WPO vs IPF

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pååtta
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
No juurihan minä käytin. Naurettava kuvaa hyvin sitä näkyä kun esimerkiksi Rychlak menee penkkaan pipa päässä. Jos haarniska on loukkaava sana niin vaihdetaan sen tilalle sitten trikoo. Ei minusta "vauvalihoista" puhuminenkaan mikään kohteliaisuus ole.

Pipoko sua nyt eniten häiritsee? Kun kilpaillaan jossain suorituksessa, jossa ei jaeta pisteitä tyylistä tai taiteellisesta vaikutelmasta niin ei pitäisi olla väliä miltä urheilija näyttää. Voimanostossa kilpaillaan sääntöjen puitteissa nostetusta kilomääristä.

Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni: IPF-nostajia ja tuloksia arvostan enemmän, koska siellä on kovempi kilpailu, tiukempi tuomarilinja ja joku järki varusteissakin. Minua jostain syystä muutenkin miellyttää liitto, jossa vedetään maasta enemmän kuin penkataan.

Edistystä. Kilomäärinä mitattuina WPO:ssa nostetaan kuitenkin enemmän. Kuinka paljon enemmän pitäisi WPO:ssa sen nykyvarusteilla nostaa, jotta katsoisit, että WPO:n nostajat saisivat IPF:n nostajat kiinni ns. tasollisesti. Kuinka paljon siis etumatkaa paremmat varusteet ja sääntötulkinnat antavat WPO:n nostajille. Varmaan tarkkaa kilomäärä on vaikea sanoa, mutta jos osaisit vähän suuntaa antavia lukuja arvioida. Siis omasta mielestäsi.

Pecman sanoi:
Uutinen sulle: Kuvakulmat ja kuvaajan paikka vaikuttaa myös siihen miltä vauvalihat näyttää. On eri asia katsella vauvalihoja paikanpäällä.

Vaikuttavat mutta nyt tiedät itsekin että haluat nussia tota->.
Kun katsot niitä kuvia ja vertaat kaverin kehitystä, niin se on aivan sama mistä suuunnasta kuva on otettu kun sen kehityksen NÄKEE SELVÄSTI.
Olen käynyt katsomassa Body-kisoja jo n.15-vuotta ja salillamme treenaa monta SM-tason mitalistia kehonrakennuksessa.
Sekä meiltä pitäisi löytyä kaikki Suomessa julkaistut Suomalaiset kehonrakennus lehdet 70-luvulta tähän päivään saakka eli Kehonrakentaja lehdestä->B&K:n+ulkomaalaisia Weiderin julkaisuja.
Ammattilaisiakin olin katsomassa jo 1990 Finnish Grand Prix:ssä, joten jonkinlaista pohjaa pitäisi löytyä, kun noita kuvia katselee :rolleyes:

IPF:stä vielä, että tiedän todellakin sen tarvittavan kyykyn syvyyden, koska miksi muuten mulla olisi kyseisen liiton tuomari kortti, että näin :lol2:

N.O.Kummonen sanoi:
Kilomäärinä mitattuina WPO:ssa nostetaan kuitenkin enemmän. Kuinka paljon enemmän pitäisi WPO:ssa sen nykyvarusteilla nostaa, jotta katsoisit, että WPO:n nostajat saisivat IPF:n nostajat kiinni ns. tasollisesti. Kuinka paljon siis etumatkaa paremmat varusteet ja sääntötulkinnat antavat WPO:n nostajille. Varmaan tarkkaa kilomäärä on vaikea sanoa, mutta jos osaisit vähän suuntaa antavia lukuja arvioida. Siis omasta mielestäsi.

Minua jostain syystä hirveästi kiinnostaa paljonko voimanostajat nostavat ilman varusteita. IPF:n puolelta tiedän monen nostajan RAW-tason ja tiedän suurinpiirtein missä haarukassa hyödyt varusteista liikkuvat. WPO-nostajia en tunne eli olen arvioissani pelkästään haastattelujen ja juorujen varassa. Suuria rautoja ammattilaisten puolella nostavien kommentti raw-tuloksia kysyttäessä on yleensä "en tiedä, eikä voisi vähempää kiinnostaa".
Jonkinlaisia arvioita WPO:n ja IPF:n tasoerosta voisi tehdä senkin perusteella, millaisia tuloksia sama nostaja on tehnyt eri liittoihin. Jos verrataan vaikka Anon IPF ja WPO-tuloksia niin eroa taitaa tulla yli 200 kiloa. Vaikeapa tuosta on toisaalta sanoa paljonko erosta johtuu varusteista, tuomarilinjasta, monoliftista, doping-kontrollin puutteesta ym. Tietenkään pois ei voida sulkea sitäkään vaihtoehtoa, että miehet tulisivat WPO:n puolellakin OIKEASTI vahvemmiksi. :D
En siis lähde mitään kilomääriä heittämään, paljonko WPO:ssa on nostettava enemmän, jotta tulokset olisi mielestäni yhtä kovia kuin IPF:ssä. WPO:n kyykyt ja penkit ovat em. syistä niin erilaisia IPF:n verrattuna, että eipä niitä ole oikeastaan mitään järkeä edes verrata. :)

Pecman sanoi:
Jos verrataan vaikka Anon IPF ja WPO-tuloksia niin eroa taitaa tulla yli 200 kiloa.

Kun et voi verrata noin. Vertaa sit edes peräkkäisiä kisoja. Ano otti viimeisessä kisassa 936kg totaalia, sarja -110kg. Seuraava kisa ammattilaisissa, totaali 1000kg. Eroa siis 64kg, mutta pitää myös huomioida kisojen välinen aika. Eroa noin 8 kuukautta ja lisäksi painoa n. 13 kiloa enemmän.
Ja kun katsotaan tuloksia tarkemmin, niin kyykky kehittyi 14kg, penkki 27.5kg ja se vaikein jossa ei varusteet auta niin paljon, veto 22.5kg..

Jos kerran vetoon eivät puvut juuri auta, niin eipä ole pahemmin kyykkyynkään briefsit ja tuplapuvut auttaneet. Ja kun vielä on lähes vuosi treeni takana ja painoa yli 10kg enemmän.

Tässä taas nähdään, että ei ne kilot ilmaiseksi tule. Vaikka olis mitkä varusteet, niin töitä niiden eteen pitää tehdä.

Raven sanoi:
Tässä taas nähdään, että ei ne kilot ilmaiseksi tule. Vaikka olis mitkä varusteet, niin töitä niiden eteen pitää tehdä.
En ole väittänytkään etteikö näin olisi. Kuitenkin esim. 50 kilon parannus tulokseen onnistunee huomattavasti nopeammin parempien varusteiden avulla kuin vastaavan kehityksen saaminen ilman varusteita.

Töitä pitää tehdä; ohessa Anon kisatuloksia väliltä 8.5. 1993 - 2.3.1997 eli paljonko kehitystä tuli 4 vuoden aikana:

08.05.93
Wemding Germany
IPF Europeans
108,2

340
197,5
335
872,5

04.12.93
Jönköping Sweden
IPF Worlds
109,4

350
190
327,5
867,5

20.03.94
Jyväskylä Finland
SVNL FC
109,8

330
215
340
885

19.11.94
Johanneburg South-Africa
IPF Worlds
109,6

340
217,5
342,5
900

05.03.95
Helsinki Finland
SVNL FC
109,9

345
210
345
900

20.05.95
Moscow Russia
IPF Europeans
109,4

340
220
352,5
912,5

18.11.95
Pori Finland
IPF Worlds
109

345 no lift
-
-
-

03.03.96
Ylitornio Finland
SVNL FC
108,6

340
222,5
355
917,5

16.11.96
Salzburg Austria
IPF Worlds
109,6

345
220
337,5
902,5

Eli 8.5.1993 yhteistulos hänellä oli 872,5 kg.
3.3. 1996 yhteistulos oli 917,5 kiloa. Viimeinen IPF/SVNL-kisa hänellä oli 2.3.1997, jossa kävi käry ja tuli banni. (Anon omilla sivuilla näkyy Sotkamon tulos olevan, mutta esim. SVNL:n sivuilla kyseisen sarjan voittaja kys. vuonna on Ove Lehto)

Kehitystä Elon ja Ojalankin laskuopin mukaan 4 vuodessa 45 kiloa. Ihan kelpo kehitys huipulla. Kun katsoo kisatuloksia, kehitys näytti jämähtäneen tuonne 900 kilon paremmalle puolelle.

Sotkamon SM:n jälkeen tuli siis banni IPF-kisoihin ja kilpailu jatkui "ammattilaissarjassa. Heti ekassa kisassa, 8 kuukautta viimeisen IPF-kisan jälkeen tuli tonni täyteen sarjalla

09.11.97
Blackpool GB
WPC Worlds
122,7

380
250
370
1000 eli 64 kiloa enemmän kuin IPF-enkka.

12.08.01 rikkoutui 1100 kiloa eli...
Orlando USA
WPO semi-final
124,4

456
272,5
391
1119,5

se, että mies painaa nykyään paljon enemmän kuin IPF-aikana... se johtunee mm. erilaisesta doping-kontrollista. Vrt. esim. Rantasen Pauli IPF-aikana /nykyään.

1) Ano Turtiainen on yksi kaikkein kovimmista Suomalaisita voimanostajista kautta aikojen. Hänen nykykilonsa tangossa ovat käsittämättömät!!!!

2) Oheinen historiikki kertoo, mikä on vastaus threadin otsakkeeseen.

Tarkennetaan vielä lausetta

"...09.11.97
Blackpool GB
WPC Worlds
122,7

380
250
370
1000 eli 64 kiloa enemmän kuin IPF-enkka.

eli siis enemmän kuin tuo enkka, joka käryn vuoksi jäi tilastoimatta. Blackpoolin 1000 kg on 82,5 kg enemmän kuin Anon parhaaksi tilastotulokseksi jäänyt IPF-kelpoinen tulos.

jarre55 sanoi:

Ja kertoo myös miehestä itsestään. Itse olet sanonut, että varusteet eivät vedossa auta pahemmin ja niitä ei ole kehitetty samalla tavalla. Siksi niitä ennätyksiä ei ole rikottu samaan tahtiin.
Ano vetää edelleen IPF-puvulla ja kehitystä on tullut melkein 60kiloa parhaimpiin vetoihin.. Itse olen nähnyt kohtalaisen "helposti" hänen vetävän 387.5kg pelkkä vyö varusteena.
Joten jos pystyy vetoakin näin paljon kehittämään, niin varmasti kyykyssä ja penkissäkin on tullut paljon kehitystä ja kaikki ei todellakaan ole pelkistä varusteita tullutta hyötyä.

...
Kun katsoo kisatuloksia, kehitys näytti jämähtäneen tuonne 900 kilon paremmalle puolelle.
...

Oheinen historiikki antaa myös kuvan junnaamaan jääneistä tuloksista, joista voisi todellakin päätellä kaikki mitä on saatu lisää tankoon, on tullut varusteista. Valitettavasti oheinen historiikki ei kerro harjoitusmetodien vaihtamisesta ja niiden yleensä positiivisesta vaikutuksesta kehitykseen.

En siis lähde mitään kilomääriä heittämään, paljonko WPO:ssa on nostettava enemmän, jotta tulokset olisi mielestäni yhtä kovia kuin IPF:ssä. WPO:n kyykyt ja penkit ovat em. syistä niin erilaisia IPF:n verrattuna, että eipä niitä ole oikeastaan mitään järkeä edes verrata.

Tuosta päästäänkin mun pointtiin eli siihen, että koska liittojen välisiä tuloksia on mahdotonta vertailla suoraan, niin miksi sitä sitten tehdään ja arvostetaan jompaa kumpaa maasta taivaaseen ja toista ei lainkaan.

Suuria rautoja ammattilaisten puolella nostavien kommentti raw-tuloksia kysyttäessä on yleensä "en tiedä, eikä voisi vähempää kiinnostaa".

Luulenpa, että tuo tulee olemaan suuntaus myös IPF:n puolella. IPF varusteistakin on jo otettavissa niin suuri hyöty, että suuri osa varusteiden potentiaalista menee hukkaan, jos liika kiinnitetään huomiota raw-tuloksiin. Raw-tuloksen saa toki tietää.

Minua jostain syystä hirveästi kiinnostaa paljonko voimanostajat nostavat ilman varusteita. IPF:n puolelta tiedän monen nostajan RAW-tason ja tiedän suurinpiirtein missä haarukassa hyödyt varusteista liikkuvat.

Annahan esimerkkejä. Kiinnostaa paljonko kyykyssä yleensä saadaan lisää siteistä ja puvusta IPF-puolella.

No eikös tässä jo riitä, että wpo:ssa saa roinata aivan mitä kamaa haluaa ja ipf:ssä se ei ole mahdollista...siitähän nuo tulokset osaltaan juontaa.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Tiedz sanoi:
No eikös tässä jo riitä, että wpo:ssa saa roinata aivan mitä kamaa haluaa ja ipf:ssä se ei ole mahdollista...siitähän nuo tulokset osaltaan juontaa.
no sehän on sitten helppo kuitata. roinaa enemmän ja mene tekemään paremmat tulokset, saa vielä väh. 10000e/$ per kisa, miksei kaikki tee niin?

pori1980 sanoi:
no sehän on sitten helppo kuitata. roinaa enemmän ja mene tekemään paremmat tulokset, saa vielä väh. 10000e/$ per kisa, miksei kaikki tee niin?
Mites sä nyt oikein käsitit tuon mun postauksen. Mä en puhunut nyt Anon (sehän nyt on huippulahjakas muutenkin lajiin)tuloksista vaan yleensä...
Mitäs oot ite mieltä...miten paremmat ja tehokkaammat roinat(mitkä näkyy kauemmin testeissä) vaikuttavat tuloksiin...miten se vaikuttaa tuloksiin jos voit mennä kisoihin mälli päällä..ja efeä koneessa?? Tarkoitus ei ollut vähätellä ketään vaan vertailla yleensäkin miten nuo sydeemit vaikuttaa.

Tämä ei kyllä käsiteltävään asiaan liity, mutta eri kirjainyhdistelmien ulkopuolisena ihmettelen, miksi ihmeessä pitää olla monta voimanostoliittoa? Eihän nyt juuri muissakaan yksilöurheilulajeissa ole moiseen hölmöilyyn ryhdytty. Mitä kasvutoivoa on lähtökohtaisestikin marginaalilajilla, joka on vielä hajottanut resurssinsa kaikkialle? Ennen vanhaan voimanostoa kuulemma näytettiin jopa USA:n isoilla TV-kanavilla, mutta nykyinflaation aikana kun kukaan ei kuitenkaan enää pysy kärryillä liitoista, kisoista ja mestareista, ei jakseta näyttää enää mitään. Laji-ihmisten mielenkiinto keskittyy pääasiallisesti akkamaiseen riitelyyn vaatetus-/tekstiilikysymyksistä, mikä ei liene omiaan ylläpitämään lajin muinaista imagoa raavaimpien tosimiesten urheiluna. Useimpien maallikkojen mielestä urheilullisuuden esteettiset ja dynaamiset kriteerit eivät täyty, kun korsetteihin käärityt möhköfantit vaappuvat paikalle raajat robottimaisesti sojottaen.

Raven sanoi:
No tuo nyt on aivan :anssi:
TÄYSIN samaa mieltä :rolleyes:

Edit: tai voi mennä jos haluaa kärähtää.

Raven sanoi:
Ja kertoo myös miehestä itsestään. Itse olet sanonut, että varusteet eivät vedossa auta pahemmin ja niitä ei ole kehitetty samalla tavalla. Siksi niitä ennätyksiä ei ole rikottu samaan tahtiin.
Ano vetää edelleen IPF-puvulla ja kehitystä on tullut melkein 60kiloa parhaimpiin vetoihin.. Itse olen nähnyt kohtalaisen "helposti" hänen vetävän 387.5kg pelkkä vyö varusteena.
Joten jos pystyy vetoakin näin paljon kehittämään, niin varmasti kyykyssä ja penkissäkin on tullut paljon kehitystä ja kaikki ei todellakaan ole pelkistä varusteita tullutta hyötyä.

Jep. Eli tulemme siihen, että IPF-FPo vertailussa eroa tulee
a)varusteissa
b)doping-kontrollissa
c)säännöissä.

Kuten olen myöntänyt, muutaman vuoden douppasin aikoinani... tiedän tasan tarkkaan mitä on kisata täysissä "höyryissä" tai siinä kunnossa että taatusti pissaa puhtaan näytteen.

En tahdo silti dissata Anoa...mies kehittyy koko ajan. kyse on siis liittojen välisestä eroista, joista kerron.

MKM sanoi:
Tämä ei kyllä käsiteltävään asiaan liity, mutta eri kirjainyhdistelmien ulkopuolisena ihmettelen, miksi ihmeessä pitää olla monta voimanostoliittoa? QUOTE]

Suomessa moni nostaja vaihtaa SVNL:stä WPO:n kun käry on käynyt SVNL:ssä.

Näitä nostajia on paljon, mutta annetaan nyt ne nimet olla.

jarre55 sanoi:
Jep. Eli tulemme siihen, että IPF-FPo vertailussa eroa tulee
a)varusteissa
b)doping-kontrollissa
c)säännöissä.

Meinasin postata samanlaisen postauksen. Nuohan ne kolme suurta tuloksiin vaikuttavaa eroa ovat.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom