Yleistä keskustelua karppauksesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Mua vähän ihmetyttää se, että moni kertoo positiivisista muutoksista karppauksen myötä, mutta silti ovat lopettaneet ja palanneet vanhaan. Miksi? Onko tämä niin vaikeaa vai onko hiilarikoukku liian tiukassa?
Hiilareita on ihan turha lähteä potkimaan mihinkään syvimpään helvettiin, oikein käytettynä niistä saadaan hyötyä. Olen itse vetänyt painoa alas ilman hiilareita ja hiilareiden kanssa, kyllä se itselläni ainakin oli vain pään sisällä että ne hiilarit olisivat jotenkin nou nou kun painoa tiputtaa.

Niin lisään vielä sen että kun yleensä puhutaan karppauksesta niin se on sitä ketoosi hulluutta parhaimmillaan, eli hiilarit ainoastaan kasviksista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Karppaus on vähän työlästä, jos syö koulussa tai työpaikalla, ja hiilariruuasta kieltäytyminen juhlissa ja vierailuilla on ikävää, koska usein vaihtoehtoja ei ole. Sitten kun alkaa lipsua niin helposti menee koko homma paskaksi. Lisäksi karppiruoka monesti on vaivalloista verrattuna hiilaripitoiseen ruokaan, koska se täytyy tekemällä tehdä verrattuna siihen, että heität roiskeläpän mikroon. Muutenkin joku leipä on hyvin nopeasti voideltu verrattuna moneen vhh-ruokaan

Nojoo, tämä on kyllä totta.
Tosin ei se vhh-ruokailukaan niin työlästä ole kun sen oppii eikä tarvitse enää kytätä hiilareita tai miettiä voiko sitä ja tätä syödä. Lisäksi perusruuat ovat aika simppeleitä (munakas, juustot ja leikkeleet sellaisenaan, salaatti jne).

Alyssa: jos treenaan noin 10-12 kertaa viikossa niin hiilarit ovat hyvä tapa saada energiaa. Minimihiilareillakin on tullut treenattua aika kovaa ja olen huomannut, että silloin on veto aika lailla poissa. Jos kyseessä on sitten hirveä "hiilarikoukku" niin sitten on.

Sulla taitaa olla jotain vähähiilarista ruokavaliota vastaan kun aina olet sanomassa vastaan jos joku mainitsee sen hyödyistä :)
Paljon treenaavalle korkeammat hiilarit voivat toki olla hyväksi jaksamisen kannalta. "Hiilarikoukku"-kommentti oli vain yksi vaihtoehto minkä mainitsin kysyessäni syitä virallisterveelliselle paluuseen vaikka olisi hyviä kokemuksia VHH:sta. Hiilarikoukku on ihan tosiasia, monet ihmiset ovat koukussa hiilareihin ilman että välttämättä edes tiedostavat sitä. Koko ajan pitää saada leipää, pullaa, pastaa, karkkia, ihan mitä vaan mikä nostaa verensokeria nopeasti ja joillain voi jopa tulla vieroitusoireita jos ovat pari päivää ilman. Aika pelottavaa mun mielestä...

Hiilareita on ihan turha lähteä potkimaan mihinkään syvimpään helvettiin, oikein käytettynä niistä saadaan hyötyä. Olen itse vetänyt painoa alas ilman hiilareita ja hiilareiden kanssa, kyllä se itselläni ainakin oli vain pään sisällä että ne hiilarit olisivat jotenkin nou nou kun painoa tiputtaa.

Niin lisään vielä sen että kun yleensä puhutaan karppauksesta niin se on sitä ketoosi hulluutta parhaimmillaan, eli hiilarit ainoastaan kasviksista.

En mä niitä mihinkään helvettiin potki. Syön toki itsekin hiilareita, aika paha niiltä on välttyä :) En vaan suostu uskomaan, että esimerkiksi viljat olisivat hyvää ravintoa ihmiselle. Tai sokeri, ainakaan sellaisissa määrin mitä sitä nykyään syödään. Terveellinen, luonnollinen ruoka sattuu olemaan luonnostaan vähähiilarista.

Sulla taitaa olla jotain vähähiilarista ruokavaliota vastaan kun aina olet sanomassa vastaan jos joku mainitsee sen hyödyistä :)
Paljon treenaavalle korkeammat hiilarit voivat toki olla hyväksi jaksamisen kannalta. "Hiilarikoukku"-kommentti oli vain yksi vaihtoehto minkä mainitsin kysyessäni syitä virallisterveelliselle paluuseen vaikka olisi hyviä kokemuksia VHH:sta. Hiilarikoukku on ihan tosiasia, monet ihmiset ovat koukussa hiilareihin ilman että välttämättä edes tiedostavat sitä. Koko ajan pitää saada leipää, pullaa, pastaa, karkkia, ihan mitä vaan mikä nostaa verensokeria nopeasti ja joillain voi jopa tulla vieroitusoireita jos ovat pari päivää ilman. Aika pelottavaa mun mielestä...

Lähinnä sitä vastaan, että tästä karppaamisesta on tullut jonkin sortin uskonlahko, jonka edustajat antavat rivien välistä ymmärtää sen olevan ainoa oikea tapa syödä. Kyllä minäkin katson mitä suuhuni pistän, mutta en pidä viljatuotteita semmoisena myrkkynä kropalleni kuin sinä. Tässä maassa on syöty ruisleipää iät ja ajat, tuskin se nyt on suurin syy terveysongelmiin.

Vähän ihmetyttää se, miten paljon näillä keskustelupalstoilla riittää ravintotieteiden eksperttejä.

Lähinnä sitä vastaan, että tästä karppaamisesta on tullut jonkin sortin uskonlahko, jonka edustajat antavat rivien välistä ymmärtää sen olevan ainoa oikea tapa syödä. Kyllä minäkin katson mitä suuhuni pistän, mutta en pidä viljatuotteita semmoisena myrkkynä kropalleni kuin sinä. Tässä maassa on syöty ruisleipää iät ja ajat, tuskin se nyt on suurin syy terveysongelmiin.

Vähän ihmetyttää se, miten paljon näillä keskustelupalstoilla riittää ravintotieteiden eksperttejä.

No jos totta puhutaan niin muakin ärsyttää välillä joidenkin fanaattisuus (erityisesti karppifoorumilla missä pyörin). Itsekin olen aika nipottaja, mutta kyllä minä sen olen valmis myöntämään että ihmisillä on erilaisia tarpeita, erilaiset kropat ja erilaiset tavoitteet. Mää syön näin ja mun mielestä tää on paras tapa. Joku muu syö noin ja sen mielestä se on paras tapa. Olkoon.

Ruisleipää kauemmin on syöty lihaa ja vihanneksia. Mutta syö sä se (kuiva) ruisleipäsi, mä pupellan salaattia :)

Ikinä en aio lopettaa tuoreen leivän/pullan ja piirakoiden syömistä. Kunhan nyt vain koittelen tätä, ensin vähän oikeammin ja jossain välissä pitää sitten lipsua, esim. huomenna ravintolaan safkaamaan ja eiköhän siellä tule hiilariöverit vedettyä, vaikkapa toi Cowboy Sampler tuolta. 2990kcal / 156gr hiilareita.
http://www.amarillo.fi/menu/real-amarillo-meat-steaks/

Muutama budweiseri päälle ja brownie niin eiköhän se ole sitten siinä taas hetkeksi :)

Mua vähän ihmetyttää se, että moni kertoo positiivisista muutoksista karppauksen myötä, mutta silti ovat lopettaneet ja palanneet vanhaan. Miksi? Onko tämä niin vaikeaa vai onko hiilarikoukku liian tiukassa?

Fyysinen työ ja urheilu. Karppailin pitkäänkin oikein onnistuneesti aikoinaan, mutta silloin aktiviteettitaso koostui muutamasta fillari- ja punttitreenistä viikossa, ja sitten perseellään istumisesta. Duuni ei yksinkertaisesti onnistunut vhh:lla, alkoi heikottaa ja kuvottaa.

Hiilarit ovat halpa, helppo ja terveellinen osa ruokavaliota (kun ne otetaan oikeista lähteistä). Toki niiden suhteen kannattaa olla melko analyyttinen, sillä lienee kriittisin makro monelle ruokavalionsa takia kärsivälle ihmiselle.

edit: Myös eräät kulinaaris-kulttuuriset seikat ovat syynä. Elo ilman hiilareita tuntuu jotenkin mauttomalta. Sarjassamme ensimmäisen maailman ongelmia: "En mä voi, hiilari lihottaa". Luonteen heikkous se on mikä läskistää.

Ruisleipää kauemmin on syöty lihaa ja vihanneksia. Mutta syö sä se (kuiva) ruisleipäsi, mä pupellan salaattia :)

Voi kuule, kyllä tässä taloudessa on lihaa popsittu melkoisesti. Tässä maassa sitä lihaa ei kyllä ole ihan aina ollut hirveästi saatavilla. Ja muistan lukeneeni, että sinullakin teki mieli ranskalaisia, hehe.

