Vapaa roinaaminen muuttaisi tilannetta aivan ratkaisevasti, koska roinaaminen antaa lihasten kasvatukseen paljon isomman edun kuin vapaaottelun oppimiseen. Siksi olen sitä natutreenausta jatkuvasti korostanut, jotta on selvää mitä olen väittämässä. Potkunyrkkeilyvalmentajana minun ei onneksi tarvitse olla dopingekspertti, mutta hormonien avulla tuo 20kg lihasta on kasvatettavissa paljon nopeammin, jolloin vapaaotteluun voidaan panostaa enemmän.
En oikeasti suostuisi valmentamaan tällaista tyyppiä, mutta käsittääkseni tuo kannattaisi tehdä nin, että ensin hankkii sen 20kg lihasta mahdollisimman nopeasti ja korkeintaan harrastelee vapaaottelua. Kun haluttu massa olisi koossa, niin kaikki panostus vapaaotteluun ja horpalla ja pienellä punttitreenillä lihasmassan ylläpito. Järjestys pitäisi olla tämä, koska jos lihaksia aletaan lisätä jo olemassaolevaan pakettiin, hermotus kärsii pahasti, etenkin kun taidollisesti ollaan vielä opetteluvaiheessa.
Jos se 20kg lihasta on saatavissa 2 vuodessa (kysykää bodyukoilta onko tämä mahdollista) voin uskoa, että treenaamalla vielä vapaaottelua 3 vuotta, voitaisiin voittaa se 5 vuotta pelkkää vapaaottelua harjoitellut kaveri. Jos lihasten kasvatukseen menee enemmän aikaa, niin tulee vaikeaksi, kun taitoero on niin iso. Lisäksi tuo lihasmassa vaikeuttaa tässäkin taitojen oppimista. Jos ei ole itse kokenut asiaa niin on vaikea käsittää taitoerojen suuruutta etenkin asteikon alaosassa. Kun ne UFC:ssa olevat "huonot" ottelijat ovat pääsääntöisesti hyvin taitavia hekin.
Se miksi näin ei tehdä, johtuu sitä että on painoluokat. Tämä +20kg kaveri joutuisi nousemaan 3-4 painoluokkaa ylemmäs ja aivan varmasti menestyisi urheilu-urallaan huonommin kuin pienempi kaveri, vaikka kenties sparrissa tälle pärjäisikin. Sparrissa pärjäämisestä ei kuitenkaan makseta, eikä sillä pääse telkkariin.
Ainoa järjellinen syy tehdä tällainen lihasten kasvatusoperaatio on mielestäni isolla kaverilla, joka on kuitenkin alikokoinen raskaaseen sarjaan. Lisäksi lajin pitäisi olla sellainen, jossa raskaan sarjan palkkiotaso on merkittävästi muita parempi, eli käytännössä ammattinyrkkeily. Vapaaottelussahan näin ei nykyään ole, eikä ole mitään järkeä olla vapaaottelussa keskinkertainen raskassarjalainen sen sijaan että hyvä keskisarjalainen, kun jälkimmäinen kuitenkin tienaa paremmin. - Pakkiksen punttiukkojen arvostus ei tuo lepää pöytään.
Toinen vaihtoehto on se, että ollaan jo raskassarjalaisia, mutta sarjaan suhteellisen pienikokoisia. Silloin puhutaan kuitenkin yleensä pienemmistä lihasmääristä kuin 20kg ja bulkkaaja on jo "valmis" primetime-ottelija, jonka taidollinen kehitys on pysähtynyt.