Virallinen pätemisthread. Täällä kaikki voivat olla mestarivalmentajia ja guruja!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja korpipaa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Minusta tuntuu että tämä asia on mennyt sen verran pitkälle, ettei ratkea enää muualla kuin tuusulan abc:n parkkipaikalle pystytetyssä thunder-domessa. 5 men enter, 1 comes out.

Näistä "uskottavuuksista" oma mielipiteeni: Jossain lajissa menestynyt henkilö tietää yleensä parhaiten mikä itselleen sopii, sen lajin valmentaja taasen tietää useammalle tyypille erilaiset toimivat metodit.

Tuolla on jo toinen threadi missä joku veti herneen nokkaan ja aamuyöllä oli kirjoitettu: "Minä en ota neuvoja keneltäkään kuka on minua pienempi" Nää on aina parhaita. Miks vitussa kukaan valmentaisi jos ois ite lajin huipulla ja kilpailis? Että ois enemmän riskiä itellään hävitä?

Mutta mitä ohjeitten/vinkkien noudattamisessa tarvitaan, on pelisilmää. Kyllä minä ennemmin noudattaisin hulkin treeniohjelmaa, kuin jonkun risun jolla ei ole tietoa/kokemusta asiasta. Mutta onko Hulkin treenivinkit absoluuttinen totuus, ja kaikille toimivia? -Ei. Siksi jokaisen pitää hyödyntää tietoa tarvittava määrä, ja löytää itselleen sopivat metodit.

- - - Updated - - -

Ps. katkerana läski-risuna levittelen hulkista huhuja että se on käyttänyt hormooneja ja sillä on syntikkaa korvanlehdissä ja kantapohjissa

Mua ei ainakaan niin kiinnosta nyt kuka on oikeessa ja kuka ei. Mua vaan ärsyttää toi päteminen ja kun heitetään vasta-argumentteja, niin selitetään jotain paskaa eikä vastata kysymyksiin :lol2:

Niin monta erilaista "optimaalista" treenitapaa löytyy ja jokaiselle toimii vähän eri hommat riippuen genetiikasta ja pääkopasta. Ei näitä voi ihan noin selitellä. Ja kaikilla on omat tavoitteensa ja omistautumisen tasonsakin vielä. Eipä löydy siis yhtä ja oikeaa tapaa, vaan jokaisella on se"suht sopivin" tyyli.

Alla olevasta vastaus viestistäni sitten koko paskaryöppy alkoi, Hulkki ja lakeijat* vetivät rage herneet nenäänsä, en tiedä olinko asiaton?
Minusta sulla lähti mopo handusta vasta sitten kun sun neuvot ei Hulkille tai muille heti kelvanneetkaan. Ensin totesit, että sun urheilijatausta ja PT tukinnon takia tiedät paljon bodarin kisavalmistautumisesta, vaikka ilmeisesti omakohtainen kokemus on pyörä nolla. Sitten otit seuraavaksi kortiksi toisen netissä kirjoittavan kilpabodarin ilman mitään lähdekritiikkiä. Ehkä et ole omaa osaamistasi tällä saralla osannut myydä meille, mutta ainakin itselleni itse asiasta hyvin vähän tietävänä lukijana tilanne näytti kovasti siltä, että täydeltä mutu-pohjalta lähdetään neuvomaan ammattilaista vahvalla besserwisser asenteella maustettuna.
Lakeijalla tarkoitetaan sisäpalvelijaa, yleensä miespuolista. (englanniksi lackey). Lakeijan tyypillisiä tehtäviä on mm. ovenavaus vierxaille, isäntänsä saattaminen juoksupoikatehtävät.
Ja sun kirjoituksista huokuu edelleen asenne, että sun kanssa erimieltä olemalla on selkeästi sun alapuolellasi.

Yleensäkään ammattibodaus ei takaa osaamisesta yhtään mitään.

Valikoitu quote, ja - vaikkei tietenkään aina - niin usein myös pätee.

Olen itsekin todennut melko hyödyttömäksi vääntää täällä treeniasioista, koska 98% porukasta uskoo mieluiten 120+-kiloista pro-bodaria asiassa kuin asiassa, riippumatta muiden tiedoista, perusteluista, kokemuksesta tai mistä tahansa krediiteistä.
Kaksi lainausta, joista ensimmäistä olen käyttänyt palstalla aiemminkin: Bill Phillips joskus viittasi tähän asiaan sanomalla, että suuri osa ammattilaisista ja geneettisesti ylivertaista lahjakkuuttaan vielä kemiallisesti avittaneista tyypeistä "have no idea how they got to goddamn big in the first place" ja samaan syssyyn, "many of these guys are not big because of what they are doing but in spite of what they are doing."
Suomennokset muistinvaraisia ja erittäin vapaamuotoisia, mutta ajatus tulee selväksi.

Ja viitaten nettipalstojen keskustelun tasoon, valitettava fakta on, että broscience on usein se ainoa tieteenlaji, jota uskotaan.
Jos termi on jollekin vieras, niin alla selitys, joka kertoo kaiken, etenkin ensimmäinen selitys.

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Broscience&defid=3259760

Ammattilaisissa ja kisanneissa on toki paljon porukkaa, joilta voi ammentaa tonnimäärin hyvää oppia ja tietoa, mutta valitettavan harva meistä lahjattomammista osaa oikeasti pitää silmänsä ja korvansa auki, saati sitten sulkea ne oikeassa kohdassa.

Valikoitu quote, ja - vaikkei tietenkään aina - niin usein myös pätee.

Olen itsekin todennut melko hyödyttömäksi vääntää täällä treeniasioista, koska 98% porukasta uskoo mieluiten 120+-kiloista pro-bodaria asiassa kuin asiassa, riippumatta muiden tiedoista, perusteluista, kokemuksesta tai mistä tahansa krediiteistä.
Kaksi lainausta, joista ensimmäistä olen käyttänyt palstalla aiemminkin: Bill Phillips joskus viittasi tähän asiaan sanomalla, että suuri osa ammattilaisista ja geneettisesti ylivertaista lahjakkuuttaan vielä kemiallisesti avittaneista tyypeistä "have no idea how they got to goddamn big in the first place" ja samaan syssyyn, "many of these guys are not big because of what they are doing but in spite of what they are doing."
Suomennokset muistinvaraisia ja erittäin vapaamuotoisia, mutta ajatus tulee selväksi.

Ja viitaten nettipalstojen keskustelun tasoon, valitettava fakta on, että broscience on usein se ainoa tieteenlaji, jota uskotaan.
Jos termi on jollekin vieras, niin alla selitys, joka kertoo kaiken, etenkin ensimmäinen selitys.

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Broscience&defid=3259760

Ammattilaisissa ja kisanneissa on toki paljon porukkaa, joilta voi ammentaa tonnimäärin hyvää oppia ja tietoa, mutta valitettavan harva meistä lahjattomammista osaa oikeasti pitää silmänsä ja korvansa auki, saati sitten sulkea ne oikeassa kohdassa.

Erittäin hyvä kirjoitus!!

Tieto lisää tuskaa, eli kun ei ole tieto ei ole myöskään tuskaa. Monesti aloittelevat ja vähän edistyneetkin uskovat mieluummin +120kg pro:ta kuin valmentamisesta ihan oikeasti tietävää ja sitä opiskellutta henkilöä. Yksi syy tähän on varmaan myös lehdissä, joissa vain pro:t laittavat ohjelmiaan tarjolle. Näissä yhteisenä piirteenä on se ettei noiden ohjelmien perustelut vakuuta kovinkaan paljoa sellaista henkilöä, jolla on perustietämys asioista. Tietämättömät sitten sanovat ettei kynäniska voi mistään mitään tietää, etenkään kun ne metodit voivat olla aivan jotain muuta kuin mitä pro:t lehdissä kirjoittelevat.

Yksi suurin ero mikä pitäisi jokaisen huomata, on se miten joku asioita tyrkyttää. Ei tosiaan ole mitään ehdotonta ja ainutta ohjelmaa joka tuo ihmeitä. On monta hyvää menetelmää, ja tietävä henkilö osaa niistä valita ne oikeat. Se mitä valitaan riippuua aika monesta muuttujasta, mutta osaava henkilö osaa näiden perusteella tehdä oikeat valinnat, ja hienosäätää matkan varrella.

Itsellä on aika monen lajin osalta kokemusta valmentajista jotka ovat olleet huippuja lajissa, ja niitä joilla on suhteellisen vähäiset meriitit, ja he ovat panostaneet valmennukseen enemmän. Näillä kahdella on ero kuin päivällä ja yöllä. Toki poikkeuksiakin löytyy, mutta aika harvoin. Huippu-urheilinjan on tärkeintä oppia tietämään mikä sopii itselle parhaiten, ja valmentajan se mikä sopii valmennettaville. Tässä on yksi vissi ero.

Erittäin hyvä kirjoitus!!
Tietämättömät sitten sanovat ettei kynäniska voi mistään mitään tietää, etenkään kun ne metodit voivat olla aivan jotain muuta kuin mitä pro:t lehdissä kirjoittelevat.

Totta, mutta miten joku anonyymi kynäniska voi tuoda osaamisensa esiin? Tottakai uskon menestyksekästä valmentajaa, mutta sellaiset eivät yleensä kirjoittele nimimerkin takaa anonyyminä. Moni uskoo mielummin "suurta johtajaa, joka on kertonut miten treenataan", kuin jotain perusjannua joka kuvittelee keksineensä pyörän uudelleen. Kaikilla on omat mielipiteensä miten pitäisi treenata, eikä niistä kannata riidellä.

Itseasiassa tämä koko topikki on hämmentävä: foorumille kirjoittaa menestynyt huippu-urheilija ja jotkut eivät itse treenaisi samanlailla ==> tehdään topikki jossa hänet asetetaan vastakkain "vastustajiensa" kanssa ja hän joutuu puollustelemaan treenimetodejaan ajatuksiaan ynnämuuta. En yhtään ihmettele miksei useampi alan ammattilainen kirjoittele tänne yhtään mitään, mutta hmettelen kuinka vähän ihmiset osoittavat heille kunnioitusta, jotka viellä jaksavat kirjoitella. Noilla pro ukoilla kumminkin on paljon enemmän annettavaa tänne, kuin saatavaa täältä.

Pääasia, että myönsit hiljaisesti olevasi väärässä noissa Hulkille osoittamassasi jutuissa :)

Olen oikeastaan vain kokoajan halunnut tietää syyn Hulkin todella vaihtelevaan, muista kehoilijoista poikkeavaan treenityyliin, ei muuta.
Ehkä noiden wodien ansiosta saa syödä enemmän dietin aikana ja ainakin aineenvaihdunta pysyy hyvin käynnissä, mutta niin kuin Hulkki itse on tässäkin threadissa kertonut hänen tapansa on vain yksi tapa hoitaa treenaaminen ja sopii hänen mukaansa hänelle, vaikka samalla on myötänyt perus kehonrakennusmetodien toimivan yhtä hyvin. Itse en noin radikaalisti uskaltaisi treenata, enkä täysin sisäistä syitä tuohon vieläkään, selityksistä huolimatta. Rasva palaa varmasti hienosti, katabolia on sitten eri asia.

Dopeyn kommentteja lähinnä ihmettelen ja kaverin valtavaa henkilöpalvontaan perustuvaa pätemisen tarvetta, selvästi kaveri on ihan ulkona koko kehonrakennus hommasta, ei itse treenaa kuin Hulkki, silti tykkää lipoa, vaikka ei oikeasti edes tiedä minkälaista treenityyliä on puolustamassa ja minkälaista vastustaa, pääasia että pääsee pätemään idolinsa puolella kommenteilla, joissa ei kuitenkaan mitenkään puututa itse kyseisten treenimenetelmien eroihin tai paremmuuteen.

Sitten otit seuraavaksi kortiksi toisen netissä kirjoittavan kilpabodarin ilman mitään lähdekritiikkiä. Ehkä et ole omaa osaamistasi tällä saralla osannut myydä meille, mutta ainakin itselleni itse asiasta hyvin vähän tietävänä lukijana tilanne näytti kovasti siltä, että täydeltä mutu-pohjalta lähdetään neuvomaan ammattilaista vahvalla besserwisser asenteella maustettuna.
Jeff Willetin vedin tähän vain siksi, että kaveri on osoittanut, että naturaalina perus voimabodauksella voi päästä paljon kovempiin lihasmassoihin, kuin mihin yksikään suomalainen CBB-bodari on yltänyt.

Osaltani juttu on loppuun käsitelty, aika näyttää miten pitkälle Hulk vielä kehittyy, viimeisen päälle kun treeniohjelmansa nytkin suunnittelee. Itse olen jo vanha ukko ja kehitykseni on hidasta, kilpailla en aio kuin korkeintaan voimapunnerruksessa(ent. sotilaspenkki).

image.webp
Meinasin linkittää jo aikasemmin kun puhuttiin mentulasta ja sen treenitavasta.. Kuvissa siis paino täysin sama ja vuosi väliä. Eikö tuo ole ihan hyvää kehitystä tuolla tasolla?

Totta, mutta miten joku anonyymi kynäniska voi tuoda osaamisensa esiin? Tottakai uskon menestyksekästä valmentajaa, mutta sellaiset eivät yleensä kirjoittele nimimerkin takaa anonyyminä. Moni uskoo mielummin "suurta johtajaa, joka on kertonut miten treenataan", kuin jotain perusjannua joka kuvittelee keksineensä pyörän uudelleen. Kaikilla on omat mielipiteensä miten pitäisi treenata, eikä niistä kannata riidellä.

Itseasiassa tämä koko topikki on hämmentävä: foorumille kirjoittaa menestynyt huippu-urheilija ja jotkut eivät itse treenaisi samanlailla ==> tehdään topikki jossa hänet asetetaan vastakkain "vastustajiensa" kanssa ja hän joutuu puollustelemaan treenimetodejaan ajatuksiaan ynnämuuta. En yhtään ihmettele miksei useampi alan ammattilainen kirjoittele tänne yhtään mitään, mutta hmettelen kuinka vähän ihmiset osoittavat heille kunnioitusta, jotka viellä jaksavat kirjoitella. Noilla pro ukoilla kumminkin on paljon enemmän annettavaa tänne, kuin saatavaa täältä.

Kyllä se kynäniskakin voi tuoda osaamisensa esille vaikka anonyyminakin, mutta helppoa se ei ole. Kirjoituksien laatu on oltava korkea. Onhan näitä täälläkin. Sitten on niitä joille itsensä pönkittäminen on tärkeintä, ja aina on tarve kertoa että toiset tekevät asiat väärin. On täysin eri tulla besserwisserina, kuin ehdollistaa asiat oikealla tavalla. Besserwissereita täällä on aika paljon, mikä on sinällään sääli, mutta kuuluu keskustelupalstojen arkeen. En usko että noissa perusjannuissa joilla on tietämystä on tarkoitus keksiä pyörää uudestaan, vaan käyttää jo tiedossa olevaa informaatiota, ja hienosäätää sitä sopivaksi. Heinosäätö ei tässä tarkoita mitään suuria muutoksia, vaan muutoksia joissa joku ohjelma saadaa hienosäädettyä sopimaan jollekin henkilölle. Yleensä tällaiset henkilöt harvoin kertovat, että heidän ohjelma tai tapa on se AINOA tapa treenata. He yleensä suosittelevat aika perustavaalaatua olevia asioita, ja siten niistä saattaa puuttua "väri", jota taas messiaat toitottavat. He eivät myöskään lupaa kuuta taivaalta, koska tietävät ettei sellaista ohjelmaa ole olemassakaan.

Onko jollekin osoitettava kunnioitusta koska on hän on pärjännyt omassa lajissaan? Mielestäni jokaisen mielipidettä pitäisi kunnioittaa, mutta ei se tarkoita että he ovat oikeassa. Loanheitto on sitten asia erikseen. Itselle on ihan sama kuinka Hulk treenaa, jos hän on tyytyväinen tuloksiinsa niin sehän on sitten hyvä hänelle. Hänen käyttämistä metodeista voisin hänen tai kenentahansa kanssa keskustella. Keskustelu pyörisi kuitenkin kyseisten metodien ympärillä, enkä lähtisi hänen saavutuksiaan dissaamaan. En myöskään kertomaan että tekemällä asiat toisella tavalla hän saattaisi kehittyä paremmin. Itse en ole hänen metodien suuri kannattaja, mutta se on eri asia. En kuitenkaan tarkoita että ne eivät hänelle sopisi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hupshups, siis kuvien välillä 20kk.

Minä haluan kommentoida tätä ketjua, mutta en siksi että ottaisin kantaa bodarien kehitykseen ja kisaviimeistelyyn. Itsehän olen kirjaviisas, mutta minulla ei ole kehonrakentajen kropasta kokemusta. Jätän tällä hetkellä suosiolla huipputason massankasvatuksen osaajille, ja keskityn kotiäitien fitness-haaveisiin. Jos haluaisin alkaa valmentaa bodareita, niin en usko että se olisi sen vaikeampaa kuin mikä tahansa urheilulaji - kaikki perustuu AINA lajianalyysiin. Tieteen ja gurujen kokemuksen pyhistä liitoista on tuotettu tähän maailmaan sen verran dataa, että sopivalla lähdekritiikillä ja tutkimuksenlukutaidolla varustettu ihminen pystyy ottamaan haltuun myös kehonrakentajien valmennuksen. Tosin tähän menee aikaa ja asia ymmärretään vasta teoriassa. Ongelma tulee vastaan siinä, että kaikki me olemme niin erilaisia, ja ne geenit todellakin määrittävät ihmisen kehityksen. Geeneillä on minun mielestäni merkitystä suureksi osaksi siksi, että jokaisen täytyisi löytää geeneilleen sopiva tyyli treenata. Suurin osa ei sitä löydä. Väitän, että monet teistä ovat sekä oikeassa että väärässä yhtä aikaa. Monen bodarin tulisi tulla nykyaikaan, moni voisi todellakin oppia jotain uutta. Mutta kaikkien ei tarvitse, jos kehitystä tulee keskiajan metodeilla. Treeniohjelman valintaan vaikuttavat myös muut kuin salilla tapahtuvat asiat, ja minusta onkin absudria väittää mustavalkoisesti, että jos treenaa ohjelmalla x tai y ja kehitystä alkaa tapahtua. Sitä laatikkoa voi tosiaan katsella myös ulkopuolelta. Itse en esim. suosittelisi golden sixiä kenellekään nykynörtille sellaisenaan, vaan muokkaisin sitä erilaiseksi. Sen sijaan joku massaa haluava urheilijanuori vetelisi sillä hienosti lihaa kylkeen, elleivät muut ei-urheilulliset harrastukset tai fyysiset heikkoudet vaikuttaisi asiaan.

Se mikä minua (edelleen) ihmisluonnossa ihmetyttää, on varsinkin netissä tapahtuva taipumus omia tieto itselleen ja suhtautua lähes kaikkeen lähtökohtaisesti negatiivisesti. Olipa kyseessä sitten "pakkolasku" venäjälle, naapurin uusi volvo, suomalaisen pärjääminen jossain lajissa/liike-elämässä, tai kaupunkilaisen salaatista löytämä koppakuoriainen, niin lähes aina ensireaktio on - jos nyt ei soittaa iltalehteen tai besserwisseröidä kaikesta - niin valittaa asiasta. Nillin nillin ei ollut sämpylää killin killin syntholia ja feikkilihas tuokaan tiedä mistään mitään perkele itse luin viisikkoja jo neljävuotiaana jos minä jos jos jos sitten kun minä vituperkelenarinaasaatana.

Keneltä se on pois jos joku toinen tietää enemmän? Tai suhtautuu asioihin eri tavalla? Kuten sanoin, olen kirjaviisas. Olen lukenut paljon, itse asiassa ihan helvetisti. Silti olisin onnesta soikeana, jos pääsisin seuraamaan esim. Hulkin tai Savolaisen treenejä, Hulmin tutkimuksia, Haikaraisen pt-luentoja, Boogien legendaarisia juttuja, minkä tahansa pro-podarin kisadieetin viimeistelyä, tai vaikkapa Miken valokuvaussessiota ... miksi? Koska näistä kaikista voi oppia ihan helvetisti, kun vain antaa itselle mahdollisuuden käyttää tilaisuudet hyväkseen, eikä itkeä foorumilla turhasta. Ja kyllä, itsekin saatan vääntää jostain lihasolusta täällä, mutta pyrin ymmärtämään vastapuolta ja myönnän virheeni jos sikseen tulee. Olen joissain asioissa muuttanut mieltäni vuosienkin jälkeen, kun asiat on perusteltu minulle hyvin. Välillä tulee ylilyöntejä, mutta se johtuu vain siitä että olen ihminen.

Tiede ja maailma elää ja muuttuu - muuttukaa mukana. Ja lopettakaa turhasta itkeminen.

Hulkki vs. wannabe-nettihörhöt

Dopeyn kommentteja lähinnä ihmettelen ja kaverin valtavaa henkilöpalvontaan perustuvaa pätemisen tarvetta, selvästi kaveri on ihan ulkona koko kehonrakennus hommasta, ei itse treenaa kuin Hulkki, silti tykkää lipoa, vaikka ei oikeasti edes tiedä minkälaista treenityyliä on puolustamassa ja minkälaista vastustaa
En muistaakseni ole kirjoittanut tähän tai mihinkään muuhunkaan ketjuun Hulkista tai hänen treenimetodeistaan yhtään mitään - enkä myöskään sanallakaan sun kannattamia systeemejä vastustanut. Silti ärsyynnyin sun tavasta mollata toisten (tässä tapauksessa nyt sattui olemaan Hulkin) käyttämiä treenimetodeja vailla järkeviä perusteluita tai omakohtaista kokemustakaan, kun kyse nyt oli kerran treenistä kisadieetin aikana. Ihan mielenkiintoista kyllä, miten tulkitset sen, kun joku sun kirjoituksia täällä uskaltaa haastaa.

En muistaakseni ole kirjoittanut tähän tai mihinkään muuhunkaan ketjuun Hulkista tai hänen treenimetodeistaan yhtään mitään - enkä myöskään sanallakaan sun kannattamia systeemejä vastustanut. Silti ärsyynnyin sun tavasta mollata toisten (tässä tapauksessa nyt sattui olemaan Hulkin) käyttämiä treenimetodeja vailla järkeviä perusteluita tai omakohtaista kokemustakaan, kun kyse nyt oli kerran treenistä kisadieetin aikana. Ihan mielenkiintoista kyllä, miten tulkitset sen, kun joku sun kirjoituksia täällä uskaltaa haastaa.

Harvinaisen selkeetä ajattelua.

Jokainen postannut voisi kertoa, mitä kuvittelee saavansa aikaiseksi omilla vastauksillaan. Kysymys ei ole siitä, kuka on oikeassa ja kuka väärässä. Tässä ketjussa ja "touhussa" ei ole järjen hiventäkään, eikä tämmösellä menolla saada mitään hyödyllistä aikaiseksi. Pelkkää ajan hukkaa (,jonka Utti on jo näköjään huomannut ;D ).

Missä on moderaattorit, vois sulkee jo tän ketjun :D

mä vaan kokoajan mietin että kuka mode tän ketjun siirsi tänne ja varsinkin nimesi näin hienosti. Voidaan taas olla aika varmoja että hulkki tänne enään ainakaan taas hetkeen kirjoita, mikä oliki tän ketjun ainoa konkreettinen tulos. Muu sisältö ja väittely onki sit samaa jokasessa asiaa ees hitusen sivuavassa ketjussa. hienoa.

mä vaan kokoajan mietin että kuka mode tän ketjun siirsi tänne ja varsinkin nimesi näin hienosti. Voidaan taas olla aika varmoja että hulkki tänne enään ainakaan taas hetkeen kirjoita, mikä oliki tän ketjun ainoa konkreettinen tulos. Muu sisältö ja väittely onki sit samaa jokasessa asiaa ees hitusen sivuavassa ketjussa. hienoa.

Niin tai sit tän ketjun tarkoitus oli ehkä se että tätä asiaa setvittäisiin nyt tässä ketjussa jotta saataisiin ilmaa edes jonkin verran puhdistettua?
Koska tätä katkeraa tilitystä siitä miten toiset on väärässä ja toiset on oikeassa alkaa olemaan joka ketjussa.

Niin tai sit tän ketjun tarkoitus oli ehkä se että tätä asiaa setvittäisiin nyt tässä ketjussa jotta saataisiin ilmaa edes jonkin verran puhdistettua?
Koska tätä katkeraa tilitystä siitä miten toiset on väärässä ja toiset on oikeassa alkaa olemaan joka ketjussa.

Lyön kivekseni vetoa ettei se asia tän ketjun myötä muutu miksikään :D dis is inderned

Back
Ylös Bottom