• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Voimaohjelmia

Liittynyt
6.10.2009
Viestejä
1 342
Olisi tarkoitus alkaa mavea tekemään ja ohessa bodailla. Teen maven selkätreenin alkuun. Riittääkö tuo kerran viikossa tehty maastaveto? Takareisille tulee sjmv tehtyä krt vkoon myös. Jos jonkunlaista 6-8vkon "ohjelmaa" mavea varten viitsisi joku ehdotella, toistomääriä ja millä max ykkösen prosenteilla vedetään yms. Itsellä tuo vedon alkuvaihe on se "ongelma" kohta, varmasti johtuu heikoista takareisistä, mitä sjvm:lla yritänkin parantaa. Jos muita ideoita millä tuota irroitusta parantaa niin voi vinkkiä laittaa. Korokkeelta veto?
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
86
Riittää varmasti hyvin pitkälle jos vedät toisen kerran myös suorin jaloin. Korokkeella veto ja myös etukyykky pitäisi auttaa irrotakseen, jossa etureisi on aika tärkeä siinä alkupuristuksessa. Olen itse huonoin tuntemani mavettaja, mutta yleensä siinä tehdää lyhyempää sarjaa kuin jaloille tai yläkropalle. Kun kyseessä on kokonaisvaikutukseltaan rankin yksittäinen harjoite niin sarjoja en tekisi lainkaan failureen vaan pari toistoa varaa. Ohjelmasta en osaa muuta sanoa näillä tiedoilla. Esim 2*2-4 ja sen päälle 2*8 voisi olla eräs yleisluontoinen tapa, tai sitten tuon 8 viikon aikana jto:n 3*4 - 6*6 volyymiprogressio, josta on oma ketju.
 
Liittynyt
17.8.2017
Viestejä
157
no mä teen hyviä ohjelmia työkseni. piikkaus esim pari ekaa viikkoa kakkosia ja kevennyksen jälkeen pari viikkoa ykkösiä. joka kuun neljäs viikko kevyempänä muutenkin.
Paljon noita kakkosia ja ykkösiä kannattee piikkauksissa tehdä? Niin paljon kuin menee painoja nostamalla vai?
 

jto

AMMATTILAINEN
Liittynyt
19.4.2002
Viestejä
15 894
no käytännössähän ei oo tarve lopettaa sitä touhua, jos kehitystä tulee. voihan niiden lisänä tehdä pidempiäkin sarjoja pitämässä yllä perusvoimatasoja ja lisäämään vaihtelua treenin sisältöön.
 
Liittynyt
16.1.2019
Viestejä
8
Aika kovemman luokan ohjelma ja vaikuttaa todella raskaalta. En tiedä oisko sitten esim jtn:n 5"5 parempi systeemi rakentamaan pohjia toistomax:lle. Kokeilemallahan se kyllä selviää.
 
Liittynyt
10.11.2005
Viestejä
1 887
Aika kovemman luokan ohjelma ja vaikuttaa todella raskaalta. En tiedä oisko sitten esim jtn:n 5"5 parempi systeemi rakentamaan pohjia toistomax:lle. Kokeilemallahan se kyllä selviää.
Oman kokemukseni mukaan maksimivoima ja perusvoima 4-6 toiston paikkeilla kannattaa hilata mahdollisimman ylös. Sitten kun ne on kohdillaan 4-6(8) viikon pituinen voimakestävyysjakso. Toistomaksimia testatessa suosittelen ylirautoja alkulämpässä. Eli jos omapaino vaikka 90kg ja sillä tarkoitus ottaa maksimit ja 1rm joku 140-150 voisi lämppä olla esim:

2x20x20, 2x10x50, 3x70, 2x90, 2x105, 2x1x120 jonka jälkeen sitten max x90
 
Liittynyt
16.1.2019
Viestejä
8
Oman kokemukseni mukaan maksimivoima ja perusvoima 4-6 toiston paikkeilla kannattaa hilata mahdollisimman ylös. Sitten kun ne on kohdillaan 4-6(8) viikon pituinen voimakestävyysjakso. Toistomaksimia testatessa suosittelen ylirautoja alkulämpässä. Eli jos omapaino vaikka 90kg ja sillä tarkoitus ottaa maksimit ja 1rm joku 140-150 voisi lämppä olla esim:

2x20x20, 2x10x50, 3x70, 2x90, 2x105, 2x1x120 jonka jälkeen sitten max x90
Minkälainen tuo voimakestävyysjakso olisi?
 
Liittynyt
12.1.2018
Viestejä
12
Onko täällä porukkaa jotka kisaa tai muuten vaan harrastaa voimamiesjuttuja? Miettiny täs millaisella ohjelmalla tekis salitreenit. Tarkoitus olis että jokatoinen viikko vaikka treenais salilla joka toinen voimamiesjuttuja kotona maatilalla.
Miltä kuulostais tälläinen treeni?

Maanantai: Pystypunnerrus/ Vinopenkki tangolla vuorokerroin, Leuat, Etukyykky ja keskivartaloa

Keskiviikko: Vinopenkki tangolla/pystypunnerrus vuorokerroin seal row, maastaveto ja keskikroppaa

Perjantai Pystäri/vinopenkki , leuat , etukyykky ja keskikroppa.

Progressiona näis paljolti mennään tuolla JTO mallilla.
Penkkaan aika kapeella otteella niin ei oikein tartte ojentajia rassailla erikseen.
Aika suppeehan toi on mutta mitä mieltä? Toki välillä hanskojen veivailua ja vipareita treenin loppuun huoltavaksi liikkeeksi.
 
Viimeksi muokattu:

aikamies

kääpiöiden sukua
Liittynyt
17.12.2018
Viestejä
615
Itse vasta aloittelen voimamiesjuttujen treenaamista. Pystysuuntaisten punnerrusten korostaminen vaikuttaa kuitenkin mielestäni järkevältä.

Siellä maatilalla saa varmaankin sopivan monipuolista liikuntaa.

Hyvän ja toimivan progressiomallin periaatteen voi yrittää kopioida vaikkapa jto:lta.
 

Bläkäri

VIP
Liittynyt
8.1.2012
Viestejä
1 399
Tämä saa kelvata tyhmien kysymysten ja laiskojen luusereiden ketjun korvikkeeksi, niin heitänpä kyssärin:

Olisiko tyhmää jättää tukiliikkeet pois ja siirtyä tekemään pelkkää 3-jakoista voimaohjelmaa (mave, kyykky, pena)? Teen nyt 5-jakoista ohjelmaa (rinta, selkä, kädet, olat+core, jalat) ja koen että se toimii (joo, älä korjaa toimivaa) mutta mietin jos noihin massaliikkeisiin saisi enemmän boostia tekemällä pelkästään niitä?
 

jto

AMMATTILAINEN
Liittynyt
19.4.2002
Viestejä
15 894
kannattaa lähestyä asiaa ennemmin voiman kautta ko. liikkeisiin. ei ne mitään taikapapuja massaan ole, vaikka hyviä siihenkin. jos haluat voimaa noihin liikkeisiin, paljon paremmin niihin sitä kertyy vrt. tekemällä ihan muuta. penkkiä eri leveyksillä 2-4x vkossa, kyykkyä 2-3x ja vetoa 1-2x. sitten taas tulee sen treenin ohjelmoinnin kysymykset seuraavaksi asialistalle...
 
Ylös