Yleinen veganismikeskustelu tänne, kiitos

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tuc
  • Aloitettu Aloitettu
Miksi haluat kutsua itseäsi vegaaniksi, jos et ole vegaani?

Jos lisää siihen eteen lakto-ovo.

Nykyään ei muuten enää kuule tuota vegetaristi-termiä juuri ollenkaan. 10 vuotta sitten kaikki puhuivat taas vegetaristeista ja veganismi oli aika tuntematon käsite. Onko vegetarismi ikäänkuin militarisoitunut hardcoremmaksi veganismiksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jos ruoantuotanto saadaan tehokkaammaksi veganismilla, niin se tarkoittaa ainoastaan, että väestö voi kasvaa vielä suuremmaksi ja ympäristöhyöty häviää lisääntyneen ruoankulutuksen takia. :)
Ai että jengi rupeaa lisääntymään jos ruokaa on enemmän tarjolla? No ei toimi ainakaan länsimaissa, kun syntyvyys on pienempi kuin kuolleisuus. Kyllä syntyvyys on ennen kaikkea koulutustasosta ja varakkuudesta riippuvainen.

Mayflower, älä ota itseesi ilkeistä kommenteista. Syöt kotona vegaanisesti, muuten lakto-ovo-vegetaarisesti jos ei vegaaniruokaa ole. Mä en kyllä täysin sopivaa termiä tuohon keksisi, mutta mun mielestä jo se, että oot "kotivegaani" on jo tosi hieno asia.

Eihän kukaan ole oikeasti täydellisen vegaani, itsekin olen vetänyt viimeisten 9 päivän sisään kuutisenkymmentä kipulääkettä, jotka ei oo vegaanisia. Kandee kuitenkin yrittää aina pyytää vegaaniruokaa rafloissakin että sellaiset kuin minä (jotka ei syö lainkaan eläinkunnan tuotteita) saavat jatkossakin ravintoloista sopivaa sapuskaa helposti. :)

Ai että jengi rupeaa lisääntymään jos ruokaa on enemmän tarjolla? No ei toimi ainakaan länsimaissa, kun syntyvyys on pienempi kuin kuolleisuus. Kyllä syntyvyys on ennen kaikkea koulutustasosta ja varakkuudesta riippuvainen.
No kyllä tuo ihan validi pointti on, jos puhutaan ruoan riittävyydestä maapallon ihmisille. Eiköhän täällä popula lisäänny niin paljon kuin mitä pystytään ruokkimaan. Ruoan tuottamisen tehokkuus sitten sanelee sen, että kuinka suureksi väkiluku lopulta kasvaa. Länsimaista nyt on turha puhua erikseen, ei ruoan riittävyys länsimaissa mikään ongelma ole muutenkaan. Kehitysmaiden ihmisistä näissä ruoan riittävyys -mietinnöissä ollaan yleensä huolissaan. Kaikkein parasta maapallolle olisi, jos ruokaa olisi tuotettu niin tehottomasti, että sitä olisi riittänyt vain vaikkapa yhdelle miljardille ihmiselle.

Ne on epävegaanisia sen takia kun ne on joskus ennen mun syntymää testattu eläimillä. Ei niissä eläinkunnan tuotteita kuitenkaan ole. ;) Mutta tosiaan pointti on siinä, että kun mä ajan autoa niin hyönteisiä mätkähtelee kuolleena tuulilasiin ja sekin on epävegaanista (ja sama juttu jos bussilla matkustaa tai jos kävelee ja liiskaa ötököitä kengän alle, jainalaiset välttää sitäkin) joten veganismi onkin käytännössä vain eläinten kärsimyksen _minimoimista_, ei poistamista kokonaan. Kyllähän elukoita kuolee viljantuotannossakin.

Suurin syy veganismille itsellä on luonnon resurssien liikakäytön vähentäminen. Tietty turha elukoiden tappaminen on mun mielestä ikävä juttu, mutta kyllä globaalit ympäristöongelmat ja globaali tasa-arvo on mulle isoimmat jutut.

MC Aropupu, ongelma tässä on kuitenkin se, että nyt ihmisiä on about 6,7 miljardia ja ne pitäisi ruokkia, enkä mä näkisi siinä kovin paljoa luonnon kannalta eroa, että miljardi ihmistä tuhoaa biosfääriä yhtä paljon kuin 6,7 miljardia (paitsi että niillä miljardilla olisi varmaan suht' kivaa verrattuna siihen, missä oloissa puolet tuosta 6,7 miljardista elää).

Miksi haluat kutsua itseäsi vegaaniksi, jos et ole vegaani?

Tarkoitus ei ole olla töykeä tai mitenkään besserwissermäinen, mutta oletko koskaan ajatellut minkälaisen viestin annat veganismista muille (sekasyöjille)?

Kuitenkin ihan perus kasvissyöjä / vegetaristi on terminä paljon vapaampi, kun taas vegaani tarkoittaa henkilöä, joka eettisistä syistä pidättäytyy käyttämästä eläinkunnan tuotteita mahdollisimman pitkälle?

Selvien eläintuotteiden syöminen kohteliaisuussyistä ei todellakaan ole veganismia.

Itselleni tuli lähinnä mieleen tuosta kommentistasi, että olet "trendikäs" vegaani, mutta pienillä verukkeilla syöt kuitenkin eläintuotteita.

Esimerkkinä tuli mieleen että "joo mä oon absolutisti (tai vaikka streittari), mut jos ny kaveri tarjoo illalla lenkin päätteeks saunakaljan tai pari niin kyllä mä ne juon. Ja sit kans työpaikan saunailloissa. Ja kun oon ravintolassa...":hyper:

Mitä jos kutsuisit itseäsi ihan vaan vaikka kasvissyöjäksi?

Voinhan minä näinkin tehdä, koska ymmärrän kyllä että ärsytän oikeita vegaaneja.

Mutta tosiaan, noita periaatteista poikkeamisia tulee eteen harvoin. Mielestäni se, että sanon olevani vegaani, on informatiivisempaa silloin, jos on mahdollisuus valita mitä syö, ja selittää asiaa muille.

Mutta ihan sinun mieliksesi :)

Ne on epävegaanisia sen takia kun ne on joskus ennen mun syntymää testattu eläimillä. Ei niissä eläinkunnan tuotteita kuitenkaan ole. ;)
Ok. Ajattelin varmaan automaattisesti, että niissä on eläinkunnan tuotteita mukana, kun tämä ketju tuntuu kovin keskittyneen syömiseen vaikka vegaanius on tai ainakin sen pitäisi olla tosiaan paljon muutakin.

MC Aropupu, ongelma tässä on kuitenkin se, että nyt ihmisiä on about 6,7 miljardia ja ne pitäisi ruokkia, enkä mä näkisi siinä kovin paljoa luonnon kannalta eroa, että miljardi ihmistä tuhoaa biosfääriä yhtä paljon kuin 6,7 miljardia (paitsi että niillä miljardilla olisi varmaan suht' kivaa verrattuna siihen, missä oloissa puolet tuosta 6,7 miljardista elää).
Ruokaa tuotetaan tällä hetkellä lähes 10 miljardin ihmisen tarpeisiin.

Ilkka2:n tarkoitus varmaankin oli pohtia asiaa vähän pidemmällä tähtäimellä, ei pelkkää tämänhetkistä tilannetta.

Mitä vegaaniruoka tulee tulee maksamaan kuntosaliharrastajalle? Luulisi että ainakin hieman tulisi säästöä sekaruokaan verrattuna.
Just tuli uutisissa että maidon hinta voi nousta kahteen euroon litralta. jumalauta mikä hinta!

Pyörrän tässä aikaisemman puheeni. Jos perusmättö kelpaa niin kasvissafka on halvempaa kuin liharuoka. Toisaalta jos haluaa herkutella, nousee hinta helposti tosi korkealle. Kaupoissa on vähän nihkeesti jotain spesiaali kasviskamaa. Ja yleensä ne on jotain hyvää merkkiä ja maksaa maltaita. Mutta perus soija & papu kuurilla pääsee halvalla.

Riista, kala ja äyriäiset voittaa soijan helposti.

Riista voidaan ainakin jättää laskuista jos halutaan ruokkia isoa populaatioota. Kalakannat on tällä hetkellä huonossa jamassa. Ryöstökalastus tuhoaa uusiutumiskyvyn ja kohta alkaa saalit tippumaan jyrkästi. Äyriäiset lienee samassa jamassa, en ole varma. Muistaakseni joku meressä kasvatettu leväsysteemi oli todella potentiaalinen ratkaisu maailma ruokaongelmaan. Meressä kuitenkin on tota massaa ja aurinkopinta-alaa.

Ruokaa tuotetaan tällä hetkellä lähes 10 miljardin ihmisen tarpeisiin.

Ilkka2:n tarkoitus varmaankin oli pohtia asiaa vähän pidemmällä tähtäimellä, ei pelkkää tämänhetkistä tilannetta.

Safka kyllä riittää, ongelma on vaan sen jakaantumisessa. Länsimaalaiset kuolee läskiin ja huhkii salilla, samaan aikaan afrikassa kuollaan nälkään. Lisäksi todella paljon safkaa heitetään menemään mitä kummallisimmista syistä.

Riista voidaan ainakin jättää laskuista jos halutaan ruokkia isoa populaatioota. Kalakannat on tällä hetkellä huonossa jamassa. Ryöstökalastus tuhoaa uusiutumiskyvyn ja kohta alkaa saalit tippumaan jyrkästi. Äyriäiset lienee samassa jamassa, en ole varma. Muistaakseni joku meressä kasvatettu leväsysteemi oli todella potentiaalinen ratkaisu maailma ruokaongelmaan. Meressä kuitenkin on tota massaa ja aurinkopinta-alaa.
Ei noiden ole tarkoituskaan olla mikään kokonaisratkaisu, mutta ekologisuutta ajatellessa nuo kannattaa hyödyntää ensimmäisenä. Eli puhdas veganismi olisi ekologisessakin mielessä typerää, siis jos kaikki tekisivät niin. Sekaravinto on ekologisesti kestävin ratkaisu. Toki tällä hetkellä kulutetaan ekologisesti ajatellen liian paljon ja erityisesti väärällä tavalla tuotettua eläinravintoa.

Mutta tosiaan, noita periaatteista poikkeamisia tulee eteen harvoin.
Vaikka periaatteessa kasvissyönnin yrittäminen on aina parempi kuin sekasyöminen, niin silti vituttaa ihmiset, jotka eivät todella tätä toteuta. Satunnaiset "harhahdukset" kertovat siitä, ettei ihmisellä ole oikeata halua olla vegaani. Entäs jos/kun, tulet raskaaksi? Entäs seuraavatko lapsesi vegaanista elämäntapaa? Tämä ei liity tähän suoraan, mutta eräs ihminen sanoi kerran näin: "En pystyisi kyllä lihansyöntiä lopettamaan." Ei se ole pystymisestä kiinni, vaan haluaako niin tehdä.
Mielestäni se, että sanon olevani vegaani, on informatiivisempaa silloin, jos on mahdollisuus valita mitä syö, ja selittää asiaa muille.
Aina on mahdollisuus olla syömättä, ei sitä heti kuole. Eräs ihminen, jota todella arvostan sanoi: "Kuolen mieluummin nälkään."

Tämä ei ole hyökkäys, enemmänkin yritän antaa ajatuksia veganismista.

Mun käsittääkseni Mayflower on melko tuore vegaani (tai veganismiin pyrkivä) joten on mun mielestä ihan turha kritisoida sitä, jos poikkeamisia tulee harvoin vielä tuossa vaiheessa.

Sama kuin jos kritisoisitte tupakoinnin lopettanutta jos se kerran kuussa vetää yhden hermosauhun kun sillä ei enää mitään väliä ole terveyden kannalta.

Itsellä ei reilun parin vuoden veganismin jälkeen ei voisi vähempää kiinnostaa syödä eläinkunnan tuotteita. Jos ei ole vielä tullut sitä fiilistä eikä halua tehdä elämäänsä kovin vaikeaksi, en näe siinä mitään kovin pahaa jos "lipsuu" päätöksestään.

Vegaaneja pidetään muutenkin negatiivisina kun keskitytään liikaa muiden ihmisten syyllistämiseen. Mun mielestä kannattaisi keskittyä veganismin etuihin, ei tarvitsisi syyllistää muita eikä saisi muiden vihoja niskaansa. :)

Mun käsittääkseni Mayflower on melko tuore vegaani (tai veganismiin pyrkivä) joten on mun mielestä ihan turha kritisoida sitä, jos poikkeamisia tulee harvoin vielä tuossa vaiheessa.

Vegaaneja pidetään muutenkin negatiivisina kun keskitytään liikaa muiden ihmisten syyllistämiseen. Mun mielestä kannattaisi keskittyä veganismin etuihin, ei tarvitsisi syyllistää muita eikä saisi muiden vihoja niskaansa. :)

Tarkoitukseni ei ollut syyllistää eikä haukkua ketään, Mayflower, anteeksi jos olin tyly, se ei ollut tarkoitukseni. Pointti oli siinä, että minkä takia pitää kutsua itseään vegaaniksi, jos sellainen ei ole?

Eikö termiä voi käyttää sitten kun niin on? En väitä että vegaani ei koskaan käyttäisi eläinkunnan tuotteita, sillä niiden täydellistä käyttöä on miltei mahdoton välttää nyky-yhteiskunnassa (tyyliin auton käyttö, kun renkaat sisältävät usein jotain eläinperäsitä). Mutta jos kynnys eläinkunnan tuotteiden käytölle on vielä matala, niin silloin ei mielestäni voida puhua vegaanista.

Mutta joka tapauksessa arvostan suuresti jokaista henkilöä joka edes jossain määrin pyrkii vähentämään eläintuotteiden käyttöä, ja vielä suuremmin arvostan vegaaneja ja siihen pyrkiviä!:worship: Eli Mayflower, ei muuta kuin voimia jatkaa valitsemallasi tiellä!!:rock::rock:

tuc on oikeassa, olen vielä uusi "alalla" ja kaikille joille olen maininnut tähän mennessä "veganismista", olen sanonut, että en kuulu sitten niihin 100% vegaaneihin, ja että siinä mielessä en voi ehkä sanoa itseäni vegaaniksi ollenkaan.

Ihmetyttää juuri tuo, että eikö ole hyvä asia, että yleensäkin syö huomattavasti vähemmän (käytännössä ei ollenkaan siis) lihaa ja eläinkunnan tuotteita? Onko vaihtoehdot vaan vegaani tai sekasyöjä?

Ihmetyttää juuri tuo, että eikö ole hyvä asia, että yleensäkin syö huomattavasti vähemmän (käytännössä ei ollenkaan siis) lihaa ja eläinkunnan tuotteita? Onko vaihtoehdot vaan vegaani tai sekasyöjä?
NP sanoi:
Vaikka periaatteessa kasvissyönnin yrittäminen on aina parempi kuin sekasyöminen...
Aina se on ns. kotiin päin.

Niin juu ja siis, kyllä itse pystyisin lopettamaan lihansyönnin. Jos se olisi vain minusta kiinni. Mutta ihan oikeasti, en haluaisi loukata ihmistä, joka on kutsunut minut kylään, ja ei ole vaikka leiponut vegaanisesti, siten, että en suostuisi edes maistamaan hänen leipomuksiaan.

Raskausaikaa ei ole tullut vielä pohdittua ollenkaan. Mielestäni ei ole ainakaan mitään sellaista syytä, minkä vuoksi odottava äiti ei voisi elää vegeruualla.

Sisko on raskaana ja vegaani. Se tosin pitää ravitsemusluentoja eikä ole ehkä ihan keskiverto esimerkki vegaanista. :)

Veriarvothan otetaan kaikilta äideiltä raskausaikana ja sen mukaan täydennetään ruokavaliota jos on tarvis. On ne vegaanit ennenkin muksuja pyöräytellyt ja terveitä on tullut (mitä nyt muutama sekopää maailmalla vienyt vegaanien mainetta mutta mun mielestä imettämättä jättäminen jos siihen on mahdollisuus on idiotismia eikä liity veganismiin tai sen arvoihin millään lailla).

tuc on oikeassa, olen vielä uusi "alalla" ja kaikille joille olen maininnut tähän mennessä "veganismista", olen sanonut, että en kuulu sitten niihin 100% vegaaneihin, ja että siinä mielessä en voi ehkä sanoa itseäni vegaaniksi ollenkaan.

Vegaanihan ei käytä mitään eläintuotteita. Eli ei nahkakenkiä, nahkasohvia, ei syö liivatekarkkeja jne. Tämä tuntuu olevan hyvin tarkkaa vegaanipiireissä, eli se miksi saat itseäsi kutsua. Sanot vain itseäsi kasvissyöjäksi ja älä välitä muiden jeesusteluista. Noi termit on ihan perseestä. Lakto-ovo vegetaristi, pesco pasko, freekani, lihaani, fasaani jne. Ei jumalauta.

Mutta rehuhipit voivat olla tosi ärjyä porukkaa, kun heidän aatteen nimeä väärin hyväksi käytetään.

Vegaanihan ei käytä mitään eläintuotteita. Eli ei nahkakenkiä, nahkasohvia, ei syö liivatekarkkeja jne.
Näinpä juuri. Mitenköhän punttisalilla käy vegaanin, jos treenipenkki onkin nahalla päällystetty, pitääköhän vaihtaa sellaiseen liikkeeseen, jossa ko. penkkiä ei tarvitse käyttää vai peräti koko salia? :D

Mun vanhemmassa penkissä on ainakin keinonahkaa, uudemmasta en mene ihan takuuseen mitä on mutta käytettynä hommattu kuitenkin... en usko kovin monen vegaanin jättävän salissa käymistä väliin jos siellä on jotain nahkapäällysteisiä pintoja (kun ei ne sitä vegaania varten ole hommattu) mutta jos on kaksi salia ja toisessa ei ole nahkaa ja toisella on niin valitaan se nahaton.

Mutta tosiaan jos noin pitkälle mennään ettei voisi salilla käydä niin siinä vaiheessa on jo niin kaheli ettei moiseen hölmöilyyn riitä edes oman pääkopan viiraus. Joku raja sentään elämän vaikeuttamisella. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom