Westside barbell gymnastics

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tilasin itse renkaat Compact Trainingista olisko ollu 70e ja erittäin tyytyväinen olen ollut nyt tämän reilun vuoden ajan. Hyvät säätömahdollisuudet hihnoissa ja mukavat renkaat. Vähän parantelin otemahdollisuuksia vetämällä osaan erkkateippiä.

Päivän neronleimaus on nyt tultu tehtyä. Miksi suotta ostaa painoliivin kun voi tehdä itse?

Ostin aluksi isoimpia miningrippejä mitä lähikaupasta löytyi - olisko ollut 3 litraa. Täytin ne hiekalla tasan 2,5 kilon painosiksi ja laitin kiinni kunnolla. Sidoin jesarilla yhteen kaksi pussia pitkällä "hihnalla", ja laitoin ne hartioiden yli. Tämän jälkeen jesaria torson ympärille ja a vot, meillä onkin jo 10 kilon tyylikäs ja suht. tukeva painoliivi. Noita voisi varmaan tehrä isompiakin, en vaan jaksanu ettiä parempia pusseja.

Testissä liivi toimii hyvin. Pistooleissa ei ruvennu heilumaan paljoa, ja leuoissa oli tosi mukavan tuntusta. Kokeilin huvin vuoksi ensimmäistä kertaa elämässäni lisäpainoilla leukoja, ja meni ykkönen kun oli päällä kaks tommosta liiviä sekä kaks viiden kilon kässäriä roikkumassa jalkojen välissä. Yli neljäkymmentä prosenttia oman painon lisäksi on musta mukava suoritus, nähtävästi ainakin joku kohta on kehittynyt :D

Onko hinta tuo 500e riippumatta kuinka paljon tulee porukkaa? On meinaan aaaika suolanen.

Juu, kyllä se on hinta /per henkilö, mutta jäis varmaan muutaman kympin alle tuon 500 euron. Sitä luokkaa kuitenkin ja vähimmäismäärä on 10 henkilöä, ennenkuin leiri toteutuisi. Ei siis halpa kaveri, mutta se on aina suhteellista. Minkä hinnan laittaa sille, että hakkaa päätä seinään yksikseen vuosikaudet, kärsii erilaisista luokkaantumisista ja ylirasitustiloista, tai ylipäätään ei etene omassa harjoitelussaan.

Aivan naurettava hinta tuo 500 euroo. Isommissa kaupungeissa taitaa jokaisessa nykyään olla aikuisten telinevoimistelu, joka ei maksa paljoa mitään, ja siellä oppii kyllä temppuja vanhalle iälle vaikka kuin helvetisti, eikä varmasti maksa 500 euroa vuodessa tai kahdessa, tuskin kolmessakaan.

Joo aika naurettava hintahan tuo on. Varmasti ihan pätevä kaveri ainakin fysiikaltaan - ja varmasti pätevä on myös tekemään bisnestä tällä hommalla!

Vähän omaa näkemystä: ainakin pakkiksella ja aika monessa paikassa muuallakin nää westside barbell gymnastics- (ja kahvakuula)hommat pyörii tosi paljon henkilökeskeisesti: kumarretaan syvään Sommeria, Idoa, Mahleria, Cotteria ja ehkä muutamaa paikallista kykyäkin, jotka ahkerasti laittavat videoitaan näytille ja ovat muuten framilla. Ja jenkkityyliin sitten tekevät näillä rahaa sitten kun saadaan mainetta (jossa sinällään ei mitään pahaa). Varsinkin tällä westside barbell gymnastics puolella kuuluttaisin kuitenkin vähän kritiikkiä tällaiselle henkilöpalvonnalle, kun käytännössä ihan samalle vuorelle on paljon muitakin polkuja kuin esim. Idon näyttämä (ja hinnoittelema). Liikkeitä, treeniohjelmia, kehonhuoltoa ja muuta asiantuntemusta löytyy pilvin pimein jo täältä suomen kamaralta, jos vaan malttaa vähän katsella muuallekin kuin pakkiksen palstalle ja youtubeen. Täällä löytyy melko kovatasoista voimisteluporukkaa, sirkussakkia, breikki (bb) skeneä ja muuta voima-akrobatiaa, jolta löytyy pilvin pimein tietoa, taitoa, kokemusta ja usein vielä erinomaista opetuskykyä - jota ei välttämättä näiltä kv-staroilta aina löydy. Jos näissä wbg-hommissa haluaa kehittyä jonkun live-opettajan kanssa, niin IMHO parempi tapa on käydä säännöllisissä tai edes semi-säännöllisissä eventeissä kuin mennä ottamaan kaikki-heti-kerralla-makso-mitä-makso. Mut tää vaan mun näkemys.

Kylläpä herättää vastustusta. Tässä ei ole todellakaan kyse mistään hevonvitun henkilöpalvonnasta, vaan puhtaasti halusta oppia ja kehittyä. Se että osa porukasta laittaa hintalapun oman kehityksensä päälle on OK, en mie sitä arvostele enkä pakota ketään kenenkään workshoppiin lähtemään.

Jos pystyt mulle selittämään mitä väärää on siinä että haluaa oppia parhailta, niin give it to me. Silti lupaan uhrautua ja mennä paikanpäälle imemään kaiken tiedon itseeni.

Liikkeitä, treeniohjelmia, kehonhuoltoa ja muuta asiantuntemusta löytyy pilvin pimein jo täältä suomen kamaralta, jos vaan malttaa vähän katsella muuallekin kuin pakkiksen palstalle ja youtubeen. Täällä löytyy melko kovatasoista voimisteluporukkaa, sirkussakkia, breikki (bb) skeneä ja muuta voima-akrobatiaa, jolta löytyy pilvin pimein tietoa, taitoa, kokemusta ja usein vielä erinomaista opetuskykyä - jota ei välttämättä näiltä kv-staroilta aina löydy....IMHO parempi tapa on käydä säännöllisissä tai edes semi-säännöllisissä eventeissä kuin mennä ottamaan kaikki-heti-kerralla-makso-mitä-makso.

mihin pitäisi malttaa katsella? linkkejä?

boldattuun kohtaan: Typerin lause mitä tähän ketjuun on kirjoitettu. Tuskin KENELLÄKÄÄN täälä on minkäänlaista harhakuvitelmaa siitä että minkäänlainen hetimullekaikki -kehitys olisi mahdollista. Itse olen menossa toista kertaa tuonne kristiansenin workshoppiin, ja aion jatkossakin oppia parhailta aina kun mahdollisuus tulee. Sitä kutsutaan järjeksi, ei henkilöpalvonnaksi. Rahan arvo on niin suhteellista.

Aihetta sivuten: olen käynyt nyt muutamia viikkoja kerran viikossa ihan voimistelutreeneissä ja kyllä sielläkin erittäin pätevää opetusta saa. Olen vielä aloittelija joten en uskoisi saavani Idon tai jonkun muun staran workshopista tässä vaiheessa hirveästi lisäarvoa. Tilanne voi toki olla toinen vähän kehittyneemmillä käsilläseisojilla joten eiköhän noilla workshopeillakin paikkansa ole. Mutta Curoa on pakko kompata siinä että kyllä suomestakin varmasti asiansa osaavia opettajia löytyy...

Sitten asiaan:
Olen tämmöisellä ohjelmalla kiskonut pari kuukautta, pistäkäähän kommenttia:

Ma:
Planche
Dippi
Front Lever
Leuat
Voimapyörä
Jalat

Ke:
Voimistelureenit. Enemmän taito- kuin voimapainotteista, mutta varsinkin keskivartalolle tulee yleensä ihan mukavasti rasitusta.

To:
Käsilläseisonta
Vaakatyöntö (punnerrus variaatiot)
Back Lever
Vaakaveto
Jalkojen nostot roikkuen
Jalat

La:
Planche
HSPU
Front Lever
Back Lever
Inverted dip
Jalat

Jalat treenaan seuraavalla tavalla vuoroviikoin:
Viikko 1:
Ma: Box hyppy+kyykkyhyppy lisäpainoilla
To: 1 jalan kyykky
La: Takakyyky

Viikko 2:
Ma: 1 jalan kyykky
To: Takakyykky
La: Maastaveto

Peace.

Nyt olen jonkin aikaa tehnyt vähän treenejä tuolla 1-jakosella jonka childintime laittoi sivulle 21. Sen lisäksi olen tehnyt filliksen mukaan jotain punttailua siinä ohessa. Mutta epäilen että tämmöisellä epämääräisellä treenillä ei tule sitä parasta mahdollista kehitystä...

Antakaas seuraavaan vähän kommenttia, vinkkejä, neuvoja.
Olen suunitellut että rupeaisin treenaamaan 4 kertaa viikossa samalle päivälle aina aamutreeni renkailla, ja sitten illalla punttitreeni. Renkailla tehtävät liikkeet olisivat noita staattisia pitoja, sekä raskaita vetoja ja punnerruksia. Punttitreenit olisi sitten voimakestävyystreenejä.

Olen suunitellut jotain tämän tapaista:

Maanantai:
Aamu: renkailla punnerrusliikkeitä, jokin planche variaatio.
Ilta: puntilla punnerrusliikkeitä.

Tiistai:
Aamu: renkailla vetoliikkeitä, jokin leveri variaatio.
Ilta: puntilla vetoliikkeitä.

Keskiviikko: lepo.

Torstai: sama kuin maanantai.

Perjantai: sama kuin tiistai.

Lauantai ja sunnuntai: lepo.

Tavoite tämmöisellä treenillä on se, että pikkuhiljaa oppisin paremmin noita liikkeitä mitä tehdään renkailla, ja sitten kuin ne on paremmin halussa lisäilen niitä treenejä ja vähennän/lopetan salitreenit, mutta vielä tässä vaiheessa en ole valmis jättämään punttailua kokonaan pois.
Ja syy siihen että treenaisin 2 kertaa päivässä on se, että salilla ei ole oikein paikkaa mihin noita renkaita voisin laittaa, niin ne täytyy treenata kotona (aamulla). Ja sitten töitten jälkeen on niin kätevä lähteä suoraan salille (illalla). Aamulla ei myöskään ole mahdollista treenailla salilla.

En siis ole tämmöistä ikinä vielä kokeillut, mutta olisi kiva tietää että onko tuommoinen idea ihan susi, vai voisiko se jopa olla ihan ok.

tauros: tee WODeja, skaalaa liikkeet/progressiot oman tason mukaiseksi + ota käsilläseisonta joka päivä mukaan (10min). Jos minulta kysytään, siis :) Todennäkösesti kehityt haluamaasi suuntaan nopeiten tällä tyylillä. Ja nostele niitä puntteja jos vielä WODien jälkeen tuntuu että jaksaa.

edit perussetti:

1.Lämmittelyt: ranne-/olkapää ym. huollot ja FL/BL/PL/L-SIT (50% max pidosta yht. 1 min)

2. Skillwork: HS (10min) (+ QDR, air baby, tmv.)

3. WOD

4. Ranteet/olkapäät ym.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kuinka kauan sulla menee tällaiseen treeniin? Entä alleviivattuun osaan?

Entä muut kehonpainoilijat?

hmm, meniskö tunnista kahteen, riippuu kuinka paljon kiinnostaa seisoskella käsillä.

Mulla menee treenit tällä hetkellä seuraavanlaisesti (sori kopsattu spostista ni on lontooks, ei jaksa eikä varmaan tartte kääntää):

1. wrist/shoulder/scapula prehab/mobilization

2.

a1. planche
a2. air baby
a3. one arm 90° hang / oac negatives
a4. straddle L

b1. front lever
b2. back lever
b3. quada de rins
b4. manna progressions

3. handstand work 10-60min, depends on how i feel.

* Various leg positions
* weight shifting (fingertips/one finger)
* press to hs negatives

4.dynamic stuff

* GB ring series, freestanding hspu, sometimes WODs. Basically whatever i want to get better at at the time.

5. shoulder/wrist rehab, some stretching.

The effor is in static/handbalancing stuff, so the most of my training consists around static/balance work, not that much dynamic work as im getting closer to OAHS and training it every day.

Eli tällähetkellä treenaan kutakuin joka päivä, vuorotellen kohtia a ja b, ja dynaamisia teen vähän miten huvittaa, eli niistä en ota paineita. Periaatteessa joka päivälle tulee ainakin jokin seuraavista: cirques/hspu/ring strength jne.

Alleviivatut osat siis, eli nuo a1-4 ja b1-4 teen supersarjoina a1+a2 ja a3+a4 -tyylillä. Eli planchesta suoraan air babyn kimppuun (vaikka 10sek planche, 10sek air baby molemmat kädet ja sitten se 60-90sek taukoa.). Nämähän on lämmittelyjä kosta tehdään 50-60% tehoilla. Lyhentää treeniä vähäsen samalla.

tauros: tee WODeja, skaalaa liikkeet/progressiot oman tason mukaiseksi + ota käsilläseisonta joka päivä mukaan (10min). Jos minulta kysytään, siis :) Todennäkösesti kehityt haluamaasi suuntaan nopeiten tällä tyylillä. Ja nostele niitä puntteja jos vielä WODien jälkeen tuntuu että jaksaa.

edit perussetti:

1.Lämmittelyt: ranne-/olkapää ym. huollot ja FL/BL/PL/L-SIT (50% max pidosta yht. 1 min)

2. Skillwork: HS (10min) (+ QDR, air baby, tmv.)

3. WOD

4. Ranteet/olkapäät ym.

Kiitti tuosta :)
Jos viitsit vielä muutaman jutun tuohon tarkentaa niin olisi hyvä.

-FL/BL/PL/L-SIT, pitäisikö nuo tehdä aina yksi liike kerralla, vai kiertotreeninä?
-Mitä liikkeitä ottaisit tuohon WOD kiertoon? Leukoja, dippejä?
-Tätä tuskin edes kannattaa tehdä enempää kuin 3 kertaa viikossa? Vai monestikko ois hyvä tehä?

Tunnetteko tai tiedättekö ketään tosi pitkää henkilöä joka tekisi näitä kehonpaino/voimistelu juttua kunnolla?

Sinällään kiinnostas tällänen treenaaminen kunhan saan ensin perusvoima tasoa puntilla vähän paremmaksi, mutta vähän epäilyttää että onko ees mahdollisuuksia mihinkään vaikeempaan liikkeeseen. Ihan maalaisjärjellä ajateltuna pitkät raajat tuo enemmän momenttia, ja kehon tasapainon pitämiseen luulisi tarvitsevan suhteellisesti enemmän voimaa kuin joku pienempi kaveri. Ja sit esim. kotona ei voi oikeen ees leukoja vetää kun polvet on maassa kun oven karmeissa roikkuu :) Ei varmaan renkaidenkaan kanssa mitenkään helppo sillon ole mitään tehdä. Itsellä esim. pituutta 200cm ja painoa n. 97kg

-FL/BL/PL/L-SIT, pitäisikö nuo tehdä aina yksi liike kerralla, vai kiertotreeninä?

Ihan miltä tuntuu, itse teen supersarjoina noita staattisia niinkun tuosta edellisestä postista voi lukea. Kokeile ja tunnustele mikä tuntuu parhaalta ja treenaa niinkuin tykkäät ja kehitystä tulee.

-Mitä liikkeitä ottaisit tuohon WOD kiertoon? Leukoja, dippejä?

WODit menee aika pitkälti dynaamiseen kategoriaan, eli lisäleukoja/muita dynaamisia ei ole tarpeen tehdä. Ja usein vielä niitä sisällytettyjä staattisia (embedded statics)

Mutta otetaan esimerkkinä vaikka tuo 4.10.2011 WOD

Oma WOD päiväni näyttäsi tältä:

1. ranteet/olkapäät + scapula mobbausta

2. a1-a4 / b1-b4

a1. planche
a2. air baby
a3. one arm 90° hang / oac negatives
a4. straddle L

b1. front lever
b2. back lever
b3. quada de rins
b4. manna progressions

3. käsilläseisontaa 10+ min.

4. WOD

Complete four rounds:
2 – Back Pulls
5 – XR MU
2 – Back Pulls
7 – XR FL Pulls
2 – Back Pulls
9 – XR Rows

5. ranteet/olkapäät (samat kuin kohdassa 1)

-Tätä tuskin edes kannattaa tehdä enempää kuin 3 kertaa viikossa? Vai monestikko ois hyvä tehä?

Keskity kuuntelemaan sitä omaa kroppaa, ja pidä taukoa kun tuntuu siltä. Jos teen joka WODin, niin treenaan välipäivinä muuten saman homman mukaan, mutta dynaaminen osio jää pois, ja keskityn enemmän venyttelyyn/liikkuvuuteen, ja saatana treenailla käsilläseisontaa parikin tuntia.

Muista että leverit ym. staattiset on 50% maksimipidoista, eli ne menee lämmittelyn puolelle, tarkotus ei ole hapottaa kroppaa niillä. Sama homma HS touhun kanssa, se on taitoharjoite.

Oma kapasiteetti treenata on kehittynyt parin vuoden aikana niin että voin huoletta mennä yhdellä lepopäivällä per viikko. Tosin olen karsinut suurilta osin dynaamiset liikkeet minimiin.

EDIT: siis vuorottelen a ja b -päiviä, eli mulla on staattisten osalta 2 eri treenipäivää, jos ei tätä joku vielä sekavuuden seasta ymmärtänyt.

Kiitoksia vielä merkkari!
Oon näköjään täysin sekoittanu nuo WOD jutut, taitaa olla crossfit treenistä katottuja WODeja mitä oon sitte katsonu youtubesta. Missä ne ensin penkkaa omalla painolla maksimi toisto määrän, sitten vetää leukoja niin monta kuin menee ja tuota sitten muutama kierros...

Eli nuo sinun esimerkit eroaa täydellisesti noista jutuista :D

Itsekkin kun on reenannut jo kumminkin pidemmän aikaa, alkaa välillä perus sali puuhailut kyllästyttää... Esim. peruskuntoa reenatessa ei jaksa salilla aina käydä, tai vaikka käviskin niin sieltä soveltanut osan vastuksista löytyväksi kropasta. Rasvaa palaa ja voimaa tulee :)
Muutama video missä esiintyy pyörätuolissa olevan henkilön näkökulmasta liikkeitä... dippejä ja leuanvetoa yms. köyttä pitkin kiipeämistä pyörätuoliin sidottuna

Omalla keholla tehtävissä liikkeissä tahtoo hyytyä varsinkin maksimivoima harjoituksien jälkeen... kunniaan omalla keholla tehtävät liikkeet :rock:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kiitoksia vielä merkkari!
Oon näköjään täysin sekoittanu nuo WOD jutut, taitaa olla crossfit treenistä katottuja WODeja mitä oon sitte katsonu youtubesta. Missä ne ensin penkkaa omalla painolla maksimi toisto määrän, sitten vetää leukoja niin monta kuin menee ja tuota sitten muutama kierros...

Eli nuo sinun esimerkit eroaa täydellisesti noista jutuista :D

Crossfittailemisesta en ymmärrä enkä tahdo ymmärtääkään, koska ne hommat ei palvele omia päämääriä, eikä ne oikeastaan kuulu edes tähän ketjuun. Puhun siis noista BtGB -forumin WODeista (workout of the day). Teet vaikka viikon jäljessä niitä niin näet aina miten porukka skaalailee niitä liikkeitä helpommiks, muutama ahkera jopa postailee videoita treeneistään melkeinpä joka WODin kohdalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom