut/markku6.asp

Tuossa samassa artikkelissa on myös selvitelty noita termejä. Juuri tyyliin "ylikunto = kehon ylirasitustila".

Itseäni tämä aihe kiinnostaaa kovasti, koska kärsin ison osan viime vuotta liiallisen treenauksen aiheuttamasta ylikuntotilasta (tai ylirasituksesta - miksi sitä nyt haluaakaan sanoa). Mulla oireita oli just korkea leposyke ja treenisykkeet, jatkuva väsymys, uniongelmat jne. Nyt kun ongelma on ohi, treenaaminen tuntuu taas uskomattoman ihanalta! :) Tuntuu hyvältä kun kroppa toimii ja jaksaa, eikä sykkeetkään nouse taivaisiin.

Kiva lukea ihmisten käsityksiä ja mielipiteitä tärkeästä asiasta. :)

en mä tiedä, täällä vaan tapellaan jostain ylikunnosta. eiköhän tehdä niin, että jos on paska fiilis, ja ei jaksa, unettomuus plaa plaa, niin on heikkona, ja ei käy salilla vähään aikaan. ketä kiinnostaa onko yliRASITUS vai yliKUNTO, jos ei jaksa niin ei jaksa, sitten lepää.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Bisley sanoi:
Niinpä!
Ja kun sinne salimuisto-trediin sen ihmettelemisen kirjoitin, niin tässähän aikas moni on jo todennut (jopa tää quaz) että ei sitä oikeata ylikuntoa kovin monella edes koskaan ole ollutkaan!!
Mähän sanoin jo sen vanhan sananlaskun(jonka kuulin eräältä legendaariselta bodarilta) Ei ylikuntoa ole olemassa, se on vain merkki huonosta ravinnosta!
Taas lähdettiin Bisleytä hutkimaan ja sit tultiinkin tutkimisen ja pohdinnan jälkeen samaan lopputulokseen! heh...:) hauskaa!
Toivottavasti ei "syletä" enää quaz! No offence! ...none taken!

Joo no korjaan käsitykseni "ylikunnosta" tällaisissa tapauksissa ylirasittuneisuudeksi ja jätetään ne "oikeat ylikunnot" oikeille huippu-urheilijoille. Mutta joo, ehkä kiehui vähän hellalle sillon aamuyöstä kun tän threadin laitoin :rolleyes:. Tuli asia selvitettyä ja taas ollaan hieman viisaampia! Varsin asiallisia vastauksia muuten tullut.

Jos Bisley törmään suhun salilla saatan nykiä hihasta niin sovitaan tää juttu :D :thumbs:

Ennen vuoden 84 LA Olympialaisia "valmentajat" totesivat että Martti Vainio on treenannut niin kovaa että ylikunto uhkaa.miehelle annettiin pikkaisen lääkitystä,ylikunto vältettiin mutta mies kärähti dopingista.
Toisaalta aivan kuten Bisleykin sanoo monikertainen Olympia-voittaja Lasse Viren on todennut ettei ylikuntoa ole olemassa on vain alisyömistä.
Mike Mentzer kerran selitti yhdessä artikkelissa että hänen oppilaansa palautuu aivan yhtä nopeasti kuin hän itse treenistä,treenivuosilla ei olisi mitään merkitystä pikemminkin päinvastoi.Syy oli kuulemma se että kokenut treenari kuten hän pystyy lypsämään siitä yhdestä sarjasta kaiken irti lihaksesta,kokematon harjoittelija ei näitä tehoja saa irti

Xavier sanoi:
Selvähän se on että joillakin ei ylikunto iske kun on hieman toisenlainen voisilmäpuurossa :rolleyes: ..

Fakta on se että natikan on kerrassaan idioottimaista treenata samalla intensiteetillä kuin roinaajan. Jaa ettäkö ylikunto/ylirasitustila myytti , PASKAPUHETTA.

No mä nyt en näistä voisilmistä kovin paljon tiedä. Mutta se oikea ylikunto on hermoston tila ja eipä ne voisilmätkään enää auta jos hermostoa ylikuormitetaan liikaa (vai oonko pahasti väärässä). Eli lihasten palautumiseen tuo riittävä voinmäärä puurossa auttaa, mutta sehän tarkoittaa vain kovempaa rasitusta hermostolle.

Eli eiköhän se ylikunto tarvittaessa saada kunnon lääkityksellä vielä todennäköisemmin kuin natikkana pumppaillen.

Ampukaa jos meni pahasti vikaan.

Larzan sanoi:
Heh, ei pelkästään puuron puute vaan se, etteivät olleet tottuneet moiseen frekvenssiin ja voluumeihin.

nyt täytyy sen verran oikaista, että bulgaari-treeni, johon tässä viitattiin, ei jto:n artikkelien mukaan ole mitään volyymi-treeniä.

erityisesti bulgaari-treenin stressi-jakso on se joka ajaa liian pitkään jatkettuna kenet vaan ylikuntoon. siinä on siis tarkoitus ottaa päivän maksimirautoja mahdollisimman usein. miltäs kuulostaa tämmöset esimerkkitreenit 3-4 kertaa viikossa kyykylle...? ihan minkä vaan voi valita, kovaksi käy mun mielestä kenelle vaan jos ei ole kokemusta aiheesta.

1. 2*80, 1*90, 1*95, 2*1*100, 2*90, 3*85
2. 2*80, 2*90, 2*1*95, 2*1*100, 2*1*95, 2*2*90
3. 2*80, 1*90, 1*100, 2*1*90, 1*100, 2*2*90
4. 2*80, 1*90, 1*95, 2*1*100, 2*80, 2*1*100, 2*90, 3*80
5. 2*80, 1*90, 1*95, 2*1*100, 1*90, 2*1*95, 1*100, 1*90, 1*95, 2*1*100, 2*85

2-3 viikkoa on jto:n mukaan maksimi tuon jakson kestolle, jos sen vetää noin kovan kaavan mukaan kuin tuossa on.

quaz sanoi:
Jos Bisley törmään suhun salilla saatan nykiä hihasta niin sovitaan tää juttu :D :thumbs:
Ei tässä mitään ainakaan meikäläisen puolelta olla vedetty herneitä nenään tai muutakaan.:D En mä tässä vihoittele kenellekään, joten mitään ei tartte sopiakaan. Ei nää asiat niin vakavia ole että tarttee jotain kättäpäälle-juttua lähteä suorittaa. :) Mulle on loppujenlopuksi aivan yks hailee miten ihmiset asiansa tekee, kunhan mun elämä ei häiriinny. Oon vaan tylsyyttäni tänne jotain vinkkejä heitelly, ei niitä pidä kauheen vakavasti ottaa tai pitää minään kymmenenä käskynä!:D

Peace vaan kaikille!:piis:

Joo ei tässä nyt elämää suurempia asioita käsitellä ja tuossa "sovitaan tää juttu" -kommentissa voinee havaita hieman sarkasmia mukana :)

Bisley sanoi:
Ei tässä mitään ainakaan meikäläisen puolelta olla vedetty herneitä nenään tai muutakaan.:D En mä tässä vihoittele kenellekään, joten mitään ei tartte sopiakaan. Ei nää asiat niin vakavia ole että tarttee jotain kättäpäälle-juttua lähteä suorittaa. :) Mulle on loppujenlopuksi aivan yks hailee miten ihmiset asiansa tekee, kunhan mun elämä ei häiriinny. Oon vaan tylsyyttäni tänne jotain vinkkejä heitelly, ei niitä pidä kauheen vakavasti ottaa tai pitää minään kymmenenä käskynä!:D

Peace vaan kaikille!:piis:

jos tylsyyttäs oot täällä, niin vois kuvitella, että sua ei kiinnosta paskaakaan täällä kirjoittelu. ja jos ei kiinnosta paskaakaan, niin oot kumminkin sen verran kokeneempi, että vaikka sanot, että ei kaikki mun ohjeet oo oikeita, niin on aina joku joka menee kokeilee. jos joskus oot täällä tylsyyttäs, niin älä kirjota sillon mitään ohjeita tai neuvo, mutta jos oot kiinnostunu neuvomaan jossain asiassa, niin ole ees hereillä. ei millään pahalla, mutta ei vaan tunnu kivalta lukea, kun eka väitellään ylikunnosta hikihatussa, ja sitten ollaankin tylsistyneinä täällä tsiikailemassa ja kirjoittelemassa. jos itse olisin nyt todella kriittinen, niin en ottais yhtään neuvoa sulta, ja jättäsin sun tekstit lukematta, kun ne on ihan sika " tylsiä " no okei, ehkä tuli turhaan avauduttua, mutta sana tylsistyminen ei oo kiva näillä foorumeilla, ehkä jollain " olen masentunut " foorumeilla

pevelius sanoi:
nyt täytyy sen verran oikaista, että bulgaari-treeni, johon tässä viitattiin, ei jto:n artikkelien mukaan ole mitään volyymi-treeniä.

erityisesti bulgaari-treenin stressi-jakso on se joka ajaa liian pitkään jatkettuna kenet vaan ylikuntoon. siinä on siis tarkoitus ottaa päivän maksimirautoja mahdollisimman usein. miltäs kuulostaa tämmöset esimerkkitreenit 3-4 kertaa viikossa kyykylle...? ihan minkä vaan voi valita, kovaksi käy mun mielestä kenelle vaan jos ei ole kokemusta aiheesta.

1. 2*80, 1*90, 1*95, 2*1*100, 2*90, 3*85
2. 2*80, 2*90, 2*1*95, 2*1*100, 2*1*95, 2*2*90
3. 2*80, 1*90, 1*100, 2*1*90, 1*100, 2*2*90
4. 2*80, 1*90, 1*95, 2*1*100, 2*80, 2*1*100, 2*90, 3*80
5. 2*80, 1*90, 1*95, 2*1*100, 1*90, 2*1*95, 1*100, 1*90, 1*95, 2*1*100, 2*85

2-3 viikkoa on jto:n mukaan maksimi tuon jakson kestolle, jos sen vetää noin kovan kaavan mukaan kuin tuossa on.

Vaikka meneekin :offtopic: , niin kommentoidaan tähän. Tuo stressijaksohan on vain osa bulgaaritreenejä eli kokonaisuushan toimii näin:

Stressijakso

kesto yleensä 2 vko. Sulla on kuvaus näistä treeneistä tuossa ylhäällä

Palautusjakso

Tämä on yhtä pitkä kuin stressijakso ja tehdään vaikkapa tyyliin:

1. 2*4*65, 2*3*70, 2*2*75
2. 2*3*70, 2*2*80, 2*3*70
3. 6*4*65
4. 5*65, 4*70, 3*75, 4*70, 5*65
5. 5*65, 2*80, 4*70, 3*75, 5*60

eli aika kevyillä kuormilla

Vakautusjakso

Kesto 4-6 vko. Tehdään progressiviisesti kasvavilla voluumeilla eli tyyliin:

Viikko Sarjat * toistot * intensiteetti Volyymi 70%+
1 5*70, 3*4*80, 3*3*85 6225 kg
2 5*70, 2*5*80, 2*4*85, 2*5*80 7890 kg
3 5*70, 6*5*80 8250 kg
4 5*70, 2*5*80, 2*3*90, 2*4*85 (kevennysviikko) 7110 kg
4 5*70, 2*5*80, 3*3*90, 3*4*85 (ilman kevennystä) 8940 kg
5 5*70, 6*80, 5*85, 6*80, 5*85, 6*80, 5*85, 6*80 10635 kg
6 5*70, 2*4*80, 2*4*90, 2*6*85, 2*6*80 11070 kg

Palautusjakso 2

Samaan tyyliin kuin eka jakso.

Ja perään piikkaus tietenkin...

Eli ei noita voluumeja nyt millään pieniksi tuossa vakautusjaksolla voi sanoa... ;)

Niin, ja esimerkkeja lainailin tuolta: http://www.voimaharjoittelu.net/rautaisannos-bulgarialaiseen-tapaan-a-228.html

Larzan sanoi:
Eli ei noita voluumeja nyt millään pieniksi tuossa vakautusjaksolla voi sanoa... ;)

ei voi pieneksi, mutta ei voi oikein isoksikaan paria viimeistä viikkoa lukuunottamatta. jos volumeja vertaa ihan vaikka 3x3:een, niin noi on pienemmät:

bulgaari, vakautus, viikko6, kyykky 300kg:
6 5*70, 2*4*80, 2*4*90, 2*6*85, 2*6*80 = 11070 kg

3x3, volume-jakso, viikko4, kyykky 300kg (tavoitemaksimi 310kg):
(8+8+8)*5*64%*310kg = 23808 kg

tietty tohon bulgaarialaiseen tulee vielä mahdollisesti toinen kyykky viikossa, mutta se on box/nopeus-kyykky. ja vielä vähän apuliikkeitä päälle.

huomioitavaa lisäksi, että kaikki 3 lajia menevät bulgaarialaisessa eri tahtiin, joten viikkovolume kokonaisuudessaan on paljon pienempi kuin esim 3x3:ssa 4. viikolla.

kokonaan eri juttu taas sitten se, että kummalla tulee paremmat tulokset :)

aattelin syksyllä koittaa tota bulgaari-treeniä. täytyy ostaa varmaa sitä jogurttia jo aiemmin, että pääsee fiiliksiin :kippis1:

Suositut

Back
Ylös Bottom