Oon taas vähän monen vaiheilla treenissä.
Oon funtsinu, että selkeesti nopeiten (lähes päivittäin) tulee kehitystä liikkeessä kuin liikkeessä jos sitä treenaa GTG tyylillä, ja jättää kokonaan tommoset pumpahtavat treenit pois. Nyt mm. full rom hspu paralleteilla on ihan piece of cake. Viikon olen nojapuilla sitä treenaillut, ja joka treeneissä (eli kolmesti viikkoon) olen tehnyt 5x1 sarjaa liikettä ja pitänyt 3-5min lepoa, jonka aikana neppailen jotain ihan muuta. Mannaa, frontleveripitoja, jumppaan ulkokiertäjiä, teen pistooleja tai muuta tumputusta.
Sama voimapyörässä. Olen joka työpäivänä joka kahvitauolla tempassut 2-3 suorin jaloin toistoa, ja joka ikinen kerta on ollut edellistä helpompi ja "varmempi" ja nykyään menee jo 100% "open shoulder" asennossa 3 toistoa läskirullaa. Paremmin kuin kuukausi sitten, jolloin ei mennyt
ainuttakaan.
Freesinä pysyminen treenissä ku treenissä = helvetin nopeaa kehitystä.
Miksi siis pumpata, tai tehdä ylipäätään "rankkoja" treenejä? (Tämä voi tarkoittaa esim liian montaa liikettä samalle päivälle, liian tiuhaan tahtiin, liian monta toistoa, liian raskaita/pitkiä isometrisiä = liikaa kuormaa tekniikan kustannuksella..) Mun vastaus: Pelkään että ne lihat mitkä nyt kesäsesongilla on alkanut paistamaan läpi lähtee olemattomiin kun ei aktivoi niitä yhtä rajusti.
Silti voisin takoa selkärankaan itselleni, että lihas kasvaa ja kehittyy pitkällä aikavälillä, eikä yhden päivän "tehotreeneistä" ole oikeastaan kuukauden, tai viikonkaan mittakaavassa mitään muuta kuin haittaa. Pitkä palautus = paljon aikaa "poissa pelistä." Kun taas
GTG-tyylisessä treenissä viikon kumulatiivinen totaali onkin helvetisti raskaammilla painoilla tehty helvetisti enemmän liikkeitä.
Vertaa nyt vaikka 3x viikkoon 3x3 käsilläseisontapunnerruksia. Teet siis 27 toistoa, joista viimeisessä treenissä viimeisessä sarjassa voi hyvinkin jäädä osa tekemättä väsymyksen takia. Teet noin 20 "puhdasta voimatoistoa." Samalla kärsit todennäköisen intensiteetin tuomasta DOMS-helvetistä ja liian nopeasta uupumisesta.
Sen sijaan voi tehdä joka päivä aamulla ja illalla 1x3. Viikon kumulatiivinen totaali on 30 toistoa, ja aivan takuuvarmasti paremmalla tekniikalla, joka kehonpainoliikkeissä on poikkeuksetta suuremmalla kuormalla meillä itsekriittisillä urbaanininjoilla. Loppuviikosta voi olla että aamutoistot ei luista, ei hätää, jaa toistot pitkin päivää. Iltatoistot luistaa varmasti (
biologisen kellon mukaan voimatreenille suotuisinta aikaa ois noin 9-10h heräämisen jälkeen) ja jos ei luista, älä huoli,
olet jokatapauksessa jo ylittänyt "kroonisen bodytreenin" volyymin ihan huomaamatta, ja taitoa on karttunut viikon aikana enemmän kuin koko kuukauden aikana.
Se, mistä en ole varma ja miksi en itse tätä kokonaisvaltaisesti toteuta, on että lihassolujakin on monenmoista. GTG ei välttämättä toimi räjähtävien/repivien liikkeiden kanssa = aiheuttavat liikaa traumaa = palautuminen on vaikeampaa = pienempi volyymi jne.. Joten ne pitäis sitten jättää pois, tai niille pitäis kehittää oma paikka treeniohjelmassa. Jos treenaa esim kolmea liikettä, on siinäkin jo "ihan liikaa" GTG tyyliin. Mulla on nyt Frontlever ja voimapyörä. Pistooleja voi tehdä aina, niitä ei lasketa, en ainakaan itse tee jaloilla yhtään mitään näissä hommissa... joten teen kahta liikettä.
Liikkeet kannattaa valita ehdottomasti "nopeimpien" liikkeiden mukaan. Fronttiin on nopea hypätä, siitä on nopea tulla alas. Plancheen ei, käsilläseisontapunnerruksetkin ovat aika hiinä ja hiinä ja backleverikään ei ihan kamalan nopea ole hakea. Kuitenkin omaa kroppaa kuuntelemalla ja samurailuokan itsekuriin tukeutumalla lopetetaan se fucking liike ja pidetään 2-3h tauko jos ei toisto onnistu. Ei siis hypätä apinan raivolla asentoon ja survota toistoa läpi että "menihän se" kun on vielä monta päivää aikaa tehdä se hyvä toisto sinne vanteen sisään joka päätä kiristää.
GTG:n toimivuuden tae: Lopeta ajoissa, tiedä milloin lopettaa, tiedä milloin olet valmis tekemään seuraavan sarjan ja odota siitäkin vielä pieni hetki ennen kuin teet.
Tän postin pointti oli taas purkaa omaa ahdistusta treenien kans: Mitä helvettiä teen salilla kun meen, vedän maasta 2-3 toistoa ja loppuajan pelleilen erinäisiä liikkeitä joita voisin tehdä missä tahansa muuallakin? Ja vastaus omaan kysymykseen: Säilytän lihasmassaa räjähtävillä liikkeillä kuten muscleupeilla ja kahvakuulatempauksilla. Eli käytännössä voisin siirtää kokonaan himaan treenit, ja paneutua tuohon lihasmassan säilytyksen yhtälöön: Onko räjähtävät liikkeet (nopeiden lihassolujen aktivointi) välttämätöntä, kun kaikki "hitaat" nostotkin ovat kuitenkin nopeita oikeasti? Tavoitteena ei ole vertti eikä kummempi akrobatia, joten en usko että lajikohtanen harjoittelu on tarpeellista näille voimataidoille.
EDIT: Ja tän postin pointti oli myös koota kasaan miksi WODien teko on yhtä tyhjän kanssa jos on selkeät tavoitteet mihin tähdätä (full planche, oac, oahs, p2hs, dragonflag/rollout jne)
EDITTIÄ: Vielä se, että tää homma pätee siis muuhunkin treeniin kuin vaan voimisteluun, ja kantaa paremmin kaikkialle muuallekin sitten kun sen sopivasti yhdistää isompaan konseptiin. Esimerkkinä on että olen nyt alkanut tekemään joka päivä tasan yhden toiston (molemmalle puolelle) turkkilaista ylösnousua kahvakuulalla, ja olen tällä hetkellä 0.6x omapainossa ilman kummempia irvistelyitä. Tämä varmasti kantaa näihin voikkahommiin.