On hiilarivoittoinen yleensä, mutta ei välttämättä.
Tässä esimerkki miten itse syön usein.
- Aamupalaksi pari omenaa ja jonkin verran pähkinöitä jos saa alas (olen tosi huono syömään aamuisin, ei vaan uppoa)
- Lounaaksi yleensä jotain papu-, tai linssiruokaa (käyn Turussa Kasviskeitaassa lounaalla kun se on ainoa paikka josta saa takuuvarmasti kunnon proteiinipitoista sapuskaa), papuja menee itsellä varmaan 200-300g ja lisäksi vähän perunaa, salaattia, kaalia yms. Pari palaa leipää ja reippaasti Keijua päälle, että saa omega kolmosia.
- Päivällinen/illallinen on yleensä samaa ruokaa. Jos teen kuudelta ruoan niin vedän samaa ruokaa pariin otteeseen vaikka kuudelta ja yhdeksältä pari lautasellista per kerta. Keitän pussin täysjyväpastaa (tummaa, puolisen kiloa kuivana) ja teen siihen soijasta (suikaleita, rouhetta tai tofua), sipulista, siemenistä (yleensä kurpitsansiemeniä, seesaminsiemeniä, auringonkukansiemeniä), rypsiöljystä ja tomaattimössöistä kastikkeen. Usein käytän myös papuja, etenkin kidneypavut, kikherneet tai mustasilmäpavut ovat maun ja terveellisyyden puolesta hyviä ja sopivat hyvin vaikka tortillojen kanssa jos ei pasta uppoa. Proteiinia satsista tulee helposti 150-200g, rasvaa jokunen kymmentä grammaa... mutta aina ihan kaikki ei mene yhdessä illassa, jos on vaikka aerobista liikuntaa niin ei viitsi hirveästi popsia.
- Hyvä vaihtoehto on linssikeitto, pari sataa grammaa linssejä sisältää jo 50-65g proteiinia joten sitä ei tarvitse paljoa vetää. Linssikeitosta saa helposti vähärasvaisen jos sellaista arvostaa. Tossa hyvä linssikeiton ohje:
http://www.yhteishyva.fi/ruokamaailma/reseptit/paaruoka_p/fi_FI/punainen_linssikeitto/
- Jos olen laiska tai tosi väsynyt, vedän päivälliseksi vain pari purkkia papuja ja iltapalaksi sitten jotain monipuolisempaa.
- Lisäksi pähkinöitä ehkä 100g päivässä (25g proteiinia ja 50g rasvaa). Pari soijaprotskudrinkkiä vielä (40-50g protskua).