Voiko kyykyn korvata?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Minkälasia nuo painon nosto otteet etukyykyssä ovat ( vai käsitinkö väärin?): itse tehnyt vaan ristiotteella ja laittanut collegen pehmikkeeksi, sillä tekee niin häijyä olkapäissä että keskittyminen herpaantuu jaloista

Täytyy myös alkaa kokeilla noita eri kyykkyjä, mitä iivili postitti

Aika monesti lukee kehuttavan kyykkyä ja maastavetoa liikkeiksi, joita ilman ei kerta kaikkiaan voi saada kovaa selkaa ja reisiä. Hyviä liikkeitä ne varmasti valtaosalle ovatkin mutta itse en kumpaakaan tee eikä kehitys ole siitä huonontunut vaan päinvastoin.

Eivät ne ainoita liikkeitä ole, eivätkä kaikille parhaiten sopivia liikkeitä, mutta valtaosalle porukasta ne ovat. Monipuolisuudessaan lyömättömiä, ja keholle luonnollisia. Kehittävät koko kroppaa, toisin kuin prässi ja reidenojennukset. Suhtaudun yleensäkin skeptisesti kaikkeen, missä pyritään "eristämään" jokin tietty lihas. Prässi nyt on siitä hyvä, että se vaikuttaa koko jalkoihin, mutta jos joku tyyppi luulee saavansa kovat jalat pelkillä jalanojennuksilla ja -koukistuksilla niin...

Usein olen huomannut sellaisten tyyppien tekevän prässillä, joilla on "heikko selkä". Ts. he korjaavat tilannetta lopettamalla keskikropan treenaamisen kokonaan! Loukkaantumiset ovat tietysti asia erikseen, itsekin tekisin prässillä, jos muuta vaihtoehtoa ei ole. Tekisi kuitenkin mennä sinne prässin luokse repimään teinejä kyykkytelinettä kohti.

Mavella varmaan pystyy vähän tota keskivartalon treenin puutetta korvaamaan jos se kyykky jää pois? Treenikaveri ei kyykystä välitä eikä meikäläinenkään joten riittää varmaan hyvin jalkatreeneihin tällänen: mave, sjmv, reiden ojennukset ja koukistukset, prässi? sjmv ja mavea yleensä vuoroviikoin.

Itsekin inhosin aikoinaan kyykkyä. Syykin oli yksinkertainen: Tanko oli väärässä paikassa ja tein liian isoilla romuilla (lue: suht pienillä painoilla, mutta mun tikkujaloille silti liikaa).

Näin alkaa kyykky maistua (oman kokemuksen mukaan):

1. Etsi tangolle oikea paikka. Se on yllättävän alhaalla. Kun se löytyy, eivät edes isot painot tunnu epämukavalta.

2. Tee aluksi naurettavan pienillä painoilla, niin että liikerata tulee tuttuakin tutummaksi. Nosta painoja maltillisesti.

[3. Jos inhoat pitkiä sarjoja (kuten minä), älä tee niitä. Riittävästi rautaa kyytiin ja vitosia kehiin...] Edit: Tietty vasta kun kohdassa kaksi on edetty riittävästi.

Edit 2: Ja vaikka puristit sanoisivat mitä, niin myös Smith-kyykky on kokeilun arvoinen, ellei vakiversio maistu. Itse teen olosuhteiden pakosta juuri sitä (eli salilla ei ole oikeita kyykkytelineitä), ja kyllä osuu sinne minne pitääkin!

Kyllä nykyään kyykky maistuu! Teen 3 kertaa viikossa kuusi vitosta...

Viimeksi muokattu:
loukkaantumisen jälkee jätin kyykyn pois kokonaan ainaki vuodeks mutta joku puol vuot sit rupesin taas tekee kyykkyy ja sen huomas heti lähti jalat kasvamaan. nykyään teen prässiä välil kyykyn lisäks mut vaan pitkii sarjoi.

Itse olen jonkun verran samaa mieltä kuin Damian. Eli tredin aloittaja kysyi voiko suuret reidet kasvattaa ilman kyykkyä (tai kyykkyjä) ja ajattelisin että todellakin voi. Onko se sitten järkevää onkin eri asia.

Itse teen "jaloille" vain kyykkyä, etukyykkyä ja maastavetoa, mutta treenaan enemmän voimanhankinta mielessä eikä tarkoitus ole kasvattaa juuri isoja reisiä. Itse asiassa jopa päinvastoin. :D Jos panostaisin nimenomaan jalkoihin niin prässiä, hack-kyykkyä jne. varmaan käyttäisin enemmän treeneissä.

Pointti siis oli että mulla ainakin kyykky ja etukyykky ottaa niin paljon keskikroppaan ja pakaroihin että reisien (etenkin etureisien) massan kehitys tuskin on lähellä optimaalista pelkästään näillä liikkeillä. Massaa toki tulee jalkoihin tälläkin treenillä.

Kyykky maistuu mulle. En jättäisi mistään hinnasta sitä pois enää. Kyykkyyn tottumisen varmaan aiheutti about kymmenen viikkoa single factoria, missä siis kyykkyä tehdään joka treenikerralla, 3 kertaa viikossa 5x5 hipoen sarjamaksimin rajoja. Sitä ennen kyykkyä tuli tehtyä hampaat (negatiivisessa) irvessä. Nykyään vain irvistellään.

Taannoisen loukkaantumisen takia takakyykyn tekniikkaan tuli jälleen perehdyttyä enemmän, ja kyllä tuntui omituiselta pitää älypieniä painoja (tarkoittaa tankoa ja jotain pientä päälle) siellä selässä. Meinas väkisin kaatua eteenpäin. Sitten lisäilin kuntoutuksen edetessä painoja niin rupes tuntumaan tasapaino yhä paremmalta... Tästä vedän sen johtopäätöksen, että tyhjällä tangolla opeteltu kyykkytangon paikka on liian ylhäällä, ja painojen lisääntyessä joko laskee tankoa alemmas hyvään kohtaan tai sitten ei jolloin takakyykystä tulee vittumaista.

Kannattanee siis vähän laittaa painoa sinne tankoon ja etsiä paikka sitten vaikka aluksi nostaen irti telineistä. Pienillä painoilla tietysti aloitetaan liikkeet mutta tangon paikka ei mielestäni löydy niin.

Loukkaantumisen seurauksena muuten kiinnitin huomiota jalkoihin ja kappas kummaa, nilkoissa oli melkoinen pronaatio takakyykyssä - etukyykyssä ei ollut. Väkisin väänsin sitten nilkat suoraan ja laitoin jopa vähän lautaa kantapäiden alle, venyttelin akillesjänteitä ja nyt takakyykkäys sujuu taas asteen paremmin.

Aiheeseen: en korvaisi kyykkyä. En tiedä puhutaanko tässä threadissa vain bodauksesta mutta kyykky rasittaa niin mukavasti koko kroppaa etten voisi korvata sitä esim prässillä. Prässissä selkä ei rasitu niin paljon, totta, mutta miksi lopettaa selkää mukavasti rasittavan liikkeen tekeminen jos selkä on heikko lenkki? Hack-kyykyllä toki, mutta siinäkin puuttuu se itse tehty painojen kontrollointi ja siitä seuraava lihastasapainon paraneminen.

Myönnän olevani kyykkyfani. :)

Viimeksi muokattu:
Laitetaanpas tähän vähän mietteitä ei vieläkään niin paljon kyykkäämisestä tykkäävältä:

Olosuhteiden pakkosta olen treenaillut useamman vuoden ilman kyykkyjä, ja kutenkin saanut prässillä (+ muilla jalkaliikkeillä) ihan kivat tolppajalat. Että ei siinä ihan kaikkea menetä jos ei kyykkää. Toisaalta... Eihän sitä malta kokonaan kyykkäämättä olla kun on polvetkin alkaneet pysyä kasassa.

Ikävä kyllä salin uusi hack-laite on mitoitettu jollekin hongankolistajalle ja smithillä kyykkiessä taas liikerata tuntuu olevan todella omituinen, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää vaappuminen vapaan tangon alla. Naurettavan pienillä painoilla (joops, puolet lisää vain) ja sellaista kymmentä neititoistoa kun kunnolliset ovat kieltolistalla.

Että eipä kyykystä koskaan taida olla prässin korvaajaksi mikä ei todellakaan ole erityisen mieltä ylentävää. Vaiuhtelusta se käy kuitenkin. Ja onhan kyykky toki vähän enemmän sama asia kuin kaverin paiskominen lonkkaheitoilla, mitä varten sitä voimaa salilta haen :D

Moni on tässä tredissä maininnut tuon kyykyn koko kroppaa rasittavan vaikutuksen, millä nyt kuitenkin viitataan varmaan lähinnä tuohon keskivartaloon. Jos kuitenkin tulee säännöllisesti treenattua keskivartaloa muilla liikkeillä (esim. vatsat, selänojennukset, kyljet), niin ei varmaan tarvi kyykkyä ainakaan sen takia tehdä.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Moni on tässä tredissä maininnut tuon kyykyn koko kroppaa rasittavan vaikutuksen, millä nyt kuitenkin viitataan varmaan lähinnä tuohon keskivartaloon. Jos kuitenkin tulee säännöllisesti treenattua keskivartaloa muilla liikkeillä (esim. vatsat, selänojennukset, kyljet), niin ei varmaan tarvi kyykkyä ainakaan sen takia tehdä.

Valitan: ei ole sama asia. Vaikka olin veivannut vatsaa (lisäpainoilla) vaikka mistä kulmasta ja kuvittelin sen olevan hyvässä formissa, etukyykkäilyn aloittaminen otti luulot pois: runko pettää ennen jalkoja eli kroppa alkaa nyökkäillä (jolloin sarja heti poikki) ennen kuin jaloista voima loppuu. Eri asia sitten on, tarvitseeko tuollaista runkovoimaa, jos ei esim. maveta.

Kyykyissä tulee nopeasti esille mikä on kropassa se heikko lenkki. Siksipä se onkin niin helkkarin hyvä liike... jos taka- ja etukyykkää isoilla romuilla niin voi hyvällä omallatunnolla sanoa keskikropankin olevan hyvässä kunnossa jalkojen lisäksi.

Ennenkuin leimaannun pelkkää kyykkyä tekeväksi, treeniohjelmani koostuu tällä hetkellä koko kroppa kolmesti viikkoon -periaatteesta:
ma: raaka työntö, kyykky, penkki, kulmasoutu (extrat: vatsat, selkäojennus)
ke: etukyykky, vinopenkki, maastaveto (extrat: kevyesti vatsat)
pe: raaka työntö, kyykky, penkki, kulmasoutu (extrat: ojentaja, hauis, dippi, vatsoja jos kykenee)

Aikaa treeniin menee lämmittelyineen ~60min.

Pakostakin alkaa tykkäämään kyykystä. Ja varsinaisena urheilulajina, kuten jollain muullakin tässä threadissa, vastustajan heittely. Tosin pääasiassa jalkaheitoilla. :)

Valitan: ei ole sama asia. Vaikka olin veivannut vatsaa (lisäpainoilla) vaikka mistä kulmasta ja kuvittelin sen olevan hyvässä formissa, etukyykkäilyn aloittaminen otti luulot pois: runko pettää ennen jalkoja eli kroppa alkaa nyökkäillä (jolloin sarja heti poikki) ennen kuin jaloista voima loppuu. Eri asia sitten on, tarvitseeko tuollaista runkovoimaa, jos ei esim. maveta.

Kyllä kyykky varmaan on ehdoton liike voimahakuisessa treenissä ja varsinkin jos halutan kehittää maastanostoa, ihan niin kuin sanoit.
Mutta se alkuperäinen kysymyshän oli, että onko kyykky välttämätön silloin kun haetaan massiivisia etureisiä nimen omaan bodausmielessä. Niin tähän on pakko edelleen sanoa, että ei ole! Aivan kuten maastanostokaan ei ole edellytys leveälle selälle.

Prässillä, hack-koneella ja ojennuksilla saan ainakin itse tehtyä etureisitreeneistä aivan helvetin rankkoja, itse asiassa paljon rankempia kuin silloin kun (taka)kyykky kuului ohjelmaan ja voi olla varma, että treeni menee perille ja tuntuu juuri siellä missä pitääkin.

Pelkillä jalkojen ojenuksilla niistä etureisistä ei varmastikkaan saa isoja, niin kuin tuossa jo joku kommentoikin.

Olen miettinyt, ajaisivatko esim. prässi ja reidenojennukset saman asian kuin kyykkytreeni?

Itse en ole käytännössä pystynyt polvivaivojen takia juuri muuta tekemään kuin prässiä ja ojennuksia (joskus ojennuksetkin on pitänyt jättää pois) ja reidet on silti paras lihasryhmä. Eli ainakin itselläni toimii. Tässä esimerkkinä eräs jalkatreenini:

prässi 400kgx15,350kgx12,250kgx25
ojennukset x15,x12 (kiloista ei hajuakaan mutta näissäkin aloitan isommalla painolla ja vähemmän toiseen sarjaan painoa, teen nämä mahdollisimman puhtaasti keskittyen tippalihakseen)
koukistus x15,x10 (edelleenkään ei kiloista hajua.. sama periaate kuin ojennuksissa)
sjmv 140kgx15,120x12

Kaikki sarjat loppuun asti tai niin että vika toisto on avitettu. Joskus teen ojennukset ennen prässiä tai sjmaven ennen koukistuksia. Sarjamäärät ei ole myöskään kiveen hakattuja, mutta prässiä ja mavea aina max 3 sarjaa (monesti kaksi riittää). Prässissä kannattaa vaihdella jalkojen asentoa lankulla ja testata miten se vaikuttaa tuntumaan. Monet tekee useita liikkeitä jaloille ja sarjoja ainakin kaksi kertaa enemmän, mutta itse olen huomannut että tuo riittää meikäläiselle (ja yleensä treenin jälkeen konttaan lattialle ilman suurempaa halua tehdä enempää)... tietenkin voi spekuloida miten paljon kovemmat mun jalat olisi jos olisin tehnyt kyykkyä ja enemmän sarjoja. Heh.

Vähän :offtopic: mutta silti

Kaikki tuntuvat hehkuttavan kyykyssä juuri keskivartalon lihasten kehittymistä, mistä tulikin mieleen, että käyttääkö kukaan himokyykkääjistä vyötä apunaan, vai onko vyön käyttö "turhaa" eli hidastaa tukilihasten kehittymistä ja näin ollen johtaa lopulta suurempaan onnettomuusriskiin, kuin jos ei käyttäisi vyötä?

Itse olen kyykkäämisessä täysi aloittelija, ja käytän vyötä "turvallisuussyistä", vaikka sarjapainot on vain 90kg. Eli pitäiskö vyö heittää he.....iin ja antaa selän määrätä sarjapainot. En tosin koskaan ole edes kokeillut antaako selkä periksi ilman vyötä tuolla 90 kg:lla...Jostain vain olen keksinyt, että on "turvallisempaa" tehdä vyön kanssa...

izze, kannattaa aina tehdä mahdollisimman paljon ilman vyötä, ja jos tuntuu ettei paketti pysy kasassa isoissa painoissa, vahvistaa sitä heikkoa kohtaa. vyön käyttö on toki ihan ymmärrettävää max yrityksissä, mutta muuten en siihen hyötyä nää, varsinkaan aloittelijalle :)

Vähän :offtopic: mutta silti

Kaikki tuntuvat hehkuttavan kyykyssä juuri keskivartalon lihasten kehittymistä, mistä tulikin mieleen, että käyttääkö kukaan himokyykkääjistä vyötä apunaan, vai onko vyön käyttö "turhaa" eli hidastaa tukilihasten kehittymistä ja näin ollen johtaa lopulta suurempaan onnettomuusriskiin, kuin jos ei käyttäisi vyötä?

Itse olen kyykkäämisessä täysi aloittelija, ja käytän vyötä "turvallisuussyistä", vaikka sarjapainot on vain 90kg. Eli pitäiskö vyö heittää he.....iin ja antaa selän määrätä sarjapainot. En tosin koskaan ole edes kokeillut antaako selkä periksi ilman vyötä tuolla 90 kg:lla...Jostain vain olen keksinyt, että on "turvallisempaa" tehdä vyön kanssa...

Mielestäni varsinkin alussa kannattaa treenata mahdollisimman paljon ilman varusteita juuri siksi että kaikki pikkulihaksetkin kehittyy ja loukkaantumisriski pienenee. Heitä vyö pois ja pudota painoja, sitten lähde liikkeelle pidemmistä sarjoista ja lisää painoja kun tuntuu siltä että tekniikka ei hajoa ja rasitus tuntuu siellä missä pitääkin.

Se on aina yhtä surullista katsottavaa kun näkee jonkun aloittelijan tekevän 25kg tanko-hauiskääntöä rannesiteillä.

Eli pitäiskö vyö heittää he.....iin. *CLIP* Jostain vain olen keksinyt, että on "turvallisempaa" tehdä vyön kanssa...

Vyön kanssa saa mukavasti paineen laskettua alas tukemaan selkää. Vyön kanssa voi myös nostella isompia painoja kuin ilman vyötä. Kaipa sitä voi sanoa turvalliseksi jos kerran paino tuntuu kevyemmältä... :)

Toisin sanoen, älä käytä, ainakaan aluksi ettet hajota itteäs kun vyö jää vahingossa kotiin ja kokeilet runtata samoilla painoilla. Parempi alusta asti totuttaa syvät lihakset tukemaan pakettia, ja pitämään painetta, itse ilman varusteita. Parhaan hyödynkin vyöstä saa vasta kun keskikroppa on hyvässä lihassa ja tekniikka jotensakin kunnossa.

Vain sinä voit kokeilla, voitko korvata kyykyn jollain muulla liikkeellä.
Bodailussa harva asia on kiveen kirjoitettua Jumalan sanaa. Tiedän useita ihmisiä aina harrastelijatreenareista kilpakehonrakentajiin, joilla kyykky ei syystä tai toisesta onnistu. Kyykyn sijasta voi kokeilla mm. jalkaprässiä, etukyykkyä ja hack-kyykkyä. Joillakin jopa maastaveto kapealla jalka-asennolla tuntuu yllättävän hyvin reisissä.

Oma näkemykseni on, että massiiviset reidet voi hyvinkin kehittää ilman jalkakyykkyä. Monelle kyykky silti on erinomainen liike. Jalkaprässiä varten antaisin yhden vinkin: Kokeile ainakin ajoittain hyvin pitkiä sarjoja. Prässissä moni tuntuu hyötyvän selvästi pidemmistä sarjoista, kuin mihin tavallisesti on totuttu. Puhun nyt 20-50 toiston alueesta. Tämä ei ole vitsi.

Suositut

Back
Ylös Bottom