WTA
Banned
- Ikä
- 42
Juu, eihän se puomi eroa sitten mitenkään. Et ilmeisesti ole koskaan käynyt pysäköintihallissa johon tarvitsee puomilla lunastaa joku tiketti joka sitten pois lähtiessä maksetaan?
No, siinä puomilla nappia painettaessa kuitenkin tapahtuu selvä määräämistoimi joka antaa olettaa sopijan lukeneen sopimuksen. Jos ei ole lukenut, niin sitten menee ihan oikeasti omaan piikkiin. Kyltin ohi ajaessa samanlaista määräämistointa ei tapahdu.
Kyllähän se pysäköintikin on selvä määräämistoimi jos sille sopimuksessa sellainen merkitys annetaan. Eikös noissa kylteissä lue, että pysäköimällä hyväksyt sopimusehdot. Ja sopimushan ei edes välttämättä vaadi konkreettista toimia, sopimus voi syntyä myös konkludenttisesti, eli ns. hiljaisesti.
Mutta jos joku muun on auton kuljettanut tapahtumapaikalle, niin minulla ei ole minkäänlaista velvoitetta selvittää asiaa yhtään sen enempää. Enkä todellakaan selvittäisi jos kysymys olisi tuollaisesta yksityisen parkkipirkkofirman laskusta.
Jos joku muu on kuljettanut autosi tuolle alueelle niin tällöin hän on sitoutunut sopimukseen, et tietenkään sinä (autoasi lainannut) taikka autosi. Tuskin voidaan kuitenkaan katsoa, että autoa lainaamalla valtuuta toisen tekemään tällaisia sopimuksia puolestasi.
Itse kyllä olen samoilla linjoilla kuluttajavalituslautakunnan kanssa ja katsoisin, että sopimus on syntynyt ja näin myös maksuvelvollisuus.
Tietenkin tuota on helppo kiertää sanomalla lainanneensa autoaan vaikka tuntemattomaksi jääneelle romani mieshenkilölle. Samoin on myös, mikäli moraali antaa periksi, helppo varastaa kaupasta. Ok, ei tietenkään ole samasta asiasta kysymys mutta eikös se ole siinä tilanteessa kuitenkin petos jos ansaitakseen taloudellista hyötyä taikka toista taloudellisesti vahingoittaakseen, erehdyttää taikka erehdystä hyväksikäyttäen...
Muuten Helsingin käräjäoikeudenkin pihalla valvoo parkcom tms.