POWERLIFTING Voimanostovideoita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lieska
  • Aloitettu Aloitettu
Juu en ole kokeillut enkä tule ikinä kokeilemaan. Olen kuullut senkin ettei niistä ensimmäisillä kerroilla saa välttämättä mitään hyötyä, mutta se ei olekaan pointti missä vaiheessa se hyöty saadaan, koska lopulta se hyöty on olemassa ja se on nostajasta riippuen x suuruinen.
Niinhän se menee. Kun harjoittelee, lopulta hyötyy, pöksyillä tai ilman.

Jos väität ettei varusteiden hyöty liity jousiefektiin kertoo siitä ettet ymmärrä fysiikasta mitään.

Sitä en väitäkään ja siksi termi oli lainausmerkeissä. Ymmärrän fysiikasta jotain, esim. Urkki kulkee risujen päällä ja teet työtä, kun uit.

Puvun materiaali venyy, sitoo energiaa itseensä ja vapauttaa osan siitä energiasta takaisinpäin työntävänä jousivoimana.

Perustuuko tämän energian vapautuminen siihen, että kangas myös palautuu ennalleen? Vai riittääkö pelkkä venyminen, sillä näin kyseiselle kankaalle, mitä suurimmassa määrin käy. Puku venyy, ja kuten edellä kirjoitin, sen tuoma efekti heikkenee.

Ajattelisin mieluusti niin, että osa efektistä tulee pikemminkin nostajasta kuin varusteesta. Tätä osaltaan tukee kokemus siitä, että lihavampi hyötyy varusteista enemmän kuin laiha.

Tiedän. Joitakin myönnytyksiä oli ilmeisesti tehtävä.

IPF:ssä nämä myönnytykset ovat taloudellisia. Varustevalmistajat antavat liitolle mammonaa, jotta heidän rättejään saa kisoissa käyttää. Tämän takia IPF:stä ei koskaan tule varusteetonta liittoa (singletit, vyöt, rannarit, lämppärit - kenkiä eivät vielä ole saaneet pakotettua hyväksyttävien varusteiden listalle).

Siksi puhuinkin turvallisuutta lisääviksi miellettävistä välineistä. Ei kukaan kisoissa vyötäkään käytä sen takia, että se vähentäisi vammariskiä, vaan siksi, että sillä saa 10-20 kg lisää. Isot miehet ehkä enemmänkin.

Ja tämän takia en täysin pysty ymmärtämään pointtiasi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lainaus Vieraissa-kommentista:

"Luota minuun, tiedän asian. Sitten kun olet riittävästi paitaa tai pukua käyttänyt, ja opit hyödyntämään varustetta kilpailusääntöjä noudattaen, saat siitä "hyötyä". 100 kiloa kuulostaa aika kovalta hyödyltä. Paksut jepete voivat penkkipaidasta hyötyä 100 kiloa."

Eli tämän Will Barottin raakapenkki on 401kg? Miksei nämä 500kg penkkaajat sitten käy raakakisassa nostamassa sen 400kg niin ei kukaan enää hehkuttaisi Maddoxia tai Kiriliä.

View: https://www.youtube.com/watch?v=TS1H_LX31mU

Mutta tuohan oli oikein kaunis pena! Koko lailla luultavasti parasta, mitä pro-liittojen nostoista on kuvamateriaalia. Henkilökohtaisesti en sanoisi tuota lainkaan huonoksi nostoksi, vaikka rätillä vähän höystetäänkin.

Joku saa 100 kiloa, toinen enemmän. Epäilisin, että enemmistö kuitenkin saisi vähemmän (tutkailen asiaa lähinnä IPF:n yksikankaisesta ja testatusta näkökulmasta). Freddillä taisi olla 270/400, mikä on mielestäni jo melko poikkeuksellinen. Oma paitaboosti oli 100 kiloa vähemmän.

Mutta tuohan oli oikein kaunis pena! Koko lailla luultavasti parasta, mitä pro-liittojen nostoista on kuvamateriaalia. Henkilökohtaisesti en sanoisi tuota lainkaan huonoksi nostoksi, vaikka rätillä vähän höystetäänkin.

Joku saa 100 kiloa, toinen enemmän. Epäilisin, että enemmistö kuitenkin saisi vähemmän (tutkailen asiaa lähinnä IPF:n yksikankaisesta ja testatusta näkökulmasta). Freddillä taisi olla 270/400, mikä on mielestäni jo melko poikkeuksellinen. Oma paitaboosti oli 100 kiloa vähemmän.
Ok.

Mun piti kans laittaa noi Smulterin tulokset. Onhan esim Blaine Sumner ottanut single-plylla 455kg IPF-ssa. Tuskin raakana olis ottanut samana päivänä 300kg? Jossain jenkkipodcastissa vain jäi korvaan että toi Monetti ei sais raakana 300kg. Tiedä totuutta sitten, mutta valtavan hyödyn saa, mikä kangas jne. sitten onkin kyseessä.

Ja tämän takia en täysin pysty ymmärtämään pointtiasi.
No järkevyyden raja menee jokaisella jossain. Noihin nyt vain on tyydyttävä, koska se on raakavoimanoston standardi. En mä voi omia sääntöjä keksiä, vaikka tietysti näkisin kaikkein mieluiten nostelua pelkillä tukevilla varusteilla ilman jousiefektiä. Eli vyö ja rannesiteet. Kuten sanoin, jos raakavoimanostoa ei olisi varustevoimailun jälkeen keksitty, tuskin olisin täällä valittamassa. Etkö tosiaan näe eroa sillä, että joku saa kyykyssä polvilämppäreistä 20-30 kiloa hyötyä ja toinen saa multiply-puvulla ja siteillä 200 kg? Penkissä IPF-mies saa nolla kiloa hyötyä, varustemies kymmenistä kiloista pitkälle toiselle sadalle. Mun silmissä on puolihuvittavaa, että raakakisoissa saa käyttää jousilämppäreitä, mutta varustehommat menee täydellisen naurettavuuden puolelle. Miksi ei voi mitata vain sitä oikeaa voimaa?

Onhan esim Blaine Sumner ottanut single-plylla 455kg IPF-ssa. Tuskin raakana olis ottanut samana päivänä 300kg? Jossain jenkkipodcastissa vain jäi korvaan että toi Monetti ei sais raakana 300kg.
Älä vertaa paitapenkkiä ja raw keskenään, menee ihan metsään heti kun tuohon lähtee.

Eli vyö ja rannesiteet. Kuten sanoin, jos raakavoimanostoa ei olisi varustevoimailun jälkeen keksitty, tuskin olisin täällä valittamassa. Etkö tosiaan näe eroa sillä, että joku saa kyykyssä polvilämppäreistä 20-30 kiloa hyötyä ja toinen saa multiply-puvulla ja siteillä 200 kg?
Mutta kuka määrittää hyväksyttävän rajan mitä varusteista saa apua saada, onko se raja joku tietty kilomäärä täsmälleen ? Joku voi saada paidasta vaan 20kg, vyöstä ei lainkaan kyykkyyn apuja ja vetää ilman vyötä jo muutenkin. Sellaisen pitäisi sitten ajaa vyön käytölle kieltoa jotta saa oman kilpailullisen edun itselleen.

Mitä muuten tapahtuisi jos kiellettäsiin raakaliitoissa myös vyö ja rannesiteet? Ovatko muo pakollisia apuvälineitä miten suurelle prosentille nostajista?

Mutta kuka määrittää hyväksyttävän rajan mitä varusteista saa apua saada, onko se raja joku tietty kilomäärä täsmälleen ? Joku voi saada paidasta vaan 20kg, vyöstä ei lainkaan kyykkyyn apuja ja vetää ilman vyötä jo muutenkin. Sellaisen pitäisi sitten ajaa vyön käytölle kieltoa jotta saa oman kilpailullisen edun itselleen.
No sehän on jokaisen ihan oma asia. Ei mullakaan mitään kilomäärää ole. Mulla on vain mielipide, että varustenosto on pelleä touhua ja sillä sipuli. Ei sitä pitäisi joutua numeroilla perustelemaan.

Mitä muuten tapahtuisi jos kiellettäsiin raakaliitoissa myös vyö ja rannesiteet? Ovatko muo pakollisia apuvälineitä miten suurelle prosentille nostajista?
Mentaalipuolen juttuja varmaankin. Melko monet painonnostajat jumppaavat ihan vain signletillä. Olen vähän sitä mieltä, että vaikkapa vain parinsadan tempaus on aika raju suoritus keskivartalolle, miksei ranteillekin, ehkä niiausliike peräsuoli sentin päässä lattiasta on myös polvelle ainakin pienimuotoinen haaste. Vaikuttaa silti siltä, että ihminen pystyy sellaisiin suorituksiin.

No järkevyyden raja menee jokaisella jossain. Noihin nyt vain on tyydyttävä, koska se on raakavoimanoston standardi. En mä voi omia sääntöjä keksiä, vaikka tietysti näkisin kaikkein mieluiten nostelua pelkillä tukevilla varusteilla ilman jousiefektiä. Eli vyö ja rannesiteet. Kuten sanoin, jos raakavoimanostoa ei olisi varustevoimailun jälkeen keksitty, tuskin olisin täällä valittamassa. Etkö tosiaan näe eroa sillä, että joku saa kyykyssä polvilämppäreistä 20-30 kiloa hyötyä ja toinen saa multiply-puvulla ja siteillä 200 kg? Penkissä IPF-mies saa nolla kiloa hyötyä, varustemies kymmenistä kiloista pitkälle toiselle sadalle. Mun silmissä on puolihuvittavaa, että raakakisoissa saa käyttää jousilämppäreitä, mutta varustehommat menee täydellisen naurettavuuden puolelle. Miksi ei voi mitata vain sitä oikeaa voimaa?
Kaikessa menee järkevyyden raja jossakin, ja aika halvatun usein ihmiset sen rajan ylittävät vaikkapa urheilussa.

Sikäli kun IPF:n sääntöjen mukaan saa käyttää tukea-antavia varusteita, olisi tavallaan ihan perusteltua hyväksyä asia. Ne ovat oikeasti kaksi eri lajia.

Oletan, että vyötä ja rannareita käyttävä IPF-penamies nostaa vähemmän, mikäli rensselit jätetään laukkuun. Tuki ja sen henkinen elementti vaikuttavat ainakin aluksi. Kumpaakaan varustetta ei mielestäni tarvita penkkipunnerruksessa, enkä kumpaakaan käyttänyt, vaikka nostin rättikisoissa.

Näen eron 20 vs 200, mutta se ei haittaa mua, koska tiedän, mistä on kysymys, ja koska henkilökohtaisesti haluaisin valita 200, koska nauttisin siitä enemmän. Samalla ideologialla haluaisin autourheilussa mieluummin ajaa formulaa kuin rallicrossia. Menisin mieluummin mäkiautolla kuin polkuautolla.

Oikeaa voimaa on helppo mitata klasarissa. Varustenosteluissa mitataan kyseisen lajin suoritusta lajin sääntöjen pohjalta. Molemmat ovat mielestäni ihan OK.

Mutta videoketjuhan tämä on, se on unohtunut muutaman sivun osalta. Tässä varsin kovia penkkituloksia. On kaarta, on lahnaa, rannareita, vöitä ja munasillaan.

Pitkä nostomatka vaatii enemmän voimaa kuin lyhyt. Miten sitä oikeaa voimaa sitten tasapuolisesti mitattaisiin, mitä sanot @Powerhousu ?

Mutta videoketjuhan tämä on, se on unohtunut muutaman sivun osalta. Tässä varsin kovia penkkituloksia. On kaarta, on lahnaa, rannareita, vöitä ja munasillaan.

Pitkä nostomatka vaatii enemmän voimaa kuin lyhyt. Miten sitä oikeaa voimaa sitten tasapuolisesti mitattaisiin, mitä sanot @Powerhousu ?

Kovia nostoja!

Amandas tosin kärysi, taas, joten hänellä ei enää ole -120kg ME:tä vaan se löytyy Dennis Corneliukselta 253.0kg.

Toki kun videolla on jo ikää, muitakin muutoksia on tullut, mutta muut ylöspäin :D Saisivat tehdä päivitetyn version.

E: Tuossa päivitetty lista:

1603271642349.png

No se ei ole helppo kysymys. Se on kyllä hölmön näköistäkin kun matalan painoluokan kaveri ottaa maksimileveän otteen ja kunnon kaaren ja tekee viiden sentin noston. Kieltäisin kyllä mielelläni, niin kuin moni muukin, mutta ei sille taida olla perusteita. Millä sitä mitattaisiin? En tosin ole itse paljoa parempi. Matala painoluokka, leveähkö ote ja ok kaari, mutta ei pahimmasta päästä mitä noitakin katsoo. Mutta niinhän se tuppaa kuitenkin olemaan, että mitä isompi mies, sitä pidempi nostomatka ja siitä huolimatta isommat painot. Sillähän sitä oikeaa absoluuttista voimaa on eniten, vaikka joku toinen nostaisi millaisella kaarella.

Ja sanottakoon, että kyllä mä ymmärrän varustenostossa sen tunteen minkä siitä saa kun nostaa painoja mitkä on yli sun oikean suorituskyvyn. Onhan se mukava ottaa slingshotillakin 40 kg yli raakapenkkimaksimin, mutta se on vain sellaista salihölmöilyä. Tai käytän mä sitä ihan oikeaan tarkoitukseen, eli saadakseni raakapenkkiinkin lisää rautaa, enkä pelkästään hölmöile.

No se ei ole helppo kysymys. Se on kyllä hölmön näköistäkin kun matalan painoluokan kaveri ottaa maksimileveän otteen ja kunnon kaaren ja tekee viiden sentin noston.
Ha-haa, siinä sitä taas ollaan. :) Kaikissa lajeissa on itse asiassa sama juttu, henkilö A:n fysiikka mahdollistaa "paremman" tuloksen verrattuna B:hen. Mutta sääntöjen mukaan, sääntöjen mukaan.

Kieltäisin kyllä mielelläni, niin kuin moni muukin, mutta ei sille taida olla perusteita. Millä sitä mitattaisiin?

Juuri tämän takia keksittiin maksimivoimapunnerrus. Joku ei pärjännyt tavallisessa penassa. Toistokisoissa oli hirmuista venkoilua, että saatiin nostomatka vähän todellista lyhyemmäksi. Se on ihmisen geeneissä.

Ja sanottakoon, että kyllä mä ymmärrän varustenostossa sen tunteen minkä siitä saa kun nostaa painoja mitkä on yli sun oikean suorituskyvyn.

Mä olen nostanut vain oman suorituskykyni rajoissa. :)

Onhan se mukava ottaa slingshotillakin 40 kg yli raakapenkkimaksimin, mutta se on vain sellaista salihölmöilyä.

Arvasin, että tulet vielä kaapista. :)

Vaikkei ole reilua että toisilla on 10cm nostomatka ja toisilla 40cm niin elämäkään ei ole aina reilua. Voimanosto mitataan yhteistuloksella ja mestareita on ne jotka pärjää kaikissa kolmessa nostossa eikä valita omista heikkouksistaan. Kaikkien ei myöskään tarvii olla hyviä kaikessa, jos on synnynnäisesti paska voimanostoon niin joko tekee parhaansa mukaan tai vaihtaa lajia.

Hieman asian vierestä, mutta mitä tapahtuisi jos voimanostoon eksyisi henkilö jolla on maastavedon loppuasennossa painot kiinni maassa? Vai lukeeko säännöissä että painojen irrottava maasta?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom