Vitamiinit, hivenaineet ja kalaöljy

Jos safkoista saa minimaalisen vähän kuituja, niin onko silloin psyllium hyvä juttu. Itse vetänyt 30 g psyllium päivässä, ja ainakin mun savuluukku toimii paljon paremmin silloin. Googlettamalla taas vähemmän yllättäen, psyllium on joko hyvin hyödillinen tai hyödytön.....

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Jos safkoista saa minimaalisen vähän kuituja, niin onko silloin psyllium hyvä juttu. Itse vetänyt 30 g psyllium päivässä, ja ainakin mun savuluukku toimii paljon paremmin silloin. Googlettamalla taas vähemmän yllättäen, psyllium on joko hyvin hyödillinen tai hyödytön.....
Psyllium on luonnontuote, siitä ensin pisteet. Yllättäen se on kuitenkin siemenestä valmistettu eli ei varsinainen terveystuote, mutta edes minä en tuomitse sitä huonona. Se on onneksi geeliytyvä joten suolelle periaatteessa hellä.

Yleisesti ottaen ruokavaliossa tai suolen toiminnassa on kyllä parannettavaa jos kokee tarvitsevansa kuitulisää, etenkin tuollaisia määriä, mutta en näe siinä mitään akuuttia terveysriskiä mikä tulisi juuri Psylliumista.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Chia siemenet myös turhia?
No joo. Jos ajatellaan asiaa pelkästään ravitsemuksen kautta niin kyllä. Ne on jälleen kerran vääristyneellä rasvahappoprofiililla varustettuja siemeniä. Mitään funktionaalista terveyshyötyä en keksi näille siemenille. Mutta, jos ei pohdi tätä niin syvältä terveysnäkökulmasta eli omega-3/6 jakaumaa, sulamatonta proteiinia yms. niin muodostavathan nämäkin siemenet geeliytyvää kuitua josta joidenkin ihmisten vatsat tykkää. Ja tosiasia on että nämä siemenet eivät sisällä makroja suuria määriä, rasvaa noin 30g ja proteiinia noin 15g sadassa grammassa eli "haittavaikutukset" minimalisia normikäytössä. Normikäyttö mielestäni muutama ruokalusikallinen päivässä.

Jos Chia-siemenet saa aikaan hyvänolon tunteen on se jo merkittävä asia kun ajatellaan yleistä hyvinvointia. En millään usko että itse geeliytyvä kuitu tekee terveelle suolistolle suoranaista pahaa.

Mitäs monivitamiinia jengi nykyisin käyttää? Pitäisi löytää laadukas multivitamiini mikä olisi helposti saatavilla joko paikallisesta kaupasta tai sitten korkeintaan Euroopasta verkkokaupasta.

Itse pääasiassa tykkäisin käyttää Thorne Recearchin "two a day" multivitamiinia tai Thorne Recearchin "multivitamin elite". Mutta näitä pitää aina tilata rapakon takaa ja nykyisellään hinnat on aika suolaiset tullien ja alvien takia.
26.jpg

Sitten kun on laiskottanut niin olen käynyt Lifesta hakemasta heidän omaa monivitamiinia
life-multi-man-monivitamiini-90kaps.jpg

Kuitenkin jos vertaa tuota Lifen multivitamiinia tuohon Thornen multivitamiiniin niin huomaa että tuotteet on aivan eri luokkaa ravintosisällöiltä ja etu on tietenkin Thornen puolella. Nyt etsinnässä siis Thornelle laadukas Eurooppalainen korvaaja.

Mitäs monivitamiinia jengi nykyisin käyttää? Pitäisi löytää laadukas multivitamiini mikä olisi helposti saatavilla joko paikallisesta kaupasta tai sitten korkeintaan Euroopasta verkkokaupasta.

Itse pääasiassa tykkäisin käyttää Thorne Recearchin "two a day" multivitamiinia tai Thorne Recearchin "multivitamin elite". Mutta näitä pitää aina tilata rapakon takaa ja nykyisellään hinnat on aika suolaiset tullien ja alvien takia.
26.jpg

Sitten kun on laiskottanut niin olen käynyt Lifesta hakemasta heidän omaa monivitamiinia
life-multi-man-monivitamiini-90kaps.jpg

Kuitenkin jos vertaa tuota Lifen multivitamiinia tuohon Thornen multivitamiiniin niin huomaa että tuotteet on aivan eri luokkaa ravintosisällöiltä ja etu on tietenkin Thornen puolella. Nyt etsinnässä siis Thornelle laadukas Eurooppalainen korvaaja.

life extension 2 per day lienee ihan ok vaihto ehto paremmaksi multivitaksi. Sitä saa helposti Suomessakin.

Life Extension Super K
On muuten aika tymäkät pitoisuudet. Oletko huomannut käytännössä mitään vaikutuksia K vitamiinia syömällä? Onko tietoa että voiko K vitamiini kerääntyä esimerkiksi maksaan tai onko liiallisella saannilla haittavaikutuksia?
Ilmeisesti suositusmääriä ei ole ainakaan euroopassa ollenkaan.

Tätä käytän itse. Halpa, vahva ja löytyy joka marketista. Pitoisuudet yli 1000% enimmillään B vitamiineissa. En ostaisi mitään jossa pitoisuudet vain 100%. Samalla rahalla saa vahvempiakin.
K-vitamiinista en olisi huolissani koska puutosta ei käytännössä ole nykyään. Sitä saa ruuasta riittävästi. En myöskään tykittäisi mitään muutakaan yksittäisiä vitamiineja turhaan. Tärkeämpi on pitää kokonaispaketti balanssissa. Siihen riittää monivitamiini.

Liitteet

• vida-multiduo-60tabl._500x.jpg
    vida-multiduo-60tabl._500x.jpg
    25,4 KB · Katsottu: 52
Tätä käytän itse. Halpa, vahva ja löytyy joka marketista. Pitoisuudet yli 1000% enimmillään B vitamiineissa. En ostaisi mitään jossa pitoisuudet vain 100%. Samalla rahalla saa vahvempiakin.
K-vitamiinista en olisi huolissani koska puutosta ei käytännössä ole nykyään. Sitä saa ruuasta riittävästi. En myöskään tykittäisi mitään muutakaan yksittäisiä vitamiineja turhaan. Tärkeämpi on pitää kokonaispaketti balanssissa. Siihen riittää monivitamiini.
Mistä tiedät että puutosta ei ole nykyään. Kait tuo K vitamiinin saanti on aika epämääräinen käsite ja kun ottaa huomioon että valtimotaudit on suurin yksittäinen kuolemaan johtava syy Suomessa niin epäilen että K-vitamiinia ei Suomessa saada tarpeeksi. K vitamiinista on ollut esimerkiksi Sepelvaltimotautien ja valtimokalkkiutumien korjaamisessa ja estämisestä paljon tutkimuksia ja hyötyjä. Itse en hirveästi syö lehtivihreää tai K-vitamiinirikkaita kasviksia ja lisäravinteesta voi olla hyötyä varsinkin vhh tyylillä ravintonsa nauttiville.

On muuten aika tymäkät pitoisuudet. Oletko huomannut käytännössä mitään vaikutuksia K vitamiinia syömällä? Onko tietoa että voiko K vitamiini kerääntyä esimerkiksi maksaan tai onko liiallisella saannilla haittavaikutuksia?
Ilmeisesti suositusmääriä ei ole ainakaan euroopassa ollenkaan.

En ole huomannut, mutta verisuonten kalkkeutumisen estäminen on yksi suurimmista asioista mitä terveyden eteen yritän tehdä. Toi valmiste on aika poikkeuksellinen kun moninkertaiset pitoisuudet muihin verrattuna. Otan sen takia vain 3 kertaa viikossa.

Itellä tollanen monivitamiini kierto. Eli peräkkäisinä päivinä menee tällä hetkellä
1. Vida Multiduo
2. YA monivitamiini
3. LEF Daily Two
4. Ainoa monivitamiini

Tässä on oma filosofiansa takana miksi tollanen kierto eri valmisteilla. Yhdessä puuttuu jotain, toisessa vahvat pitoisuudet, toisessa heikot jne.

Itellä tollanen monivitamiini kierto. Eli peräkkäisinä päivinä menee tällä hetkellä
1. Vida Multiduo
2. YA monivitamiini
3. LEF Daily Two
4. Ainoa monivitamiini

Tässä on oma filosofiansa takana miksi tollanen kierto eri valmisteilla. Yhdessä puuttuu jotain, toisessa vahvat pitoisuudet, toisessa heikot jne.
Aikamoista kikkailua. Eikö ne heikot kannattaisi jättää suosiolla pois ? Esim tossa YA:ssa on samat kuin Vidassa mutta paljon pienemmät pitoisuudet. Otat puolikkaan Vidan ja kappas siinä on heikompi pilleri jos haluaa hifistellä. Bodarit osaa tehdä kaikesta vaikeaa ja tieteellistä 🙂
Mistä tiedät että puutosta ei ole nykyään.
Siitä kun syön terveellistä ruokaa säännöllisesti ja päälle monivitamiini + kalaöljy. Nykymaailmassa vitamiinien puutokset ovat hyvin harvinaisia. Aikamoinen temppu jos terveellisesti syövä urheilija saa itselleen vitamiinin puutostilan. Varohan ettei tule keripukki jos jää vitamiinit ottamatta 😉

Aikamoista kikkailua. Eikö ne heikot kannattaisi jättää suosiolla pois ? Esim tossa YA:ssa on samat kuin Vidassa mutta paljon pienemmät pitoisuudet. Otat puolikkaan Vidan ja kappas siinä on heikompi pilleri jos haluaa hifistellä. Bodarit osaa tehdä kaikesta vaikeaa ja tieteellistä 🙂

Siitä kun syön terveellistä ruokaa säännöllisesti ja päälle monivitamiini + kalaöljy. Nykymaailmassa vitamiinien puutokset ovat hyvin harvinaisia. Aikamoinen temppu jos terveellisesti syövä urheilija saa itselleen vitamiinin puutostilan. Varohan ettei tule keripukki jos jää vitamiinit ottamatta 😉
Niin, pitää muistaa että puutostila, suositus ja optimaalinen pitoisuus ovat täysin eri asioita. Itse kyllä edelleen epäilen että K vitamiini on väärin ymmärretty eikä sen roolia sydän ja verisuonitautien ehkäisyssä ison yleisön joukossa vielä paljoa puhuta. Tutkimuksia ja hyviä tuloksia kyllä löytyy paljon. Itsekin kun syön vaikka ketotyylisesti pidempiä aikoja niin silloin kolesterolit nousee suht korkealle niin mielellään sitä ottaa vähän extra turvaa.

Joillakin vitamiineilla ne selvät hyöty alueet tulevat vasta esiin kun mennään reilusti yli viitteiden. Tarkoitan eritysesti suomen viitteitä kun täällä kaikki tieto päivitetään yleensä paljon jäljessä muuta maailmaa virallisiin suosituksiin.

Tuo kalsium + D3 + K2 ollut paljon esillä tutkimuksissa viime vuosina. Molemmat sekä D-vitamiini että K2-vitamiini (erityisesti Mk7) tuntuvat olevan aika alhaisilla suosituksilla (K2 ei ollenkaan) suomessa verraten määriin mitä joissain maissa alettu jo luukuttamaan pitkän aikaa. Viitteitä jopa että kalsiumia tuputetaan suosituksissa turhankin paljon ja vähempi olisi parempi jos vain D3 ja K2 määrä ja ajoitus kalsiumin kanssa kohdillaan.

Juurikin verisuonten kalkkeutuminen ja luiden vahvuus huomioituna. Halutaan ohjata kalsium oikeaan paikkaan. Itse otan 100ug D-vitamiini lisän about joka toinen päivä. K2 MK7 tullut otettua kahdesti viikkoon 45 mcg per kerta. Ajoitan otettavaksi yhtäaikasesti noina kahtena päivänä D, K vitamiinit sekä kalsiumin lähteeni eli 1/3 kananmunan kuorta + 200g purkki raejuustoa. Hirveästi en enempää maitotuotteita käytä.

Roinaajilla voi olla vieläkin merkitsevämpää tämä asia ja verisuonten kalkkeutumisen ehkäisy kun roina tuppaa tilannetta huonontamaan.

Ei toi oikeasti perustu muuhun kuin siihen että sattunu vaan ostamaan uusia monivitskuja montaa erilaista ennenkun vanhat syöty pois. Yhtä helppohan se on ottaa pilleri mistä tahansa purkista. Heikkoja on sen takia ettei joka elämän päivä kyllästä kroppaa isoilla annoksilla. Itseasiassa en usko että noi monivitskut omalle terveydelle tekee edes kovin merkittävää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom