Sori, huonosti kirjoitin ton. Meinasin, että syökö staattiset tehoja dynaamisista liikkeistä. Olin elänyt luulossa, että näin olisi, mutta kiva kun korjasit asian.
Miten sulla on kantanut staattiset vaikkapa leuanvetoihin?
Enpä muista kyllä muuta kuin että joskus kokeilin kehonpainolla 80kg vetää 5 toistoa 25kg lisäpainoilla ja teki todella tiukkaa. Nyt 81kg 38kg lisäpainoilla menee 4 toistoa.
En kauheasti tee lisäpainohommia muuten kuin noissa staattisissa, nyt oon alkanu tekeen muscleuppeja lisäpainoilla. Maksimivoimaahan nuo lisää, joten ei kannata ehkä testata toistomaksimeja, niihin nuo tuskin kauheasti kantaa. Toistot kasvaa vaan toistamalla.
Etkä edes huonosti muotoillut, kun ihan oikein. Vaan staattiset tosiaan oikein aseteltuna treeniin (esim eka staattiset pidot jonka jälkeen yks voimavetosarja ja yks keventävä, tai yks staattinen pitkä toisto jonka jälkeen 30s-90s lepo ja voimavetosarja ja uusiksi) aktivoi niitä lihaksia joilla teet sen dynaamisen liikkeen = buustaa dynaamisen tekoa. Esim voimavenyttely perustuu siihen, että lihakset mahdollisimman lähellä maksimipituutta koitetaan jännittää, ja tuottaa kokoajan suurempi jännite lihakseen, jonka jälkeen sitten tehdään esim se leuanveto.
Esimerkki tästä loaded stretching tyylistä jos ei halua vaikka tuota "staattinen+dynaaminen=sarja" hommaa toteuttaa:
Leuanvetoon:
- Ota noin lantion korkeudelta kiinni jostain kiinteästä ja paikallaanpysyvästä, esimerkiksi voimarekistä, smithistä, merkkarista tai kyykkytelineestä, ja nojaa taaksepäin käsivarret mahdollisimman suorina, ja pyri tässä asennossa voimakkaasti levittämään siipilihaksia. Pitäs tuntua niinku joku koittais repiä sua siivistä kappaleiksi.
- Pidä tätä asentoa noin 10-15sekuntia, kokoajan jännittäen lujempaa. Työnnä vaikka toisella jalalla itteäs poispäin että saat kunnolla jännitettä.
- Ravistele käsiä pari sekkaa ja vedä leuat.
Googlaa Loaded Stretching. Parasta mitä mulla on tapahtunu koskaan. Venyttely voimatreeninä? Mikäs sen parempaa? Ja mikä sen paremmin sopis tähän treenityyliin? Löytyy loaded stretchingistä mm. German Hang yhtenä penkki/dippibuusterina.