Nojoo, tämä on kyllä totta.
Tosin ei se vhh-ruokailukaan niin työlästä ole kun sen oppii eikä tarvitse enää kytätä hiilareita tai miettiä voiko sitä ja tätä syödä. Lisäksi perusruuat ovat aika simppeleitä (munakas, juustot ja leikkeleet sellaisenaan, salaatti jne).
Mä en syö juuri valmisruokaa, mutta oon intohimoinen ruuanlaiton vihaaja, siitäkin huolimatta että oon siinä loistava ja laitan oikeaa ruokaa joka päivä. Siispä mulla on perspektiiviä kertoa tällaisen ihmisen näkökulmasta, että kaikki ruoka, jota varten pitää lämmittää pannua, silputa ja leikata ja sekoittaa yhtään mitään ovat määriteltävissä jo työläiksi ruuiksi. Juuston ja makkaran syöminen suoraan jääkaapista vielä menee, mutta jos salaatti on vaivaton ruoka, niin millainen ruoka sitten on vaivalloista? Moni mun kaltaiseni ihminen on varmaan juuri niitä einesten mussuttajia, kun ei vaan ruuan laitto nappaa yhtään. Mä sentään osaan pakottaa itseni.

Ja muistan lukeneeni, että sinullakin teki mieli ranskalaisia, hehe.

:nolo:

Kyllähän mä hiilariruokia syön aina väliä. Edellispäivänäkin söin äipän tekemän pullan! Kauneus piileekin siinä, että niitä ei tee mieli niin usein kuin monella muulla. Mielitekoja epäterveelliseen ruokaan on ehkä kerran kuussa, silloinkin niitä pystyy helposti vastustamaan jos tahtoo. Toista se oli silloin kun söin eri tavalla tai jos nytkin syön enemmän hiilareita. Heti huomaa että tekee eri tavalla mieli herkkuja.

Mä olen yrittänyt pitää sitä vhh-ruokavaliota arjessa, mutta sitten välillä olen mässäillyt hiilareilla, kun ne ovat niin hyviä ja nimenomaan ne "huonommat" hiilarit. Näiden herkutteluiden jälkeen jään toisinaan helposti hiilarikoukkuun.

Itse tykkäsin tehdä karpatessa lantuista ranskalaisia. Lantusta leikkelee sellaisia ranskalaisten kokoisia viipaleita, sitten pikkuisen paistaa pannulla öljy-mauste seoksessa ja lopuksi uuniin.

Itsellä ei vhh ruokavalio ole jaksamiseen juurikaan vaikuttanut. Punttitreeni tulee tehtyä 6 kertaa viikossa ja siihen aerobinen päälle 6-10 kertaa viikkoon. Hiilareita tulee lähinnä salaatista ja kasviksista.

Puolessa vuodessa paino tippunut 90-->78kg, rasva % tippunu varmaan 10 yksikköä, mutta silti lihakset säilyny omasta mielestä helvetin hyvin. Toki tankkauspäiviä tulee pidettyä 1-2 kertaa kuukaudessa jollain hiilarit on aikalailla pilvissä... Kuhan nyt vielä reilun kuukauden tällä ruokavaliolla olis ja sit jos syksyllä rupeis lihasta kasvattamaan, niin vois ruveta hiilareitakin enemmän syömään..

Ruokavalio koostuu aikapitkälti seuraavista.

-Kana, kala, liha
-Kananmuna
-Rahka, raejuusto, juusto, voi
-Leikkeleet, makkarat
-Salaatit ja kasvikset + marjat ja hedelmät ( mehukeitto aiemmin mutta en oo nähny tarvetta kun stevian löysin).

edit. ja tietenkin kurre maapähkinävoi, sopii kana ja liha kastikkeisiin kuin nyrkki silmään. Muutenkin noista kastikkeista saa todella hyviä, kun jatkaa rahkalla ja suurustelee kananmunalla. Eikä tuu yhtään ylimäärästä hiilaria :D

Itsekurin puutetta sanon minä!

Sitäkin, mutta miksi turhaan käyttää paljon itsekuria kun voi päästä helpommallakin eikä sitä itsekuria juurikaan tarvitse :)

Itse tykkäsin tehdä karpatessa lantuista ranskalaisia. Lantusta leikkelee sellaisia ranskalaisten kokoisia viipaleita, sitten pikkuisen paistaa pannulla öljy-mauste seoksessa ja lopuksi uuniin.
Nää ovat muuten tosi hyviä. Itse olen laittanut vain uuniin öljyttyinä ja maustettuina. Maistuvat tosi hyviltä valkosipulimausteella maustetun majoneesin kanssa (tai tuoreella valkosipulilla maustetun, mutta musta jauheella saa parempaa). Miinuspuolena se, että en ainakaan itse ole onnistunut saamaan niistä ikinä oikein rapeita, vaan ne jäävät epämääräisen lötköiksi. Toinen ärsyttävä seikka on, että tekeminen on aika vaivalloista, kun lantun kuoriminen ja silppuaminen ei ole ihan hetkessä tehty. Lisäksi kypsennys kestää jopa lähemmäs tunnin.

