Yleisurheilijoillakin on voimaa...

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tero Pitkämäeltä videokooste tän kevään Portugalin leiriltä. Mukana heittoja, 170kg penkki ja 120kg tempaus. Penkki on kyllä ihan vitun kaamee :D :D Tempaus oli ihan hyvä, tosin ei pysyny loppu hallussa ja tuli aika riskit pakitukset. Tempauksesta huomaa hyvin millaset ominaisuudet nykyajan huippuheittäjiltä vaaditaan, varsinkin tohon ruumiinrakenteeseen nähden. Ei Tero ole mun mielestä kyllä yhtään painoa kerännyt sitten viime vuoden. Ihan yhtä hoikka/laiha se vieläkin on.

http://www.teropitkamaki.com/images/20070515110335.wmv

Kai tuolla runkkupenkillä sittenkin on joku funktio. Pakko se on näemmä myöntää, toisaalta paskaakos sitä tiedän yleisurheilutreenin taustoista, jotta mikä ettei se voisi olla hyvä liike(?).

Ei Tero ole mun mielestä kyllä yhtään painoa kerännyt sitten viime vuoden. Ihan yhtä hoikka/laiha se vieläkin on.
no on se aivan erinäköinen mies kuin viimevuonna. tv kuvasta näki kun oli hieman selvempää kuin tuo millälie kameralla kuvattu tuherrus josta ei muuta erota kuin sen, että joku laiha mies on ilman paitaa. aivan merkittävä ero on viimevuoden ja tän vuoden välillä kun selviä kuvia vertailee. tai siis, sitä tän vuoden portugalista otettua tv-kuvaa(joka tv nelosella näytettiin) ja viimevuoden tv-kuvaa.

Eiköhän se ole Terolle vaan tärkeintä liikuttaa isoja rautoja penkissä, eikä miettiä jotain persepisteen sijaintia. Käsittääkseni hän ei penkkaa kisoissa...

aJos viittisitte vähän noita vanhempia kommentteja lukasta nii tietäsitte, et miks keihäänheittäjät sitä runkkupenkkiä tekee. :jahas:

Tämmöstä löyty Andreas Thorkildsenin nettisivuilta liittyen hänen ruokavalioon:

To Scott,I eat three meals a day ( moore if I am hungry) I dont really pay that much attention to what I eat.

Yllättävää minusta. Kuitenkin tällä hetkellä maailman paras keihäänheittäjä. On siitä kuitenkin ihan vahva tullu vaikkei paljon ruokiaan kattele.. :rolleyes:

Tämmöstä löyty Andreas Thorkildsenin nettisivuilta liittyen hänen ruokavalioon:

To Scott,I eat three meals a day ( moore if I am hungry) I dont really pay that much attention to what I eat.

Yllättävää minusta. Kuitenkin tällä hetkellä maailman paras keihäänheittäjä. On siitä kuitenkin ihan vahva tullu vaikkei paljon ruokiaan kattele.. :rolleyes:

Samoilla linjoilla on aika monet voimamiehet. Mm. Janne Virtanen sanoi, että hänelle syömisillä ei ole ollut paljoakaan merkitystä, joku palautusjuoma treenin jälkeen, ja randomia kotisafkaa paljon kerralla. Ja Zydrunas Savickasiltakin kysyttiin kerran ruokavaliosta niin vastaus oli, että syön paljon lisäravinteita.

Ja onhan 3 kunnon ateriaa päivässä helvetin paljon, jos aterian kooksi oletetaan kunnon lautasellinen + muut lisukkeet.

No niin, ehkä mun olis pitäny sanoo, että mulle kaamee tekniikka. Johtunee siitä, että olen suurimman osan penkeistäni aina pyrkinyt tekemään voimanosto tyyliin perse penkissä. Suuri osa heittäjistä penkkaa just niin kuin se parhaiten harjoittelua tukee ja millä nyt suurimmat raudat sattuu liikkuu. Onko sitten paras kehittää penkkivoimia pelkästään kauheella kaarella sitä en tiedä, enkä myöskään tiedä kuinka paljon Tero penkkais perse penkissä. Voi hyvin olla, että aika paljon. Mitään merkitystä sillä ei kyllä ole. Ja sanotaan nyt vielä sen verran, että mielummin niinkuin Tero kuin pompauttamalla rustot rutisten rintalastan kautta niin kuin osa tekee. Voimaharjottelu on yleisurheilussa aika vaikea vertailukohde eri urheilijoiden välillä kun tekniikat tosiaan on muototunu kovin tapauskohtaisesti, osalla se johtaa loukkaantumisiin osalla taas ei...

Ja kyllä mä keihäänheittäjänä ymmärrän mitä osa heittäjistä hakee kauheella jousipyssykaarella vaikken pidäkkään sitä välttämättömänä. Treeneissä tehdään niin hirvee määrä erilaisia kuntopallojen ja kuulien heittoja kaarella, laudalta, lattiasta, korokkeelta, vauhdista, kierrolla ja ties millä. No tietty hermostoa ja voimantuottoa on hyvä ärsyttää maksimiraudoilla suorityskyvyn parantamiseksi, mutta esim. Thorkildsenin penkkitekniikka on ainakin "siistimpi" ja silti liikuttelee isompia rautoja. No onhan sen heittotekniikkakin jo aika paljon Terosta poikkeava ja selvästi rauhallisempi. Mutta joo, kukin tavallaan :piis:

Joo, keihäänheittäjäthän hakevat kuntosalilta "lajinomaista räjähtävää voimaa", ja siksi tekevät liikkeet usein räjäyttäen, ryskäyttäen tai runkaten. Toimiiko konsepti? No, voimaahan on kahdenlaista: a) lihaskudoksen määrään perustuvaa ja b) hermotukseen perustuvaa. a) Keihäänheittäjien massan voi nyt rakentaa melkein miten vaan - ei siitä sen enempää. b) hermottamisessa tärkeintä on tiukka lajinomaisuus. Selällään makaaminen ei ole heittoasento, levytanko ei opeta käsittelemään keihästä. Penkkipunnertaja hermottaa - ei keihästä heittämällä - vaan penkkipunnertamalla, keihäänheitossa lajinomainen hermottaminen räjähtävyydeksi tapahtuu tehokkaimmin...yllätys, yllätys...heittämällä räjähtävästi keihästä. Motorisen oppimisen asiantuntijoiden mukaan salitreenin hermottelut eivät siirry urheilukentille (www.strengthcats.com/Powercleans.PDF). Eli keihästäjät voisivat nostaa siellä salilla puhtaammin, niin säästyisivät paremmin vammoiltakin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Juu kyllähän toi pitkämäen penkki on ihan sama jos ite väittäsin että saan 300kg maastavedossa kun saan sen sentään irti lattiasta ja jopa polvien alapuolelle. Alkaa saliennätyksiä kummasti tässä itelläkin tulemaan, kun otan ton tyylin et sama miten nostaa kuhan jotain nostaa ja edes ihan hiukan saa sitä tankoa liikutettua ylös tai alaspäin =).

ei kovin relevanttia. tuskin pitkämäki mitään "väittää". penkki nyt vaan sattuu olemaan treeniliikkeenä. päälaji sillä edelleen taitaa olla keihäs ja siinä se kyllä kohtuudella omaa väittämispohjaa... kuten sanottua kuitenkin: kuka on kiinnostunut saliennätyksistä, kun ei niitä pysty vertaamaan mihinkään muuhun kuin hyvä jos saman nostajan aiempiin suorituksiin samassa liikkeessä. toki voihan sitä sanoa kaikenlaista vaikka mielikuvaharjoitustenkin perusteella. mun vetotulos oli viime yönä 430kg. hieman tiukka, mutta hyvin meni :D

niin että voiko sitä enää verrata toisia, sulla on eri välitykset, oot painavampi, sul on eriväriset hiukset.

nyt se on tapahtunut, pakkiksella hyväksytään runkkupenkit penkkeinä.

Nopeus

Mitä olen tässä vuosikymmenten mittaan yleisurheilijoiden voimaharjoittelua nähnyt niin rohkenisin väittää että kaikenlaiset fuskaukset suoritustyylissä ovat sääntö josta ei juuri ole poikkeusta näkynyt. Tämän perusteella väitän että juuri tuollainen, siis mahdollisimman nopea ja fuskaava, suoritustapa on ainoa oikea (yleisurheilijalle). Jos ei olisi niin kai joku sääntöjenmukaisia puhtaita suorituksia suosiva olisi jo pessyt fuskaajat kisoissa mennen tullen.

Muistuupa mieleen eräs nuoruusvuosieni leikkimielinen (=verenmaku suussa) voimakisa jossa piti pitää yhtä juttua niin pitkään kuin jaksaa ja minä huolestuin kun kilpakumppani alkoi lipsua sovitusta tyylistä. Toinen kaverini sen sijaan totesi naurahtaen että anna olla, kyllä se sieltä kohta tippuu ja oikeassa oli kaveri, ei monta sekuntia tarvinnut odottaa.

Edellinen siis vihjaa että jos joku marisee Monosen (tai jonkun muun) penkkityylistä niin siitä vain näyttämään miten paljon nostatte itse fuskaamalla, paraneeko penkkitulos 100 kiloa?

Tätä kysyn nimimerkillä penkkienkka 147,5 ja tulos on aina ollut ihan yhtä hyvä tai huono oli tyyli mikä hyvänsä! :rolleyes:

Ainakin Teron kaverit olivat kiinnostuneita saliennätyksestä. Siellä oltiin kovin iloisia uudesta ennätyksestä. Eikä Teroakaan harmittanut yhtään. :)

Kauhee on tekniikka, mutta kieltämättä kova jätkä on nosti tekniikalla millä hyvänsä ton 170kg penkistä. Itse en tuu edes tolla tekniikalla tuskin koskaan saamaan tuota rautaa penkistä. Niin ja tuo tempaus oli kyllä hienoa katseltavaa!

Ruotsin Magnus Arvidsson (5.5.2007 Osaka GP 1. 85.75) on kisoissa kyykännyt 300, penkannut 192.5 ja maastanostanut 322.5.

No kai se nyt kertoo siitä, että Pitkämäki on kehittynyt jos penkkitulos on noussut parissa vuodessa 145kg:stä 170kg:en. On kai se nyt itsestään selvää, että mies on iloinen silloin kun kehittyy.

Järkyttävät voimat tuolla ruottalaisella Arvidssonilla! Mikäli tekniikka hioutuu kohdalleen niin ainakin voimien puolesta kepakko tulee lentämään ihan mielettömiä kaaria. Tulee aina vähän suru puseroon kun lukee näitä huippujen hirmuisista punttituloksista kun omat voimat on aika mitättömät noiden rinnalla :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom