Yleinen veganismikeskustelu tänne, kiitos

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tuc
  • Aloitettu Aloitettu
niin on, unohdin laittaa linkin äsken.
Kyllä mä nyt kaks kertaa mietin kumpaan luotan enemmän, maailman parhaaksi sanottuun valmentajaan, jolla on niin pitkä lista meriittejä ettei tosikaan, vai pakkotoiston "tuc:iin"?
Onks käyny mielessä et kyseisellä herralla saattaa olla muutakin tekemistä ku riidellä netissä 60 kilosen suomalaisen vegen kanssa?
Ja tämmöinen "eturistiriita-asetelma" ny syntyy aina kun kaks leiriä väittelee jostain.
Vitusta mä tiedän ootko sä jonku hippi-liiton leivissä?
Mutta entäs käytäntö? Kivikauden ihminen (esimerkkinä) oli vahva ja kohtuu lihaksikas.
Kuinka vahvaks sä tuut pelkällä rehulla? Tiedän että maailmassa on paljon vegebodareita, mutta esimerkiksi sinä? Kerroppa onko kehityksesi samaa luokkaa kuin lihansyöjillä?
Ja nyt, minulla ei ole mitään laajaa otantaa minkä puolesta selitän, ainoastaan omat olettamukseni ja teoriani. Mutta haluaisin kuulla sun kehityksestä, jos nimittäin ne rehut on ihmiskropalle niin hyvää ravintoa, niin silloinhan ihmisen lihasmassan ja voimanki pitäisi kasvaa melko vaivattomasti?
En oo 60-kiloinen. Aamulla vaaka näytti 77kg kun oon laihtunut pari kiloa viisaudenhampaan poiston takia (en oo pystyny esim. tänään syömään mitään kiinteää). Pari viikkoa sitten olin yli 80kg.

Yleensä jos lähettää henkilölle palautetta, saa ainakin jonkin vastineen, jos ei muuta niin "kiitos palautteesta" mutta tämä "maailman paras" valmentaja oli selkeästi väärässä argumentteineen kuten todistin tuossa. Tosiasiat puhuvat hänen väittämiään vastaan.

En saa penniäkään miltään hippiliitolta.

Kivikauden ihminen oli vahva ja lihaksikas, mutta sen sijaan gorilla on sikana vahvempi vaikka 97 % gorillan ruokavaliosta on rehuja.

Oon nyt treenannut 7kk ja sinä aikana painoa on tullut lisää 7-8kg ja penkistä otan n. 80 kilolla about samanlaista sarjaa kuin 50 kilolla aloittaessani. Laskennallinen ykkönen on noin satasessa, en oo pitkiin aikoihin tehny penkkiykköstä. Maastavedosta maksimit on n. 170kg mutta sitä olenkin tehnyt vasta alkuvuodesta ja aika harvoin. Ainakin tän foorumin sekasyöjät kehu kovasti mun kehitystä kun pari kuvaa linkitin (löytyy tästäkin topicista linkit).

Tossa "Vegaanibodareita??" -ketjussa on juuri linkitetty kuvia ruotsalaiseen jätkään, joka kasvatti vegaanina 30kg lihasta 3 vuodessa. Käy kattomassa.

Tässä myös hyvä esimerkki tyypistä, joka treenaa pelkällä raakaravinnolla (eli kokkaamattomalla vegaaniruoalla) ja on nyt 1½kk pelkällä mehudieetillä:

http://www.veganbodybuilding.com/phpBB2/viewtopic.php?f=48&t=10031&st=0&sk=t&sd=a&start=15

(sivun loppupuolella, samalla sivulla on muuten myös mun avatar)

Ja tossa hyvä esimerkki myös:

http://www.veganbodybuilding.com/phpBB2/viewtopic.php?f=48&t=9625

Kipeetä kehitystä.

Ja nää jätkät ei todellakaan käytä mitään steroideja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mistä hemmetistä te väittelette? Ruoka asioissa ei ole absoluuttisia totuuksia. Ja se on totuus.

Siis mikä on valkoihoinen ihminen? Se ei voi olla alasti missään kolkassa maailmaa. Joko se jäätyy, tai palaa. Eli mikä on sitten luonnollista?

jos haluaa syödä hyvin, yleensä joutuu sekasyöjäkin kokkaamaan pääasiassa itse (ellei kylve rahassa ja käy jossain laaturavintolassa, josta saa terveellistä ruokaa, päivittäin). valmissafkojen vaihtoehdot on useimmiten myös sekasyöjille kotiruokaa huonompia. ravintoloista olen kanssasi samaa mieltä, useimmissa ravintoloissa kasvisvaihtoehdot ovat säälittävän huonoja ravintosisällön kannalta, poikkeuksena esim. helsingin silvoplee ja tampereen veganissimo.

itse en ole koskaan kokenut tuota sosiaalista painetta, joka pakottaa syömään lihaa. grilli-iltoihin ostan itselleni kasvisvaihtoehdon, ja jos joku kysyy, että miksi syön kasvista enkä lihaa, vastaan, että koska minun ei ole pakko syödä lihaa, piste. jos joku urpo urputtaa, antaa sen urputtaa, ei sen pitäis olla muiden ongelma, mitä minä tai sinä syöt.

kauppojen valikoimista pk-seudun ulkopuolella en osaa sanoa mitään. sen sijaan itse opiskelijana pärjään vallan mainiosti kasvissyöjänä, ja uskallan väittää ruokani maksavan vähemmän kuin liharuuan. siinä missä halvin jauheliha maksaa luultavasti vähemmän kuin tofu, papuja ja soijarouhetta käyttämällä pääsee varmasti halvemmalla kuin lihaa vetämällä. esim. kuiva soijarouhe maksaa n. 2,50/n. 500 g. en tiedä, paljon liha maksaa, mutta veikkaan, että joku jauheliha maksaa noin saman verran. kuitenkin soijarouhe liotetaan, ja se turpoaa moninkertaiseksi painossa, joten siinä on enemmän syötävää ja enemmän proteiinia kuin lihassa.

koska laskelmani ovat varmasti epätarkkoja, voit laskea itse paremmin ja kertoa minullekin.

Tuo mitä yllä sanoit on kyllä ihan totta. Varsinkin jos ostaa vaikka kuivattuja papuja yms. Lähinnä vaan rajoittuu tuo valinnanvapaus. Jos vaikka haluaisi tehdä nopeet mätöt ennen salille menoa, tai mennä jonnekin mettään seikkailemaan & grillaamaa, niin kasvissafkalla on pienemmät vaihtoehdot. Suomalainen yhteiskunta ja kaupat on kuitenkin rakentunut lihansyönti normatiivisuudelle (:D), joten vaihtoehtosafkan tekeminen on aina hieman hankalampaa. Toki tätä pystyy kompensoimaan valmistautumalla ja panostamalla omaan syömiseen. Joskus ei vaan jaksa illalla alkaa väsäämään mitään syötäväksi kelpaavaa kasvisruokaa. Mielummin heittää vaikka jauhelihaa pannulle ja paistaa 5 min. Lisäksi täytyy tosiaan muistaa ero helsingin ja inarin välillä. Itse kyllä olen lähes stadilainen ja ostan tofua siitä sörkän metriksen vierestä kiinalaisesta kaupasta (on muuten halpaa).

Tämähän on toki mun omaa laiskuutta, ja pyrinkin siihen että vapaudun kohta lihasta kokonaan. Ymmärrän vaan niitä ihmisiä jotka eivät voi edes kuvitella kasvissyöntiä omalle kohdalleen.

Jätin tietty mainitsematta, että kyykky mulla on ihan surkea ja kädet on pitkät ja muutenkin tää n. 183cm vartta tuntuu sopivan maveen kohtuullisen hyvin. ;)

Mä uskon, että tuo valmentaja on loistava valmentajana, mutta soijan tuotantoketjun myrkkyjäämien vaikutuksesta lihakarjaan tai soijaa syövään ihmiseen se tuskin on perehtynyt kun se ei sen ammattiin kuulu ja sen soijanvastaisuus lähti alkuperäislähteessä sanoilla "soija on pölöille", mikä ei yleensä huippuälykkyydestä kerro.

Ei musta varmastikaan huipuksi ole SM-tasolla (jo senkin takia, että treenaan pelkästään himassa vapailla painoilla ja hyvin rajoitetulla välineistöllä) kun aloitin aivan liian vanhana eikä kroppa muutenkaan ole lainkaan sovelias kehonrakennukseen kun lähtökohtaisesti lihasta ei ole juuri yhtään. Ihan omaksi ilokseni ajattelin kokeilla, mihin rahkeet riittää. Mitä enemmän punttaa sen enemmän tajuaa, kuinka iso osa hommasta on sitä, että motivaatio on kunnossa.

Mä kehun tyyppejä tosi usein kun näen niiden saavuttaneen kunnon lihasmassat (tai etenkin kovia nostoja!), oli ne sitten vegejä tai sekasyöjiä. Kun omat patit on ollu kovan työn takana onnettoman lähtökohdan takia niin arvostaa ihan eri tavalla niitä, jotka on treenannu itsensä kovaan kuntoon. Sen takia en pidä yhtään siitä, että jengiä dissataan ruokavalion tai minkään muunkaan asian takia. Muiden motivoinnista tulee itsellekin hyvä mieli ja muut saa lisää intoa treenata.

Jätin tietty mainitsematta, että kyykky mulla on ihan surkea ja kädet on pitkät ja muutenkin tää n. 183cm vartta tuntuu sopivan maveen kohtuullisen hyvin. ;)

Mä uskon, että tuo valmentaja on loistava valmentajana, mutta soijan tuotantoketjun myrkkyjäämien vaikutuksesta lihakarjaan tai soijaa syövään ihmiseen se tuskin on perehtynyt kun se ei sen ammattiin kuulu ja sen soijanvastaisuus lähti alkuperäislähteessä sanoilla "soija on pölöille", mikä ei yleensä huippuälykkyydestä kerro.

Ei musta varmastikaan huipuksi ole SM-tasolla (jo senkin takia, että treenaan pelkästään himassa vapailla painoilla ja hyvin rajoitetulla välineistöllä) kun aloitin aivan liian vanhana eikä kroppa muutenkaan ole lainkaan sovelias kehonrakennukseen kun lähtökohtaisesti lihasta ei ole juuri yhtään. Ihan omaksi ilokseni ajattelin kokeilla, mihin rahkeet riittää. Mitä enemmän punttaa sen enemmän tajuaa, kuinka iso osa hommasta on sitä, että motivaatio on kunnossa.

Mä kehun tyyppejä tosi usein kun näen niiden saavuttaneen kunnon lihasmassat (tai etenkin kovia nostoja!), oli ne sitten vegejä tai sekasyöjiä. Kun omat patit on ollu kovan työn takana onnettoman lähtökohdan takia niin arvostaa ihan eri tavalla niitä, jotka on treenannu itsensä kovaan kuntoon. Sen takia en pidä yhtään siitä, että jengiä dissataan ruokavalion tai minkään muunkaan asian takia. Muiden motivoinnista tulee itsellekin hyvä mieli ja muut saa lisää intoa treenata.

mutta jos treenaat vielä kotisalilla ja oot saanu kilon lihaa kuukaudessa :wtf: ja oletan että puhumme supistuvasta massasta painonnousun yhteydessä.
Itse olen 186 pitkä, en ole ikinä kokeillut kyykätä yli 180kg, mutta nyt kun vammat ovat pikkuhiljaa parantuneet niin tänä vuonna ajattelin kyykätä 220 ja vetää vähintään 280. Pitää vaan opetella toimimaan omien heikkouksien kuten pitkien käsien ja huonojen kyykkyvälitysten ympäri. Siitä se on kiinni.
Asiallista tekstiä toi sun postaus, pitää sanoa, mutta kuitenkin vähän niinku kiersit mun kysymykset?

E: Ja Poliquinista vielä, hän esimerkiksi teki uudet standardit rasvaprosentin mittaukseen pohjois-amerikan lääkäriliitolle, omistaa lukuisia laboratorioita, ja paransi yhden huippu naisurheilijan syväkyykkyä hieromalla ainoastaan lihaskalvoja naamasta. Mä kyllä itse uskon että tietää mistä puhuu, ja 60 olympiakultaa 16 eri lajissakaan ei oo kauheen paha.

Minua hieman kummastuttaa tämä parin pakkislaisen soijan vastainen villitys, etenkin kun perusteet tuntuvat olevan todella hatarat ja hakemalla haetut, jotka voi todeta katteettomiksi muutaman minuutin asiaan perehtymisellä.

Epäilen että tavoitteena on ilmeisesti enemmänkin hyökätä kasvissyöjien suosimaa ruoka-ainetta ja tätä kiertotietä heidän koko ruokavaliotaan vastaan kuin itse tuotteen perusteltu lyttääminen.

Minua hieman kummastuttaa tämä parin pakkislaisen soijan vastainen villitys, etenkin kun perusteet tuntuvat olevan todella hatarat ja hakemalla haetut, jotka voi todeta katteettomiksi muutaman minuutin asiaan perehtymisellä.

Epäilen että tavoitteena on ilmeisesti enemmänkin hyökätä kasvissyöjien suosimaa ruoka-ainetta ja tätä kiertotietä heidän koko ruokavaliotaan vastaan kuin itse tuotteen perusteltu lyttääminen.

tai sitten ihmisillä on mielipiteitä, ja musta on on hyvä että niitä kerrotaan vaikka vastauksena saisi ämpärin paskaa päällensä.
Eikö sulla sit oo mitään mielipiteitä?
Ja jos löysit absoluuttisen totuuden soijasta parissa minuutissa niin olet aika kurko, ravintomaailma ei ilmeisesti ole pystynyt siihen vielä parissa kymmenessä vuodessakaan.

Itsellä ainakin aina mietityttää veganismissa on, että onko meitä tarkoitettu elämään pelkästään vihanneksillä eli kyllähän evoluution alussakin ihmisen esi-isät söi lihaa, kalaa, pähkinöitä ja vihanneksia. Varmaan vihanneksia kuitenkin enemmän mutta lihaa myöskin. Eli onko meidän 'koneistoa' tarkoitettu pelkästään kasvisruoalle vai alkaako jossakin vaiheessa tulemaan takapakkia?

Itsellä kiinnostaa tämä ns.luolamies-ruokavalio(PALEOLITHIC DIET) eli ei viljatuotteita, sokereita, maitotuotteita, papuja, pastaa mutta paljon hedelmiä, kasviksia, lihaa(kanaa,kalaa jne.), pähkinöitä, marjoja, juureksia.

Riippuu varmaan paljolti siitä kuinka pitkälle evoluutiota seurattaisiin taaksepäin.
Esimerkiksi kalastus on vasta vähintään 40 000 vanha keksintö, joten se on jopa nykyisen ihmislajin kehityshistoriassa todella viimeaikainen ravintolähde.
Luultavasti nykyisten apinoiden lailla kuitenkin ihmisen varhaisimmatkin esi-isät ovat käyttäneet ennen tehokkaan metsästyksen kehittämistä esimerkiksi hyönteisiä (muurahaisia, toukkia...) eläinkunnan ravintolähteinä.
Mutta täytyy myös muistaa, että välttämätön B12-vitamiini ei ole itsessään eläinperäinen, vaan bakteerien tuote ja myös lihaa syömättömät eläinlajit saavat sen ruokavalionsa kautta.

Mitenköhän tuollainen rajoitettu hyönteisten napostelu muuten toimisi terveydellisesti ja pitäisivätkö vegaanit sitä ekologisena. Ajattelen tässä ääneen.

Ei vegaanitkaan ole mitään yhteistä massaa. Suomessa on kyllä tämä punaviherhippivegaani se perinteinen kasvissyöjä. Mutta esim. jotkut uskonnot kieltää lihan syönnin. Jotkut uskonnot kieltää tietyn lihan syönnin. Itse vastustan ltehotuotantoa ja eläinten epäinhimillistä kohtelua. Käyn kuitenkin kalassa ja olen ajatellut metsästyskortin hankkimista..

Ei länsimaisessa maailmassa on kasvissyönti kuitenkin selvästi yleisempää ja hyväksyttävämpää kuin kylmässä pohjolassa. Osin siitä syystä että liha on yleisesti selkeästi kalliimpaa kuin kasvit, ja osin siitä syystä että ruokakulttuuri on rikkaampi.

Suora siirtyminen pelkkään kasvisruokaan ei ole se realistinen tavoite. Ekologisesti ja moraalisesti riittäisi jos Suomalaiset saataisiin syömään kasvisruokaa vaikka kerran viikossa alkuun. Ihmiset ja yhteiskunta muuttuu kuitenkin hyvin hitaasti. Kuitenkin kasvisruualla pystyisi jokainen meistä laajemtamaan ruokavaliotaan ja lisämään uusia makua ja annoksia jokapäiväiseen elämään, menettämättä kuitenkaan mitään. Kannattaisi kokeilla vai?

Itse vastustan ltehotuotantoa ja eläinten epäinhimillistä kohtelua.

tästä olen täysin samalla viivalla. En syö enää oikeastaan mitään siipikarjaa, ellei ole aivan pakko. Porsas on myös jäänyt lähes kokonaan pois ruokavaliosta. Ainoastaa jos on rahat niin loppu että on pakko ostaa niin ostan.

Suomalainen yhteiskunta ja kaupat on kuitenkin rakentunut lihansyönti normatiivisuudelle (:D), joten vaihtoehtosafkan tekeminen on aina hieman hankalampaa.

aivan oikein. nää on kumminkin tottumuskysymyksiä! liharuuan ja kasvisruuan valmistamisessa on omat kommervenkkinäs, riippuu siitä, mitä pitää hankalana ja mihin on tottunut. varsinkin sekasyömisestä kasvissyöntiin siirtyessä jotkut kasviskokkauksen asioista voivat tuntua hankalilta, esim. kuivattujen papujen yön yli liottaminen ja sen jälkeen keittäminen, kun esim. sen mainitsemasi jauhelihan voi vaan vetästä jääkaapista ja käristää pannulla. niistä liottamisistakin tulee kumminkin helppoa rutiinia, vaikka se vaatiikin vähän suunnittelua jo edellisenä päivänä.

mun mielestä on kuitenkin hienoa että pyrit kasvissyöntiin, ja varmaan tollanen systeemi että joissain tilanteissa vetää vielä sitä lihaa ja kotona enimmäkseen kasvista on hellävarainen kropallekin. onnea valitsemallesi tielle :)

Mulle tulee marinoidusta broilerisuikaleesta aina mieleen MATRIXin ravintomössö. Joku kanalahan on oikeastaan pirun iso kone. Toisesta päästä sisään mene rehua ja vettä, ja toisesta päästä ulos tulee paketti kanasuikaleita.

kanansyöntiä pitäs muutenkin mun mielestä välttää. Mä vedän yksin yhen kokonaisen kanan aika helposti, ja yhen eläimen elämä päätty sen takia. Mutta kun nauta teurastetaan niin siitä syö useampi suu helposti. Olen erittäin eläinrakas, mutta silti syön niitä aika surutta. Mutta ymmärrän hyvin eettisistä syistä kasvisruokavaliolla olevia, mutta fysiologisista syistä en niinkään.

Hm, harvinaisen fiksua lihansyöjäporukkaa pakkiksella kun aika moni valikoi tarkkaan nuo epäeettisimmät tuotteet veke ruokavaliosta. :O

Fuhrer, väitän että about kaikki massankasvu mulla on ollut ns. supistuvaa :) koska maha on samaan aikaan pienentynyt. Täytyykin pohtia, millä tuota kyykkyä saisi paremmaksi käyttäen vaikka enemmän selkää apuna kun se on vahvempi kuin jalat. Kenellään tuskin on koko kropassa pelkkiä vahvoja alueita ja niitä on vaan osattava käyttää hyvin.

Ja joo, se mun gorillakommentti nyt oli vähän hölömö, mutta pätee kuitenkin paremin kuin leijonaan vertaaminen kun ihmiset ja gorillat on samasta kantamuodosta ja läheistä sukua toisilleen.

Hm, harvinaisen fiksua lihansyöjäporukkaa pakkiksella kun aika moni valikoi tarkkaan nuo epäeettisimmät tuotteet veke ruokavaliosta. :O

Tässäkin on pieni ristiriita. Kana ja possu on paljon ekologisempaa kuin nauta. Tässä tapauksessa jos korvataan kana ja possu kokonaan naudalla eikä kasveilla, voidaan tehdä kokonais ekologisuuden ja eettisyyden kannalta paljon pahaa :( Ei oo helppoo..

Edit: pyrin siis laskemaan ravinnon aiheuttaman haitan luonnolle ja eläinten tappamisen yhteen. Siis estämällä ilmastonmuutosta lisätään eläinten tappamista, ja taas syömällä eettisemmin nopeutetaan ilmastonmuutosta.

Lihan terveyshaittoja on monia, lähinnä jos sitä vetää paljon.

Syöpäriski kasvaa:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4662934.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4088824.stm

http://www.cancerproject.org/survival/cancer_facts/meat.php

"Large studies in England and Germany showed that vegetarians were about 40 percent less likely to develop cancer compared to meat eaters."

http://en.wikipedia.org/wiki/Meat

"In a large-scale study, the consumption of red meat over a lifetime was found to raise the risk of cancer by 20 to 60 percent, while causing adverse mutations in DNA. In particular, red meat and processed meat were found to be associated with higher risk of cancers of the lung, esophagus, liver, and colon, among others."

"Animal fat is one of the only dietary sources of saturated fat, which have been linked to various health problems, including heart disease, bowel cancer, prostate cancer, breast cancer, osteoporosis, and arteriosclerosis."

"One famous study, the Nurses' Health Study, followed about 100,000 female nurses and their eating habits. Nurses who ate the largest amount of animal fat were twice as likely to develop colon cancer as the nurses who ate the least amount of animal fat."

Harvardin ravintopyramidi:

http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/what-should-you-eat/pyramid/

Suositus on, että syödään lihaa vain vähän ja harvoin. Ja mieluiten ei punaista lihaa.

En osaa sanoa, mikä on liikaa, mutta jos silloin tällöin syö ja kohtuudella, ei terveysriskejä todennäköisesti tule. Riista on varmasti huomattavasti terveellisempää (ja onhan se myös eettisempää). Kala ja kana ovat myös paljon terveellisempiä kuin punainen liha.
Noista tutkimuksista ei voi kyllä vetää johtopäätöksiä lihan terveellisyydestä. Suurin osa ihmisistä kuitenkin syö lihansa tehotuotettuna kaupan hyllyltä. Toki tällainen liha on laadultaan heikompaa kuin esim. riista enkä ihmettele ollenkaan jos tehotuotetulla mössöllä on haittavaikutuksia, pikemmin ihmettelisin jos näin ei olisi. Kysyin alun perin riistan ja luomulihan terveyshaittoja. Ne ovat kuitenkin lähempänä sitä lihaa, mitä ihminen on sopeutunut käyttämään. Tällainen liha on mielestäni ideaalitilassa ihmisen ravitsemuksen perusta. Kasvikset, marjat ja hedelmät täydentävät ruokavaliota. En usko, että luonnomukaisella lihalla on noita terveyshaittoja. Sydänkohtauksetkin yleistyivät vasta kasviöljyjen runsaan käyttöönoton yhteydesssä.

Kyllä ne sydänkohtaukset ovat yleistyneet nykytietämyksen varjolla ennen kaikkea maitorasvojen runsaalla käytöllä. Nyt kun maitorasvojen käyttö on vähentynyt tosi paljon ja kasvirasvojen lisääntynyt niin sydänsairaudet ovat vähentyneet roimasti.

Ja olisihan se kiva, että kaikki lihaa syövät voisivat vetää luomulihaa, mutta kuinka moni haluaa maksaa toista kymppiä kilo jauhelihasta? Riistaa taas riittää maailman 6,5 miljardille ihmiselle sen verran heikosti, että koko maailman syödessä suomalaisen ruokavaliolla kaikki maailman eläimet olisi syöty hetkessä pois.

Onko luomulihan terveyseduista vs. tavallinen liha muuten mitään tieteellistä näyttöä?

Kyllä ne sydänkohtaukset ovat yleistyneet nykytietämyksen varjolla ennen kaikkea maitorasvojen runsaalla käytöllä. Nyt kun maitorasvojen käyttö on vähentynyt tosi paljon ja kasvirasvojen lisääntynyt niin sydänsairaudet ovat vähentyneet roimasti.
Hoidot ovat parantuneet ja kuolleisuus laskenut mutta onko sairastuvuus laskenut? Ja kyllä sydänkohtaukset alkoivat lisääntymään yhdysvalloissa niihin aikoihin kun kasviöljyjen käyttö yleistyi mutta tämä onkin westonaprice-propagandaa niin voit jättää sen omaan arvoonsa. En kyllä näe mitään järkeä myöskään maitorasvojen ylettömässä käytössä.

Ja olisihan se kiva, että kaikki lihaa syövät voisivat vetää luomulihaa, mutta kuinka moni haluaa maksaa toista kymppiä kilo jauhelihasta? Riistaa taas riittää maailman 6,5 miljardille ihmiselle sen verran heikosti, että koko maailman syödessä suomalaisen ruokavaliolla kaikki maailman eläimet olisi syöty hetkessä pois.
Ei ole mielestäni paha hinta. Ihmiset ovat pilanneet maailman. Maanviljely on yksi suurimmista syypäistä nykyiseen väkimäärään. Paljon väkeä, joka pystytään ruokkimaan parhaimmillaan keskinkertaisesti. Minulla ei ole minkäänlaisia aikomuksia heittäytyä marttyyriksi yhteisen hyvän puolesta oman hyvinvointini kustannuksella. Ja kyllä lihantuotantoakin pystyttäisiin paljon järkeistämään.

Onko luomulihan terveyseduista vs. tavallinen liha muuten mitään tieteellistä näyttöä?
En tiedä.

Kertokaas vegaanibodarit joku hyvä protskupitoinen vegaanimättö jota lihansyöjät vois kokeilla? Soijaa en oo tainnu syödä kuin protskujauheena, ja semmoisena on niin kamalaa ettei ole tullut koskaan kokeiltua mitään soijarouheesta tms. tehtyäkään. Saispa siitäkin jotain vaihtelua ruokavalioon.

Eettisistä syistä en helposti kasvisruokavalioon siirtyisi, mutta tosiaan onhan nuo ekologiset puolet kasvisruokavalion kannalla. Terveellisyyden luulisi olevan aika samaa luokkaa, mutta uskon että kasvisruokavaliolla ollessa pitää tarkkailla paljon enemmän mitä syö, jotta saa kaiken tarvittavan. Eli jos kaikki ihmiset "pakotettaisiin" kasvisruokavalioon, pitäisi samalla lisätä reippaasti ravintovalistusta. Ei kyllä olisi haitaksi nytkään...

JouniL, copypastella otin tuolta toisesta threadista tosi helpon ratkaisun, josta itse tykkään.

Vegaaniset tortillat on ihan ehroton setti:

- Pannulle paahtumaan kurpitsansiemeniä (halutessa muitakin, esim. auringonkukansiemeniä, seesaminsiemeniä)
- Kun siemenet rusehtaa ja haisee hyvältä, päälle pirusti öljyä ja pilkottu sipuli ja purkki tai pari kidneypapuja (valutettuna). Kääntele kunnes rupeaa sipulit näyttämään lasisilta (=pehmeiltä)
- Päälle purkki tomaattimurskaa ja sekaan soijarouhetta että ylimääräinen neste imeytyy siihen.
- Mausteita niin helvetisti, etenkin chiliä ja valkosipulia.
- Levy nollille ja sekoittelet mausteet tasaisesti. Parhaimmillaan hetken muhineena.

Syödään tortillaleipien (tai vaikka tacojen) välissä. Hinta pari kolme euroa isosta setistä ja protskua tulee useamman kymmenen grammaa. ALA-rasvoja tulee myös runsaasti, kuten myös hiilareitakin.

Proteiini tulee seuraavasti: esim. 50-100g siemeniä = 15-30g protskua, tortillaleivistä n. 10g protskua jos jokusen syö, purkki papuja = 20g protskua, soijarouhetta 50g kuivana = 30g protskua.

Särpimeksi esim. oliiveja, pepperoneja, hesen valkosipulikastiketta tai Korv Görans kebab -valkosipulikastiketta (molemmat vegaanisia), tomaattia, kurkkua jnejne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom