Voimapyörä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fish
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Voimapyörä ja keskivartalon rautainen hallinta

Meta description: Yksi tehokkaimmista core-liikkeistä. Voimapyörä kehittää voimaa, vakautta ja tiukkaa keskivartaloa nopeasti.

On muuten ihan yhtä helvettiä toi voimapyörä pitkälle voimapyöräilijälle... Yäk. Sattuu olkapäihin ja perseeseen ja siltä väliltä ihan jokaiseen mahdolliseen paikkaan.

No, voihan siinä olla joku tekniikkavirhekin...

Originally posted by vilho_kanuuna
Onko kuinka yleistä, että saa voimapyörällä vedettyä toiston pystystä?
Riippuu ihan ihmisestä. Itse olen tälläinen lyhytkoipinen hukkapätkä joten voimapyöräily pystyasennosta lähtien ei tuota erityisempiä vaikeuksia. Pidemmälle liike on varmasti hankalampi. Voisihan sitä yrittää aluksi pystystä niin että jättää liikkeen vähän vajaaksi ts. ei mene ihan alas asti.

mulla toi syvä voimapyörä asento ottaa sillee ovelasti vasempaa olkapäähä, siis siinävaiheessa ku ollaa iha lattiatasossa ni tuntuu siltä et olkapää lähtee alta, ei tunnu mitää kipuja eikä mitää, se vaa meinaa pettää... oikeessa eioo mitää ongelmii, eikä tollasta tunnu missää olkapääliikkeissäkää, ja voimatasot on molemmissa samat... ei kai vaa sitte sovellu toi pohja asento mun olkapäälle :(

Noh, kerrotaanpa nyt näitä kokemuksia. Joskus aikoinaan koitin voimapyörää pystystä oikeastaan kylmiltään ja toistoja meni kyllä neljä + neljä, mutta seuraavan viikon oli kyllä sitten pakki tosissaan kipeä.

Nyt sitten olen muutaman kuukauden tehnyt säännöllisesti viikon toisen vatsalihasreenin pelkkää voimapyörää polviltaan 2-3 x 15 ja muutoksena tuohon jalat suorana tehtävään voimapyörään on että toistoja nyt menee 2 x 5, mutta mikä parasta niin seuraavana päivänä uskaltaa nauraa ja ehkä jopa aivastaa :)

Eli itse olen ainakin mainio esimerkki siitä että vaikka niitä kovin pitkiä sarjoja ei polviltaan jaksaisi jauhaakaan, niin silti on mahdollista tehdä jokunen toisto ihan suorin jaloinkin..

Siis miten v...ssa joku on voinut saada kylmiltään toistoja voimapyörässä pystystä?Meikäläisellä menee nykyään polviltaan 3 sarjaa toistojen ollessa about 20-15-10.Vatsalihakset on melko finaalissa tämän jälkeen ja sitten pelkät vatsarutistuksetkin tekevät jo aika tiukkaa.
Olen koittanut tehdä voimapyörää pystystä,eli vartalo suorana vain varpaiden koskettaessa lattiaa(tulikohan monimutkaisesti).Eihän siitä mitään tule,ei mitään mahdollisuutta tehdä ensimmäistäkään toistoa,patti ei riitä vatsalihaksissa,nenänpää tulee vaan kipeeksi kun liike "romahtaa" puolessa välissä.
En tiedä johtuuko välityksistä vai heikoista vatsoista vai mistä, mutta kyllä tuntuu että on vielä tosi pitkä matka tohon pystystä tehtävään voimapyörään.

Samaa mieltä Roopen kanssa.

Vaikka tää mun ruho onkin pitkä ja lihakseton, niin vatsalihakset on kyllä mielestäni hyvässä kunnossa. Ainakin ulkoisesti. Tietysti "etiopialainen" rasvaprosentti saattaa hämätä rankasti.

Mulla ei oo siis mitään toivoa tehdä yhtäkään toistoa, jos ei polvet ole maassa. Vaikka vaikeutan polvituettuja toistoja reilusti (laittamalla isot kiekot tankoon ja korkean korokkeen polvien alle) niin pystyn vetämään 15 toiston sarjoja. Mutta polvet ilmassa pystyn hetken jarruttamaan negatiivista vaihetta, kunnes tipun turvalleni lattiaan.

Ei ymmärrä! Suoritustyyleissä TÄYTYY olla isoja eroja.

Tai sitten oon vaan onnistunut tekemään vatsalihastreenit kymmenen vuoden ajan täydellisen body-tyyppisesti, saamatta niihin juurikaan voimaa... Noh, jos vatsalihaksissa pitää valita koko tai voima, niin kai mä sen koon kuitenkin valitsisin ;)

Ite oon tehny voimapyörää pystystä niin että kädet menee jonkin verran ylin 90 asteen. Eli jotakuinkin niin että kädet menee siihen kulmaan mistä vielä saa itsensä vedettyä takaisin. Ja tuollakin tavalla saa kyllä tuntumaan...

Joo, Waltteriin viitaten muistan nähneeni palstalla joskus linkin jollekin sivulle, missä näytettiin voimapyörän suoritustekniikka, ja suorilta jaloilta tehdessä ei ainakaan ko. lähteen mukaan ole tarkoitus viedä käsiä pään eteen, vaan liike jää semmoiseen etunojapunnerrustyyppiseen asentoon. Itse en ole kyllä ikinä vielä tohtinut yrittääkään suorilta jaloilta :eek:

No toi selittäis kyllä kaiken.Siis jos ei tarvi mennä vaakatasoon asti silleen, että ainoastaan varpaat koskettaa maata ja kädet on suorana edessä lattian suuntaisesti ja tästä sitten vielä rullaa ylös.Itsekin pystyn tekemään siihen "etunojapunnerrus asentoon" ja sekin kyllä ottaa vatsoihin.
Mutta jos joku kuitenkin tekee tolla edellä mainitsemallani tavalla voimapyörää niin eipä muuta kun:worship:

Ihan levyksi oon tehnyt, kaks menee ja sitten on pakki ihan tohjona monta päivää. Pituutta on 184 ja kädet kuin orangutangilla, joten ihan kivat vääntövoimat pelissä tuolla tekniikalla.

Itse asiassa sitä suorinjaloinvoimapyörän alinta asentoa voinee reenata ihan ilman tankoakin:

1. menee maahan mahalleen makaamaan.
2. suoristaa jalat siten että vain varpaat koskevat lattiaa.
3. suoristaa käden eteen, kuten kurkottaisi jotain pitkälle eteen päin
4. painaa kämmenet lattiaan ja nostaa vartalon irti lattiasta kämmenien ja varpaiden varaan.

Tämähän on nyt aika lyhyt liike tuohon voimapyörään verrattuna, mutta turvallinen ja helppo tapa voimistaa tuohon voimapyörän loppuasentoon vaadittavia lihaksia.

Originally posted by roope
Siis miten v...ssa joku on voinut saada kylmiltään toistoja voimapyörässä pystystä?Meikäläisellä menee nykyään polviltaan 3 sarjaa toistojen ollessa about 20-15-10.Vatsalihakset on melko finaalissa tämän jälkeen ja sitten pelkät vatsarutistuksetkin tekevät jo aika tiukkaa.
Olen koittanut tehdä voimapyörää pystystä,eli vartalo suorana vain varpaiden koskettaessa lattiaa(tulikohan monimutkaisesti).Eihän siitä mitään tule,ei mitään mahdollisuutta tehdä ensimmäistäkään toistoa,patti ei riitä vatsalihaksissa,nenänpää tulee vaan kipeeksi kun liike "romahtaa" puolessa välissä.
En tiedä johtuuko välityksistä vai heikoista vatsoista vai mistä, mutta kyllä tuntuu että on vielä tosi pitkä matka tohon pystystä tehtävään voimapyörään.

Kuvasta päätellen voi johtua myös massasta.:lol2:

OOn tässä aina välillä tehny tota voimapyörää ja sen jälkeen selkä on aivan helvetin kipeä.. ja jopa liikettä suorittaessa selkään sattuu aika ikävällä tavalla..
Oisko teillä jotain neuvoja missä asennossa ton sais tuntuu pelkässä vatsassa vai onko mulla vaan niin paska selkä ?
Suoritan liikkeen polviltani...

Veikkaan että sulla on paskat vatsalihakset, selkä pääsee liian kaarelle. Niillä vatsoilla olisi juuri tarkoitus pitää vartalo suorana.

Nimenomaan! Liian heikot vatsat tai sitten tekniikka hanurista.
Tarkoitus on jännittää vatsat yläasennossa ja pistää vatsoilla niin paljon vastaan kun jaksaa. Ja sitte väkisin rullataan eteen ja vedetään se ranka suoraksi. Tätä kai kutsutaankin negatiiviseksi liikkeeksi. Jos et jaksa pitää vatsoilla pakettia kasassa ja selkä notkistuu, voit helpottaa ja mennä polvilleen patjalle niin että reidet ottaa tukea patjasta ala-asennossa.

Originally posted by carboniitti
OOn tässä aina välillä tehny tota voimapyörää ja sen jälkeen selkä on aivan helvetin kipeä.. ja jopa liikettä suorittaessa selkään sattuu aika ikävällä tavalla..
Oisko teillä jotain neuvoja missä asennossa ton sais tuntuu pelkässä vatsassa vai onko mulla vaan niin paska selkä ?
Suoritan liikkeen polviltani...
Itse tein eilen muutaman kuukauden jälkeen polviltaan 3x10 sarjaa ja vähän tuntoja: tehdessä otti hieman selkään, mutta vatsoissa ei tuntunut oikeastan mitään. Nyt kun venytän vatsoja tuntuu koko vatsan alueella kipua. Varsinkin ylävatsassa. Alaselkä on myös hieman jäykän oloinen.
Eli liike on aivan loistava! Perusvatsoja tekemällä sama määrä ei tuntuisi varmasti yhtään mitään. Olen tehnyt näitä tietysti koko ajan mutta tällä voimapyörällä en koko kesänä. Selkään liike ottaa mutta keväällä kun tein ed kerran sain seisaaltaankin toistoja tehtyä ja selkä ei kipeytynyt pahemmin. Vaatii siis hyvät pohjat jotta liike onnistuu. Joillakin ei riitä yläkropassa voima tähän ollenkaan. Itse en ole huomannut vaikutusta muualle kuin vatsoihin.
Kannattaa ottaa liike pikkuhijaa käyttöön ja totuttaa kroppa siihen. Eihän mitään liikettä kannata tehdä jos tuntuu kipua tehdessä. Sanotaan että 3x6 2krt viikkoon 3 viikoa, 3x10 2 krt viiikkoon 3 viikoa ja sitten 5x15 jota itse viime talvena tein pari kertaa viikkoon. Seisten tehtyjä voi sitten tehdä vaikka kovalla viikolla lisäksi jos haluaa, mutta kyllä perusjätkä pärjää polviltaan tehdyilläkin.

jep, selkään sattuu jos se pääsee kaartumaan liikaa. Itse teen niin että kun olen kontillani alkuasennossa niin pyöristän selän "kissan selälle" ja yritän pitää sen siinä asennossa mutta se taipuu väkisin suoraksi = hyvä.

Ittelläni oli sama ongelma. Korjasin tilanteen tekemällä vajaita voimapyöriä, eli tein niin pitkälle kuin selkä vain pysyi "paketissa".
No nyt menee ihan kunnollisiakin toistoja ja selkä kestää:D

Neljä päivää treenistä ja vieläkin tuntuu todella kipeältä vatsat! Huomasitteko nelosen fit-ohjelmassa kun Hunksien kaveri teki liikettä ja kehui kovasti. Toinen liiike jota se teki oli selältään jalkojen/lantion nostot kiertäen. Kierto oli uutta minulle..

Back
Ylös Bottom