Ei muuten nykyään edes tee mieli syödä mitään herkkuja. Enemmän sitä oottaa et pääsee sen kanasalatin syömään! Jossain kylässäkin kun käy ja siellä tyrkytetään kakkuja, torttuja ja pullia, niin ei oo mitään haluja syödä niitä.. Mutta pakkohan se on kohteliaana ottaa aina pieni palanen, ettei mummot ihan päälle käy :D

Mun ei tee juurikaan mieli mitää karkkia tms, ehkä joskus kahvin kaa pullaa jos joku on leiponu eli n. kerran kolmessa vuodessa. heräs kysymys mitä karppaajat vetää aamulla? Luulis ettei muna pekoni setit oo kauheen terveellisiä pidemmän päälle. Onko tyyliin joku lasi appelsiinimehuakin kielletty tai kahvi? Mistä muuten vitamiinit ja hivenaineet? Täysjyväviljahan on hyvää mm aivoille, millä kaikki nää korvataan? joo lukee varmaa jossain mut en jaksa alkaa ny selaa muualta. Kiinnostaa kyl kovasti tää karppaus, yritän muutenkin välttää hiilareita ja sokeria en käytä ikinä eikä sitä tee kyllä mielikään.

Vedan joka aamu 6 munaa ja puolikkaan paketin pekonia. Siihen paalle 4 kalaoljykapselia. Tuo aamiainen on ollut jatkuvassa kaytossa jo pitkaan. Kolesteroli on karppauksen myota vain parantunut.

Aamiaisella menee jonkinlainen kombinaatio seuraavia: Keitettyjä kananmunia, munakasta, rahkaa ja marjoja/hedelmiä, karppisen vhh leipää muutama siivu+ iso läjä täytteitä. +monivitamiinit +c-vitamiinit +kalaöljyt. Ja kivennäisvettä tulee juotua n. 3 pulloa päivään... On se vaan näin kesäkuumilla ihan must juttu, jääkaapissa aina muutama pullo viileenä..

Siis 2-6 palaa näkkäriä paljon? Ei se painon laskeminen voi olla pelkästään tuosta kiinni. Esim. keväällä 2010 söin kisoihin painoa pudottaessani näkkäriä aika paljon ja kyllä se paino silti tippui. Jotain rajaa nyt tuohon hiilarikammoon.
Ruisleipää tai näkkäriä. Se on ihan sikapaljon. Mikäli oikeasti haluaa karpata siten, että paino putoaisikin, tuollaiset pois.
Ehkäpä sun kondis on jotain muuta, joten painokin putoaa. Olisi varmasti pudonnut enemmän ilman näkkäreitä.
Jos mä alkaisin kiskoa tommosia määriä näkkäriä tai ruisleipää kuitenkin kohtuurasvaisen safkan kaverina, kyllä se alkais näkyä.

Itsekurin puutetta sanon minä!
Voi olla (ja onkin), mutta miksi tieten tahtoen ees hankkia itseään sellaiseen tilanteeseen, jossa on vaarana lipsahtaa? Erityisesti kun tietää että se on helppo välttää kokonaan.

Mun ei tee juurikaan mieli mitää karkkia tms, ehkä joskus kahvin kaa pullaa jos joku on leiponu eli n. kerran kolmessa vuodessa. heräs kysymys mitä karppaajat vetää aamulla? Luulis ettei muna pekoni setit oo kauheen terveellisiä pidemmän päälle. Onko tyyliin joku lasi appelsiinimehuakin kielletty tai kahvi? Mistä muuten vitamiinit ja hivenaineet? Täysjyväviljahan on hyvää mm aivoille, millä kaikki nää korvataan? joo lukee varmaa jossain mut en jaksa alkaa ny selaa muualta. Kiinnostaa kyl kovasti tää karppaus, yritän muutenkin välttää hiilareita ja sokeria en käytä ikinä eikä sitä tee kyllä mielikään.

Miksei ne ois terveellisiä pidemmän päälle? Mulla kolesterolit hyvät, paremmat kuin silloin kun en karpannut.
Paljon menee kananmunia ja pekonia. Joskaan ei aamuisin, kun en oikeen osaa silloin syödä. Töissä mustaa kahvia ja esim. turkkilaista jugua. Joskus napostelen pähkinöitä jos pikkunälkä yllättää.
Kannattaa lukea aiheesta vaikka joku kirja jos kiinnostaa. :) Eikä tätäkään ole pakko mitenkään fanaattisesti tehä. Sullehan sen pitäis olla melko iisiä kun jo nyt elät miten elät. :) Rasvaa vaan sitten pitää uskaltaa käyttää. Toimii elimistön omana liukasteena, koska ilman niitä viljatuotteita monella menee pakki aika kovaksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom