Yhden käden leuka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gmarx
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Oon pari vetäny yhellä kädellä ja nyt kun tässä näitä luin,
ni oli pakko men kokeilee että meneekö viä, kun painoo on tullu kesästä sen seittemän kiloo, ja ylläripylläri meni yks! Ja viä vasurilla! :D

Eilen meni ykl painolla 71,4kg. (Aamupainoni on 67kg:n ympärillä) söin runsaasti ennen suoritusta ja heitin farkut ja kaksi kiloa nilkkapainoja jalkaan. Suoritus oli yllättävän helppo oikealla kädellä joten heitin vielä yhden lisäkilon nilkkaan, sain nostettua puoleen väliin ja sitten hyyty. Aikaisempi ennätykseni oli ykl 69,1kg painoisena. Kahta leuakaa en ole peräkkäin saanut hetkeen, mutta uskoisin sen onnistuvan jos viettäisi yhden päivän lepäillen ja hyvin kevyesti syöden. Tuntuu jo yksi kilogrammakin vaikuttavan älyttömän paljon suorituksen vaikeuteen.

p.s. yritän olla kykeneväinen neljään perättäiseen yhden käden leukaan ennen armeijan alkua. Otan vinkkejä mielellään vastaan jos jollain on niitä antaa. Kirjoittelen varmaan kehityksestä tänne aina silloin tällöin. Hyvää uuttavuotta kaikille kovaa treenaaville!

Ei mene vieläkään ei. Molemmilla käsillä nousee puoleenväliin, mutta siihen jää... Pitää keksiä jotain uutta treeniin. Eilen tuli kahdella kädellä 25kgn lisäpainolla aika iisisti 8 toistoa ja 35kglla menee 4. Viimeaikoina oon koittanut keskittyä enemmän negatiivisiin ja just kahden käden lisäpainoleukoihin. Tuntuu ettei eritasoleuoista ole ollut pahemmin apua... Ja eikun treenaamaan!

Ei mene vieläkään ei. Molemmilla käsillä nousee puoleenväliin, mutta siihen jää... Pitää keksiä jotain uutta treeniin. Eilen tuli kahdella kädellä 25kgn lisäpainolla aika iisisti 8 toistoa ja 35kglla menee 4. Viimeaikoina oon koittanut keskittyä enemmän negatiivisiin ja just kahden käden lisäpainoleukoihin. Tuntuu ettei eritasoleuoista ole ollut pahemmin apua... Ja eikun treenaamaan!

Uutena liikkeenä voisit testata tommosta "köysiavusteista yhen käden leukaa" tai mikä tuo nyt sitte oliskaa suomeksi. Täällä sivun melko alaosassa Eli tarttet melko pitkän köyden (n. 3 m pitäs riittää) ja sen nakkaat tangon ylitte, köyden toiseen lattialle jäävään päähän kiinnität jonkun painon ja toisesta päästä pidät kädellä kiinni (ja toinen käsi sitte tangossa). Jos kiinnität vaikkapa 5 kg painon siihen, niin et voi toisella kädellä avittaa sitte ku ainoastaan sen 5 kilon verran (+kitka). Sillä voi vähän arvioida samalla miten kaukana ollaan yhen käden leuan saavuttamisessa. Pikkuhiljaa voi vähentää noita painoja sitte :)
rope%20assist.jpg

Uutena liikkeenä voisit testata tommosta "köysiavusteista yhen käden leukaa" tai mikä tuo nyt sitte oliskaa suomeksi. Täällä sivun melko alaosassa Eli tarttet melko pitkän köyden (n. 3 m pitäs riittää) ja sen nakkaat tangon ylitte, köyden toiseen lattialle jäävään päähän kiinnität jonkun painon ja toisesta päästä pidät kädellä kiinni (ja toinen käsi sitte tangossa). Jos kiinnität vaikkapa 5 kg painon siihen, niin et voi toisella kädellä avittaa sitte ku ainoastaan sen 5 kilon verran (+kitka). Sillä voi vähän arvioida samalla miten kaukana ollaan yhen käden leuan saavuttamisessa. Pikkuhiljaa voi vähentää noita painoja sitte :)
rope%20assist.jpg

Itse asiassa olen tuotakin treenaillut käyttämällä väkipyörää vielä kitkan vähentämiseksi. 7,5kgn apupainolla menee molemmilla käsillä. Tuota liikettä voisi tietysti lisätä, nyt olen tehnyt vain kerran viikossa. Te, jotka ykleuan olette saaneet tehtyä, kuinka usein treenailitte? Teittekö esim. negatiivisia tms satunnaisesti muutaman kerran päivässä kävellessänne tangon ohi vai säännöllisen ohjelman mukaan esim. 3 kertaa viikossa?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kannattaa myös koittaa yhden käden leukoja avustettuna toisen käden sormilla. Eka reenaa yhdellä kädellä ja avustaa toisen käden keskisormella. Lopulta voi vedellä yhdellä kädellä ja avustaa toisen käden pikkurillillä.

Ainakin mulla on toiminut hyvin, kun malttaa vaan rauhallisesti tehdä, ettei pikkurilli irtoa. Pikkurilillä avustettuja ykl oon tehny 8 kpl oikealla kädellä.

peter-m-rt_lg.jpg

Peter Mortensen, a rock climber from Denmark, does a one-arm pull-up on a Rolling Thunder® Revolving Deadlift Handle

Tuo kuva on muistaakseni ollutkin joskus jossain ketjussa, mutta on tuo vaan niin överi suoritus ettei esimerkiksi Suomessa pysty varmaan juuri kukaan?

There seems to be a strong correlation between strength on revolving handles or dumbbells (especially thick handles) and climbing hand strength . . .,” Peter told us.

Oletko jto käyttänyt itse tuollaista pyörivää kahvaa missään?

Taitaa tuo yhden käden leuka olla tekniikastakin kiinni pitkälti, vai mimmoisia käsivoimia näiltä kaverilta löytyy ketkä yhdellä kädellä vetelee? Voisi kertoa esim. paljon kääntyy hauiskäännössä käsipainoilla suht puhtaasti sillä suoritus kädellä. Luulisi että reilusti yli 30kg kevyellä kaverilla.

Taitaa tuo yhden käden leuka olla tekniikastakin kiinni pitkälti, vai mimmoisia käsivoimia näiltä kaverilta löytyy ketkä yhdellä kädellä vetelee? Voisi kertoa esim. paljon kääntyy hauiskäännössä käsipainoilla suht puhtaasti sillä suoritus kädellä. Luulisi että reilusti yli 30kg kevyellä kaverilla.

Yhden käden vedossa töitä tekevät ainakin latsit, haukkari ja rintalihas. Puristusvoimaa tarvitsee myös paljon.
Toi haukkarikääntö on ihan eri laji ja verrattuna ykl. Ykl tähtää myös maksimaaliseen voimantuottoon kun taas hauskääntöjä tehdessä sarjat ovat pidempiä. Harvoin näkee kaveria joka treenaa hauiskäännössä hermotusta ja ykkösiä.

Mun mielestä kannattaa aloittaa leuanveto lisäpainoilla ja hakea perusvoimaa selkään reilusti. Kun selästä löytyy tarpeeksi voimaa alkaa treenaan ykl variaatioita. Esim. jos omalla painolla tehdään kymmenen toistoa niin on todennäköistä että yhdellä kädellä on vaikea koittaa variaatioita. Kokemuksien mukaan kuitenkin ykl variaatioita tekemällä voi parantaa myös kahden käden tuloskehitystä.

Cunccu on treenit on osoittaneet että volyymiä lisäämällä päästään hyviin tuloksiin. Mulla kanssa on toiminut volyymin lisääminen, mutta salilla tuntuu että ei jaksa tehdä enää muita liikkeitä jos tekeen esim. 6x6x40kg lp. Välillä tuntuu että loukkaantumisriski kasvaa kun sarjapainot kehittyvät. Lämmittelen yleensä 10xop, 6x20, 5x30, ja sitten työsarjat. Silti on haukkari revähtänyt pari kertaa, oikean puolen latsi on ärtynyt kolme kertaa , kämmenen jänne on tulehtunut ja on ollut kolme kk kipee. Ei vaan malta olla treenaamatta vaikka lepo tekisi hyvää.:D

tasta taitaa olla kohta 20 vuotta, mutta silloin 15 vuotiaana nain ensimmaisen yhden kaden leuan. Oikeastaan "macci" veti niita kaksi, oma paino silloin 98kg.

Makisen Vesa, kangasalan voimaguruja. Kakarana oli lupaava pituushyppaaja, pelas hyvin lentopalloa, missa sitten polvi kilahti pahasti. Paljon siis rajahtavaa voimaa.
Taman jalkeen laihina bodaillut, ja vetanyt leukoja. Euroopan ennatys 100kg lisapainoja.

Kadenvaannossa aikoinaan myos ihan ok, vaikka ei kisaillutkaan. Vesa ei kauheemmis lajista tykanny kun se on semmosta repimista > menee paikat rikki vakisin.

kirjoittelin vaan tahan tallasta kosta tossa oli aikaisemmin tuota vaantoa etta yhdenkaden leuat on skeletori juttuja, siis kynaniskoja, jne... Mielestani yhden kaden leuka vaatii ihan helvetisti voimaa. oli omapaino sitten 60 kg tai 100kg.

Cunccu on treenit on osoittaneet että volyymiä lisäämällä päästään hyviin tuloksiin. Mulla kanssa on toiminut volyymin lisääminen, mutta salilla tuntuu että ei jaksa tehdä enää muita liikkeitä jos tekeen esim. 6x6x40kg lp.
Totta joo, mutta pistää ikävä kyllä nivelet tosi koville. Ainaki semmoset yli 15 sarjan treenit, siksipä oon itekki tiputtanu volyymia huomattavasti. Syksyllä kipuili olkapäät, nyt ranne. Varmaan pidän sarjamäärät siellä 3-10 välillä tällä peruskuntokaudella, mutta sehän tarkottaa sitte huomattavaa intensiteetin nostoa josta puolestaan lihat suuttuu. Lihakset kuitenki tapaa korjaantua nopeammin kun nivelet (ainaki jos ei mitään suuria vammoja oo), joten ennemmin näin.

Tuo jaksaminen tosiaan voi olla pienoinen ongelma. Meikäläisellä ei moista ongelmaa oo, koska en tee kerralla muita treenejä tai treenaan ne sitte muutaman tunnin tauon jälkeen. Toki sen vois ratkasta simppelisti käymällä salilla sitte 2krt/treenipäivä tai käymällä siellä salilla useammin. Esim. Jos nyt on 2 jakonen 4 päivänä viikossa, niin sen vois vaihtaa 3 jakoseen 6 päivänä viikossa. Kroppa käytäis edelleen 2 kertaa läpi/viikko, mutta salilla ei tarvi kerralla viettää niin kauaa aikaa ja jaksais paremmin (tai halutessaan voi toki treenata entistä kovemmin).

Kannattaa myös koittaa yhden käden leukoja avustettuna toisen käden sormilla. Eka reenaa yhdellä kädellä ja avustaa toisen käden keskisormella. Lopulta voi vedellä yhdellä kädellä ja avustaa toisen käden pikkurillillä.

Ainakin mulla on toiminut hyvin, kun malttaa vaan rauhallisesti tehdä, ettei pikkurilli irtoa. Pikkurilillä avustettuja ykl oon tehny 8 kpl oikealla kädellä.

Noitakin olen tehnyt ja pikkurillillä auttaen menee ainakin 6 leukaa per käsi... Oikeastaan kaikkia liikkeitä mitä tässäkin ketjussa on käyty läpi, olen testaillut. Kaipaisinkin edelleen ykl:n saaneiden ajatuksia treeni määristä kuten yllä jo kyselin:
" Teittekö esim. negatiivisia tms satunnaisesti muutaman kerran päivässä kävellessänne tangon ohi vai säännöllisen ohjelman mukaan esim. 3 kertaa viikossa? "

erilaisia variaatioita ykl-treeneihin on olemassa todella paljon ja niistä on tullut kirjoiteltua tässäkin threadissa. mm. eritasovedot, kirjotuskoneet ja negat, jos pohja piisaa. niveliin homma käy kyllä suurilla volyymeilla niinkuin pienilläkin, ellei lainkaan huolehdi treenien rytmittämisestä. kevennetyt jaksot kuuluu asiaan ihan ehdottomasti, jos haluaa pitkällä aikavälillä tulosta.

force: kyllä mä uskon, että monikin suomalainen kiipeilijä vetää rollarista ykl:n. se kuitenkin vaatii paljon vähemmän grippiä kuin esim. yksi sormi. silläkin on kauhee ero, vedetäänkö yhden sormen leuka nauhalenkistä vai listasta.

sellasia kavereita, jotka vetää yhdellä sormella pari senttiä syvästä listasta leuan löytyy niitäkin mun tietojen mukaan ainakin kaksi. toinen on maailman huippu, toinen kiipee nippanappa 8A:n bouldereita, eli kova, muttei mikään huippu. tää kertoo lähinnä vaan sen, ettei se ykl tms.-taso kerro kiipeilytasosta niin paljoa. kiipeilijälle ykl on vaan sivujuttu ja aika harva loppujen lopuksi treenaa leukoja kovinkaan paljoa. rasitusta selälle ja hanskoille muun kropan ohella tulee ihan tarpeeksi (ja pääasiassa liikaa :) ) jo kiipeilytreeneistä muutenkin.

Eilen tuli taas rikottua ennätyksiä. Meni yhden käden leuka painolla 72,6kg(kehon paino plus 3kg nilkkapainoi) , oikeella kädelllä. Vasurilla meni kilon verran vähemmän. Ennätys kasvoi yli kilolla kumpaisellakin kädellä.
Oikealla kädellä meinasi mennä myös kaksi toistoa näiden testailujen jälkeen, ilman lisättyä painoa siis.

Vasemmalla kädellä vedon viimeiset 10 senttiä tuntuu inhottavan hankalalta, vaikka oikealla viimeiset kymmenen senttiä ovat helpoimmat. Mistäköhän moinen johtuu?

Eilen tuli taas rikottua ennätyksiä. Meni yhden käden leuka painolla 72,6kg(kehon paino plus 3kg nilkkapainoi) , oikeella kädelllä. Vasurilla meni kilon verran vähemmän. Ennätys kasvoi yli kilolla kumpaisellakin kädellä.
Oikealla kädellä meinasi mennä myös kaksi toistoa näiden testailujen jälkeen, ilman lisättyä painoa siis.

Vasemmalla kädellä vedon viimeiset 10 senttiä tuntuu inhottavan hankalalta, vaikka oikealla viimeiset kymmenen senttiä ovat helpoimmat. Mistäköhän moinen johtuu?

Ruipelo91, kertoisitko miten treenasit vaikka pari viimeistä kuukautta ennen ensimmäistä onnistunutta yhdenkädenleukaa? Haluaisin nimenomaan kuulla treenimääristä, eli treenasitko vakio-ohjelmalla esim. kolme kertaa viikossa vai satunnaisesti kokoajan (esim päivänmittaan useita muutaman toiston vetoja). Kysyin tätä jo pariin kertaan ja pahoittelut itseni toistamisesta, muttei kukaan vastannut mielestäni juuri tähän volyymi/treenikerta kysymykseen...

Back
Ylös Bottom