Ylätalja, latsien varma kehittäjä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Siima sanoi:
Niin, sitä tarkotin, että tangolla vedettäessähän se tämähtää ylärintan kiinni..siitä ei enää kyynerpäitä voi vetää lähemmäs kylkiä..Tuo Technogymin laite mahdollistaa, koska varret ovat itsenäisiä..Siis jos katsot takaapäin, kun joku tekee tolla vipuvarsilaitteella niin varret muodostavat puolikaarenmuotoisia liikeratoja..Ähhh, vaikee selitää..mutta kuiteskin, aivan mahtava laite..ennen/jälkeen kunnon massaliikkeiden.....:rock:

katos, siis tuo laite..sivuilta http://www.technogym.se/_vti_g9_1.asp?rpstry=11052_

loppurutistuksen kun voi tuolla tehdä AIVAN maksimaalisesti painamalla kyynerpäitä kylkiin...AUTS!

Tämä on varmaankin ainut Techogymin laite josta olen tykännyt, suurin osahan niistä on täysin tunnottomia ja tehty tyylikkyyden ja helpon käytettävyyden ehdoilla. Tuolla on helppo tehdä muutama pidempi sarja treenin alkuun tai sitten yleensä teen lopussa muutaman sarjan pumppailemalla. Ihan kivasti noin lopussa tehtynä tuolla saa poltetta aikaiseksi...

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mä teen siten että en rintaan asti vedä vaan kämmenet ehkä korvien tasolle, varsinkin niskan taakse vetäessä jää sinne korviin ne kädet.
Sama homma "leukoja" tehtäessä.
Oikeestaan mitä kapeempi ote niin sitä alemmas menee, leveellä sitten vähän ylemmäs vaikka painoja vähemmän.
Menee haboille jos vedän liian alas, ei hyötyä.
Yläasennossa mulle kunnon venytys toimii.
:offtopic:
Leuoilla jostain syystä tullut hyvin voimaa ylätaljaan, muistaakseni 25kg lisäys sarjapainoihin vuodessa.

Tätä liikettä on tullut aina veivattua mutta en ole kyllä mitään oikein kunnon "rutistusta" latseissa tuntenut.Koitin nyt ohjeiden mukaan tehdä ja tosi pienillä painoilla sain kyllä tuntumaa.
Kuinka raskailta ne käyttämänne painot tuntuu käsivarsille? Nämä joilla sain mielestäni jotain aikaiseksi ovat niin pienet että jo koko liike tuntui holtittomalta sitä viimeistä rutistusta lukuun ottamatta.Tankona käytin tuota samaa mitä kuvasarjassakin.

Mahdanko olla nyt oikeilla jäljillä ?

Itse saan tällä liikkellä helvetin hyvän tunteen latseihin.. En oikeen muilla liikkeillä kunnon tunnetta saa, luulenpa kyllä että on vaan tekniikka pielessä kulmasoudussa ja muissa :rolleyes:

joku iso jätkä sano salilla et kannattaa vetää ylätaljas niskan taakse, että se rasittaa latseja paremmin! emmä sit tiädä mä vedän ainaki eteen.

Se niskan taakse vetäminen on todella henkilökohtainen juttu. Riippuu rakenteesta ja liikkuvuudesta ihan älyttömästi, että saako niskan taakse vedettynä tuntumaan ja mihin, vai saako yleensä koko tankoa edes niskan taakse.

Jos pystyy ongelmitta tekemään niskan taakse ja jos se vielä tuntuu ottavan yläselän lihaksiin, niin siitä vaan. Yleensä kuitenki luonnollisempi liike on vetää etupuolelle.

Samuli-1 sanoi:
Se niskan taakse vetäminen on todella henkilökohtainen juttu. Riippuu rakenteesta ja liikkuvuudesta ihan älyttömästi, että saako niskan taakse vedettynä tuntumaan ja mihin, vai saako yleensä koko tankoa edes niskan taakse.

Jos pystyy ongelmitta tekemään niskan taakse ja jos se vielä tuntuu ottavan yläselän lihaksiin, niin siitä vaan. Yleensä kuitenki luonnollisempi liike on vetää etupuolelle.

Tämän allekirjotan täysin. Itse kuulun noihin, jotka saa paremman tuntuman latseille niskan takaa. Voi latoa jopa 20kg enemmän romua takaa tehtyihin vetoihin. Itellä on hiukan eteenpäin kääntyneet hartiat eli liekkö tuon takia näin...

Zone-sarja -42%
Viimeksi yläkroppaa treenatessa tuli ongelmaa ylätaljassa, jonka teen leveällä myötäotteella etupuolelle. Lisäsin painoa 30 kilosta 35:een ja pudotin toistoja ja olkapäissä alkoi tuntua pientä kipua. Olin aiemmin saanut salilta neuvon, että antaa olkapäiden nousta rentona liikkeen yläpäässä ja aloittaa alasveto painamalla olkapäitä alaspäin. Mietin, että voisiko kipu johtua siitä, että kuvatulla tekniikalla itse olkanivel törmää liikealueensa reunaan. Taustatietona kerron, että minulla on luonnostaan joustavat lihakset ja nivelsiteet.

Mietin, että ongelma voisi ratketa niin, että palaan vanhaan painoon ja hion tekniikkaa. Jättäisin käsivarret vähän koukkuun, kuten tässä ketjussa taidettiin neuvoa ja aloittaisin kyynärpäiden koukistuksen samaan aikaan olkapäiden alasvedon kanssa. Keskittyisin tekniikkaan pari treeniä, jonka jälkeen kokeilisin uudestaan painon lisäystä.

Kuulostaako ajatukseni ongelman syystä ja ratkaisusta järkevältä? Entä onko ylätaljan sarjapaino tasapainossa penkkipunnerruksen kanssa, jossa sarjapaino on muutaman kilon vähemmän? Vaikuttaako näiden liikkeiden järjestys siihen, kumpi kehittyy nopeammin?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mikä mussa on oikein vikana. Mä olen nyt kohta kaksi kuukautta yrittänyt saada selkätreeniä toimimaan. Viimeksi treenasin selän perjantaina, mutta selässä ei tunnu yhtään mitään. Selkätreenin jälkeen ei koskaan ole samanlainen ole kuin muiden lihasryhmien kohdalla. Koskaan ei ole kipua, ei väsymystä, ainostaan pari päivää kestävä vitutus.

Olen lukenut varmaan kaikki selkäthreadit koko palstalta ja tutkinut muitakin sivustoja ja katsonut kuvia ja videoita tekniikasta, mutta mä en silti saa mitään tuntumaa latseihin.

Mikään liike, joka latseissa pitäisi tuntua ei tunnu. Ei kulmasoutu (tangolla ja käsipainoilla), ei ala- eikä ylätalja eikä edes pullover taljassa jne. Ainoat liikkeet, joissa latsien olemassaolon edes huomaa on tuo pullover ja alatalja ja niissäkin vain venetyksenä, supistusta en saa niihin oikeastaan mitenkään.

Leukoja ei voi vetää, kun massa ja voima ei oikein kohtaa, mutta muistelisin, että joskus 4 vuotta ja 25 kiloa sitten (varmaan 75 % erotuksesta läskiä) intin kuntotesteissä olisi tullut jopa latsit kipeäksi leukoja vetäessä.

Monta vuotta mulla on ollut selkätreenit huonoja, mutta mun treenit on aina olleet aika päin persettä ihan kokonaisuudessaan, syöminen mukaanlukien (viimeiset kaksi vuotta on tulokset pysyneet samoina, jos eivät ole menneet jopa alaspäin), joten mitenkään suurta epäsuhtaa sinällään ei ole mun mielestä kuitenkaan lihasten koossa tai voimassa.

Olen esim. ylätaljassa kokeillut kaikenlaisia kahvoja, kapeaa ja leveää otetta, apinaotteella se olematon "tuntuma" parani ehkä 5 prosenttia. Ongelmana ei ole se, että puristusvoima loppuisi kesken, koska painot ovat muutenkin niin pieniä. Lisäksi liikkeitä tehdessä tuntuu olevan niin, että joko painoa on liian vähän, tai sitten liikaa. Missään välissä ei löydy sellaista painoa, joka olisi hyvä. Joko painoa on liian vähän, jolloin liike on tavallaan holtiton tehdä, tai sitten kun voisi kuvitella sen ottavan selkälihaksiin, niin painoa on niin paljon, että se menee käsillekin.

Jos miettii esim. ylätaljan liikerataa niin jos teen sen kuiva/mielikuvaharjotteluna ilman tankoa ja painoa niin saan jännitettyä kyllä niitä olemattomia lihaksia ja kyynärpäiden liikerata on oikea, mutta heti, kun ottaa tangosta kiinni, niin en pysty sitä samaa liikerataa tekemään. Mulla pitäisi siis kämmenet olla yläasennossa lähempänä toisiaan, kuin ala-asennossa, että se liike tuntuisi siellä missä pitää.

Vai pitääkö mun vaihtaa salia, koska nykyisellä salilla mä en saa edes mitään venytystä niihin latseihin, koska mä saan siitä tangosta kiinnikin jo pelkästään nostamalla kädet ylös. Eli mä joudun nojaamaan huomattavasti taaksepäinkin, mutta silloin se venytyskin tuntuu ihan muualla. Vetoremmejä en tosin ole vielä kokeillut, se on varmaan viimeinen oljenkorsi.

EDit: löytyykö Itä-Helsingistä salia, jossa olisi esim. tuota technogymin laitetta, joka tässäkin ketjussa esiintyy?

lej, ihan ensiksi hommaa vetoremmit. toiseksi koita vetämällä selälle suuri määrä pitkiä sarjoja. varsinkin ylätaljalla luulis sun saavan latsis kipeeks ku tarpeeks teet. sitten joskus kannattaa kokeilla sellaista suht paskaa tekniikkaa kunhan rauta vaan liikkuu. kyllä sinne sen tunteen saa :thumbs: ..varsinkin erilaisilla maastavedoilla saa tuon lapaluiden välin erittäin hyvin kipeeksi :) ..siis hyvällä tapaa.

edit. sitten vielä tossa ylätaljassa keskityt vetämään niitä kyynerpäitä alas, ettei työ mene hauikselle. teet vaikka kuusi kahdenkymmenen toiston sarjaa sellaisella painolla että viimeiset toistot pitää repiä, ja melko varmasti tuntuu seuraavana päivänä latseissa. myös penkkileuat vois olla kokeilemisen arvoinen juttu :thumbs:

Meitä taitaa olla aika monta, jotka eivät tunnu saavan millään tatsia selkään. Olisi aika jees, jos joku pr0 tekisi jonku hirveen rääkkiselkätreeniohjelman :D Nykyisin selkätreenini koostuu FAQssa olevasta 3-jakoisesta.

Lej kokeile sitä ylätaljaa silleen että meet lattialle istumaan, eli se penkki tukee jalkoja ettet lähde lentoon, näin saat sen venytyksen.

Minä myöskään en ole saanut kunnon pumppia selkään kuin harvoin.Nyt sitten kerran jouduin (ylätalja oli varattuna) tekemään selkäkoneessa jossa erillisiä kahvoja vedetään aikalailla samalla liikkeellä kuin tuolla pari sivua takaperin olevalla koneella.Heti löytyi tuntoa ja oli vielä seuraavana päivänäkin paikat kipeenä.

pikkujöpö sanoi:
Minä myöskään en ole saanut kunnon pumppia selkään kuin harvoin.Nyt sitten kerran jouduin (ylätalja oli varattuna) tekemään selkäkoneessa jossa erillisiä kahvoja vedetään aikalailla samalla liikkeellä kuin tuolla pari sivua takaperin olevalla koneella.Heti löytyi tuntoa ja oli vielä seuraavana päivänäkin paikat kipeenä.
Mäkin olen aika varma, etä omallakin kohdalla tuolla onnistuisi paremmin. Pitää nyt kokeilla vielä vetoremmeillä ja vaikka lattialla istuen.

OT: jos joku tietää ja jaksaa kertoa, niin löytyykö Itä-Helsingistä hyvää liikettä mistä ne vetoremmit saisi, tai mistä ne muuten kannattaa Helsingissä ostaa, kun missää Sokoksissa niitä ei juuri ole.

En lukenut koko threadia läpi, niin varmaan joku on tätä jo kysynytkin, mutta kysympähän silti.

Onko suurta merkitystä, tekeekö ton v-tangolla vai tolla pitkällä, mikä tossa malli kuvissa on?

Päteekö tähän sama kuin esim. alataljaan, että liikkeen aikana lavat kiinni ja lavat auki? Eli puristetaanko liikkeen loppuvaiheessa lapaluut tiukasti yhteen ja nostossa päästetään auki?

Back
Ylös Bottom