Yleistä keskustelua karppauksesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Haluaisin tietää, ovatko fanaattiset karppaajat oikeasti paremmassa fyysisessä kunnossa, timmimpiä ja terveempiä kuin muut?

Ei käsittääkseni - ainakaan automaattisesti.

Oikeasti en edes tiedä, mitä varsinainen karppaminen on, mutta olettaisin sen olevan aika lähellä vhh-ruokavaliota, jonka ansiosta sain oman dieetillä painoni putoamaan viime kesänä 13 kiloa noin 4 kuukauden aikana (toki liikuin ohessa säänöllisesti ja ahkerasti). Timmimpään kuntoon ei varmankaan voi vaikuttaa muuten, kuin pitämällä syömisen kurissa suhteessa kulutukseen.

Omalla kohdallani totta on kuitenkin se, että vhh-ruokavalio auttoi minua siinä, että ei enää väsyttänyt niin paljoa kuin aikaisemmin ja tosiaankin se turvotus laski. Dieetin jälkeen (syksyllä ja talvella) sain pidettyä painon hyvin kurissa syömällä arkisin vhh-ruokavalion mukaan ja välillä herkutellen. Painoa tuli tänä keväänä heti lisää, kun lipsuin syömään enemmän hiilidydraatteja.

Uskon siihen, että ihmisen on hyvä syödä hiilihydraatteja, mutta ei liikaa, kuten tänä päivänä tehdään. Tuntuu, että suurinosa nykyihmisen ruokavaliosta koostuu hiilihydraattipitoisista ruoista.

Me ollaan miehen kanssa oltu vähähiilihydraattisella ruokavaliolla vuoden alusta saakka. Pois jäi pizza, hampparit, pasta, peruna ja riisi. Mä olen syönyt jokaista noista edellä mainituista paitsi hampurilaista ja pastaa ehkä 1-2 kertaa kutakin tässä 7 kk aikana, mies on ollut paljon tiukempi. Sillä on lähtenyt 13 cm vyötäröltä vuoden alusta. Mulla tippui paino heti alkuun 5 kiloa, mutta sitten se pysähtyi paikoilleen, ja on nyt muutaman kuukauden pysytellyt aika lailla samoissa lukemissa.

Me syödään kalaa, kanaa, pihviä yms., ja salaattia. Mä syön ruisleipää tai ruisnäkkäriä 2-6 palaa päivässä, mies ei syö leipää lainkaan jos ei ole aivan pakko.

Mä en voi väittää, että olisin huomannut erityistä muutosta olossa, mutta mies sanoo, että mahavaivat on poissa ja uni maittaa paremmin kuin koskaan ennen. Myös ruokailun jälkeinen kooma on pois, kun ei ahda napaansa täyteen pizzaa/pottua/pastaa/riisiä tms.

Mun alun painon pudotus varmaan johtui aika pitkälti siitä, että mulla ruoan määrä väheni aika reippaasti, sillä sain lopultakin itseäni niskasta kiinni, ja lopetin jatkuvan napostelun. Olen vuoden alusta asti syönyt säännöllisesti, varsinkin töissä ollessa ruokailujen kellonajatkin oli käytännössä aina samat, enkä ruoka-aikojen välillä syönyt mitään. Nyt kesällä ei ruoka-ajat ole niin säännölliset, mutta olen onnistunut välttämään naposteluun lipsahtamisen. Eli syön aamupalan, lounaan, välipalan, mahd. toisen lämpimän aterian (jota helteellä ei monesti tee edes mieli syödä, joten se jää usein pois) ja illalla vielä iltapalan. Väliajat pyrin olemaan syöpöttelemättä. Olen onnistunutkin siinä hienosti, mikä yllättää itsenikin.

Varmaankin tulee jatkettua tällä linjalla, sillä en ole huomannut välittömiä enkä välillisiä haittavaikutuksia tällä aikavälillä, ja em. "ei-sallittujen" ruoka-aineitten kohtuukäyttö on aika vaikeaa sekä mulle että miehelle.

Mä syön ruisleipää tai ruisnäkkäriä 2-6 palaa päivässä, mies ei syö leipää lainkaan jos ei ole aivan pakko.
Tuohan on älyttömän paljon! Ehkä siinä syy miksei se paino laske.
Mä en syö lainkaan, mitä nyt Karppista saatan vetää silloin kun sitä on. Ei tarkoita joka päivä, ei joka viikkokaan. Pakkasesta otan siivun tai kaksi ehkä kerran viikossa.
Ja välillä teen ite mantelileipiä, ne on hyviä ja niistä tulee täyteen. Samoin minuuttisämpylät pellavansiemenrouheesta toimii, ei oo vain aikoihin tullut tehtyä.

Itse huomasin joskus kun karppasin selkeän vireystilan nousun. Yleisesti ottaen ei ollut niin väsynyt kuin vaikka koko viime talven pitkien duunipäivien takia. Voisikin tuota taas kokeilla kun alkaa duunit. Ongelmana näen sen että kun haluaisin vetää aamupalalla paistettuja munia kinkulla tai pekonilla niin ei tuohon ole juuri ikinä aikaa. Prodejuomia en mielelläni tuossa aamulla vetelisi. Jos ei pakko.

Välipalana menisi sitten tosiaan prodejuomat tai ehkä jopa noi vähähiilariset jogurtit. Maitorahkassakinhan on aika paljon hiilaria eli ei olisi paras vaihtoehto mutta mielestäni välttäisi paremman puutteessa. Lounaan vedän muutenkin aika vähähiilihydraattisesti eli salaatti joko kanalla tai kalalla ja oliiviöljyllä.

Itselle noista herkullisista karppiruuista on jäänyt mieleen kukkakaalimuusi. Eli siis peruna korvataan vaan kukkakaalilla ja mukaan kermaa ja voita kunnolla. Minusta tuo on jopa parempaa kuin perunamuusi ja toimii jonkun hyvän pihvin kanssa taivaalliseksi. Ei joku punkkukaan ole juomana pahempi tai joku kuiva valkkari sitten. Nam. Taidankin karpata ens kuun alusta risteilyyn asti ainakin :).

Mua vähän ihmetyttää se, että moni kertoo positiivisista muutoksista karppauksen myötä, mutta silti ovat lopettaneet ja palanneet vanhaan. Miksi? Onko tämä niin vaikeaa vai onko hiilarikoukku liian tiukassa?

Mua vähän ihmetyttää se, että moni kertoo positiivisista muutoksista karppauksen myötä, mutta silti ovat lopettaneet ja palanneet vanhaan. Miksi? Onko tämä niin vaikeaa vai onko hiilarikoukku liian tiukassa?
Mä oon muutaman kerran alkanut lipsua. Se lähtee aina tummasta 70% suklaasta. Alkuun menee pala kaks, sitten alkaa mennä rivi kaks, sitten puoli levyä, kohta levy... Kohta kattelen hiilareita ja totean että sama se ostaa jo taloussuklaata. Sen jälkeen maitosuklaata... Sitten alkaakin jo olla ihan sama.
Mä ainakin äkkiä koukutun tommosiin, joten vedän nyt todella tiukkaa linjaa. Jussina ostin Kiovan kentältä 60% suklaan, 100g. Se meni parissa päivässä, joten totesin että saapi jäädä hyllyyn tästä eteenpäin. Sen jälkeen muutamana iltana teki sikana mieli karkkia. Toisen samanlaisen levyn tungin kaappiin ja sinne se sai jäädä.... Katotaan jos vaikka jouluna si. :D

En tiedä mutta mulla tuli muistaakseni paidonpudotukseen selkeä jumi jossakin vaiheessa eli ei se mielestäni välttämättä siihen tarkoitukseen loputtomasti toimi jos ylipainoa ei hirvittävän paljoa ole. Voi se toki jostain muustakin olla johtunut. Ehkä myös reenitehot hiukan paremmat kun ottaa sillä tavalla fiksusti hiilareita. Vaikka siis sijoittaa ne hiilarit aamuun sekä reenin molemmin puolin, vähän samaan tyyliin kuin siinä Jutan ja Bullin dieetissä. Se ainakin tuntui toimivan mainiosti minulla.

En ole tuota Jussin "muusia" kokeillut, mutta kyllähän tässä pääasiassa pirun hyviä ruokia syödään jatkuvasti. Ja kun ei kuitenkaan ketoosilla mennä, niin vähän maukkaampia vaihtoehtoja voi valita. Treenin jälkeen aina palkkari, mistä tulee suurin osa päivän hiilihydraateista.

Muuten mennäänkin näillä: pekoni, kananmunat, raejuusto, meetvursti, jauheliha, hunajakana, maitorahka+vähäkalorinen mehukeitto, oliiviöljy, proteiinijauheet.

Karppaus on vähän työlästä, jos syö koulussa tai työpaikalla, ja hiilariruuasta kieltäytyminen juhlissa ja vierailuilla on ikävää, koska usein vaihtoehtoja ei ole. Sitten kun alkaa lipsua niin helposti menee koko homma paskaksi. Lisäksi karppiruoka monesti on vaivalloista verrattuna hiilaripitoiseen ruokaan, koska se täytyy tekemällä tehdä verrattuna siihen, että heität roiskeläpän mikroon. Muutenkin joku leipä on hyvin nopeasti voideltu verrattuna moneen vhh-ruokaan.

Hyvää muusia saa myös tehtyä nopeasti pakastejuureksista (toki tuoreistakin voi tehdä), eli pussi tai kaksi keittojuureksia tilkkaan vettä kattilassa, nopea kiehautus ja vesi pois, päälle voita, kermaa/maitoa ja suolaa ja pippuria, tähän saa lykättyä myös öljyä halutessaan. Sitten muusiksi sauvasekoittimella. Joskus oon myös tehnyt uunissa sellaista, missä on pakastevihanneksia (siis niitä, missä on herneitä, porkkanaa ja kukkakaalia), sekaan kermaa, suolaa ja pippuria, päälle aurajuustoa ja sitten kypsennetään kunnes vaikuttaa syötävältä.

Nyt kun kesäkurpitsat ovat halpoja, teen niistä lisukkeita ruuille höyläämällä ne juustohöylällä paistinpannulle ja paistamalla rypsiöljyssä. Oliiviöljyä en ole kokeillut, en usko sen olevan hyvää siinä. Voi toimii tietty myös. Kesäkurpitsasta tulee hyvää, kun se ruskistuu vähän. Tuon voi tehdä isompina annoksina myös uunissa. Yleensä paistan joukossa myös valkosipulia. Mielestäni ei kaipaa muita mausteita.

Kukkakaalicouscous, thaimaalaista punaista currycanaa, päälle laitoin vielä nokareen turkkilaista jugurttia.

Aika namia:
P1040448.jpg

Pistän reseptiä tuonne kokkausketjuun jossain välissä.

Karppaus on vähän työlästä, jos syö koulussa tai työpaikalla, ja hiilariruuasta kieltäytyminen juhlissa ja vierailuilla on ikävää, koska usein vaihtoehtoja ei ole. Sitten kun alkaa lipsua niin helposti menee koko homma paskaksi. Lisäksi karppiruoka monesti on vaivalloista verrattuna hiilaripitoiseen ruokaan, koska se täytyy tekemällä tehdä verrattuna siihen, että heität roiskeläpän mikroon. Muutenkin joku leipä on hyvin nopeasti voideltu verrattuna moneen vhh-ruokaan.
En mä oo tuota ongelmana nähnyt. Roiskeläpät tosin ei oo koskaan mun ruokavalioon kuuluneet muutenkaan. Ja koska olen valintani tehnyt, en koe ikävänä että jään jossain kutsuilla tms ilman. Ei haittaa. Mua haittaa enemmän, että se tuntuu olevan muille ongelma, että MINÄ olen PÄÄTTÄNYT olla syömättä niitä tarjolla olevia safkoja, tai niinkin vähän, kun että kieltäydyn vain jälkkäristä.
Ja kun teen vhh-safkoja (mantelileipää yms) teen sen verran, että niistä piisaa 4-5 päiväksi ainakin joku eväs. Kyllä mä ennen karppaamistakin tein jotain safkoja, jotain vihannes-nuudeli-kana-wokeja yms.. Nyt vaan nudet pois niin hyvää on ja samalla tavalla sitä syö lounaseväänä muutamanki päivän.

Ai niin, juustohöylällä kesäkurpitsasta sliceja pitkittäin.. Niistä tulee mainio pizzapohja kun lyö pellin täyteen niitä ja täytteet päälle. :)

Tuohan on älyttömän paljon! Ehkä siinä syy miksei se paino laske.

Siis 2-6 palaa näkkäriä paljon? Ei se painon laskeminen voi olla pelkästään tuosta kiinni. Esim. keväällä 2010 söin kisoihin painoa pudottaessani näkkäriä aika paljon ja kyllä se paino silti tippui. Jotain rajaa nyt tuohon hiilarikammoon.

Alyssa: jos treenaan noin 10-12 kertaa viikossa niin hiilarit ovat hyvä tapa saada energiaa. Minimihiilareillakin on tullut treenattua aika kovaa ja olen huomannut, että silloin on veto aika lailla poissa. Jos kyseessä on sitten hirveä "hiilarikoukku" niin sitten on.

Karppauksessa, vhh:ssa parasta on se, että saa katsella ruokareseptejä ja tehdä hyvää ruokaa. Leivästä, makaroonista ja muusta helposta kaupan valmispitsasta voi luopua, kun huomaa paremmat respat, joita saa esmes netistä. Itse suosin kirjoja, mutta reseptejä löytyy netistäkin, ja on kiva niitä katella ja kokeilla uusia ruokia. Saa syödä itte tekemiään safkoja ja vielä halvalla verrattuna kaikkeen muuhun. ps. oisin postannu tän muskleen mut ne tietää tän kaiken. Eivät osaa vaan kertoa!

Huppe on kyllä liekeissä :rock:. Muista laittaa niitä reseptejä jossain välissä. Kukaan muuten sitä ihan oikeaa tonnikalaa laitellut? Siis sellaista tuore- tai edes pakasteversiota. Kerran tai kahdesti syönyt ja oli varsin hyvää. Mieli tekisi itsekkin kokeilla jotain vastaavaa joskus. Lohihan käy näihin kekkereihin myös vallan mainiosti, vaikka parsan kanssa niin ei pitäis kai hiilareita tulla pahemmin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom