Parhautta! Millaisen?
Samanlaisen sukkahousuun puetun makkaran :D...
Eli kiinanharjakoiran !!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Parhautta! Millaisen?
En hirveästi näistä asioista tiedä, mutta itse en lähtisi vierasta päälle tunkevaa koiraa kehonkielellä ja käden liikkeillä hätistämään, saattaa tulla pipi käteen.Tietysti ensisijaisesti tosiaan katsoa ettei paukkaa minnekään jahtipaikalle ulkoilemaan koiransa kanssa. Tuossa sitä oli tietenkin mahdotonta aavistaa, jos kerran jälkeenpäin tulivat.
Toisen koiran voi aina yrittää häätää ennenkuin se ehtii iholle, useinmiten se toimii jos ehtii ajoissa toimia. Tarpeeksi uskottavaa perkeleen karjumista, keholla uhkaamista (polkaisemalla jalkaa, tekemällä yläkropalla liikkeen kohti vierasta koiraa, jota tehostan vielä yleensä käden liikkeellä) ja ehkä vielä heittämällä jotain. Itse pidän monesti lenkeillä kolinapurkkia tai ylimääräistä ketjupantaa mukana, millä nakkaan tarvittaessa iholle yrittävää koiraa, vaikka päin pläsiä ellei mene muuten jakeluun että meidän luo ei tulla. Minä en siis katso, tulevatko koirat mahdollisesti toimeen, vaan häädän kaikki. Ihan jo sen takia ettei mene omalla koiralla luottamus omistajaansa. Vielä ei ole yhtäkään koiraa tarvinnut satuttaa heittämällä, jalkoihin olen muutamaa koiraa nakannut purkilla kun ovat kotipihaltaan meidän luo syöksyneet. Herkemmät koirat lähtee vetämään pelkästä perkeleestä.
Tuo kaikki on tietenkin turhaa, jos oma koira on irti, eikä tottele käskyä ja menee itse haastamaan riitaa, jolloin ei auta muu kuin repiä ne irti toisistaan.
Mä uskon siihen minkä olen hyväksi havainnut ja toimivaksi todennut. Kutsuttakoon sitä sitten maalaisjärjeksi tai johtajuusajatteluksi.
Meillä eletään arkielämässä aika rennosti ja iloisesti, eikä ehdottomia sääntöjä ole kovin montaa. Ne jotka on, niin niitä noudatetaan. Koira saa siis elää koiriksi ja hölmöilläkin tietyissä asioissa, kunhan vaan uskotaan silloin kun käsky käy.
Tapakasvatuksessa eli arjen käyttäytymisessä en käytä namipalkkaa missään. Pelkän omistajan hyväksynnän eli kehun pitää riittää ja riittäähän se. Kiellon uskomisesta en edes kehu, heti koiran toteltua elämä vaan jatkuu ihan normaalisti. Eri asia on harrastukset esim. rally-toko. Niissä palkataan nameilla ja leluilla niin paljon kuin sielu sietää. Ne on vain temppuja ja ns. koiran työtä mistä saa palkkaa ja niin sen pitää ollakin.
Jos haluaa eri näkökulmaa niin tuosta:
http://www.suomalainen.com/fi/Naksutinkoulutusta-koirallesi-sku-P9789529980307
Tehokas menetelmä. Oon nähny aika vaikuttavia juttuja tuolla menetelmällä toteutettuna. Myös avovaimo, eläinkouluttajakiltaan kuuluva, Suomen eläinkoulutuskeskuksen kouluttama eläintenkouluttaja joka valmistuu samaisesta puljusta ongelmakoirakouluttajaksi nyt keväällä, käyttää muunmuassa tuota ja suosittelee. Muutenkin suosittelisin tutustumaan "positiivisen vahvistamisen" menetelmiin jos sattuu yhtään kiinnostamaan kouluttaa koira ilman pelottelua ja rankaisemista.
Millaniin liittyen voisin heittää pikku lainauksen wikipediasta:
"Muun muassa USA:ssa eläinlääkärit ovat muodostaneet ns. Millan-vastaliikkeen, sillä Millanin metodien katsotaan olevan koiralle haitallisia, ja useissa maissa ne täyttävät eläinrääkkäyksen tunnusmerkit. Esimerkiksi Suomessa ei näytetä televisiossa Koirakuiskaaja-ohjelman kohtauksia, joissa Cesar Millan käyttää sähkö- tai piikkipantoja koulutusvälineinä, koska niiden käyttö on Suomen eläinsuojelulain vastaista"
http://fi.wikipedia.org/wiki/Cesar_Millan
Ja Vilanderin opit pohjautuu ilmeisesti myös tuohon. Tapoja on tietysti monia mutta kannattaa miettiä mikä on koiran kannalta paras.