Voimapyörä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fish
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Voimapyörä ja keskivartalon rautainen hallinta

Meta description: Yksi tehokkaimmista core-liikkeistä. Voimapyörä kehittää voimaa, vakautta ja tiukkaa keskivartaloa nopeasti.

Saatana että mä melkein kualin kun yritin tehdä tota toissapäivänä. Oikea kyynärpää oli vahvasti sitä mieltä, että mun ei kannattaisi tehdä tuota liikettä. Koskaan.

Itse oppineena olen käsittänyt että voimapyörä tehdään niin että alkuasennossa ollaan nelinkontin ja jännitetään vatsat (selkä hieman pyöreäksi), siitä rullataan vartalo suoraksi ja yritetään laittaa vatsoilla niin paljon vastaan kun puhtia löytyy.:curs:
Ylös tuleessa en vatsoilla tee muuta kuin pidän sen verran rankaa nipussa ettei selkä pääse notkolle.
Eli sitä kutsutaan kai negatiiviseksi toistoksi?
En tiedä miten :david: sen tekee, mutta vatsat on ainakin 2 päivää kipeät kun teen näin? :worship:

Originally posted by Tomi
Saatana että mä melkein kualin kun yritin tehdä tota toissapäivänä. Oikea kyynärpää oli vahvasti sitä mieltä, että mun ei kannattaisi tehdä tuota liikettä. Koskaan.

Mulla sattuu kanssa tuonne keskiselkään, alatrapsit joutuu tekemään ylitöitä että asento pysyy kasassa. Sitten kun ne on jo valmiiksi jumissa niin on pitänyt jättää pyörät vähäksi aikaa.

Kuningasliike muuten jos haluaa tukea ja jämäkkyyttä keskikroppaan. Jos kyykyssä on stabiliteettiongelmia niin ei olisi hankala ajatella että vatsapyörä auttaisi.

Vakiosalillani ei ole mitään voimapyörä laitetta (niin kuin ei paljon mitään muutakaan) mutta pystysköhä tota tekemään tangolla +isoilla kiekoilla "rullailemalla"?

hmm.. asia selvinnee parhaiten kokeilemalla ;D

Huippu liike!
Tein päänylieteen-heitossa 3kg kuntopallolla uuden ennätyksen kun talven ajan tein tätä liikettä kerran viikkoon. 7 vuotta olin heittänyt n.17.5m max ja tänä keväänä tasan 19m!! Mitään muuta syytä en parannukseen ole löytänyt ja parannnus on reilu. En pystynyt tekemään useammin, koska ainakin minulla kipeytyy vatsat todella reippaasti.
Syksyllä sain polviltaan n. 10 toistoa ja keväällä muutaman jo suorana. Sarjoa tein aina 4x10-15 polviltaan ja kun sain suorana tein alle pari niitä ja päälle normaalisatsit.
Ei tarvi suorille vatsoille muuta liikettä. Ottaa alavatsaankin todella hyvin.
Laite maksaa n. 20€ eli kotiinkin tuo varmaan pitää hommata.
Jussia kaikille :kippis1:

Originally posted by pouta
Vakiosalillani ei ole mitään voimapyörä laitetta (niin kuin ei paljon mitään muutakaan) mutta pystysköhä tota tekemään tangolla +isoilla kiekoilla "rullailemalla"?

Hyvin onnistuu. Myöskään "omalta" saliltani ei voimapyörää löydy, mutta tanko+pienet kiekot ajavat saman asian. Ja hyvältä tuntuu :evil:

Originally posted by Lilith
Hyvin onnistuu. Myöskään "omalta" saliltani ei voimapyörää löydy, mutta tanko+pienet kiekot ajavat saman asian. Ja hyvältä tuntuu :evil:

Laita kaks käsipainoa joissa painot pyörii vierekkäin. Niillä mun mielestäni parempi kun tangolla. Makuasia silti.

Mä en edelleenkään tajua, että miten ihmeessä kyynärpäiden nivelien olisi tarkoitus kestää tuota liikettä? Mä kokeilin varmaan väärällä tekniikalla tai jotain.

Originally posted by JSmith
Mulla sattuu kanssa tuonne keskiselkään, alatrapsit joutuu tekemään ylitöitä että asento pysyy kasassa.

Mulla aivan sama juttu. Kävin ostamassa voimapyörän tuossa jokunen kuukausi sitten ja heti sitä kokeiltuani sain helposti parikymmentä "toistoa" ja polte vatsalihaksissa oli melkoinen. Kuitenkin hyvin pian rupesi tuo liike ottamaan pääasiassa alaselkään. Mikähän menee vikaan? Ensimmäisellä kokeilukerralla toimi hyvin ja nykyään ei ollenkaan...

Prkl. Hyvä vehje tuo voimapyörä kunhan tekniikka on kunnossa.

Originally posted by Andy_T
Mulla aivan sama juttu. Kävin ostamassa voimapyörän tuossa jokunen kuukausi sitten ja heti sitä kokeiltuani sain helposti parikymmentä "toistoa" ja polte vatsalihaksissa oli melkoinen. Kuitenkin hyvin pian rupesi tuo liike ottamaan pääasiassa alaselkään. Mikähän menee vikaan? Ensimmäisellä kokeilukerralla toimi hyvin ja nykyään ei ollenkaan...

Prkl. Hyvä vehje tuo voimapyörä kunhan tekniikka on kunnossa.

Keskity siihen että selkä ei pääse notkolle oikaisu vaiheen lopussakaan, juuri sitä työtä pötsilihasten tulee voimapyörässä tehdä. Ja tosiaan rutista vatsat jo lähtiessäsi oikaisemaan vartta.

Onko kuinka yleistä, että saa voimapyörällä vedettyä toiston pystystä? Iselläni menee aika hyvin polviasennosta, mutta pystystä ei oikeen lähellekkään. Kannattaako lisätä joku lisäpaino selän päälle vai pitääkö vaan hinkata semmonen sata polvilta, ennenkuin kannattaa kokeilla pystyversiota?

Mulla alkoi onnistumaan pystystä silloin, kun aloin saamaan polviltaan jotain 20 toistoa. Alussa vain pari toistoa eikä edes ihan alas asti.

En oo koittanut polvilta maksimitoistoja, tusinan toiston sarjat tuntuu jo aika hyvin. Pystystä menee 2 toistoa, minkä jälkeen on vatsat poissa pelistä melkein viikon. Oon koittanut pikkuhiljaa nostella noita polviltaan toistomääriä ja sitten vasta siirtyä tekemään pystystä tämän takia, mikä tahansa treeni on yhtä myrkyn juontia jos on vatsat jo valmiiksi palasina.

Taitaa tuossa voimapyörässä jotain magiaa olla, täytyy tehdä jatkossakin. Viime viikolla kokeilin sitä ensimmäistä kertaa kunnolla (polvillaan, levytangon päissä 10 kg:n levyt), yksi sarja - joku 15 toistoa, ei läheskään loppuun saakka. Ylävatsat oli kolme päivää pirun kipeät.

Sellanen mustalaisen lempinumero menee aika puhtaasti. Vähän vastaan omaan kysymykseeni, mutta tuli mieleen että jos tekee polviltaan vaikka jonkun pienen korokkeen päällä, niin luulis että se olis astetta lähempänä tota pystystä rullaamista, ja siis monta astetta raskaampaa.

2 toistoa ja pötsi valmis ... kuullostaa just hyvältä, eli lyhenee tuo vatsatreenin pituus aika oleellisesti. Eikös tuo voimapyörä ole aika kokonaisvaltainen liike, noin vatsan osalta? Eli ylä, ala ja sivut tulee kerralla (todennäköisesti olen väärässä, liian hyvää ollakseen totta).

nim. vatsat on vittumaisia.

ite oon tota koittanut kanssa, oon tehnyt rinnan ja vatsan samana päivänä, vatsan jälkimmäisenä. Polviasennosta toki kun siinäkin joku 15 toistoa riittää ja on aivan finaalissa. On vielä vähän hakusessa missä asennossa polvia tulisi pitää ja kuinka leveällä otteella ottaa käsillä kiinni, mutta kyllä se sieltä löytyy. pidän ison kokosia eli vaikka 20kg kiekkoja päissä ja kyllä tuntuu, aika killeri liike.. sitten siihen päälle 2-3sarjaa niin paljo rutistuksia kun jaksaa ja ainakin mulle piisaa.:D

Kun selkä ja lantio on yhtä puuta, niin ainakin tuntuu hieman hankalalta tuo pystystä vetäminen. No, täytyy yrittää tätä joku kerta. Ite oon polvilta vetänyt ensin 30 ja sitten 20, toisella kertaa kymmenen ekaa niin että vatsa osuu maahan ja loput hieman vajaita, jolloin nämä tuntuvat ottavan tehokkaammin koko vatsan alueelle.

Back
Ylös Bottom