Yksityisiä parkkipirkkoja?!

Toi on kyllä niin onneton firma kuin olla ja voi.

Jos saadaan lainvoimainen päätös siitä, että he eivät voi osoittaa pysäköintivirhemaksuja (tai miksi niitä nyt kutsuvatkaan), niin millaisetkohan mahdollisuudet olisi haastaa ParkCom oikeuteen siitä, että he ovat lähettäneet näitä maksulappujaan? Erityisesti jos jatkavat tätä toimintaa sen jälkeen, jos/kun on saatu päätös, jossa heille ei tällaista laputusoikeutta sallita.

Tai entä niiden osalta, jotka ovat tuollaiset maksut maksaneet? Voivatko periä PC:ltä niitä jälkikäteen? Laittaa perintätoimiston asialle ja uhittelee heitä oikeudella? :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toi on kyllä niin onneton firma kuin olla ja voi.

Jos saadaan lainvoimainen päätös siitä, että he eivät voi osoittaa pysäköintivirhemaksuja (tai miksi niitä nyt kutsuvatkaan), niin millaisetkohan mahdollisuudet olisi haastaa ParkCom oikeuteen siitä, että he ovat lähettäneet näitä maksulappujaan? Erityisesti jos jatkavat tätä toimintaa sen jälkeen, jos/kun on saatu päätös, jossa heille ei tällaista laputusoikeutta sallita.

Tai entä niiden osalta, jotka ovat tuollaiset maksut maksaneet? Voivatko periä PC:ltä niitä jälkikäteen? Laittaa perintätoimiston asialle ja uhittelee heitä oikeudella? :D
Itsellä tuli mieleen ekaksi petos:
Joka, hankkiakseen itselleen tai toiselle oikeudetonta taloudellista hyötyä taikka toista vahingoittaakseen, erehdyttämällä tai erehdystä hyväksi käyttämällä saa toisen tekemään tai jättämään tekemättä jotakin ja siten aiheuttaa taloudellista vahinkoa erehtyneelle tai sille, jonka eduista tällä on ollut mahdollisuus määrätä, on tuomittava petoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

No joo... mutta odotellaanhan noita oikeuden päätöksiä ja lopullisia linjan vetoja yksityisestä pysäköinninvalvonnasta.
 
Mikäli ette pysty osoittamaan, kuka Teidän hallinnassanne ollutta ajoneuvoa on ajanut tai että ette itse ole voinut ajaa sitä kyseessä olevana ajankohtana, Teitä pidetään kuljettajana. Selvityksen taikka maksun laiminlyönti asiassa johtaa perintätoimien jatkamiseen.


Jänniä keissejä tuolta ParkComista pukkaa. Periaattessahan lafkan toimeksiantojen takana ovat ne yksityiset (as.oy:t), jotka ovat "siirtäneet" "sakotusoikeutensa" tälle firmalle.
Yksityinenhän ei voi sakottaa, tai käyttää muutakaan julkisoikeudellista valtaa toisiin yksityisiin nähden. Valvontamaksu -nimikkeellä toi toiminta on kait sinänsä ok.
Mutta miten yksityinen firma voi velvoittaa toisen yksityisen osoittamaan, että olet/et ole ollut paikassa x ?? Oikeudessakaan syytetyn ei tarvitse osoittaa syyttömyyttään, vaan se on syyttäjän tehtävä. Mitenköhän tämä todistustaakka -juttu näissä yksityisoikeudellisissa riidoissa menee?
Luulisi, että ParkCom huolehtii itse todisteluistaan. Ottaako se aina valokuvan laputtamistaan autoista ? Muussa tapauksessahan se voi kirjoitella mitä tahansa rekkareita lappuihinsa.
 
Mikäli ette pysty osoittamaan, kuka Teidän hallinnassanne ollutta ajoneuvoa on ajanut tai että ette itse ole voinut ajaa sitä kyseessä olevana ajankohtana, Teitä pidetään kuljettajana. Selvityksen taikka maksun laiminlyönti asiassa johtaa perintätoimien jatkamiseen.


Ottaako se aina valokuvan laputtamistaan autoista ? Muussa tapauksessahan se voi kirjoitella mitä tahansa rekkareita lappuihinsa.

Ottaa joo, autosta, mutta ei kuljettajasta.
 
Ai, että tästä tuntuu tulevan lempiaiheeni, but hey only in Helsinki.

Olin äsken koiran kanssa iltalenkillä ja huomasin taloyhtiöni pihalla 2 luvatta pysäköityä autoa = ei siis lupa näkyvissä, mahd. syy jäinen tuulilasi.

Soitin liikennemerkissä olevaan numeroon, jolloin vastaaja ilmoitti asiakaspalvelun olevan käytettäsissä arkisin klo. 08-18!!!

Eli minä voin saada sakon 06:30, mutta en itse ( jos esim. joku aamu-urpo pyskäköi ruutuuni baari-illan jälkeen) voi saada apua puhelimitse esim. 06:30. ko, kö täh????
 
Mikäli ette pysty osoittamaan, kuka Teidän hallinnassanne ollutta ajoneuvoa on ajanut tai että ette itse ole voinut ajaa sitä kyseessä olevana ajankohtana, Teitä pidetään kuljettajana. Selvityksen taikka maksun laiminlyönti asiassa johtaa perintätoimien jatkamiseen.



Huomatkaa lihavoitu kohta, olen syyllinen, ellen pysty todistamaan syyttömyyttäni!!! LOL


No LOL tosiaan. Oman juridiikantietämykseni perusteella voisin äkkiseltään kuvitella että firman tulee näyttää toteen se kenen kanssa sopimuksen on tehnyt. Vastaavasti taas auton omistajalla tai haltijalla ei ole minkäänlaista velvollisuutta näyttää toteen yhtään mitään jos kiistää itse ajaneensa autoa silloin. Samoin auton omistajalla tai haltijalla ei ole suurempaa velvollisuutta edes selvittää asiaa, ainakaan minun ymmärrykseni mukaan.

Että juu, senkus periivät maksua jonka sopimuskumppani on epäselvä. Voi myös olla hieman hankala haastaa asiassa ketään oikeuteen kun ei tiedä ketä haastaisi.


"Valitan, mutta en ole itse käyttänyt autoani kyseisenä ajankohtana. En myöskään muista kenelle olen autoani lainannut enkä liioin tiedä missä autollani liikkunut henkilö on autollani ajanut."
 
No LOL tosiaan. Oman juridiikantietämykseni perusteella voisin äkkiseltään kuvitella että firman tulee näyttää toteen se kenen kanssa sopimuksen on tehnyt. Vastaavasti taas auton omistajalla tai haltijalla ei ole minkäänlaista velvollisuutta näyttää toteen yhtään mitään jos kiistää itse ajaneensa autoa silloin. Samoin auton omistajalla tai haltijalla ei ole suurempaa velvollisuutta edes selvittää asiaa, ainakaan minun ymmärrykseni mukaan.

Että juu, senkus periivät maksua jonka sopimuskumppani on epäselvä. Voi myös olla hieman hankala haastaa asiassa ketään oikeuteen kun ei tiedä ketä haastaisi.


"Valitan, mutta en ole itse käyttänyt autoani kyseisenä ajankohtana. En myöskään muista kenelle olen autoani lainannut enkä liioin tiedä missä autollani liikkunut henkilö on autollani ajanut."


Käräjäoikeus kuitenkin katsoi näytetyn toteen, että auton omistaja oli ollut auton kuski ParkCom-jupakassa.
 
Käräjäoikeus kuitenkin katsoi näytetyn toteen, että auton omistaja oli ollut auton kuski ParkCom-jupakassa.
Kuluttajaviraston mukaan on kuluttajalle kohtuuton vaatimus, että ParkCom vaatii auton omistajaa näyttämään ParkComille ParkComin asiakkaan.

Itsehän parhaillaan reklamoin maksumuistutuksesta, jossa minun väitetään pysäköineen erääseen ParkComin valvomaan kohteeseen. Noh, en ole pysäköinyt tuolloin (löytyy lentoliput plus kasa kuitteja kotimaan matkalta kyseiseltä päivältä) ja todellakin ParkCom saa pitää tunkkinsa. En voi näyttää toteen muuta kuin sen, että en ole autoani tuolloin pysäköinyt PC:n sakkokohteeseen.
 
Käräjäoikeus kuitenkin katsoi näytetyn toteen, että auton omistaja oli ollut auton kuski ParkCom-jupakassa.

Missä keississä käräjäoikeus katsoi omistajan olleen kuljettaja? Näitä parkcomin jupakoita on tässä viimeisinä vuosina ollut jo useampi. Lähdeviitteet kiitos.

Olen edelleen vahvasti sitä mieltä että auton sijoittelu paikkaan x ei tee omistajasta kuljettajaa tai ainakaan sopimuskumppania jonkun yksityisen firman kanssa. Pysäköintivirhemaksun suhteen tilanne on eri, siitä säädetään ihan oikealla lailla ja laissa kerrotaan kuka autosta vastaa.
 
Se oli tämä viimeisin keissi. Tämä siis.

Mutta nämä parkkifirmat on kyllä todellisia sankareita, mun autoa olivat laputtaneet tossa syksyllä. Rekisterinumero oli mun auton, merkki ja väri oli osunut oikein, mallin kohdalle ei silinteristä löytynytkään enää mitään, vaikka se malli isolla lukeekin kummassakin ovessa. Ajoneuvoluokaksi oli päätelty henkilöauto, todellisuudessa se on kuorma-auto. Ota tosta nyt selvää että oliko mun auto väärin parkissa näiden mielestä, vai oliko vieressä saman merkkinen ja värinen auto jolle lappu oli tarkoitettu. En tosin ole sitä maksanut, eli ei nyt ole niin justiinsa kenelle se on kirjoitettu.
 
Se oli tämä viimeisin keissi. Tämä siis.

Mutta nämä parkkifirmat on kyllä todellisia sankareita, mun autoa olivat laputtaneet tossa syksyllä. Rekisterinumero oli mun auton, merkki ja väri oli osunut oikein, mallin kohdalle ei silinteristä löytynytkään enää mitään, vaikka se malli isolla lukeekin kummassakin ovessa. Ajoneuvoluokaksi oli päätelty henkilöauto, todellisuudessa se on kuorma-auto. Ota tosta nyt selvää että oliko mun auto väärin parkissa näiden mielestä, vai oliko vieressä saman merkkinen ja värinen auto jolle lappu oli tarkoitettu. En tosin ole sitä maksanut, eli ei nyt ole niin justiinsa kenelle se on kirjoitettu.
Lienee se rekisteritunnus noista tärkein. Se, että laputtaja ei ole mikään autotietäjä, ei loppupeleissä paina. Mullekin kerran kunnallinen lappuliisa oli merkinnyt auton väriksi oranssi vaikka rekisteriotteessa lukee keltainen:hyper:. Samoin oli ajoneuvoluokka mennyt väärin, koska mun auto oli rekisterissä pakettiautona eikä henkilöautona:hyper:.
 
Se oli tämä viimeisin keissi. Tämä siis.

Kyseisessä jutussa on katsottu näytetyn toteen se että autoa on kuljettanut sen omistaja. Nopeasti luettuna jutussa ei kerrottu miten tämä toteen näyttäminen on hoidettu käytännössä. Tämän tekstin perusteella ei voi kuitenkaan edelleenkään odottaa tai olettaa että pelkkä auton omistajuus tai hallintasuhde riittäisi näytöksi siihen että omistaja tai haltija olisi automaattisesti sopimuskumppani ja auton tosiasiallinen kuljettaja.

Kuten tuolla tekstissä todetaan, todistustaakkaa ei voida kääntää yrityksen pyynnön perusteella eli näyttövelvollisuus sopimuksen syntymisestä on yrityksellä ja auton omistajalla/haltijalla ei ole velvollisuutta näyttää toteen sitä ettei ole autoa kuljettanut. Riittää että kiistää kuljettamisen jos yritys ei pysty todistamaan toisin.

Näin siis nopeilla johtopäätöksillä ja mun ymmärtämyksen mukaan.
 
Lienee se rekisteritunnus noista tärkein. Se, että laputtaja ei ole mikään autotietäjä, ei loppupeleissä paina. Mullekin kerran kunnallinen lappuliisa oli merkinnyt auton väriksi oranssi vaikka rekisteriotteessa lukee keltainen:hyper:. Samoin oli ajoneuvoluokka mennyt väärin, koska mun auto oli rekisterissä pakettiautona eikä henkilöautona:hyper:.
Ei siinä nyt mikään kummoinen einstein tarvitse olla että erottaa kuorkin ja henkilöauton toisistaan. Varsinkin jos se vähän niin kuin kuuluu toimenkuvaan.
 
Ei siinä nyt mikään kummoinen einstein tarvitse olla että erottaa kuorkin ja henkilöauton toisistaan. Varsinkin jos se vähän niin kuin kuuluu toimenkuvaan.
Riippuu kuorkista. Eivät varmasti kaikki tiedä, että mikä auto painaa yli 3500 kg vai mikä se raja nyt olikaan. Esim. Hummerin nyt voi moni sekoittaa myös henkilöautoksi.
 
Totta, vaikea päällepäin sanoa esim. Chevy vaneista tai Suburbaneista, MB Sprintereistä tai VW LT 35:sta että ovatko kevyitä kuorma-autoja, pakettiautoja vai henkilöautoja.

Edit. Ennenkuin joku takertuu tähän niin kyllä, Sprinteriä ja LT:tä ei varmaankaan vahingossa luulla henkilöautoksi. Mutta tuo pakettiauto - kuorma-auto ero on sellainen jota ei välttämättä päällepäin näy, paitsi jos on rekisteriote liimattu ikkunaan.
 
Jep, näinhän se on, että välillä ne ajoneuvoluokat on vaikeitakin tapauksia. En olis kummemmin ihmetellyt jos olisi lätkäisty lappusiin pakettiauto, en oletakaan että jokainen tietää mikä auto on yli 3500kg kokonaispainolla ja mikä taas alle. Mutta toi henkilöautous vähän ihmetyttää, kun auto on kuitenkin puolikkaan yksiön kokoinen.

Ja ei sekään vielä mun maailmaa kaatanut että ajoneuvoluokka on väärin, mutta toi nyt antaa vähän semmoisen juosten kustun kuvan koko touhusta. Varsinkin kun auto oli oikein pysäköity ja luvan kanssa, ja silti laputtivat.
 
Nyt ammutaan jo todella isoilla aseilla:

Olette reklamoinut Oy ParkCom Ab:hen Teille annetusta valvontamaksusta, joka koskee ajoneuvon pysäköintiä. Olette keskittynyt siihen todistusoikeudelliseen kysymykseen, kummalla on todistustaakka siitä, pysäköinnin valvojalla vai ajoneuvon haltijalla, kuka ajoneuvoa on kuljettanut pysäköintivirhemaksun antamisen hetkellä.

Perusta Lähtökohtaisesti todistustaakka ajoneuvon kuljettajasta on ajoneuvon omistajalla tai haltijalla. Todistustaakkasääntö ei ole stabiili, vaan voi vaihdella sen mukaan, kenellä on hallussaan se tieto, jonka perusteella totuus saataisiin selville. Haltijalla on yleensä tieto siitä, kuka ajoneuvoa minäkin ajankohtana on kuljettanut. Oy ParkCom Ab:lla ei taas ole sellaista tietoa eikä mahdollisuutta todisteiden esittämiseen. Näin ollen haltijan kieltäytyessä kertomasta kuljettajan nimeä tätä kiistämistä ei pidetä uskottavana, vaan todisteet arvioidaan niin, että hänen katsotaan toimineen kuljettajana.

Tapauksessanne sopimus pysäköinnistä on syntynyt ajoneuvon kuljettajan ja Oy ParkCom Ab:n välillä. Koska olette tehnyt vastaväitteen, jonka mukaan ette ole ajanut ajoneuvoa, kysymys muuttuu todistusoikeudelliseksi kysymykseksi ja todistustaakka kääntyy: Teidän pitää esittää näyttöä väitteenne tueksi. Näyttöä vaaditaan siitä, kuka autoa on ajanut tai siitä, että ette ole voinut toimia kuljettajana kyseisenä ajankohtana. Oikeudenkäymiskaaren 17 luvun 1 §:n mukaan: “Riita-asiassa kantajan tulee näyttää toteen ne seikat, jotka tukevat kannetta. Jos vastaaja edukseen tuo esiin jonkin seikan, on hänenkin vahvistettava se todisteilla.”.

Muissa Pohjoismaissa on kuljettajakiistat järjestelmällisesti ratkaistu niin, että viime kädessä ajoneuvon omistaja/haltija on ollut velvollinen maksamaan valvontamaksun, mikäli ei kykene ilmoittamaan kuka ajoneuvoa kuljetti. Pohjoismaiset oikeusjärjestelmät ovat vahvasti analogisia Suomen oikeuden kanssa, mikä perustuu mm. yhteiseen lainvalmistelutyöhön sekä yhtenäiseen oikeuskulttuuriin. Ruotsissa on vuosikymmenten oikeuskäytäntö kodifioitu laiksi 1980-luvulla (Lag om kontrollavgift vid olovlig parkering, 1984/318). Lain 7 §:ssä säädetään, että ajoneuvon kuljettaja ja omistaja ovat yhdessä vastuussa valvontamaksusta, ts. ellei osoitusta kuljettajasta saada, ajoneuvon omistaja on velvollinen maksamaan valvontamaksun. Tämä struktuuri on jo hyväksytty Suomen lainsäädännössä kunnallisessa pysäköinninvalvonnassa.

Pysäköintivirhemaksulain 8§ soveltuu analogisesti käsiteltävään tosiseikastoon, koska julkisen vironomaisen harjoittamassa pysäköintivalvonnassa on asiallisesti kysymys samasta tai samanlaisesta kontrollin toteutuksesta kuin yksityisessä pysäköinninvalvonnassa. Lain 8§:n mukaan: Pysäköintivirhemaksu on virheen tehneen kuljettajan suoritettava. Auton ja moottoripyörän osalta maksusta on vastuussa myös se, joka virheen tapahtumisen aikaan oli ajoneuvon omistaja, tai hänen sijastaan se, jolle ajoneuvoja koskevaan rekisteriin tehdyn ilmoituksen mukaan on pysyvästi luovutettu ajoneuvon hallinta, jollei omistaja tai haltija saata todennäköiseksi, että ajoneuvo tuolloin oli ollut luvattomasti kuljettajan käytössä, taikka osoita, ettei hän muusta syystä ole velvollinen vastaamaan maksusta.”

Lisäksi Kuluttajavalituslautakunta on päätöksessään (1285/39/2005) todennut, että riitatilanteessa sopimukseen vetoavan on näytettävä toteen sopimuksen syntyminen. KVL toteaa Oy ParkCom Ab:n täyttävän tämän edellytyksen seuraavasti: “Oy ParkCom Ab on ilmoittanut pysäköintiä koskevat ehdot kylteissä, jotka on sijoitettu niin, että normaalilla huolellisuudella autoa kuljettava henkilö ei voi välttyä havaitsemasta niitä. Ehtojen sisältö on esitetty kylteissä selkeästi ja yksiselitteisesti. J.S:n on täytynyt tai ainakin hänen olisi pitänyt tietää pysäköintiehtojen sisällöstä. Lautakunta katsoo tässä tapauksessa Oy ParkCom Ab:n näyttäneen riittävällä tavalla, että J.S:n pysäköidessä auton, hänen ja Oy ParkCom Ab:n välille on syntynyt sopimus pysäköinnistä pysäköintihallin kylteistä ilmenevin ehdoin.”

Jotta sopimus syntyisi, edellytetään siis ainoastaan, että pysäköinnin ehdot tulee esittää yksityisellä alueella selkeästi ja yksiselitteisesti. Sopimusehdot ovat kylteissämme. Tosiasiallisesti sopimus syntyy pysäköinnin seurauksena kuljettajan ja Oy ParkCom Ab:n välille; se kuka ajoneuvon kuljettajana on toiminut, on tästä erillinen näyttökysymys.

Ratkaisu Jäämme edelleen odottamaan valvontamaksun suoritusta tai selvitystänne asiassa 7 vrk:n kuluessa tämän kirjeen päiväyksestä. Selvityksen, taikka maksun laiminlyönti asiassa johtaa perintätoimien jatkamiseen. Mikäli ette ilmoita kuka on toiminut ajoneuvon kuljettajana, jätämme asian viime kädessä käräjäoikeuden ratkaistavaksi.

Maksun suoritus Kehotamme Teitä suorittamaan 40 euron valvontamaksun Oy ParkCom Ab:n tilille Nordea 111230-352267 käyttäen viitteenä asian numeroa 901228266. Pyydämme suorittamaan maksun mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään valvontamaksussa olevana eräpäivänä. Mikäli eräpäivä on kulunut umpeen, tulee valvontamaksu maksaa 14 päivän kuluessa tämän kirjeen päiväyksestä lukien. Jos olette saanut maksukehotuksen valvontamaksusta, kehotamme Teitä toimimaan siinä ohjeistetulla tavalla. Mikäli olette jo maksanut kyseisen maksun, on tämä kehotus aiheeton.


Ystävällisin terveisin
Oy ParkCom Ab
 
Se oli tämä viimeisin keissi. Tämä siis.
Linkistä poimittua:
Lopuksi

ParkCom Oy hävisi ensimmäisen ja ratkaisevimmaksi luonnehditun oikeudenkäynnin. Uskoisin että yhtiö haluaa katsoa vielä hovioikeuden päätöksen asiassa. Vantaan käräjäoikeuden päätöksestä ei ehkä muodostu lopullista ennakkotapausta, mutta se antaa kaikille ajoneuvojen kuljettajille ja omistajille oikeuden hyvällä omallatunnolla kieltäytyä maksamasta yhtään yksityisoikeudellista maksua tai kansanomaisesti yksityistä parkkisakkoa.

Vantaan käräjäoikeuden päätös on suoraan verrattavissa myös muiden valvontayhtiöiden toimintaan. Mikäli valvontayhtiöt, kuten ParkCom Oy, ParkPatrol Oy, Autoparkki tai ParkServicen kaltaiset valvontayhtiöt jatkavat maksujen kirjoittamista, autoilijan tai ajoneuvon omistajan tulee tehdä vantaan käräjäikeuden päätöksen perusteella asiasta rikosilmoitus tai tutkintapyyntö poliisille.

Myös valvontayhtiöiden käyttämien perintäyhtiöiden OK-Perintä (ParkCom), Cash-In Consulting (ParkPatrol), AktivKapital (Autoparkki Norden) tulee noudattaa ns. hyvää perimistapaa. Vantaan käräjäoikeuden päätöksen perusteella yhtään yksityisen valvontayhtiön määräämää maksua ei voi jatkossa yrittää periä.

Ennen mahdollista hovioikeuden päätöstä on myös syytä miettiä miten tulevaisuudessa käynnistää oikeudelliset prosessit yksityistä pysäköintivalvontaa harjoittavia yrityksiä, yritysten palkkaamia työntekijöitä sekä niitä tahoja vastaan, jotka ovat kyseisten yritysten palveluja tilanneet. Monille kauppiaille, kauppakeskuksille, taloyhtiöiden isännöitsijöille, pysäköintiyhtiöille ja yrityksille ei pitäisi tulla yllätyksenä että myös he ovat vastuussa tilaamastaan laittomasta palvelusta. Heidät on myös saatettava vastuuseen.
 
Itellä tuli noin kuukausi sitten Parkcomilta lappu ikkunaan, kun joku ei ollut muistanut laittaa pysäköintikiekkoa kauppakeskuksen parkkipaikalla auton ikkunaan. En kyllä muista, että itse olisin ollut autolla tuolloin liikkeellä, enkä kyllä yhtään muista, kennelle olin autoani mahdollisesti lainannut. Kannattaako jättää maksamatta, jos sieltä ryhtyy tulemaan karhu?
 
Itellä tuli noin kuukausi sitten Parkcomilta lappu ikkunaan, kun joku ei ollut muistanut laittaa pysäköintikiekkoa kauppakeskuksen parkkipaikalla auton ikkunaan. En kyllä muista, että itse olisin ollut autolla tuolloin liikkeellä, enkä kyllä yhtään muista, kennelle olin autoani mahdollisesti lainannut. Kannattaako jättää maksamatta, jos sieltä ryhtyy tulemaan karhu?

Mites sitten yht'äkkiä tupsahdit autollesi ihmettelemään valvontamaksua? Sattumaako? Rupesiko yhtään mietityttämään miten autosi oli itäkeskukseen päätynyt tietämättäsi? Kai jäit väijymään varasta?:jahas:
 

Suositut

Back
Ylös Bottom