Yleinen lemmikkikeskustelu

Niin no itseasiassa niinku jo aikasemmin mainitsin, niin ne todellakin pohjautuvat laumakäyttäytymiseen joka on todistettu paskapuheeksi. Voin sulle jonku tutkimuksenki tässä kaivaa illan päälle jos haluat. Sehän tuossa enimmäkseen häiritseekin.

Ja itse kritisoin niitä siksi että, kuten jo aikaisemmin mainitsin, avovaimo on opiskellut alaa ja myöskin työskentelee alalla ja olen sitä kautta nähnyt tutkimustuloksia jotka puhuvat tuota lauma/johtaja-teoriaa vastaan, en siis ole pelkällä wiki-tietämyksellä liikenteessä. Enkä väitä etteikö tuloksia saa molemmilla tavoilla, monesti huomaa että menetelmät ovat lähes samat, niistä puhutaan vaan eri nimillä.

E: En puhu nyt lapsista. Ja tuohon viimeseen kappaleeseen. Jos alat kouluttaa jollain menetelmällä niin kyllähän siinä kannattaa pysyä. Siksi ne menee monesti vituiksi kun lipsutaan koko ajan. Ja tavoite todellakin on ettei sille koiralle tarvi edes korottaa ääntään. Seuratkaapa suurinta osaa koiranomistajista jotka huutaa sitä EI:tä joka välissä sille koiralle, toimii todella hyvin.

Mutta tosiaan en ite kyllä ole niin ehdoton ettei muita menetelmiä saisi käyttää. Jokainenhan valitsee oman tapansa, annoin vaan vaihtoehdon.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin no itseasiassa niinku jo aikasemmin mainitsin, niin ne todellakin pohjautuvat laumakäyttäytymiseen joka on todistettu paskapuheeksi. Voin sulle jonku tutkimuksenki tässä kaivaa illan päälle jos haluat. Sehän tuossa enimmäkseen häiritseekin.

Ja itse kritisoin niitä siksi että, kuten jo aikaisemmin mainitsin, avovaimo on opiskellut alaa ja myöskin työskentelee alalla ja olen sitä kautta nähnyt tutkimustuloksia jotka puhuvat tuota lauma/johtaja-teoriaa vastaan, en siis ole pelkällä wiki-tietämyksellä liikenteessä. Enkä väitä etteikö tuloksia saa molemmilla tavoilla, monesti huomaa että menetelmät ovat lähes samat, niistä puhutaan vaan eri nimillä.

Sanat " Uusimman tutkimuksen mukaan " ja heti ihmiset uskovat. Vaikka insinööri olenkin niin en kyllä sokeasti usko jokaiseen akateemiseen tutkimukseen ainoana totuutena (etkä sinäkään niin väittänyt, että kuuluisi uskoa) vaan enemmänkin omaan kokemusperäiseen tietoon ja muiden tavallisten ihmisten kokemuksiin. Miksi useat tutkimukset sitten osoittavat laumakäyttäytymisen paskapuheeksi on syynä se, että noissa "useimmissa" tutkimuksissa päätetään jo aloitusvaiheessa, millainen lopputulos halutaan. Halutaan esim. osoittaa, että koirilla ei ole laumakäyttäytymistä ja niinhän sitten osoitetaan, ehkäpä oikein laboratorio-olosuhteissa (joissa koirat eivät oikeasti elä). Ja tämä tutkimustulos sitten toimii pohjana aivopesulle koulutuslaitoksissa esim. Suomen eläinkoulutuskeskuksessa ihan siitä syystä, että kyseisen organisaation on tottakai järkevintä puhua sen tavan puolesta, joihin itse kouluttavat ne maksavat asiakkaansa, "my way or the highway".

Jos menen itse vaikkapa johonkin kenneliin tarkkailemaan isompaa 10 koiran laumaa niin näen koirien käyttäytymisessä aivan selkeää laumakäyttäytymistä, samoin näen sitä omassa kahden koiran "laumassa". Eivät ne elä tasa-arvossa ja positiivisesti vahvistamalla ohjaa toistensa käyttäytymistä vaan vahvimmat yksilöt ovat määrittäneet rajat, joita muut sitten nöyrästi kunnioittavat ja näyttävät aivan tyytyväisiltä. Kaikilla laumassa elävillä olennoilla mielestäni on laumakäyttäytymistä, jopa työpaikoilla ihmisten kesken.

edit. Munkaan ei ole tarkoitus osoittaa, että laumanjohtajuus olisi mikään ainoa totuus. Tämä aihe on vaan mukava keskustelunaihe ja eri näkökannat kehittää aina omaa tietämystä.

Niin, tuo tutkimus mistä puhun on tehty Venäläisillä katukoirilla. Jotka siis vapaana eläessään eivät muodosta laumaa. Labratutkimuksista en ole puhunut, enkä myöskään semmosia nähny. Ja kun olen nähnyt käytännössä tätä koulutusmenetelmää käytettävän vaikeisiinkin asiakkasisiin, niin uskon aika vakaasti sen toimivuuteen. Minusta kuitenkin pätevämpi argumentti on seuraava: "Olen koulutettu eläinkouluttaja" kuin seuraava: "Näin on aina tehty ja tehdään vastakin!" Onko susta sitte parempi vaan jokaisen ryhtyä kouluttaan koiria ammatikseen ihan mutu pohjalta?

Ite en oo sellasta käyttäytymistä vielä nähny minkä pystys selittään pelkästään pelkästään laumateoriaan perustuen mutta ei muuten, pätee varmasti myöskin toisinpäin. Kuten aikasemmin jo sanoinkin, oon huomannu että monesti eri koulukunnat porisee samoista asiosta ihan eri nimillä ja naureskelevat toisille kun ne kutsuvat tuota käyttäytymistä joksikin muuksi.

Samaa mieltä, on hyvä nähdä ja kuulla vähän muutakin ku sitä omaa totuutta vaihteeksi.

Ja kun olen nähnyt käytännössä tätä koulutusmenetelmää käytettävän vaikeisiinkin asiakkasisiin, niin uskon aika vakaasti sen toimivuuteen. Minusta kuitenkin pätevämpi argumentti on seuraava: "Olen koulutettu eläinkouluttaja" kuin seuraava: "Näin on aina tehty ja tehdään vastakin!" Onko susta sitte parempi vaan jokaisen ryhtyä kouluttaan koiria ammatikseen ihan mutu pohjalta?

Ite en oo sellasta käyttäytymistä vielä nähny minkä pystys selittään pelkästään pelkästään laumateoriaan perustuen mutta ei muuten, pätee varmasti myöskin toisinpäin. Kuten aikasemmin jo sanoinkin, oon huomannu että monesti eri koulukunnat porisee samoista asiosta ihan eri nimillä ja naureskelevat toisille kun ne kutsuvat tuota käyttäytymistä joksikin muuksi.

Samaa mieltä, on hyvä nähdä ja kuulla vähän muutakin ku sitä omaa totuutta vaihteeksi.

Olet nähnyt käytettävän vaikeisiinkin (koira)asiakkaisiin mutta oletko oikeasti ollut todistamassa, että se ongelma esim. ison koiran vaikea hihna-aggressiivisuus on muuttunut leppoisaan sunnuntaikävelyyn löysällä hihnalla ja vastaantulevien koirien täyteen ignooraamiseen? Mä olen ohjannut jo aika hurjan määrän tuttuja ja puolituttuja ihmisiä koiraongelmiensa kanssa Vilanderin kouluttamille ihmisille sen jälkeen, kun ovat olleet lukuisien "koulutettujen eläinkouluttajien" luona saamatta apua ongelmaan ja laumalogiikkaa soveltamalla koirasta on useimmiten tullut ongelmaton. Olen myös nähnyt lukuisia koulutettuja ongelmakoira-ohjaajia, joiden omat koirat eivät osaa käyttäytyä, karkailevat ja rähjäävät hihnassa. Useissa koirakouluissa homma on ihan puuhastelu. Pikkukoirien ongelmien kanssa on hauskaa hieroa viikosta ja kuukaudesta toiseen jonkun naksuttimen kanssa mutta sitten kun asiakkaaksi tulee 90-kiloinen napolinmastiffi, joka puri perheenjäsentä tai suojelee omistajaansa kaikelta niin menee monessa paikkaa sormi suuhun että mitä tehtäisiin.

Ilmiö on vähän sama kuin nykyinen personal trainer -liiketoiminta. Maksamalla 3000e riihikuivaa kuka tahansa voi valmistua PT:ksi, mutta kertooko ihmisen osaamisesta tuossa ammatissaan juuri mitään? Ei!
Sana oppinut (tai itseoppinut) on minusta melkeimpä aina parempi kuin opetettu. Oman toiminnan markkinoinnissa on toki hyvä olla jotain "lisenssiä" takana edes jonkinmoisen osaamisen todistaakseen alkutaipaleella mutta kokemus ja persoonan sopivuus ammattiin ratkaisee, tuleeko ihmisestä koskaan ammattilainen. Esim. Vilander. Ei tarvitse olla koulutettu kun on kouluttanut itse itsensä jostain 60-luvulta saakka korjaamalla niitä käytännön koiraongelmia siellä missä pitääkin, ei kirjoituspöydän ääressä tai nenä kirjassa vaan siellä ongelmallisten koirien keskipisteessä. 50 vuotta on aika pitkä kokemus. Koulutuksen läpikäyminen on vasta virallinen "lupa" lähteä asikkaiden pariin opetteleen sitä työtä. Ehkä ne omat mielipiteet kokemuksen kautta joskus muuttuukin moneen kertaan sen uran aikana, oli työ mikä tahansa :)

No tämä nyt on tämmöstä. Itse en noita kouluta, mutta juuri vastaavaa juttua saa kotona kuulla; "Mulle tuli semmonen asiakas jonka ongelma oli se ja se. Se oli käyny kaikenmaailman itseoppineilla kouluttajilla mutta eihän siitä mitään ollu tullu..." Varmaan se on enempi siitä kouluttajasta kiinni, oli tyyli mikä tahansa. Ja tiedoksi etten oo nähny/kuullu vielä yhdestäkään jonka kans ois tarvinnu "hieroa viikkoja" vaan edistyminen on melko nopeaa. Oman koiran kans on ainaki onnistunu hyvin. Turhaan tässä tapellaan kumpi on parempi, mutta itse luottasin enemmän jonku näköseen ammattitaitoon ku mututuntumaan. "Olen myös nähnyt lukuisia koulutettuja ongelmakoira-ohjaajia, joiden omat koirat eivät osaa käyttäytyä, karkailevat ja rähjäävät hihnassa", niin minäkin, ei todista vaan oikeen mitään. Vai ovatko kaikki itseoppineet onnistuneet kouluttamaan koiransa hyvin?

En tunne tuota Vilanderia sen enempää, mutta jos teet 60v jotain juttua päin helvettiä niin eihän se tee siitä jutusta oikeaa. Ja nyt en oikeesti tarkota sitä että se välttämättä tekis asiat päin vittua, mutta tuo "Ei tarvitse olla koulutettu kun on kouluttanut itse itsensä jostain 60-luvulta saakka" ei aina ihan päde joka asiassa, siis ihan yleisesti.

No, ite otan mieluummin sen vaihtoehdon jossa koiran ei tarvi pelätä tai kärsiä yhtään, ei se tiedä mitä siltä halutaan. Jokainenhan saa valita niinku haluaa.

No, ite otan mieluummin sen vaihtoehdon jossa koiran ei tarvi pelätä tai kärsiä yhtään, ei se tiedä mitä siltä halutaan. Jokainenhan saa valita niinku haluaa.

Mitäs sitten tehdään, kun koira tietää mitä siltä halutaan, muttei silti tottele. Esimerkisi koiran, jolla riistavietti on laumaviettiä vahvempi, edestä pakenee eläin, jota omistaja ei halua koiran jahtaavan? Pysähtyyköhän se käskystä, jos se on älynnyt ettei tottelemattomuudesta seuraa muuta kuin se, ettei naksutin naksahda ja surusilmäisen omistajan tuima katse?

Kaikille koirille se lihapulla tai omistajan kehu ei ole tärkein asia maailmassa aivan joka hetkessä/tilanteessa.

Niin no minähän en edelleenkään ole se ammattilainen. Meillä koira kyllä tykkää juosta esim. jänisten perään mutta pysähtyy käskystä kesken jahdinkin.. Vois kysyä toisinpäinki, pysähtyykö se käskystä jos se tietää että sillon ei tapahdu mitään mukavaa? Ei. Paitsi tietenki jos se pelkää, mikä ei minusta oo hyvä juttu. Onhan se tosi että tuommonen kova riistavietti on hankala homma joskus. Mutta joo, minä en tosiaan oo se jolta näitä pitäs kysellä, ehotin alunperin vaan tuota kirjaa. Koirankoulutustaisteluun en jaksa lähteä tällä kokemuksella ja tieto/taidolla.

Minusta kuitenkin pätevämpi argumentti on seuraava: "Olen koulutettu eläinkouluttaja" kuin seuraava: "Näin on aina tehty ja tehdään vastakin!" Onko susta sitte parempi vaan jokaisen ryhtyä kouluttaan koiria ammatikseen ihan mutu pohjalta?

Ei toi kyllä mitään kerro, niin paljon on noilla titteleillä pullistelijoita nähnyt, että vähän usko mennyt niihin :) Ei tietenkään kaikkiin..
Mutta ainakin itselle, mitkään tittelit ei juurikaan kerro mitään.
Ainakaan koirien puolella.

On kuitenkin nähty niin monta kertaa, kuinka nämä makupala kouluttajat eivät pysty tekemään yhtään mitään koiralle, mikä haluaa päästä oikeasti puremaan ihmistä.
Eräskin omistaja tuhlasi 600€ näihin koulutuksiin, ilman mitään muutosta.
En siis väitä, että se olisi täyttä paskaa.
Mutta ei vaan toimi kovin usein, kun ollaan tietyssä pisteessä.

Ja laumottumisen huomaa etenkin suojelupuolella tosi hyvin.
Ne ketkä ovat eläneet laumassa, ja siellä ns. pahnan pohjimmaisena niin eivät kykene yksinkertaisesti toimimaan yksin.
Vaan kysyvät koko ajan lupaa omistajaltaan. Ihan mitä vaan tutkimukset sanovat, eivät tutkijat sitten ilmeisesti osaa lukea koiraa.
ps. en minäkään :)

Joo mutta vähemmän kertoo se että "Oon ite opetellu". Vaikka sekin joskus voi pitää paikkansa. Varmaan ihan kaikenlaisiin kouluttajiin on rahoja tuhlattu. Laumahommaa en usko, mutta sehän ei tarkota ettei muut saa uskoa.

http://www.youtube.com/watch?v=qFP28ANXLLA

Enpä tiedä muista mutta kun tuon yllä olevan videon katsoo niin aika selkeästi siinä on nähtävillä laumakäyttäytymistä, eikä johtajasta näyttäisi olevan mitään epäselvyyttä. En usko että kaveri on koiransa kouluttanut naksuttelemalla tai makupaloja jakamalla oikeasta toiminnasta. Hienoa katsottavaa mun mielestä. :)

"Olen myös nähnyt lukuisia koulutettuja ongelmakoira-ohjaajia, joiden omat koirat eivät osaa käyttäytyä, karkailevat ja rähjäävät hihnassa", niin minäkin, ei todista vaan oikeen mitään. Vai ovatko kaikki itseoppineet onnistuneet kouluttamaan koiransa hyvin?

Itse en ainakaan käyttäisi rahaani apua tarvittaessa "ammattilaiseen", joka ei saa edes niitä parhaiten tuntemiaan, eli omia koiria käyttäytymään. Esim. omat koirat rähjää ja vetää hihnassa ja sitten neuvotaan asiakkaille saman ongelman kanssa, miten ongelmasta pääsee eroon?

Niillä laumanjohtajuusajattelua soveltavilla kouluttajilla, joita minä tiedän/tunnen on koirat hanskassa kyllä aikalailla täydellisesti. Ei se itseoppiminen mikään varma tie onneen ole eikä kouluttautuminen tarkoita automaattisesti sitä, ettei ihmisestä siinä ammatissa mitään tulisi.

Ammattilaiseksi noissa hommissa tulemiseen vaaditaan tietynlaista lahjakkuutta ymmärtää ylipäätään koiraa eläimenä, lehmän hermoja ja rauhallista luonnetta sekä uskallusta kokeilla uusiakin juttuja ja oppia virheistään. Ihmisen perusluonteeseen on aika vaikea siellä koulunpenkillä vaikuttaa eikä kaikista vaan tule hyviä kouluttajia riippumatta siitä minkä puljun kautta on "koulutetuksi ohjaajaksi" valmistunut. Sen sijaan, jos saa uransa tuolla saralla jatkumaan vaikka sen 50 vuotta niin aika paljon asioita on tehnyt oikein ja voidaan ammattilaiseksikin jo varmaaan kutsua. Jossei tuossa työssä onnistu ja vakuuta asiakasta niin ei hommalla leipäänsä ansaitse, varsinkaan kymmeniä vuosia.

http://www.youtube.com/watch?v=qFP28ANXLLA

Enpä tiedä muista mutta kun tuon yllä olevan videon katsoo niin aika selkeästi siinä on nähtävillä laumakäyttäytymistä, eikä johtajasta näyttäisi olevan mitään epäselvyyttä. En usko että kaveri on koiransa kouluttanut naksuttelemalla tai makupaloja jakamalla oikeasta toiminnasta. Hienoa katsottavaa mun mielestä. :)

Kyllä se minustakin siltä näyttää ;)

Edit. Lisätään vielä sellainen tarkennus, että Vilander ja Millan eivät ole koirankouluttajia vaan ongelmakoirakorjaajia.

Joo mutta vähemmän kertoo se että "Oon ite opetellu". Vaikka sekin joskus voi pitää paikkansa. Varmaan ihan kaikenlaisiin kouluttajiin on rahoja tuhlattu. Laumahommaa en usko, mutta sehän ei tarkota ettei muut saa uskoa.

No sekin kun riippuu niin ihmisestä, joku on elänyt koirien kanssa vaikkapa 40v ja osaa oikeasti lukea niitä.
Kun taas toisella on vaikka mitä titteleitä ja taateleita, mutta ei siltikään pysty / uskalla tehdä mitään tietyille yksilöille.
Toki on niitäkin asiantuntevia ihmisiä, joilla on niitä titteleitä :)

Uskotko sitten susilla laumajärjestykseen? Jos uskot niin miksi, tai miksi et?

Niin no minähän en edelleenkään ole se ammattilainen. Meillä koira kyllä tykkää juosta esim. jänisten perään mutta pysähtyy käskystä kesken jahdinkin.. Vois kysyä toisinpäinki, pysähtyykö se käskystä jos se tietää että sillon ei tapahdu mitään mukavaa? Ei. Paitsi tietenki jos se pelkää, mikä ei minusta oo hyvä juttu. Onhan se tosi että tuommonen kova riistavietti on hankala homma joskus. Mutta joo, minä en tosiaan oo se jolta näitä pitäs kysellä, ehotin alunperin vaan tuota kirjaa. Koirankoulutustaisteluun en jaksa lähteä tällä kokemuksella ja tieto/taidolla.

Pysähtyy se varmemmin kuin pelkillä kehuilla kasvatettu. Toisaalta, miksi kukaan käyttäisi pelkkää pakkoa? Ei se, ettei usko pelkkään positiiviseen vahvistamiseen tarkoita sitä, ettei koiraa kehuta tai palkita koskaan. Tottakai niitä käytetään ja paljon.

Se tarkoittaa sitä, ettei sille koiralle anneta periksi.

On muuten paskapuhetta, että johtajuusopein kasvatettu koira eläisi jossain pelossa ja vain siksi tottelisi. Toinen yleinen väite on, että koirasta tulisi jotenkin passiivinen ja innoton, lenkillä perässä laahaaja. Sallikaa mun nauraa. :D Tervetuloa vaan meille katsomaan. :)

Omistajaansa kunnioittava eli nöyrä koira ei ole sama kuin pelokas koira. Pelkäävä koira näyttää ihan erilaiselta, eikä sillä ole mitään tekemistä nöyrän käytöksen kanssa. On jotenkin nurinkurista myös väittää, että omistajaansa pelkäävä koira tulisi hyvin kutsusta luokse. Koiran käytöstä ja kehonkieltä pitää opetella lukemaan ja ymmärtämään. Meillä on luoksetulot iloisia juttuja, jolloin koira saa kyllä kehuja jo matkalla, mikä vaan innostaa sitä entisestään. On kiva huomata, että koira on innokas tulemaan luokse ja ihan jalkoihin kiinni sen vuoksi että siitä on kivaa kun minä kutsuin, eikä siksi että mulla on atrilli taskussa.

Johtajuuteen kuuluu muutakin kuin pelkkä kurinpito, nimittäin luottamus. Sun täytyy olla sen kurinpitäjän lisäksi myös se, kuka pitää koko lauman puolia kaikissa ikävissäkin tilanteissa. Luottamus täytyy olla kuitenkin molempiin suuntiin, että sitä voi ylipäänsä olla. Koiraan luottaminen vaatii helvetin paljon luottamista omaan itseensä ja uskoa että hallitsee tilanteet vaikka koira olisi irti.

Mä menin oman koirani kanssa hyvin pitkälle namimenetelmin ensimmäisen vuoden. Tahvo oli muuten ihan kelpo koiruus, mutta kun ikä rupesi lähentelemään puoltatoistavuotta niin se ei enää kuunnellut mua tippaakaan missään tilanteissa ulkona ollessa. Irti kun päästi, hetken se jaksoi pysyä messissä kunnes se otti ja lähti ja tuli kun tuli. Siihen asti olin sen namilla tai pallolla palkannut kun se oli käskystä tullut luokse. Remmissä se ei vetänyt kieli sinisenä, mutta remmi kireällä kulki kuitenkin, ei räyhännyt toisille koirille, mutta yritti kyllä kaikin voimin päästä niiden luokse ohitustilanteissa.

Vuosi harjoiteltiin hihnassa kävelyä niin, että pysähdyttiin kun hihna kiristyi ja palkka heti kun koira löysäsi hihnan. Kontaktiharjoituksia harjoiteltiin ensin kotona ja tokokentällä, sitten kaukana toisista koirista ja sitten koirien lähellä. Joka kerran sillä petti keskittyminen toisen koiran lähestyessä ja niin lähdettiin taas alusta. Eikä sitäpaitsi elämää voi elää niin että harjoittelee toisten koirien kohtaamista kaukaa. Aina joku paukkaa kulman takaa kun olet koiraa pissattamassa ja homma menee plörinäksi, kun ette ole vielä siinä vaiheessa koulutusta. Voi jeesus mitä paskaa, anteeksi nyt vaan! :D Lisäksi kotona se jäi raapimaan ovea ja ulisemaan, sekä kotona ollessa se seuraili jatkuvasti.

Erästä bloggaajaa lainatakseni, en ole synnynnäinen Tuire Kaimio jolla on lehmän hermot hinkata jotain perusasioita vuositolkulla ilman mitään konkreettista edistymistä. Mulla rupesi viime keväänä niin sanotusti läikkymään yli, koska ulkoilu rupesi jo olemaan aika hankalaa. Remmilenkille ei huvittanut mennä kun tuo veti ohitustilanteessa käden rakoille ja olkapään melkein sijoiltaan, irti ei huvittanut päästää metsässä, kun ei tiennyt mistä junaradalta tai maantien vierestä sen saa käydä kaapimassa jätesäkkiin. Kotona vitutti kun ei kusella saanut rauhassa käydä ilman että joku piipittää oven takana.

Sitten lainasin koirankorjauskirjan, ihan vaan huvin vuoksi. Totesin että tässähän on jumalauta järkeä ja etsin sopivan kouluttajan jolle varasin ajan. Koiran luonne testattiin aivan aluksi. Tahvolla on kova hermorakenne ja dominoiva luonne. Lisäksi sillä ei ollut silloin miellyttämisen halua, ei luottamusta, eikä kunnioitusta mua kohtaan yhtään. Lisämausteena siihen vielä suuri riistavietti.

Käytiin kouluttajan ohjeistuksella ja avustuksella tuo korjausprosessi läpi, josta kerron mielelläni jos jotakuta kiinnostaa. Sen jälkeen tuo on ollut ihan eri koira. Hihnassa vetäminen ja hilluminen loppui, karkailu loppui, sisällä seuraaminen loppui ja perään kiljuminen loppui. Nykyään se kuuntelee mitä mulla on sille sanottavana ja luottaa muhun. Riistaviettiä ei saa millään kytkettyä pois päältä, mutta sitä saa kyllä hallittua. Täytyy vaan osata ennakoida ja lukea koiraa. Kyllä se mua haastaa aika ajoin ja on minusta itsestäni kiinni mihin suuntaan se homma sitten etenee. Jos koira joskus perseilee eikä uskokaan heti, niin sitten pitää vaan olla pokkaa palauttaa se ruotuun vaikka olisi sellaisessa paikassa ettei oikein kehtaisi. Pääasia koko hommassa on se, että arkielämä on mukavaa ja suhteellisen vaivatonta, ei esitellä hyvin koulutettua koiraa.

Haluaisimpa nähdä sen velhon, joka tuon olisi yhtä kivaksi koiraksi saanut vaikkapa naksutinkoulutuksella.

Tässä muuten yksi hyvä blogkirjoitus. http://rantahiekkaa.wordpress.com/2012/09/21/naksutinkoulutuksen-haasteista/

Huomiona vielä kun puhutaan sekaisin koirien kouluttamisesta, tapakasvatuksesta ja ongelmakoirista. Ongelmakoirien korjaaminen johtajuusopein on sitten ihan eri asia, kuin esim. pennun tapakasvattaminen johtajuusopein. Ongelmien korjaaminen on aina hankalampaa ja radikaalimpaa, kuin aloittaa puhtaalta pöydältä työstämään.

edit: Johtajakin voi olla hyvä tyyppi ja uskon että koira kunnioittaa enemmän sellaista johtajaa joka pitää sen kanssa hauskaakin, eikä vaan nipota kaikesta. :)

No sekin kun riippuu niin ihmisestä, joku on elänyt koirien kanssa vaikkapa 40v ja osaa oikeasti lukea niitä.
Kun taas toisella on vaikka mitä titteleitä ja taateleita, mutta ei siltikään pysty / uskalla tehdä mitään tietyille yksilöille.
Toki on niitäkin asiantuntevia ihmisiä, joilla on niitä titteleitä :)

Uskotko sitten susilla laumajärjestykseen? Jos uskot niin miksi, tai miksi et?

Uskon. Susi ja koira on aivan eri asia. Ja muille, yrittäkää ymmärtää että jos teillä on loppunu konstit kesken niin ei se tarkota ettei se kellään ikinä onnistuis. Joo, antaa olla, ite oon tyytyväinen ja se riittää. Tehkää muut miten haluatta. Pointti oli vaan laittaa se kirja näytille jos kiinnostaa.

Mä menin oman koirani kanssa hyvin pitkälle namimenetelmin ensimmäisen vuoden. Tahvo oli muuten ihan kelpo koiruus, mutta kun ikä rupesi lähentelemään puoltatoistavuotta niin se ei enää kuunnellut mua tippaakaan missään tilanteissa ulkona ollessa. Irti kun päästi, hetken se jaksoi pysyä messissä kunnes se otti ja lähti ja tuli kun tuli. Siihen asti olin sen namilla tai pallolla palkannut kun se oli käskystä tullut luokse. Remmissä se ei vetänyt kieli sinisenä, mutta remmi kireällä kulki kuitenkin, ei räyhännyt toisille koirille, mutta yritti kyllä kaikin voimin päästä niiden luokse ohitustilanteissa.

Vuosi harjoiteltiin hihnassa kävelyä niin, että pysähdyttiin kun hihna kiristyi ja palkka heti kun koira löysäsi hihnan. Kontaktiharjoituksia harjoiteltiin ensin kotona ja tokokentällä, sitten kaukana toisista koirista ja sitten koirien lähellä. Joka kerran sillä petti keskittyminen toisen koiran lähestyessä ja niin lähdettiin taas alusta. Eikä sitäpaitsi elämää voi elää niin että harjoittelee toisten koirien kohtaamista kaukaa. Aina joku paukkaa kulman takaa kun olet koiraa pissattamassa ja homma menee plörinäksi, kun ette ole vielä siinä vaiheessa koulutusta. Voi jeesus mitä paskaa, anteeksi nyt vaan! :D Lisäksi kotona se jäi raapimaan ovea ja ulisemaan, sekä kotona ollessa se seuraili jatkuvasti.

Mun kokemukset ensimmäisestä amerikanbulldogista ja pelkästä positiivisesta vahvistamisesta on aikalailla identtiset sun kertomuksen kanssa. 2 vuotta koulutuskirjallisuuden tutkimista ennen koiran hankintaa (ei ensimmäinen koira kuitenkaan), 4kk iässä suosittuun koirakouluun pentukurssille, josta tottelevaisuuskurssille ja jatkokurssien jatkokursseille. reilun vuoden iässä 50kg koira käyttäytyy kuin täysi kusipää ja hermo palaa siihen kokoajan niin sisällä kuin ulkonakin, sekä minulla että avopuolisolla. Kysytään toistuvasti neuvoja koirakoulun vetäjältä, joka on pyörittänyt tuota toimintaa 10 vuotta, on tuomarioikeudet lähestulkoon kaikessa koiratoiminnassa ja titteleitä opinnoista "taskut väärällään". Viimeiset neuvot ja ohjeet alkaa kuulostaa oikeastaan koiran fyysiseltä pahoinpitelyltä kun ei positiivisesta vahvistamisesta löydykään mitään keinoja. Kysytään myös monelta muulta koirien kanssa leipäänsä ansaitsevalta kouluttajalta ja omalta kasvattajaltakin. Kukaan ei osaa oikeasti antaa neuvoja, joilla koirassa tapahtuisi mitään muutosta parempaan.

Vahingossa eksyn noihin laumanjohtajuuspiireihin ja alan kokeilemaan niiden ohjeita. Seuraavana päivänä koira alkaa kävellä hihnassa löysällä hihnalla ja parin päivän päästä alkaa ohitukset sujua. Sitten irtipitäminen ja luoksetulot ilman mitään entisiä "hmmm... koira karkas, pitää treenata lisää luoksetuloja ja palkata koiralle mieluisemmalla tavalla" juttuja.

Tutuissa harrastusporukoissa alkaa ihmiset puhua, että mulle on käynyt tuuri kun sain niin helpon koiran, kun se ei vedä edes hihnassa, karkaile eikä halua tappaa vastaantulijoita kuten heidän vaikeat koiransa, joiden kanssa tottistellaan joka päivä. Vuoden päästä hommaan toisen koiran, samanrotuisen, joka on taas kuulemma helppo yksilö, vaikka perusluonteeltaan on aivan toisenlainen kuin tuo aikaisempi, dominoiva, kova ja terävä. Uusi tulokaskin käyttäytyy niin nätisti, ei vedä hihnassa, pystyy pitään vapaana jne. Nyt mulla on jo toistamiseen käynyt hyvä tuuri ;) sain taas helpon koiran kun muilla on niitä vaikeita, joiden kanssa kyllä tottistellaan joka päivä ;) Sen sijaan, että mulle osuis vaan tuurilla helpompia koiria kuin muille niin voisiko syy olla enemmänkin siitä, että löysin itselleni paremman keinon elää koirien kanssa ja käytän tätä samaa ajatusmallia molempiin koiriin 24/7?

Kun tuolla metsissä ja pelloilla tulee välillä paljonkin samoiltua ja koirat on vapaana niin väitän niiden seuraavan mua ilman erillistä käskyä, kuten kunnon susi seuraa omaa tasapainoista laumanjohtajaansa. Tekevät toki omia juttujaan, haistelevat hajuja jne. mutta seuraavat missä liikun ja kulkevat maks. 20m etäisyydellä minusta. Kutsusta tulevat luo ja iloisina. Maalla käydessä voin laskea koirat ovesta pihalle ja jäädä itse sisälle, parin tunnin päästä jos menen katsomaan niin ne odottaa edelleen ulko-ovella minua. Eivät lähde pihasta mihinkään, eivät koskaan ole lähteneet eikä sitäkään ole tarvinnut opettaa. Laumalogiikalla ajateltuna tavallinen laumanjäsen ei omatoimisesti laajenna reviiriä (koirat) vaan se tehtävät on laumanjohtajalla (minä) ja näin tuo toimii ainakin meillä.

Mun nartulla on tällä hetkellä juoksut, mutta se ulkoilee silti vapaana, kävelee n. 30cm päässä mun jaloista ja poistuu siitä vaan kun on hätä tehdä tarpeitaan, jonka jälkeen tulee takaisin viereen. En ole antanut sille mitään erillistä käskyä kulkea vieressä muttei se siitä lähde, vaikka varmasti olisi kova halua etsiä parittelukumppaniakin.

Molemmat koirat on erittäin elämäniloisia, huolimatta siitä, että niiden mieltä pahoitetaan laumanjohtajuudella ;) ovat myös huomattavasti rauhallisempia arjessa kuin 100% tuttavillani tapaamistani koirista niissä perheissä, joissa laumanjohtajuusajattelua ei sovelleta mitenkään.

Meillä käyttäytyy koirat näin kun tulen kotiin oltuani poissa 7h. Molemmat koirat on vahtiviettisiä, mitä ei kyllä huomaa tuossa kun boss tulee kotiin :) Ei hyperaktiivista käytöstä, hyppimistä tms.

Tässä on mun uros 3-vuotiaana meidän rivitalokodin takapihalla. Näytin koiralle "näkymättömät rajat" pihassa ja se pysyi niiden sisällä 2vuotta ollessaan pihassa riippumatta siitä kulkeeko pihassa muita koiria tai ihmisiä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ei tässä meidän laumassa toimisi mitkään namipala koulutukset...ajatus saa jo hihittämään yksinään. 4 bulldoggia yhdessä, nartuilla ei kauheaa ikäeroa edes. Sitten vielä possu siellä joka kuvittelee olevansa toinen amerikanbulldoggi. Koirien on uskottava mua, muuten tässä lähtisi jollain yksinkertaisesti henki. Pihassa on pysyttävä ilman aitoja, tunkeilijat saa ajaa rajalle, mutta ei sen yli mennä itse.

http://www.youtube.com/watch?v=C_9eXXv7BMg

http://www.youtube.com/watch?v=xwoOYDANlWc

Syke-77:

Kukas se siinä? ;) Pikku-Pirkko!
joy.jpg

Käytiin kouluttajan ohjeistuksella ja avustuksella tuo korjausprosessi läpi, josta kerron mielelläni jos jotakuta kiinnostaa. Sen jälkeen tuo on ollut ihan eri koira. Hihnassa vetäminen ja hilluminen loppui, karkailu loppui, sisällä seuraaminen loppui ja perään kiljuminen loppui. Nykyään se kuuntelee mitä mulla on sille sanottavana ja luottaa muhun. Riistaviettiä ei saa millään kytkettyä pois päältä, mutta sitä saa kyllä hallittua. Täytyy vaan osata ennakoida ja lukea koiraa. Kyllä se mua haastaa aika ajoin ja on minusta itsestäni kiinni mihin suuntaan se homma sitten etenee. Jos koira joskus perseilee eikä uskokaan heti, niin sitten pitää vaan olla pokkaa palauttaa se ruotuun vaikka olisi sellaisessa paikassa ettei oikein kehtaisi. Pääasia koko hommassa on se, että arkielämä on mukavaa ja suhteellisen vaivatonta, ei esitellä hyvin koulutettua koiraa.

Kirjoita toki tästä korjausprosessista lisää jos vain jaksat, ainakin minua kiinnostaa tämän tyyliset koulutusjutut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom