Weber -käyttäjien oma ketju

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Se mitä ravintelissa on tullut kerran syötyä jänöjussia, niin jäi kokemukseksi myös että oli suhteellisen kuivaa kaveria. Tarvis kai sit mureuttaa paloina padassa pidempäänkin.

Oli tarkoitus laittaa pekonia hitunen kylkeen, mutta kaleeriorjatar ei muistanut ostaa sitä - tai oikeastaan en muistanut mainita asiasta. :)

Mulla on niin vähän safkamaileja, etten vielä oikein hiffaa pitkän ja lyhyen kypsytyksen metodeja yksityiskohtaisti.

Niin, kai sitä sit 70 vuotiaana osais sen jauhelihakastikkeen tehdä kuten mumma. On muuten ihan ihmeellistä, miten sen tekeminen voi olla niin vaikeaa. Jotain se ei kerro, kun tarkat ohjeet pyytää :D

Tuli ostettua Black Friday tarjouksesta Spirit originaali 310. Naudanlihapihvit sillä koitin heti paistaa ja tuntui siltä että en saa grilli riittävän kuumaksi niin että olis pihvien saanu kunnon paistopinnan. Nupit kaakossa lämpötilan sain max 200 asteeseen.. Onko muilla sama tilanne vai saatte lämmöt nousemaan paremmin?

Paistelin nyt siinä ritilällä ku ei vielä ole parillaa ehtiny hommaan, saiskohan siinä paremmin tulemaan.

No niin itselleni vastaten ku selvisihän tämä viimein. Tuossa oli lauennut kaasun ylivirtaussuoja päälle joka sit rajoitti kaasun tuloa niin ettei lämmöt noussut. Tuon sai resetoitua siten että ottaa pullon irti ja kääntää kaikki nupit kaakkoon pariksi minuutiksi, jonka jälkeen nupit takas nollaan ja pullo kiinni ja normaali käynnistys...

Kylläpä kipuaa hiilipökäleiden hinta huimasti.
2014 10 € / 10 kg => 1 € / 1 kg
2015 13,50 € / 9 kg => 1,50 € / 1 kg
2016 15,90 € / 8 kg => 1,98 € / 1 kg

Hiiligrillin tartteis. Go Anywhere vai Smokey Joe Premium???

Itse kun aloin kallistumaan neliskanttiseen sen muodon vuoksi. Toisaalta siinä hiilet tulevat melko lähelle paistoritilää. Pitää melkein käydä hipistelemässä molempia.

Itse kun aloin kallistumaan neliskanttiseen sen muodon vuoksi. Toisaalta siinä hiilet tulevat melko lähelle paistoritilää. Pitää melkein käydä hipistelemässä molempia.

Ritilän pinta-alahan noissa on liki identtinen. Ufo on vähän korkeampi, siis "hankalampi" kuljettaa. Muonanvalmistuksen suhteen ei kannen muodolla liene suurta merkitystä.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Se mitä ravintelissa on tullut kerran syötyä jänöjussia, niin jäi kokemukseksi myös että oli suhteellisen kuivaa kaveria. Tarvis kai sit mureuttaa paloina padassa pidempäänkin.

Se tuo jänöjussi (kokemukset lähinnä siis metsäjäniksestä) melko haastava kokattava. Itse olen kaksi kertaa laittanut ja kokemukset samanlaisia. Makun on hyvä ja riistanmakua löytyy niin kuin pitääkin. Äitimuorin tekemänä ei sitten kuivuudesta tai sitkeydestä tietoakaan. Tiedä sitten mikä salaisuutena - tai no viimeksi meni oma yritys pilalle kun laitoin savipadassa tavallisen padan ohjeilla (jäi sitkeäksi).

Seuraava jänö, jos uskallan enää yrittää (rusakko on kuulemma parempaa) menee kyllä ihan kastikkeena eli palata kiehumaan ja sitten palat luista irti ja madeirakastikkeeseen. Tällä lailla onnistuu kuulemma huonompikin kokki :), vaikka lihan keittäminen on kyllä vastoin periaatteita.

Ja sitten asiaan ...

Eli hiiliweeberi pitäisi hommata, kun vanha kaasugrilli on jo melko karussa kuosissa. Halvin löydös gigantista weber one touch premium 199 erkkiä. Vaimo kyseli että miksei jeimi oliveria kun on paremman näköinen ja saman hintainen? Kertokaas te fundamenttalistit mulle pari selitystä :)

Irtoaisikohan jostain halvemmalla? Vinkkiä.

1. Mistä sä siinä viisseiskassa weberissä maksat on että se on valmistettu huippulaadukkaista aineista ja suurin osa hinnasta tulee siitä että koko grilli on paksusti emaloitu. Emalointi on hirveän kallista, mutta tekee grillistä hygieenisemmään, hyvin helposti putsattavan ja ikuisen. Ja tämä ei ole vitsi, meidän Weber on nyt viisi vuotta vanha ja näyttää edelleen täysin uudelta, vaikka on kesäisi todella hevissä käytössä ja seisoo ulkona keväästä syksyyn. Perus viiden euron pallon menee puhki nopeasti, Weberillä grillaat vielä kun opetat omia lapsenlapsiasi grillaamaan.
2. Kun grilli on laadukkaasta emaloidusta metalista se jakaa lämmön tasaisesti ja hiilien ja arinan väliin jää hyvin tilaa, Weberillä on hyvin vaikeaa kärtsätä ruokaa jos on yhtään grillaamisen tajua. Jos et ole grillanut juurikaan kuten tossa mainitsit on varmasti helpompaa opetella grillaamista isolla pallogrillillä.
3. Grilli on oleellisesti raskaampi kuin ne viiden euron pallot. Se ihan oikeasti painaa, mikä tekee ruoanlaitosta helpompaa, kun grilli ei joka tönäisystä heilu minne sattuu.
4. Viitaten tohon autokommenttiisi. Kun sä ensimmäistä kertaa kuulet sen enkelten kosmisilla taajuuksilla värähtelevän soinnin kun kannen sulkee ymmärrät mistä on kyse :)
5.Weberiin voi ostaa ne sivugrillauskorit jolloin saa lisää vapausasteita ruoanlaittoon
6. Mökkivieraat haluavat hipelöidä sitä sun pallogrillien mersua ja ovat kateellisia.
7. On ylipäätään miehekästä maksaa plusmiinus 200 euroa tavallisesta pallogrillistä :)

Tuossa Simban hehkutus ketjun alkupäästä. Takuutahan noissa on osittain 10 vuoteen asti, mikä osaltaan on ihan hyvä peruste. Toimiiko takuu ja missä tilanteissa on toinen juttu, mistä ei ole kokemusta.

Liki päivälleen 2 vuotta mä olen tuolla 57:lla kesät talvet. Brikettejä on kulunut 200 kiloa. Kulumisen tms. merkkejä ei ole havaittavissa, tosin olen säilyttänyt pömpeliä sisätiloissa, kun en ole ollut mökillä.

Se erityishyvyys tuosta kapistuksesta on sanottava, että lämpötilan säätäminen ja pitäminen tasaisena on varsin helppoa. 200 asteen tuntumaankin lämmöissä pääsee, kun lataa tarpeeksi polttoainetta pesään, yli 200 en ole kansi kiinni päässyt pidempiaikaisesti. Siellä 100 asteen seutuvilla pysyy kattila 10 tuntia yhdellä piipullisella (11 tuntia on ollut pisin oma sessio), kunhan muistaa kyttäillä mittaria ja tehdä marginaalisia ilma-aukkosäätöjä tarvittavaan suuntaan.

Pakko sanoa, että on ollut hyvä ostos, ja jos meteoriitti putoaisi ufon päälle, niin hankkisin samanlaisen, en JO'ta. Ja varsinaisena perusteena voit sanoa, että perheessä on asioita, jotka kuuluvat miehen päätäntävaltaan.

Edullisin, mitä olen nähnyt on 179, joten varsin kohtuulliselta toi vaikuttaa, kun normaali kiskomishinta pyörii 250 seutuvilla. Noitahan on tuhat erilaista versiota ja varustelu vaikuttaa hintaan.

Viimeksi muokattu:
Muistaakseni en paljon satasta enempää maksanut weberistä. Prismasta ostin. Toki ei ole one touch, en ymmärtänyt mikä sellaisessa maksaa niin paljon niin en maksanut. Toimiva laitos ja kun esim Ikean hiiligrillikin maksaa toista sataa, niin ei paljon parempaa hinta-laatu -suhdetta taida olla.

Se on vaan jännä että pellistä prässättyä made in Millwaukee (vai mikä nyt olikaan) kamaa myydään suomessa isoja määriä suht kovaan hintaan. Suomessa jos joku tekisi grillejä niin ne olis halvimmasta kiinanpellistä paskasti hitsattuja ja tj voivottelisi miten ei kannata kun kiinalainen tekee halvemmalla.

Eli hiiliweeberi pitäisi hommata, kun vanha kaasugrilli on jo melko karussa kuosissa. Halvin löydös gigantista weber one touch premium 199 erkkiä. Vaimo kyseli että miksei jeimi oliveria kun on paremman näköinen ja saman hintainen? Kertokaas te fundamenttalistit mulle pari selitystä :)

Irtoaisikohan jostain halvemmalla? Vinkkiä.

No kysäseppä vaimolta tai katsoppa netistä saatko 25 vuotta vanhaan Jamie Oliver grilliin uusia rosterisia ritilöitä. Tai varaosia ylipäätänsä.

Eipä mulla muuta.

Pitäski ostaa omaan palloon rosteriset ritilät. Näyttäisi maksavan enemmän kuin 4 grilliä tokmannilla. No ei se haittaa. Eipähän ruostu ja on ikuinen. Eipä noita tarvi ostaa kuin kerran elämän aikana. 10 vuotta sateessa seissut One Touch Gold on kuin uusi mutta kromiritilät on aika heikossa hapessa. Mitäs tolle on tullut nyt hintaa, karkeesti 25e/vuosi. Vähemmän kuin kiinan ritskuille.

Viimeksi muokattu:
Ostin Weber Go-Anywheren ja liityin samalla Motonetin kanta-asiakasjärjestelmään. Grillille jäi hintaa noin 80 euroa ja kolmesti olen sitä käyttänyt ja totean sen nyt olevan minun paras grilli.Siis rehellisesti sanottuna: Sillä tulee paremmat sapuskat kuin tuolla 1400 euron Genesiksellä.

Löytyy tällä hetkellä siis seuraavat:

Go-Anywhere
BabyQ
Genesis 310
Genesis EP 320 Premium
One Touch Gold Premium 57cm
Lisäksi se pieni Smokey Mountain.

@Huppe

Jaa, että oli hyvä. Pitäisköhän tuollanen käydä hankkimassa paatille. Tuo Q1000 kerran on partsilla, kun ei siellä hiilillä saa väsäillä ja sitä jaksa raahailla vaikka pieni onkin, kun on ison pullon adapterit kiinni. Weberin briketeilläkö vai millä se huppe grillas Go-Anywherellä?

Ja tarviiko sitä varten hankkia piippusytytin? Se pieni piippu varmaan mahtuu sisään säilytykseen sekä kuljetuksen ajaksi, jos se on välttämätön?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Onko kukaan vielä testannut: http://www.webergrill.fi/link.ashx?id=15242&ref=1072229

Mainostavat, että on pidempi palamisaika 3 h. Edellisissä on 4 h, riippuu kai miten laskee.
Arvaan, että pussi on kooltaan 8 kg ja hinta 17,20. :)

@Joxuz
Jos hujauttelee nopeasti ja kovalla lämmöllä -> puuhiilet tai briketti (puuhiilet tosin syttyvät nopeammin).
Hittaasti ja naattien -> briketit.

Mun mielestä piippusytytin on ehdoton sytyttipä mitä polttoainetta tahansa, on se sen verran helppoa, kun ilma kiertää hyvin. Grillissä sytyttäminen vaatinee jotain sytykettä.

@Huppe
Onko tuossa Go-Anywheressä ilma-aukot vain kannessa? Onnistuuko lämmönsäätö hyvin? Melko korkeahan toi on, joten etäisyyttä hiilistä (suora) näyttäisi olevan riittävästi, ettei heti jysähdä läskit karrelle.

Tein brikettigrillissä ankanrintaa, ei tullut omasta mielestä hyvää, mutta vastapuolella upposi, joten epäonnistuminen ei ollut kohtuuton. Lihan maku ei ollut mieleinen ja rakenne oli hämmentävän kiinteä, aavistuksen kuiva, vaikka tein omat lihani 56 asteeseen.

Annoin olla marinadissa yön yli. Grillissä alkuun 30 + 30 sekuntia suoralla lämmöllä, sitten epäsuoraan lämpöön 150 asteessa.

Onko kellään kokemusta, vaikuttaako tuo normaali kylmällä pannulla rasvapuoli alla paistaminen makuun/rakenteeseen? Tai miten toi pitäisi grillissä valmistaa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom