Yleistä keskustelua karppauksesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Maalaishyytelö, eli Poutun juhlahyytelö:
http://www.pouttu.fi/index.php?id=2&group=RUOANLAITTO&subgroup=MUU RUOANLAITTO&tuotenumero=664

On hyvää juuston kanssa:

P1040451.jpg

Väliin sinappia. Vaihtelua makuun saa kääntämällä "hampurilaisen" toisinpäin. Itse pidän kun hyytelö koskettaa kitalakeen ja juusto kieleen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ehkäpä sun kondis on jotain muuta, joten painokin putoaa. Olisi varmasti pudonnut enemmän ilman näkkäreitä.

Jos tietäisit millainen viulunkieli olen alle 73-kiloisena, et sanoisi noin. Kyllä sitä painoa on aiemminkin ilman totaalikarppausta pudotettu. Onhan tuo karppaaminen parempi vaihtoehto kuin se höttö, mistä monien ruokavalio koostuu. Lähinnä suhtaudun epäillen siihen, että karppaamisesta on tullut jollain tavalla muotia ja osa suhtautuu siihen ainoana oikeana totuutena. Itsehän painoa pudottaessa pidän mielessä nyrkkisäännön "syö vähemmän kuin kulutat". Toki helpointa minullekin on pudottaa painoa karsimalla hiilareita, mutta pitkää jaksoa en ole täysin ilman niitä. Lisäksi ollessani minimihiilareilla tekee aivan kovemmin mieli mättöruokaa kuin normaalisapuskoillani.

En muuten usko, että kovin moni teistä on kuitenkaan kokonaan ilman pitsaa, kebabia, jäätelöä jne. Myös ohrapirtelöä ja viljasta tislattua taikajuomaa taitaa monella kulua.

En muuten usko, että kovin moni teistä on kuitenkaan kokonaan ilman pitsaa, kebabia, jäätelöä jne. Myös ohrapirtelöä ja viljasta tislattua taikajuomaa taitaa monella kulua.
Ai jotta viljatisleetkin ovat no-go tosi karppaajalle? No entäs jos tekee rankin kuolleesta kissasta ja koivunlehdistä, antaa sen käydä ja tislaa viinaksi? Saako sitä juoda? :lol2: :kippis1:

Jos tietäisit millainen viulunkieli olen alle 73-kiloisena, et sanoisi noin. Kyllä sitä painoa on aiemminkin ilman totaalikarppausta pudotettu. Onhan tuo karppaaminen parempi vaihtoehto kuin se höttö, mistä monien ruokavalio koostuu. Lähinnä suhtaudun epäillen siihen, että karppaamisesta on tullut jollain tavalla muotia ja osa suhtautuu siihen ainoana oikeana totuutena. Itsehän painoa pudottaessa pidän mielessä nyrkkisäännön "syö vähemmän kuin kulutat". Toki helpointa minullekin on pudottaa painoa karsimalla hiilareita, mutta pitkää jaksoa en ole täysin ilman niitä. Lisäksi ollessani minimihiilareilla tekee aivan kovemmin mieli mättöruokaa kuin normaalisapuskoillani.

Karppaus ei tarkoita HIILARITONTA. Kukaan ei ole täysin ilman hiilareita. Erittäin valitettavaa että monella tuntuu olevan tällainen käsitys ja sitten tullaan puutteellisilla tiedoilla huutelemaan... Karpata voi vaikka 100g/pvä hiilareilla. On ylä- ja alakarppausta, aina ketoosista tonne satasen tienoille omasta kulutuksesta riippuen (eli siis isompi kulutus antaa periksi isomman määrän hiilareita, koska prosenttiosuus jää silti pieneksi).

Lisäksi en tiennyt, että karppaajankaan pitää olla kokonaan ilman niitä kiellettyjä ruokia... Jännä homma. En minä ainakaan ole enkä niin väitäkään. Syön noista kaikkea jos huvittaa. Mutta kuten aiemmin sanoin, ei huvita niin usein kuin ennen. Homma pysyy hanskassa kunhan en päästä huonoja ruokia tavaksi. Ei yksi pitsa kahdessa kuukaudessa kenenkään karppausta kaada. Tietysti jotkut ovat tiukempia tämänkin asian suhteen, mutta noin yleisesti ottaen en pidä pahana vaikka joskus eksyisikin hiilareiden pariin.

Toinen vaihtoehto on tietysti muokata paskaruuasta vähän parempi. Kebab salaatilla on mainiota karppiruokaa, pitsan voi pyytää gluteenittomana, syödä pelkät täytteet tai tehdä itse karppipohjaan, jäätelöstä voi valita täysrasvaisen, mahdollisimman luonnollisen kermajäätelön, baarissa voi juoda kossuvissyä tai laittisiduja, bisseä saa vähähiilarisena (kts. Hupen posti yllä) jne jne. Aika helppoa tää karppaaminen nykymaailmassa on.

Karppaus ei tarkoita HIILARITONTA. Kukaan ei ole täysin ilman hiilareita. Erittäin valitettavaa että monella tuntuu olevan tällainen käsitys ja sitten tullaan puutteellisilla tiedoilla huutelemaan... Karpata voi vaikka 100g/pvä hiilareilla. On ylä- ja alakarppausta, aina ketoosista tonne satasen tienoille omasta kulutuksesta riippuen (eli siis isompi kulutus antaa periksi isomman määrän hiilareita, koska prosenttiosuus jää silti pieneksi).

Lisäksi en tiennyt, että karppaajankaan pitää olla kokonaan ilman niitä kiellettyjä ruokia... Jännä homma. En minä ainakaan ole enkä niin väitäkään. Syön noista kaikkea jos huvittaa. Mutta kuten aiemmin sanoin, ei huvita niin usein kuin ennen. Homma pysyy hanskassa kunhan en päästä huonoja ruokia tavaksi. Ei yksi pitsa kahdessa kuukaudessa kenenkään karppausta kaada. Tietysti jotkut ovat tiukempia tämänkin asian suhteen, mutta noin yleisesti ottaen en pidä pahana vaikka joskus eksyisikin hiilareiden pariin.

Toinen vaihtoehto on tietysti muokata paskaruuasta vähän parempi. Kebab salaatilla on mainiota karppiruokaa, pitsan voi pyytää gluteenittomana, syödä pelkät täytteet tai tehdä itse karppipohjaan, jäätelöstä voi valita täysrasvaisen, mahdollisimman luonnollisen kermajäätelön, baarissa voi juoda kossuvissyä tai laittisiduja, bisseä saa vähähiilarisena (kts. Hupen posti yllä) jne jne. Aika helppoa tää karppaaminen nykymaailmassa on.

Hyvä kirjoitus, mutta tuo sai hymyilyttämään: Mahtais olla Ahmedilla rintakarvoissa pitelemistä kun vetelisi pelkät täytteet pitsasta pizzeriassa :lol2:

Tuohan on älyttömän paljon! Ehkä siinä syy miksei se paino laske.
Mä en syö lainkaan, mitä nyt Karppista saatan vetää silloin kun sitä on. Ei tarkoita joka päivä, ei joka viikkokaan. Pakkasesta otan siivun tai kaksi ehkä kerran viikossa.

Kuka väitti, että painon pitäisi laskea? Se tippui tiputtamatta ruokavaliomuutoksella, ja sitten painonmuutos pysähtyi. Muuten elintavat on pysyneet samanlaisina koko ajan.

Leipä on hyvää. Ruisleipä ei ole niin hyvää kuin vaalea leipä tai vaaleat täysjyväleivät. Jos mä ostaisin kotiin vaikka Täyshyviä tai TaikaRuis-sämpylöitä, houkutus syödä vielä enemmän leipää olisi vielä isompi. Kokemuksesta tiedän, että jos mulla on jotain oikeesti hyvää leipää kotona, niin sitä meneekin sitten enemmän kuin ruisleipää. Ruisleipä on kuitenkin hyvä kuidun lähde ja oikeasti aika pieni paha verrattuna siihen, mitä paskaa ihmiset mahaansa työntää. Mä en kuitenkaan syö pizzaa en hampparia, en osta karkkia tms herkkuja kotiin enkä käytä alkoholia oikeastaan ikinä. Jos mulle annettaisiin ranskanleipä, mä voisin varmaan vetää sen kokonaan, kun se on niin hyvää. Siksi mun valinta on ruisleipä. Joo, sen varmaan voisi korvata jollain muulla kuidun lähteellä, mutta en ole jaksanut alkaa miettimään, että millä.

Lähinnä suhtaudun epäillen siihen, että karppaamisesta on tullut jollain tavalla muotia ja osa suhtautuu siihen ainoana oikeana totuutena. Itsehän painoa pudottaessa pidän mielessä nyrkkisäännön "syö vähemmän kuin kulutat". Toki helpointa minullekin on pudottaa painoa karsimalla hiilareita, mutta pitkää jaksoa en ole täysin ilman niitä. Lisäksi ollessani minimihiilareilla tekee aivan kovemmin mieli mättöruokaa kuin normaalisapuskoillani.

Mä oon karpannut 4,5v, johon mahtuu lipsumisia jokusen kauden verran. Mutta silloinkin oon vältellyt hiilareita. Musta on mahtavaa että tästä on tullut muotijuttu (miks vasta nyt??), koska nyt alkaa saada helpommin vhh-safkoja sieltä täältä.
Mä en paljon kulutusmääriä laske, energiaa kun tulee rasvojen myötä kyllä paljon. Varmaan kauhistuttavan paljon verrattuna johonkin "lasken kaloreita"-dieettiin verrattuna, vaikka paljon näitä rehujakin menee.

Ja kyllähän kebaa voi syödä. Miksei vois? Oon syöny vuosia kebaa salaatilla. Ja syön mä pizzaakin, mutta jätän sen pohjan koskemattomaksi. :D
Jäätelöä oon luvannut itelleni tänä kesänä kerran. Samoin uusia perunoita. Jälkimmäinen on jo käytetty, jäätelö oottelee vielä "varastossa". Se on muuten lakujätski kun se päivä tulee. :)

Ihan näin nopeasti ajateltuna ja koostaakseni jos se ei ole ihan 100% selvää (kun ihmiset vielä puhuu "kielletyistä" ruuista yms):

Mikään ei ole karppauksessa "kiellettyä." On olemassa hyviä ja huonoja valintoja, ja kun tavoitteena on painottaa ruokailua proteiiniin ja rasvaan ja jättää hiilarit vähän vähemmälle, on olemassa ruoka-aineita joita heti kärkeen kannattaa karsia pois. Ne eivät ole kiellettyjä, ja niitä voi syödä jos ne sopii kontekstiin (tavoitteisiin = miksi ylipäätään karpataan?)

Varmaan nollaposti mutta sanoinpa kun löysin näinkin loistavan thredin :)

Leipä on hyvää. Ruisleipä ei ole niin hyvää kuin vaalea leipä tai vaaleat täysjyväleivät. Jos mä ostaisin kotiin vaikka Täyshyviä tai TaikaRuis-sämpylöitä, houkutus syödä vielä enemmän leipää olisi vielä isompi. Kokemuksesta tiedän, että jos mulla on jotain oikeesti hyvää leipää kotona, niin sitä meneekin sitten enemmän kuin ruisleipää. Ruisleipä on kuitenkin hyvä kuidun lähde ja oikeasti aika pieni paha verrattuna siihen, mitä paskaa ihmiset mahaansa työntää. Mä en kuitenkaan syö pizzaa en hampparia, en osta karkkia tms herkkuja kotiin enkä käytä alkoholia oikeastaan ikinä. Jos mulle annettaisiin ranskanleipä, mä voisin varmaan vetää sen kokonaan, kun se on niin hyvää. Siksi mun valinta on ruisleipä. Joo, sen varmaan voisi korvata jollain muulla kuidun lähteellä, mutta en ole jaksanut alkaa miettimään, että millä.
Onhan se leipä hyvää.
Koitas joskus vaikka ostaa paketti Karppista. Tai tee mantelileipiä.
Ruisleivissä (suuressa osassa) on yllättävän vähän ruista, vehnää niissä sitten taas on enemmän kuin voisi kuvitella. Jos niitä tahdot syödä ja "karpata", kannattaa valkata tarkkaan mitä ottaa.

Hyvä kirjoitus, mutta tuo sai hymyilyttämään: Mahtais olla Ahmedilla rintakarvoissa pitelemistä kun vetelisi pelkät täytteet pitsasta pizzeriassa :lol2:
Mä oon tehnyt niin jo pitkään. Vähän taittelen pohjaa kasaan ennen lähtöä, mutta eipä haittaa mua vaikka pudottaisivat ne rintakarvansa. :) Tosin monesti kyllä otan pizzan mukaan, niin ei muut asiakkaat mulkoile niin paljon. :D

Joillain tuntuu olevan kumma käsitys että karppaus on sama asia kuin ketoosidieetti. Karppauksella on kuitenkin useampia tasoja, esim. hyväkarppaus.
Meikä on enimmäkseen hyväkarppaaja. Riippuen päivästä hiilarit huitelee karkeasti arvioituna sadan molemmin puolin, töissä kun tulee otettua yleensä sitä mitä on tarjolla. Hiilarimäärän ero on kuitenkin aika huima entiseen verrattuna, jolloin tuli hiilareita varmaan 3x määrä nykysestä. Nykyään pärjää kyllä hyvin yhdellä lämpimällä aterialla ja parilla pienemmällä. :rock:

Paino ei tosin oo laskenut, mikä tosin saattaa johtua enemminkin lähes jokaviikonloppuisen viinanjuonnin efekteistä :D

Ei kyllä palkinnut. Kävin vetämässä raflassa isot safka-annokset + bissee, sitäkin pysty juomaan vain yhden. No loppupeleissä pahimmista hiilareista (ranskikset jne) jäi syömättä 90%. Ei vaan maistunut ja silti tuli aivan kauheet tulpat ja maha kipeeks + ähky ja paha olo. Ois pitäny käydä salaatti-kebab tai jotain.

Hyvällä mielellä jatkan karppia nyt! Itseäni ihmetyttää miten nopeasti tähän ruokavalioon tottuu ja siitä alkaa pitämään. No ehkä tämä menee vielä vaihtelun piikkiin, mutta tuollaista mässy-hiilari-överitunnetta en tahdo enää koskaan. Aikoinaan se oli jokapäiväistä (bisneslounaat jne).

^ Oon huomannu saman. Monesti jää duunin jälkkärikin syömättä, vaikka ennen ois mennyt kuin iso annos. Kunnon safka on vaa paljon parempaa :)

Tänään lounaaksi tuollainen kanasalaatti, pekonilla:

P1040453.jpg

Alkoholijuomista sen verran, että jos pyrkii ns. ketokarppaamiseen, eli alakarppiin, eli ihan vain vanhanaikaisesti (mitäs nää käsiteltiin, T-Magissä kai joskus 1999-2000 paikkeilla ja pakkiksella siinä pari vuotta sen jälkeen) ketoilee, niin alkoholi pitää jättää kokonaan. Ei ole olemassakaan karppialkoholijuomaa. En muista kuka jojoilija ja ketoilemalla laihduttava joskus siellä 2002-2003 paikkeilla pakkiksella kehui, kuinka oli ottanut kännit kuivalla valkkarilla, että onpa hyvä, ettei ketoosi katkennut. Sillehän lähinnä naurettiin. Se, että alkoholijuomassa ei ole sokeria, ei pelasta asiaa. Alkoholi on siinä se pääpointti ja se, miten se kropassa käyttäytyy.

Tuon sanottuani on kumminkin sanottava sekin, että toki vähäsokerinen tai sokeriton alkoholijuoma on sokerillista parempi. Eli kossuvissy tai kuiva valkkari ovat ehkä ne parhaimmat vaihtoehdot. Tosin moni karppaaja viisveisaa tuommoisista asiosta, kun on alkoholin ottamisen aika. Kuulemma ja näemmä moni karppaaja siinä tilanteessa ostaa esim. juuri sitä mielisiideriä tai olutta, vaikka siidussa sokeria olisikin ja olsessa mallassokeria (on meinaan vähän pirun nopiaa hiilua se).

Noh, silti hiilihydraatit ovat alkoholin jälkeen se järkevin vähennyskohde, jos jostain makroravinteesta pitää ryhtyä vähentelemään. Mitä vähemmän lihasta ja fyysistä kuormitusta elämässä, sitä enemmän näin. Sitten taas jos ei pyri ketoosiin/alakarppailuun, niin ei ole tietenkään niin nuukaa. Tai no, jos yleensäkään ei pyri kilpaurheilijan fyysiseen suorituskykyyn ja kroppaan, niin ei ole niin nuukaa, on varaa kohtuullisiin alkoholimääriin ja ns. hyväkarppaamiseenkiin, eli kansanomaisemmin sanottuna hiilihydraattitietoiseen ja laatutietoiseen syömiseen. Kai mun syöminen on ollut yli vuosikymmenen jo jonkunlaista hyväkarppaamista tai Zonea, vähäisellä alkoholinkäytöllä. En tosin ajattele karppaavani, koska en mitenkään välttele hiilareita, paitsi että nykyään jätän rukiin, ohran ja vehnän lähes kokonaan väliin. Tämä tuntuisi olevan hyvästä mahalleni, vaikka verikokeissa ei näkynyt mitään keliakian merkkejä. Pottua, banaania, omenaa, marjoja ja kauraa menee kumminkin hyvää tahtia. Kun kumminkin reenimäärä on noin 4-8h/vko + venyttelyjä lähes joka päivä, enkä kerkeä juuri ikinä syödä, kuin noin neljä kertaa päivässä ja täten kokonaiskalorimäärä pysyy siellä jossain 2000-2500/vrk paikkeilla, niin paino on pikemminkin laskussa, kuin nousussa, vaikkei tämä ole tarkoitus. Vaan samapa tuo. Terveys ja olotila ovat nyt hyvällä tolalla, niin näillä mennään jatkossakin.

Mitenkäs karppaajat täällä ovat suhtautuneet papuihin? Siis ei vihreisiin, vaan kidney/valkoinen/punainen/pinto jne. papuihin.
Yritin hakea netistä tietoa, mutta se oli kovin ristiriitaista. Monilla vhh-reseptisaiteilla on ruokia, joissa papuja käytetään. Ravintoarvoltaan ne ovat melkoisen hiilaripitoisia, mutta sitä vähäteltiin papujen runsaan kuitupitoisuuden ja hitaan imeytymisen takia. Toiset vhh-dietit kieltävät pavut (Atkins) ja toisissa ne kuuluvat sallittuihin (South Beach).

Pavut lienevät linssien ohella siellä hitaimmin imeytyvien hiilarinlähteiden joukossa. Että jos ei ketoile/alakarppaa, niin ovat hyvää syötävää, ei muuta kun naamioon. Pitäisi opetella käyttämään papuja ja linssejä nykyistä monipuolisemmin.

Rakastan hyvää pastaa ja tomaattista jauhelihakastiketta. Korvasinkin pastan nyt kesäkurpitsalla jonka paistoin, maustoin ja haudutin hetken kermassa. Sitten soossi päälle, vähän juustoa ja uuniin. Koristeeksi paprikajauhetta ja tuoretta korianteria. Taivaallista!

P1040456.jpg

Noista Hupen mätöistä tuli mieleen, että karppaus todellakin onnistuu paremmin kun safkat ovat oikeasti hyviä- tai hyvännäköisiä :D

- Parsakaali + raejuusto = nihkeetä

- Pihvi + kyssäkaaliranskikset = NAM

- Jauheliha + raaka kesäkurpitsa = nihkeetä

- Moussaka ilman perunaa (Liha, kesäkurpitsa, tomaatti, munakoiso, sipuli ja juusto uunivuokaan) = karppausorgasmi.

Eli jos jaksaa nähdä vähän vaivaa ruokien eteen, niin se hiilarittomuus kyllä unohtuu hetkessä :kuola:

Makeannälkäisille suosittelen Kotitilan inuiinilla makeutettuja marjahilloja, ei juuri yhtään sokeria. Tekee vaikkapa maitorahkasta tai juustoleivästä ihan mahtavan jälkiruoan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom