Westside Barbell - kokemuksia ja mielipiteitä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja piidu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo elikkä onkos porukka kokeillut WSB:eetä? Itseäni alkoi kiinnostaa mielettömästi tämä ohjelma kun luin voimaharjoittelu.netin artikkelin. Artikkelin mukaan tämä kehittää maksimivoimaa, lihasmassaa ja nopeutta. Mieleeni heräsi kuitenkin kysymys. Olen käynyt salilla nyt 4kk, eli olen aloittelija. Onko ohjelma liian kova minulle? En hirveitä rautoja vielä ota mistään, mutta onko ohjelmasta hyötyä kun esim. penkin maksimi on 80kiloa?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mun mielestä aloittelijana kannattaa vaan panostaa perusliikkeisiin ja volyymitreeniin. Sitten kun kehitys alkaa tökkäämään kannattais siirtyä vasta puhtaasti maksimivoimatreeniin.

WSB on kuitenkin puhtaasti varustenostoihin tarkoitettu ohjelma, joten raw-tulokset eivät edes hirveästi tuossa parannu. Esim. penkkiä jauhetaan viikkoja vajailla liikeradoilla (lattia- ja lankkupenkit), ton jälkeen rinnasta onkin raakana vaikea taas mennä nostamaan.. Sama kyykyn kanssa, kun varustenosto poikkeaa merkittävästi raakanostosta.

Suoraan mitään rankkaa WSB-ohjelmaa ei välttämättä kannata siis ottaa, mutta hieman muuttamalla tuo jako, jossa ohjelmassa otetaan kevyet viikot ja nopeusvoima- ja huoltavat treenit mukaan, on hyvä.

Volyymitreenin kannalla täälläkin! Tai siis tuon ikäisenä ei minkään puhtaan (kolmeen nostoon tähtäävän) volyymitreenin, vaan monipuolisen ja vaihtelevan voimanhankinnan.

Kyllä tuo WSB toki (natulle) raw-nostajallekkin soveltuu, pitää vaan valita liikkeet tavoitteiden mukaan.

Joo eli mun kannattais varmaan tehdä loppuu toi Arnoldin Kultainen Kuusikko ja kattoa ajan kanssa tätä WSB ohjelmaa.

Lukaises vaikkapa samoilta sivuilta tuo ABC vol. 2 -artikkelisarja. Tuolla mallilla ois hyvä lähteä eteenpäin..

Mun mielestä tuo WSB treenaus menetelmä on hyvä, mutta kuten jo sanottiin se on varusteisiin pitkälti pohjautuvaa. Itse käyttänyt jotain WSB jakoa juuri tuossa nopeus viikot ja kevyet viikot... mielestäni toimineet hyvin. Mutta suoraan kopioimaan en lähtis itse tuota ohjelmaa

wsb-systeemi sopii sekä raw- että varustenostajille oikein hyvin. hieman on hassua, kun täällä asioita kommentoi täysin aloittelijat, joilla ei ole treeneistä juuri muuta sanottavaa kuin kysymyksiä. kirjottaa toki saa, mutta hieman hassulta tuntuu, että kovasti ulalla olevat kyselijät alkaa sitten "neuvomaan" muualla... mutta komppaan tässä muita ja suosittelen aloittelijalle aivan ehdottomasti hyvää ja monipuolista perustreeniä body- ja voimameiningillä.

"Minkä tahansa voimanhankintamenetelmän tehoa voidaan viime kädessä mitata ainoastaan sillä kuinka kovaa sen avulla voidaan harjoitella." Ja aika huimiakin tulos nostoja on tullut tyypeille jotka treenaavaat WSB:eetä. Ja tuskin kysymys on siitä että opetellaan vain käyttämään penkkkipaitaa ja kyykkytrikoita.

no se perusideahan wsb.ssä on niin laaja, että sen soveltaminen raw-nostoihin on ihan helppoa. se nyt vaan sattuu olemaan markkinoitu enemmän kisanostajien kautta, että saattaa hieman hämätä. ei systeemissä sinänsä oikein mitään ihmeellistä ole. lähinnä ehkä se, että kaikkia ominaisuuksia treenataa makrotasolla yhtäaikaa.

"Minkä tahansa voimanhankintamenetelmän tehoa voidaan viime kädessä mitata ainoastaan sillä kuinka kovaa sen avulla voidaan harjoitella." Ja aika huimiakin tulos nostoja on tullut tyypeille jotka treenaavaat WSB:eetä. Ja tuskin kysymys on siitä että opetellaan vain käyttämään penkkkipaitaa ja kyykkytrikoita.

no nimenomaan viimekädessä tulisi pitää treenin intensiteettiä suorana mittarina ohjelman laadusta. on parempiakin mittareita, kuten esim. ohjelman avulla saatava kehitys. harjoittelijan tasosta ja muista henkilökohtaisista jutuista riippuu paljon, että miten on järkevää yrittää eteenpäin.

mitä tulee westsideen, siitä on jonkinmoinen artikkelisarja t-nationissa ja jos vaan lontoo taittuu, niin tuosta saa oleelliset pohjatiedot jotta tietää mistä on kyse:

http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=264eight2
http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=265eight2
http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=266eight2
http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=267eight2

tuo conjugate-method on moderni yritys taklata perinteisemmän periodisoinnin ongelmat. itse en aiheeseen ole juuri perehtynyt, mutta olen antanut itseni huomata, että ainakin suomalaiset painonnostajat soveltavat tuota jonkun verran harjoittelussaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tottakai asiat riippuvat nostajien tasoista yms. Mutta eiköhän kaikki halua treenata sillä ohjelmalla millä parhaiten kehittyy, oli kyseessä voima,massa,mikä lie. Enkä sano että WSB olisi näissä paras, mutta hyviä juttuja systeemissä on kuitenkin.

Jos jotain kiinnostaa, nii Sakkehan on aikanaan julkaissu kirjankin, joka selventää harjoitteluaperiaatteita jne.

Jto, sanoit että wsb "muokkaaminen" Raw-nostajalle on helppoa. miten sitä muokkaisit esimerkiksi penkkipunnerruksen osalta? kyse on ilmeisesti liike valinnoista?
WSB on niin laaja käsite ilmeisesti että siitä liikku aikalailla erillaisia juttuja kun kysehän on pitkälti aina yksilön ominaisuuksiin perustuvasta ja siihen tehdystä ohjelmasta, WSB periaatteita noudattaen; siksi tässä linkki jossa on tärkeimmät pointit ytimekkäästi. Esimerkkinä juurikin penkkipunnerrus.

http://www.elitefts.com/documents/Training-bp.htm

no kyllähän raw-nostajienkin kuolokohta mitä useimmin on siinä ojentajille väännössä. eli hyvin pitkälle samoja juttuja voi tehdä. oon kuitenkin sitä mieltä, että penkki tulis pitää ohjelmassa lähes koko ajan toisin kuin wsb:ssä, joten mun filosofia penkin treenaamisen suhteen on hieman eri. rinnaltalähtöä tulis treenata hieman enemmän kuin paitanostoja varten, joten lattiapenkki, stoppipenkit, mutkatanko jne on hyviä apuja raw-nostajallekin.

jos unohdan omat kuviot ja kuvittelen wsb:n mukaan kierron semmoselle, kenen rinnaltalähtö ois aika heikko, vois se kova päivä näyttää tältä:
1. lattiapenkki kapeelta ~3max, leveä penkki stopilla 3*3*80%
2. lattiapenkki keskileveeltä ~2max, leveä penkki 3*4*85%
3. penkki ~2max, vinopenkki stopilla 2*6*75%
4. penkki kevyt

eli en välttämättä tekis niin paljoa ykkösmaksimeja. kierrättäsin mukana myös ykkösiä lajivariaatioissa. toinen treeni vois olla nopeutta parantava prosenteilla 60-85% riippuen siitä, tarvitseeko nostaja nimenomaan nopeutta vai voimaa. samat sarjasysteemit ja oteleveyden vaihtelut kuin varustenostajillekin käy. avuiksi selkää ja hartioita. ojentajien lisätreeni vois kyllä olla enempi jumppailua. hauiksiakin saa raw-nostaja treenata. joka tapauksessa wsb:n pääideahan on se henkilökohtaisuus ja yksilöllisen ohjelman rakennus perustuen määrättyihin systeemin perusperiaatteisiin. eli ei oikeestaan mitään erikoista, jos on yleensäkin treenejään analyyttisesti tarkastellut.

1. lattiapenkki kapeelta, leveä penkki
2. lattiapenkki keskileveeltä, leveä penkki
3. penkki, vinopenkki
4. penkki kevyt

naissä siis ensin ME ja toinen liike avustava? onko suositeltavaa ottaa Me päivänä max 1 vai esim max 3? niinkuin tuolla laittamassani linkissä luki pitäisi ME päivänä 3-5 nostoa osua 90% tai yli... tämä jättää liikkuma varaa... Toisella sivustolla suositeltiin esim.
vko 1 3x3
vko 2 max3
vko 3 pumppi/kevyt

itse pidän tuosta ajatuksesta että otetaan isoja rautoja mutta olen monasti juuri miettinyt tuota varsinaisen liikkeen (kuten esim. penkkipunnerrus) jäämistä varjoon.
Minkälaisia sarjoja suosittelisit avustavalle liikkeelle? 3x5-5max?

maw effort otetaan nostajan sietokyvystä riippuen toistovälillä 1-3 ja mieluiten aina yli 90%. se ~ tarkottaa tossa juuri sitä lähes maksimia. apuliikkeissä kyllä saa ottaa laajemmallakin skaalalla, mutta yleisohjeena joku 2-3*4-6 on ihan ok. riippuu myös liikkeestä. stoppisarjoja en tekis kovin pitkinä. apuliikkeissäkin jättäsin hilkun varaa, ettei aja tukkoon.

Zone-sarja -42%
siis epäonnsitumista tulisi mielestäsi max päivänäkin vältää? Tänään tein paremman penkki ohjelman puutteessa ja näitä wsb juttuja mielessä pyöritellen
penkki 1 maxsiin (ensin kolmosia sitten ykkösiä 5kg korotuksilla), ei failurea. minkä jälkeen menin kolmella sarjalla kapean penkin 5maxiin (kumpikaan ei aivan absolute apinanraivo makseja siis). sitten apuliikkeet minuutin tauolla 3x8xkp pystypunnerrus, 3x8 hammerkääntö, 3x12xojentaja talja, 2x16 vipuarit kulmassa.
mitä liikkeitä suosittelisit kun tahmein kohta on tuossa vähän alle puolen välin?

lankkupenkit ongelmakohdan ympärillä on hyviä eri leveyksillä tehtynä. suosisin muutenkin penkatessa useimmiten normaalia hieman kapeempaa. se yksin saattaa jo auttaa.

noita absoluuttisia maksimeja en ottas kuin kisassa, mutta kolmosviikollahan vois mennä hieman tiukempaan, koska seuraava on kevyt. jos taas testata haluaa, voi sen kovemman ottaa kevyen jälkeen ja pitää seuraavan keskikovana:

1. kevyt
2. pp 1max
3. keskileveä pp 3*2*90%
4. kapea pp ~2max

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom