Yleistä keskustelua karppauksesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Kattelin ja vertailin kaupassa vähän noita kaakaojauhoja (tummia siis). Huomasin et tossa perustummassa kaakaojauhossa on 46g/100g hiilareita ja sit reilun kaupan vastaavassa Green Blacks organic cocoa 13,6g/100g ( ja protskuu muuten 23,6g/100g). Aika huima ero siis noissakin. Ja tostahan saa rahkan, kerman ja stevian kanssa aika helvetin hyvää karppijälkkärii! Suklaa vaahtoo... :kuola:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
BBQ-kanasalaattia, uppopaistettuja pekonilastuja, tuoretta korianteria ja hieman lipsuen balsamicokastiketta:

P1040470.jpg

MAHTAVA FIILIS! Wapun jälkeen olen ollut vain ja ainoastaan väsynyt ja tänään aloitin rakentamisen taas, rakensin koko päivän ja vielä on aivan jumalattomasti energiaa! Mahtavuutta! En voi uskoa todeksi, uusi elämä on alkanut!

Ei muuten nykyään edes tee mieli syödä mitään herkkuja. Enemmän sitä oottaa et pääsee sen kanasalatin syömään! Jossain kylässäkin kun käy ja siellä tyrkytetään kakkuja, torttuja ja pullia, niin ei oo mitään haluja syödä niitä.. Mutta pakkohan se on kohteliaana ottaa aina pieni palanen, ettei mummot ihan päälle käy :D

Just eilen olin mummolassa käymässä ja pakko oli ottaa minipala mustikkapiirakkaa, vaikka ei tosiaan yhtään tehnyt mieli. Alkaa isovanhemmat tosin nähdä sen verran huonosti, että tuskin edes tajusivat, kuinka pieni se palanen oli. Mutta ne on kyllä niitä harvoja ihmisiä, joille ei kehtaa sanoa ei.

Muilta osin oon kokenut hiilareista kieltäytymisen pääsääntöisesti helppona, varsinkin kun pidän kuitenkin cheatti-illan noin kerran viikossa.

Oli muuten eilen nelosen uutisissa oikein tästä karppaamisesta ja diabeteksen hoidosta juttua. Taisi olla ensimmäinen kerta, kun näin uutisissa puhuttavan karppauksen terveellisestä vaikutuksesta.

Lähinnä sitä vastaan, että tästä karppaamisesta on tullut jonkin sortin uskonlahko, jonka edustajat antavat rivien välistä ymmärtää sen olevan ainoa oikea tapa syödä..

Mä olen karpannut viitisen vuotta ja voin kyllä myöntää, että ensimmäiset puolitoista olin intona selittämässä sen ihanuutta kaikille, joskus ehkä vähän fanaattisestikin. Vaan kyllä se matkan varrella karisee ellei ole poikkeuksellisen kova pää... mutta se on vaan jotenkin älyttömän kiva kun pääsee eroon kaikenmaailman vaivoista joita on ennen pitänyt ihan normaalina (kuten vaikka päivittäistä piereskelyä tai sitä, että välillä käsiin nyt vaan ilmestyy ihottumaa, kroonista mikä kroonista), ja sitä toivoisi, että muutkin pääsis sellaisesta osallisiksi.

No, nykyisin jos jotakuta närästää mun elintavat niin röyhtäilköön rauhassa.

Kuten Matti-Esko tossa jutussaan sanookin, on aivan tyhmää luopua hyvästä (hiilari)ruoasta. Takuuvarmasti aion syödä hyviä pitsoja, pastaa Italiassa ja vaikka mitä muutakin hiilarimättöä. Ei tulisi mieleenkään lopettaa tuollaisten herkkujen syömistä. Monet ovatkin täälläkin sanoneet että kerran viikossa lipsuu, se on kuitenkin vähemmän kuin vaikkapa 14 kertaa viikossa. Ei varmasti haittaa mitään.

tää kiinnostaa tosi paljon. itse teen toimistotyötä ja varsinkin päivisin kärsin lounaan jälkein usein vatsavaivoista ja väsymyksestä. Lounaaksi syön normaalia lounasravintolaruokaa, eli ihan asiallista ja terveellistä kotiruokaa salaatteineen päivineen. Uskoisin ongelman liittyvän siihen että ruokaa tulee syötyä määrällisesti liikaa ja se koostuu liiaksi hiilareista (riisi / peruna / makaroni aina osana lounasruokaa).

On meininki että tässä lähitulevaisuudessa ottaisin ihan mielenkiinnosta jonkun parin kuukauden testijakson siten että karppaisin arkena niin hyvin kuin vain mahdollista ja viikonloppuisin esim. yhtenä iltana sitten mahdollisuus syödä enempi hiilaria. Olen ihan täysi hiilaripossu, tykkään ihan saatanasti pastasta, pizzasta, pullasta jne enkä todellakaan halua niistä kokonaan luopua. Sama meininkin tuntuukin olevan monilla tässä threadissa.

Pitää tilata joku noista hupen suosittelemista kirjoista ja perehtyä asiaan tarkemmin. Viitseliäisyyttähän tämä vaan vaatii, nyt kun aamupalalla syö vaikka puuron tai muroja, niin onhan ne helpompi tekaista kun esim. munakas ja pekonit. Mutta munakas ja pekonit on kyllä parempaa..

Mites muuten, saako karppaaja juoda maitoa ? Vissiin ei ? Tästä tulee varmaan hankala, juon helvetisti maitoa =/

^Loppuviimein ne pastat, perunat jne on TODELLA helppo korvata joillain paljon maukkaammilla jutuilla. :) Mäkin ajattelin ensin noin kuin sinä, että tykkään niistä kamalasti. Mutta en tykkääkään. Kun opin korvaamaan ne muilla jutuilla, musta ne onkin nykyään mauttomia, enkä ymmärrä MIKSI mä ees niistä luulin tykkääväni.
Mutta kokeilemallahan se selviää. :)

Kukkakaalimuusi ajoi perunamuusin (mun ex-lempiruoka kaikista safkoista ikinä) ohi. Pizzapohjan teen kesäkurpitsasiivuista, pastankin voi korvata kesäkurpitsasuikaleilla. Perunan sijasta kasvikset ovat paaaaljon maukkaampia. Samoin vaikka pelkkä kaali.
En kaipaa mitään pullia ja muita enää. Nää nykyiset ruuat kun maistuu NIIIIIIN paljon paremmalta.

Niin mäkin luulin alkuun. Että ois kallista.
Mutta ei kuitenkaan. Mm. kaalista saa tehtyä vaikka ja mitä. Yksi suuri herkku on pilkottu kaali, jota paistan pannulla. Laitan perään joko kookosmaitoa tai kermaa ja maustan chilillä ja ties millä kivalla milloinkin. Ja jos oikein haluan herkutella, nakkaan paistettua jauhelihaa mukaan. Ja siis kaali on hyyyyvin halpaa ja riittoisaa.

Ja kananmunat on halpaa ja hyvää ruokaa, niistäkin saa vaikka mitä. Nam vielä pekonin tai tonnikalan kanssa.
Lisäksi monesti ostan pakkasesta kruunusekoituksen tms, jossa on parsa- ja kukkakaalia + porkkanaa. Porkkanoita joskus napsin seasta pois jos sille päälle satun. Tai ostan pelkästään parsa- ja kukkakaalipakastepussit.
Sipuli myös on halpaa.
Nykyään ostan myös usein valmissalaattipusseja. Noin 3€/pussi ja sillä selviän lounaasta hyvin. Näyttää pieniltä, mutta ovat yllättävän riittoisia. Pikaruokana saa kebaa salaatilla. Tai jos tietää hyvän pizzerian jossa pizzoissa on järkky määrä täytteitä, syö vain ne päälliset. :) Nykyään hesestä saa muuten burger-salaatin, jossa pari pihviä, pekonia ja salaatti. Suosittelen ottamaan tuplamajoneesin tohon (se nyt on melko "kallista", mutta aika kiva että tommonen on tullut).

Ja jos haluaa vain vähentää hiilareita, jättää sitten pois leivän, pastat, riisin, sokerin ja perunan. Sillä jo pääsee jonnekin saakka. Melko iisiä.

Ja nythän muuten tuli myös leipä Karppinen, on aika hyvää. :)

Kiitoksia mutta, tota mä just ajattelin, että tokihan sipuli ja kaali on halpoja, mutta kuka perkele niitä jaksaa syödä päivästä toiseen :-D

...
Uskon siihen, että ihmisen on hyvä syödä hiilihydraatteja, mutta ei liikaa, kuten tänä päivänä tehdään. Tuntuu, että suurinosa nykyihmisen ruokavaliosta koostuu hiilihydraattipitoisista ruoista.

Haa! Tuossa sivutaan toista asiaa, joka minua on karppaamisessa hämmentänyt; ihminen on kuitenkin omnivore, kaikkiruokainen, marjoja, hedelmiä, vihanneksia, lihaa, kalaa, lintua, viljoja, jopa paskaa olen nähnyt joillakin videoilla syötävän.
Sen paskan poisjättämisen ymmärrän, mutta tuntuu kummalta, että kaikkiruokaisen otuksen ruokavaliosta kammettais about kokonaan yksi ryhmä, hiilarit, kokonaan pois.

Eikös nyt justiin hedelmät ole huiman terveellisiä? Vai lakkasko ne olemasta terveellisiä kun huomattiin, että niissä on hiilihydraattia?

Mitäs Hupen perhe syö kun itse maestro karppaa. Itse olen laiska tekemään kahdet ruuat joten ruokavalio on (silloin kun on) ainoastaan vähähiilihydraattinen. Helpompi syödä vain yksi peruna lihakastikkeen kanssa kuin tehdä kokonaan jotain muuta lisuketta (eikä meidän lapset ainakaan mitään kaalia syö :) )....

tää kiinnostaa tosi paljon. itse teen toimistotyötä ja varsinkin päivisin kärsin lounaan jälkein usein vatsavaivoista ja väsymyksestä. Lounaaksi syön normaalia lounasravintolaruokaa, eli ihan asiallista ja terveellistä kotiruokaa salaatteineen päivineen. Uskoisin ongelman liittyvän siihen että ruokaa tulee syötyä määrällisesti liikaa ja se koostuu liiaksi hiilareista (riisi / peruna / makaroni aina osana lounasruokaa).

On meininki että tässä lähitulevaisuudessa ottaisin ihan mielenkiinnosta jonkun parin kuukauden testijakson siten että karppaisin arkena niin hyvin kuin vain mahdollista ja viikonloppuisin esim. yhtenä iltana sitten mahdollisuus syödä enempi hiilaria. Olen ihan täysi hiilaripossu, tykkään ihan saatanasti pastasta, pizzasta, pullasta jne enkä todellakaan halua niistä kokonaan luopua. Sama meininkin tuntuukin olevan monilla tässä threadissa. =/

Samasta syystä olen muuttanut omaa ruokavaliota. Töissä tuppasi olemaan lounaan jälkeen aika sietämätön olo, kun maha turposi ja lamaannuttava väsymys iski. Huono karppaaja olen, mutta arkilounas ja ruuat kuitenkin vähemmän hiilaripitoisia, kuten salaattia ja lihaa tms. Ruisleipää vetelen kohtuudella, kuten hedelmiä ja maitoakin. Työpäivät menee kyllä niin paljon kevyemmin nykyään, että en voi kun suositella.

Pasta ja pitsa on kanssa suurinta herkkua, puhumattakaan pullakahveista. Ne ajoittuvat sitten yleensä viikonloppuun, kun tulee käytyä ravintoloissa jne. Silloin se pieni hiilaripöhö ei niin haittakaan.

Voisiko joku perustella lyhyesti minkä takia minun kannattaisi alkaa karppaamaan? En kärsi väsymyksestä, vatsavaivoista enkä ole myöskään lihava. Käyn salilla kolme kertaa viikossa ja sen lisäksi harrastan aerobista 2-4 kertaa viikossa. Syön erittäin mielelläni karkkia, pullaa ym. sokeripitoista. Perunaa, pastaa tai riisiä syön kaksi kertaa päivässä, lounaalla ja päivällisellä. Leipää syön jokaisen aterian yhteydessä. Olutta tulee myös nautittua kohtuudella noin kerran viikossa.

Minkä takia minun kannattaisi karpata, eli mitä siitä hyötyisin?

Mulla koheni kolesteroliarvot ja triglyseridit huomattavasti kun aloitin karppauksen, vaikka ne kylla olivat ennen sitakin hyvat. Jos jollain saa optimoitua terveytta, niin se kelpaa ainakin mulle syyksi. Tosin yritan optimoida naita terveysparametreja vahan turhankin innokkaasti, koska olen sairastanut syovan ja mielellani pidan kropasta huolta muillakin tavoin kuin vain lihasmassaa ja aerobista kuntoa optimoimalla. Tuo syopa tuli myos aika puskista, koska olin hyvakuntoinen ja silloinkin noudattanut sellaista tavallista terveellista ruokavaliota, ts. soin taysjyvaa, paljon kasviksia, hyvia rasvoja seka lihaa.

En sitten osaa sanoa pitaako tammoinen ruokavalio sairauksia loitolla, mutta jos mitaan korrelaatiota on veriarvojen ja kropan pitkan ajan hyvinvoinnin valilla, niin jatkan tata rataa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom