Mikä mussa on oikein vikana. Mä olen nyt kohta kaksi kuukautta yrittänyt saada selkätreeniä toimimaan. Viimeksi treenasin selän perjantaina, mutta selässä ei tunnu yhtään mitään. Selkätreenin jälkeen ei koskaan ole samanlainen ole kuin muiden lihasryhmien kohdalla. Koskaan ei ole kipua, ei väsymystä, ainostaan pari päivää kestävä vitutus.
Olen lukenut varmaan kaikki selkäthreadit koko palstalta ja tutkinut muitakin sivustoja ja katsonut kuvia ja videoita tekniikasta, mutta mä en silti saa mitään tuntumaa latseihin.
Mikään liike, joka latseissa pitäisi tuntua ei tunnu. Ei kulmasoutu (tangolla ja käsipainoilla), ei ala- eikä ylätalja eikä edes pullover taljassa jne. Ainoat liikkeet, joissa latsien olemassaolon edes huomaa on tuo pullover ja alatalja ja niissäkin vain venetyksenä, supistusta en saa niihin oikeastaan mitenkään.
Leukoja ei voi vetää, kun massa ja voima ei oikein kohtaa, mutta muistelisin, että joskus 4 vuotta ja 25 kiloa sitten (varmaan 75 % erotuksesta läskiä) intin kuntotesteissä olisi tullut jopa latsit kipeäksi leukoja vetäessä.
Monta vuotta mulla on ollut selkätreenit huonoja, mutta mun treenit on aina olleet aika päin persettä ihan kokonaisuudessaan, syöminen mukaanlukien (viimeiset kaksi vuotta on tulokset pysyneet samoina, jos eivät ole menneet jopa alaspäin), joten mitenkään suurta epäsuhtaa sinällään ei ole mun mielestä kuitenkaan lihasten koossa tai voimassa.
Olen esim. ylätaljassa kokeillut kaikenlaisia kahvoja, kapeaa ja leveää otetta, apinaotteella se olematon "tuntuma" parani ehkä 5 prosenttia. Ongelmana ei ole se, että puristusvoima loppuisi kesken, koska painot ovat muutenkin niin pieniä. Lisäksi liikkeitä tehdessä tuntuu olevan niin, että joko painoa on liian vähän, tai sitten liikaa. Missään välissä ei löydy sellaista painoa, joka olisi hyvä. Joko painoa on liian vähän, jolloin liike on tavallaan holtiton tehdä, tai sitten kun voisi kuvitella sen ottavan selkälihaksiin, niin painoa on niin paljon, että se menee käsillekin.
Jos miettii esim. ylätaljan liikerataa niin jos teen sen kuiva/mielikuvaharjotteluna ilman tankoa ja painoa niin saan jännitettyä kyllä niitä olemattomia lihaksia ja kyynärpäiden liikerata on oikea, mutta heti, kun ottaa tangosta kiinni, niin en pysty sitä samaa liikerataa tekemään. Mulla pitäisi siis kämmenet olla yläasennossa lähempänä toisiaan, kuin ala-asennossa, että se liike tuntuisi siellä missä pitää.
Vai pitääkö mun vaihtaa salia, koska nykyisellä salilla mä en saa edes mitään venytystä niihin latseihin, koska mä saan siitä tangosta kiinnikin jo pelkästään nostamalla kädet ylös. Eli mä joudun nojaamaan huomattavasti taaksepäinkin, mutta silloin se venytyskin tuntuu ihan muualla. Vetoremmejä en tosin ole vielä kokeillut, se on varmaan viimeinen oljenkorsi.
EDit: löytyykö Itä-Helsingistä salia, jossa olisi esim. tuota technogymin laitetta, joka tässäkin ketjussa esiintyy?