Voimaohjelmia

Toivottavasti tää pärähtää oikeaan ketjuun. N. 8vuotta vaihtelevasti on tullut treenattua ns. kehonrakennus tyyliin, nyt on alkanut polttelemaan voimatreenit. Apuanne pikkasen kaipailisin ohjelman suhteen.

Tavoitteena,penkki, kyykky ja mave tulos kasvuun ja kroppaan voimaan. (penkki tällähetkellä painopiste)
3-5 treeniä viikkoon, tulee vähän palloilulajeja myös touhuiltua.

Löytyisköhän teiltä apua alkuun pääsemiseksi, millasella kannattais lähteä liikkeellä?

vaikka olenkin noviisi, niin voima reeniin riittää 3treeniä/vko (penkki/kyykky/mave) pääliikkeet vaikka 8x3 ja sitten joku raskas apuliike 3x6. aika hyvin tulee voimaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
1-4vk
Maanantai:
Venyttelyt alakroppa
Penkki
Kulmasoutu 3*8
Dippi 2*8
Vipunostoja sivuille 2*15
Vatta kevyesti

Tiistai:
Venyttelyt yläkroppa
Kyykky
Lantiokyykky 2*8
Etureidet koneessa 2*15
Reverse 2*15
Vatta kovaa

Torstai:
Nopea kyykky
Nopea veto
Nopea penkki
Pystypunnerrus
Leuanveto 3*8
Venyttelyt alakroppa

Perjantai:
Venyttelyt yläkroppa
Mave
SJMV 3*8
Läpiveto 2*15
Vatta kovaa

Pääliikkeet:
vko1. 3x8
vko2. 3x5
vko3. 3x3
vko4. kevyt

Nopeus:
vko1. 5x3x50
vko2. 4x2x60
vko3. 3x1x70
vko4. kevyt

Sitten ku toi rundi tehty, vaihdetaan apuliikkeitä ja pääliikkeest isommilla painoilla ja uutta kierrosta kehiin. Nopeustreenissä vaihtuu silloin sarjat ja kuormat. Ajattelin että kolme, neljä kierrosta tota, parin kuukauden piikkaukset ja sitten nostamaan junnujen raw sm skaboja. Miltä kuulostaa?

Terppa,

Olen jakanut reenini kahteen eri kertaan, joita teen vuorotellen. Pyrin noin 4 treenikertaan viikossa, mutta työn takia säännöllistä reeniä on vaikea tehdä.

Treeni1:
Penkki (2x6)
Dippi (5x5)
Pystypunnerrus(5x5)

+apuliikkeet

Treeni2:
Kyykky (5x5)
Mave (5x5)
Leuat (5x5)

+apuliikkeet

Voimaa hetaan ja kysymys kuuluu, että onko järkevä jako? Miten muuttaisitte?

Laitetaanpas tänne tyhmää kysymystä.

Eli olen tässä viimeiset n. vuotta treenaillut bodytyylisisti 4-5 jakoisella ohjelmalla, satunnaisia voima-jaksoja lukuunottamatta. Nyt kun kisat on kisattu ja tavoitteet muualla niin on tarkoitus ryhtyä ensin tahkoamaan maksimivoimaa, ja kun sitä on tietyissä liikkeissä riittävästi niin sitten voimakestävyyttä.

Erilaisia ohjelmia on tietysti monia, tein tuota JTO:n 5x5 systeemiä keväällä ja sainkin sillä ihan hyviä tuloksia, ajattelin sillä linjalla jatkaa ainakin penkissä. Lisäksi pääliikkeinä ainakin kyykky ja varmasti myös mave. Lisäksi leuanveto olisi sellainen kehityskohde, mutta siinä ei varmaan mitään maksimivoimaa haeta.

Mutta mitäs muuta sitten? Jos tuota 5x5 tehdään vain 1x viikkoon, minkälaisen ohjelman rakentaisin? Monta treeniä viikkoon? Mitä apuliikkeitä ja minkälaisilla sarjoilla?

Olen ihan pihalla tässä kun koskaan en ole puhtaasti voimanhankintamielessä treenaillut, joten kaikki vinkit on tervetulleita!!! Tänks etukäteen!

Laitetaanpas tänne tyhmää kysymystä.

Eli olen tässä viimeiset n. vuotta treenaillut bodytyylisisti 4-5 jakoisella ohjelmalla, satunnaisia voima-jaksoja lukuunottamatta. Nyt kun kisat on kisattu ja tavoitteet muualla niin on tarkoitus ryhtyä ensin tahkoamaan maksimivoimaa, ja kun sitä on tietyissä liikkeissä riittävästi niin sitten voimakestävyyttä.

Erilaisia ohjelmia on tietysti monia, tein tuota JTO:n 5x5 systeemiä keväällä ja sainkin sillä ihan hyviä tuloksia, ajattelin sillä linjalla jatkaa ainakin penkissä. Lisäksi pääliikkeinä ainakin kyykky ja varmasti myös mave. Lisäksi leuanveto olisi sellainen kehityskohde, mutta siinä ei varmaan mitään maksimivoimaa haeta.

Mutta mitäs muuta sitten? Jos tuota 5x5 tehdään vain 1x viikkoon, minkälaisen ohjelman rakentaisin? Monta treeniä viikkoon? Mitä apuliikkeitä ja minkälaisilla sarjoilla?

Olen ihan pihalla tässä kun koskaan en ole puhtaasti voimanhankintamielessä treenaillut, joten kaikki vinkit on tervetulleita!!! Tänks etukäteen!

Harrastelija olen itse, mutta kovasti olen koittanu imeä tietoa voimailusta. Voiman hankintaa monesti tuntuu sopivan jako mitä voimanostajat yleensä käyttävät eli lajikohtanen jako. Eli kyykky+avut, mave+avut, ja pari penkki+avut päivää. Kyykylle ja maastavedolle avuksi niiden liikevariaatioita ja keskivartaloa. Penkille yläkroppaa eli yläselkä, olkapäät, kädet. Valmista ohjelmaa en edes yritä kellekään muulle tehdä. Liikkeet pitää valita tukemaan heikkouksia. Itse olen nyt omassa ohjelmassani testi vaiheessa ja olen varsin tyytyväinen. 5kk ohjelmassa oli 2kk peruskunto treeniä pitkillä 8-15 sarjoilla, 2kk voimaa siinä 5 toiston kieppeillä ja nyt muutama viikko maksimeita. Tämä ei ole rakettitiedettä kun sen oikein oivaltaa :) kysy tai lue nuita jto:n juttuja. Niistä oppii paljo.

Ja vielä että kun siirtyy bodauksesta voimailuun, niin joutuu kenties muuttamaan ajatteluaan sitä treeniä kohtaa eli lihaksen väsyttämisen sijasta pyritään saada mahollisimman paljon rautaa liikkeelle :)

ois ohjelma hakusessa, jossa tehtäisiin

Kapea penkki
Pystypunnerrus
Leveä penkki
Maastaveto
Leuanveto lisäpainoilla
Kyykky
(+dipit?)

Millaisella jaolla kannattais tehdä/minä päivinä ja tarviiko tohon lisätä mitään muuta?(Ehkä jotain pumppaavaa?)

ois ohjelma hakusessa, jossa tehtäisiin...

Hilaa yleisvoimaa ylöspäin esim. seuraavalla jaolla(oletan, että sulla on pääliikkeisiin sulle sopivat ohjelmat):

1. Kyykky/Box-kyykky joka kolmas viikko
2. Lepo
3. Penkki + dipit ja keskivartalo
4. Lepo
5. Mave - vedä eri korkeuksilta heikkouksien mukaan &/tai leuanveto - vedä leukoja esim 3:lta eri leveydeltä hammerotteella, vaihtele, improvisoi.
6. Vinopenkki + lattiapenkki/kapeapenkki - vaihtele heikkouksien mukaan
7. Lepo

Sovella: maastavedon voit silloin tällöin korvata erilaisilla souduilla esim. kulmasoudulla tai vaikkapa tuetulla t-soudulla. Penkkipäivänä voit tehdä silloin tällöin osatoistoja tottuaksesi maximiasi isompiin painoihin! Varioi ja ime vaikuitteita.

Pidä pakki kunnossa - aina ja ikuisesti. Keskivartalolle suosittelen lämpimästi voimapyörää ja jalannostoja :) Käytä kotisalisi vatsalihaslaitteita monipuolisesti hyödyksi, mutta muista, että vatsatreenin perustana on kuitenkin kyykkääminen ja maastavedot. Voimapyörä muiden apuvälineiden kanssa on tehostamista varten.

Pidä lonkankoukistajien liikkuvuus kunnossa kyykkäilyä silmällä pitäen. Suosittelen heti alusta alkaen kiinnittämään huomiota lihashuoltoon voimaharjoittelussa. Ja mikä tärkeintä - älä laiminlyö kiertäjäkalvosimien harjoittamista - vältät elinikäisiä vammoja hyvässä lykyssä.

Jos muistat syödä hyvin niin kasvat, eikä "pumppailusta" tarvitse kauheasti huolehtia. Kevyellä viikolla(oletan, että tiedät perusjutut) voit harrastaa aktiivista palautumista ja bodailla mielesi mukaan, hauiksia, trapseja jne. Kahvakuulaharjoitteet ovat myös omiaan kasvattamaan kokonaisvaltaisesti yleisvoimaa - tai monipuolistamaan voimaominaisuuksia.

Tsemiä voimatreeneihin!

Ps.
Ja muista: no matter what u do as long as u lift - eli pidä asiat yksinkertaisina :)

^
Joo toi näyttää hyvältä, tosin mihin sijoittais ton pystypunnerruksen?

Ja ei varmaan ole väliä, mutta unohdin mainita, että voimaohjelma tulee dieetin ajaksi

^

Ja ei varmaan ole väliä, mutta unohdin mainita, että voimaohjelma tulee dieetin ajaksi

Ite tykkään tehä olkapäitä sen mitä teen, toisena penkkipäivä eli jolloin yleensä kapeapenkki tai muu penkin versio. Normipenkin kanssa sitten teen enemmän yläselkää. Mutta riippuu siitä paljon haluat pystypunnerrukseen panostaa. Jonku penkin jälkeen voi olla ojentajat sen verran väsyneet ettei pystypunnerruksesta tule enää mitään.

^

En kyllä tiedä varsinaisesti bodaustyylisestä dieetistä mitään, mutta sen verran kevyeksi ohjelma pitää varmaan suunnitella, että sen jaksaa vetää läpi miinuksilla ja (mahdollisen)aerobisen kanssa. Voimapainotteinen ohjelma on varmaan oikeampi termi, kuin voimaohjelma. Mene ja tiedä.

Mimmonen ohjelma arskan golden sixin jälkeen? Voin reenata toistaiseksi kolme kertaa viikossa. Teen vuorotyötä että aina en ole yhtä hyvässä "iskussa".. Niin juu tällä ohjelmalla enään tämä viikko. Voimapainotteinen ohjelma olisi hyvää vaihtelua noihin kympin sarjoihin..kai..

onks tossa idea että ensin haetaan maksimit ja sit ne saa tohon taulukkoon ja sit ohjelma valmis? Eikö ole mitään apuliikkeitä ollenkaan? Vai tehdäänkö pelkästään mave, kyykky ja penkki?? Tiety tollainkin saa ittestä mehut pois.. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom