Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Heh. Tietenkin olisi. Yhtä hienoa olisi, jos missään lajissa kukaan ei koskaan harrastaisi mitään vippaskonsteja yms huijailua. Ihminen vaan on sellanen... erilainen eläin.
Ihmiset erottaa helposti erilaiset autot toisistaan, kuten formulat ralliautoista. Ja sitten kilpaillaan vielä ihan erilaisessa ympäristössä, vrt. ratamoottoripyöräily, motocross, trial.Mut ei tää kuitenkaan niin monimutkainen laji ole, yhden illan lukemisilla tietää mitä eri ''divisioonat'' meinaa. Samalla tavalla on kehonrakennuksessakin ties kuinka monta luokkaa jo. Ja taas moottoriurheilustakin löytyy kaikille jotain, eikä pelkästään yksi rata ja yhdenlainen auto.
Openpowerlifting.org voi jokainen käydä lajittelemassa mielensä mukaan nostajat ja haaveilla että minne väliin itse asettuisi.
Jossain vaiheessa se käyrän huippu kuitenkin aina löytyy ja homma rauhoittuu, ainakin joksikin aikaa.Ihmiset erottaa helposti erilaiset autot toisistaan, kuten formulat ralliautoista. Ja sitten kilpaillaan vielä ihan erilaisessa ympäristössä, vrt. ratamoottoripyöräily, motocross, trial.
Kehonrakennuksessa ja fitneksessä onkin aivan liikaa eri lajeja (ja voimanostossa erilaisia varuste ja raw-variaatioita), samoin uinnissa. Tämä on sellainen nykypäivän syöpä, lajin kuin lajin sisälle ympätään yhä uusia lajeja. Esim. uinnissa ennen lyhin matka oli 100 metriä, nykyään 50 metriä ja tietenkin vapaata, rintauintia, perhosta. Ei puutu kuin 50 metrin sekauinti. Kai näillä yritetään saada enemmän harrastajia mukaan, mutta pää tulee vetävän käteen. Yleisö ei oikein pysy perässä, kaikki muuttuu sekavaksi.
Se on jo ajatuksen tasolla ihan eri tuntuinen asia vetää vähän mankkua käsiin, että saa paremman pidon kuin vetää jousipuku päälle, että saa enemmän rautaa ylös.
Menkääpä puhumaan kadunmiehelle
Siinä juuri on se syy miksi varustehommia ei pidetä oikein minään edes voimailupiireissä nykyään. Koko ajatus jousipuvusta on naurettava.
Mä en saisi yöllä nukuttua jos joku kysyy penkkitulosta ja kertoisin slingshotilla otetun tuloksen.
Uinnissa ei saa käyttää räpylöitä vaikka niillä saisi kymmeniä sekunteja pois ajasta. Miksi ei? Siksi koska ajatuskin niistä on täysin absurdi.
Ei sillä siinä mielessä olekaan eroa, että molemmilla saa lisää kiloja, mutta ajatus jousipuvusta saa mielen kääntymään toiseen asentoon. Kyse on siis tunnepohjaisesta mielipiteestä.Asia ei siinä mielessä ole erituntuinen, että lopputulos on sama: Enemmän kiloja. Muuten ei ihminen magnesiumia (tai mitään muutakaan vippaskonstia) käyttäisi.
Sitä mäkin olen ihmetellyt miksi paitamies kertoo paitapenkkituloksen kun kysytään penkkitulosta. Se ei välttämättä kerro kysyjälle mitään. Kadunmiehelle kertoo vielä vähemmän. Tai jos sanookin että se on paitapenkkitulos ja kysytään mikä on penkkipaita, niin "se antaa tukea nostoon" tai muita selityksiä, ettei vain tarvitse sanoa, että se ampuu rinnalta kuin jousipyssy ja antaa 100 kg tulokseen, koska itsekin tietävät mikä on mielipide sen jälkeen. Niin alas en edes vajoa, että johonkin Sling Shot Möyhennykseen edes lähtisin. Ja itsehän en roinaa. Olen kyllä kokeillut 15 vuotta sitten ja silloin sain hetkellisesti isommat tulokset kuin nyt. En kuitenkaan kerro niitä jos joku kysyy, vaan tämän hetkiset. Silti siinäkin on eroa jos kysytään onko roinaamisella ja varusteilla eroa. Onhan silläkin eroa käyttääkö kilpapyöräilijä suoritusta parantavia kemikaaleja vai sähkömoottoria.Miksi kertoisit Sling Shot -tuloksen, jos kysyttäisiin penkkitulosta. Jos osallistuisit vuosittaiseen Hämeen Sling Shot Möyhennykseen ja tuloksesi olisi virallinen ja kyseisen lajin sääntöjen mukainen, mikset voisi nukkua öitäsi? Piikittämisen jälkeen tulos olisi omantunnontuskitta kuitenkin kerrottavissa?
Kun tällaisia asioita miettii, on hyvä ottaa huomioon lajin historia ja yleinen mielipide. Ai mitä väliä niillä on? No paljonkin, koska molemmat muokkaa yksilön mielipidettä. Niin ihmismieli vain toimii. Itse en tiedä tuosta lajista mitään, joten mulla ei ole tuohon varsinaisesti mielipidettä. Mutta sellaisia vapaasukelluksia muistan nähneeni missä ihminen vedettiin jonkun köyden avulla helvetin syvälle ja ihmettelin, että onko tuossa mitään järkeä, kun ei toi ole enää sukeltamista siinä merkityksessä missä minä haluan sen ymmärtää.Vapaasukelluksessa saa käyttää räpylöitä. Ihan naurettava laji.
Raakanoston suosio johtuu varmaan vaan siitä että on hyvin pieni kynnys lähteä kilpailemaan, riittää että on varaa maksaa salikortti ja kisareissu. Ei tarvii ostaa mitään varusteita eikä opetella niiden käyttöä, saati olla treenikaverit vetämässä pukua päälle. Hurjempi sijoittaa jonkun hassun satasen vyöhön, rannesiteisiin ja neopreeneihin.Ei sillä siinä mielessä olekaan eroa, että molemmilla saa lisää kiloja, mutta ajatus jousipuvusta saa mielen kääntymään toiseen asentoon. Kyse on siis tunnepohjaisesta mielipiteestä.
Sitä mäkin olen ihmetellyt miksi paitamies kertoo paitapenkkituloksen kun kysytään penkkitulosta. Se ei välttämättä kerro kysyjälle mitään. Kadunmiehelle kertoo vielä vähemmän. Tai jos sanookin että se on paitapenkkitulos ja kysytään mikä on penkkipaita, niin "se antaa tukea nostoon" tai muita selityksiä, ettei vain tarvitse sanoa, että se ampuu rinnalta kuin jousipyssy ja antaa 100 kg tulokseen, koska itsekin tietävät mikä on mielipide sen jälkeen. Niin alas en edes vajoa, että johonkin Sling Shot Möyhennykseen edes lähtisin. Ja itsehän en roinaa. Olen kyllä kokeillut 15 vuotta sitten ja silloin sain hetkellisesti isommat tulokset kuin nyt. En kuitenkaan kerro niitä jos joku kysyy, vaan tämän hetkiset. Silti siinäkin on eroa jos kysytään onko roinaamisella ja varusteilla eroa. Onhan silläkin eroa käyttääkö kilpapyöräilijä suoritusta parantavia kemikaaleja vai sähkömoottoria.
Kun tällaisia asioita miettii, on hyvä ottaa huomioon lajin historia ja yleinen mielipide. Ai mitä väliä niillä on? No paljonkin, koska molemmat muokkaa yksilön mielipidettä. Niin ihmismieli vain toimii. Itse en tiedä tuosta lajista mitään, joten mulla ei ole tuohon varsinaisesti mielipidettä. Mutta sellaisia vapaasukelluksia muistan nähneeni missä ihminen vedettiin jonkun köyden avulla helvetin syvälle ja ihmettelin, että onko tuossa mitään järkeä, kun ei toi ole enää sukeltamista siinä merkityksessä missä minä haluan sen ymmärtää.
Voimanostokin on laji mikä on alkanut raudan nostelemisena ilman varusteita. Sen jälkeen käytettiin pitkään vyötä ja jotain löysiä rättejä polvissa, kunnes homma lähti niin sanotusti vähän käpälästä ja varustekilpailu alkoi. Hetken aikaa homma oli suurimmalle osalle ok, koska muuta vaihtoehtoa ei ollut. Oli pakko käyttää varusteita jos halusi pärjätä. Se oli voimanoston standardi. Jossain vaiheessa porukalle taisi riittää, ajateltiin, että on tultu liian pitkälle ja voimakilpailusta on tullut varustekilpailu. Perustettiin liittoja missä haluttiin palata juurille. Otettiin käyttöön ne ennen yleisesti hyväksytyt ja turvallisuutta lisääviksi mielletyt varusteet. Tästä tuli taas yleinen standardi ja varustepuolen harrastajamäärät ja lajin arvostus piireissä sen kun vähenee. Kohta ei jää kuin vanhat jarrut nostalgisoimaan ja puolustelemaan omia valintojaan. Ja senkin kyllä ymmärrän vaikken lajia ymmärräkään. Se on ihan inhimillistä puolustella niitä omia asioita ja haukkua muita. Kyllä mäkin olisin tässä asiassa sillä puolella jos mulla olisi syvä kosketus varustenostoon.
Asia ei siinä mielessä ole erituntuinen, että lopputulos on sama: Enemmän kiloja. Muuten ei ihminen magnesiumia (tai mitään muutakaan vippaskonstia) käyttäisi.
Sitä mäkin olen ihmetellyt miksi paitamies kertoo paitapenkkituloksen kun kysytään penkkitulosta. Se ei välttämättä kerro kysyjälle mitään. Kadunmiehelle kertoo vielä vähemmän. Tai jos sanookin että se on paitapenkkitulos ja kysytään mikä on penkkipaita, niin "se antaa tukea nostoon" tai muita selityksiä, ettei vain tarvitse sanoa, että se ampuu rinnalta kuin jousipyssy ja antaa 100 kg tulokseen, koska itsekin tietävät mikä on mielipide sen jälkeen.
...
Se on ihan inhimillistä puolustella niitä omia asioita ja haukkua muita. Kyllä mäkin olisin tässä asiassa sillä puolella jos mulla olisi syvä kosketus varustenostoon.
On kyllä melko tulenarka aiheAiheesta saattaa olla video tulossa, mutta on vielä harkinta vaiheessa.
Ei sillä siinä mielessä olekaan eroa, että molemmilla saa lisää kiloja,
mutta ajatus jousipuvusta saa mielen kääntymään toiseen asentoon.
Kyse on siis tunnepohjaisesta mielipiteestä.
Sitä mäkin olen ihmetellyt miksi paitamies kertoo paitapenkkituloksen kun kysytään penkkitulosta.
Se ei välttämättä kerro kysyjälle mitään. Kadunmiehelle kertoo vielä vähemmän.
Tai jos sanookin että se on paitapenkkitulos ja kysytään mikä on penkkipaita, niin "se antaa tukea nostoon" tai muita selityksiä, ettei vain tarvitse sanoa, että se ampuu rinnalta kuin jousipyssy ja antaa 100 kg tulokseen,
koska itsekin tietävät mikä on mielipide sen jälkeen.
Silti siinäkin on eroa jos kysytään onko roinaamisella ja varusteilla eroa. Onhan silläkin eroa käyttääkö kilpapyöräilijä suoritusta parantavia kemikaaleja vai sähkömoottoria.
Kun tällaisia asioita miettii, on hyvä ottaa huomioon lajin historia ja yleinen mielipide. Ai mitä väliä niillä on? No paljonkin, koska molemmat muokkaa yksilön mielipidettä.
Mutta sellaisia vapaasukelluksia muistan nähneeni missä ihminen vedettiin jonkun köyden avulla helvetin syvälle ja ihmettelin, että onko tuossa mitään järkeä
Voimanostokin on laji mikä on alkanut raudan nostelemisena ilman varusteita. Sen jälkeen käytettiin pitkään vyötä ja jotain löysiä rättejä polvissa, kunnes homma lähti niin sanotusti vähän käpälästä ja varustekilpailu alkoi.
Jossain vaiheessa porukalle taisi riittää, ajateltiin, että on tultu liian pitkälle ja voimakilpailusta on tullut varustekilpailu.
Perustettiin liittoja missä haluttiin palata juurille. Otettiin käyttöön ne ennen yleisesti hyväksytyt ja turvallisuutta lisääviksi mielletyt varusteet.
Kohta ei jää kuin vanhat jarrut nostalgisoimaan ja puolustelemaan omia valintojaan.
Se on ihan inhimillistä puolustella niitä omia asioita ja haukkua muita.
Samaa mieltä kun jto, eli eniten näissä liitto + varustetouhuissa hiertää ne nostojen läpimenemiset. Jos kyykky on selkeästi korkea, se menee läpi, se vie enemmän uskottavuutta lajilta kuin se että polvissa on vaikka siteet.
Voidaan samalla periaatteella jättää tankoihin karhennus sorvaamatta ettei helpota grippiä. Tehdäänkin 60mm sileä akseli ja vielä vittuillessaan öljytään se niin on vielä vaikeampi nostaa. Ohoh meille tulikin maastavedon sijaan otevoimakisa missä lähes pelkästään grippivoima merkkaa. Kyllä puhutaan täysin eri luokan asioista magnesiumissa ja nostopuvussa.
Juu en ole kokeillut enkä tule ikinä kokeilemaan. Olen kuullut senkin ettei niistä ensimmäisillä kerroilla saa välttämättä mitään hyötyä, mutta se ei olekaan pointti missä vaiheessa se hyöty saadaan, koska lopulta se hyöty on olemassa ja se on nostajasta riippuen x suuruinen.Tämän kommentin perusteella olen melko varma, ettet ole kokeillut penkkipaitaa, etkä kyykky- tai vetopukua. Sano aika ja paikka, tulen mielelläni auttamaan, kun näitä jousivarusteita kokeilet. Totuus on se, että kun laitat paidan tai puvun päälle, tuloksesi on huonompi kuin ilman pukua. Luota minuun, tiedän asian. Sitten kun olet riittävästi paitaa tai pukua käyttänyt, ja opit hyödyntämään varustetta kilpailusääntöjä noudattaen, saat siitä "hyötyä". 100 kiloa kuulostaa aika kovalta hyödyltä. Paksut jepete voivat penkkipaidasta hyötyä 100 kiloa. Kyykyssä tai mavessa ei tule mieleen ketään. Siteistä raw-liitoissa jälleen paksut pojat ottavat huntin.
Kyykkypuvussa ei ole "mitään" varsinaista jousielementtiä. Tai on, mutta parilla ensimmäisellä nostolla. Yli 100 kisan kokemuksella sanon, että jousi ei enää ole jousi, kun puku on kisassa päällä. Hyöty ei tule jousiefektistä, vaan kompressiosta. Samasta syystä silmät pullistuvat päästä, eikä esim. häntäluun murtumat ole mahdottomia. Mutta jousta ei näissä ihmepuvuissa ole (ainakaa IPF:ssä).
Tiedän. Joitakin myönnytyksiä oli ilmeisesti tehtävä. Siksi puhuinkin turvallisuutta lisääviksi miellettävistä välineistä. Ei kukaan kisoissa vyötäkään käytä sen takia, että se vähentäisi vammariskiä, vaan siksi, että sillä saa 10-20 kg lisää. Isot miehet ehkä enemmänkin.Ja samalla raw-liitossa hankitaan omaa kokoa pienemmät lämppärit, koska niistä saadaan pari kiloa lisää. Lämppäreitä ei kyykyssä käytetä turvallisuusvälineenä, vaan ihan muista syistä.