Virallinen pätemisthread. Täällä kaikki voivat olla mestarivalmentajia ja guruja!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja korpipaa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kyllä tää on ihan elämänmittainen koulu, alkaen kilpaurheilutaustasta, urheiluhierojan koulutuksesta, lajivalmennuksesta ja intohimosta kuntosaliharjoitteluun. Mitä enemmän liikunta-alalla tekee töitä, sitä enemmän tajuaa, ettei osaa vielä(kään) juuri mittään! ;)
Siitä olen samaa mieltä, ettei pelkkä PT-nimike takaa mitään. Mutta toisaalta pt-koulutus kannattaa kuitenkin käydä. Yleensä näihin vaaditaan jotain pohjakoulutusta, kuten tuo urheiluhieroja, edes kuntosaliohjaaja tai jokin hyvinvointivalmentaja, tuollaiset 2 kk maskeeraajasta ptksi koulut jättäisin kuitenkin omaan arvoonsa.

Tähtityttö on asian ytimessä! Mitä enempi ihmisten kanssa tekee, sen vähemmän sitä tajuaakaan joka päivä tietävänsä. Pätee muuten yhtälailla niin fysioterapiaan kuin erilaisiin kuntovalmennuksiinkin joista edellä oli puhetta.

Tosin noinhan se menee elämässä yleensäkin, 15v. luulee tietävänsä kaikesta kaiken, 20v. sitä on varma että tietää kaikesta kaiken, 25v. huomaa ettei ihan kaikkea tajuakaan ja 30v. alkaa tajuamaan sen, ettei oikeastaan tiedäkään juuri mistään mitään. Onneksi iän myötä kuiten huomaa sen, ettei ole häpeä joskus kuunnella sen sijaan että olisi itse äänessä. Noin niinkuin vertauskuvallisesti mutta myös ihan kirjaimellisesti.

Ja jto:lle rispektit! Harva se osaa vastata valmennus juttujensa lisäksi myös kysymyksiin niin rakkaudesta kuin kuvataiteistakin :D Se on sitä laaja-alaista osaamista isolla O:lla!

mun koulutus on taiteen maisteri TaiK:sta, kuvataide ja taidepedagogiikka. ei oo peeteetä, eikä tuu.
:D

Eli sä ymmärrät niin kuin kurvien ja kaarien päälle ;) No muotojahan ne useimmat asiakkaat haluaa muuttaa, että ei kai siinä eroa ole :)

Mä sanoisin että ruokavalio on monella trainerilla täysin hukassa myös, PT:n pitäisi pystyä tuotteistamaan itsensä ja myydä palvelua mitä osaa parhaiten. (Esim. Voima valmentaja, kehonmuokkaus, juoksuvalmentaja yms.)
Pelkkä personal trainer on liian laaja käsite ja esim strenght coach kertoo palvelusta jo paljon enemmän.

Itse aion syventää osaamistani urheiluhieronnan tutkinnolla ja olenkin kuullut monelta että se on hyödyllinen pt työssä.

Tämä tuotteistaminen on just kaiken ydin. Itselläni vahvuus on ultimaattinen kokonaisvaltaisuus, eli asiakkaan ei periaatteessa tarvitsisi lähteä lisäkseni muualle kuin lääkäriin. Harvoin tulee sellaista kysymystä mihin en pystyisi jollain tasolla vastaamaan. Itse duunaan tavan kansaa, mutta olen siirtämässä painopistettä kaikkiin maailman urheilijoihin. Olen kehittelemässä tällaista fysiikkakonsultointiin perustuvaa optimaalista kokonaisvaltaista valmennuspolkua, jossa otetaan ihan kaikki huomioon. Olen erikoistunut myös jossain määrin muusikoihin ja tanssijoihin.

Kyllä hierojan/urheiluhierojan tutkinto tukee settejä hyvin. Itsehän lähdin vielä yliopistojen jälkeen amiskaan opiskelemaan hierojaksi (kohta ois senkin teoriat jo takana), sillä koin että ei siitä haittaa ole vaikka anatomian jo osasinkin. No, vaikka asentojen jne tutkiminen hyvin hallussa olikin, niin nyt on vielä paremmin. Ja kaupan päälle osaan vielä hieroa :) Ja samalla tuli opeteltua trigger-tekniikoita, erilaisia teippauksia, jne. Kaikki on aina plussaa, kun pystyy palvelemaan asiakasta mahdollisimman kokonaisvaltaisesti.

PT-koulutus on kyllä pahimman luokan rahastusta. Siellä ei edes ole mitään kunnollista testiä joka lopulta todistaisi että osaako kyseisen kurssin käynyt mitään oikeasti. Ikävä kyllä se vain on sellainen todistus mitä voidaan vaatia(ja usein vaaditaan) näennäisen pätevyyden todistamiseen. Oikeaa osaamista se ei tosiaan kerro ollenkaan. Kokemus ja myös oma fyysinen kunto on avainasemassa(ei tietenkään kaikilla).

En siis sano että nuo kurssit itsessään paskoja olisi, sanon vain että se ei ole tae mistään osaamisesta. Varmasti siitä kurssista voi kuitenkin saada irti tosi paljon halutessaan.

Kyllä se koulutus on itsestä kiinni. Pitää kyseenalaistaa siellä luennoilla eikä vain kuunnella ja vedellä viivoja paperiin. Luonnollisesti koulussa kuin koulussa annetaan pohjatieto, ja sitten ammatin kautta sen homman vasta oppii. Se asian ymmärtäminen on tärkeintä ja sekin helpottuu mitä enemmän lukee/opiskelee. Ja siis itsekin koulutan freelancerina trainereita.

Nii ja oma kompetenssini alalta? Farmaseutin tutkinto, terveystieteiden maisterin (liikuntalääketiede) tutkinto gradua vaille valmis (tavoite olis kirjoittaa se tässä parin kuukauden sisään loppuun) ja terveystiedon aineenhallinta (120 op). Ja hierojan ammattitutkinto siis juuri nyt työn alla. Lisäksi luuhaan alan kongeresseissa kuuntelemassa viimeisintä tutkimusdataa. Ja tieteellistä tekstiä olen lukenut kymmeniä tuhansia sivuja. Ja luonnollisesti olen treenannut siinä sivussa vuosien ajan. Minä tykkään kokeilla asioita, joten olen kokeillut vaikka minkälaisia treenimetodeja ja dieettejä. Empiiriset kokeet ovat parhaita :)

Olen itse ollut nuorena kaikkea muuta kuin liikunnallinen + minulla on perintönä Scheurmannin tauti (joka tosin ei edennyt juuri mihinkään) ja melko helposti laukeava kudostyyppi selässä (fasetit ja lihasongelmat arkipäivää jos en salita joka viikko). Been there, done that, eli ymmärrän mitä on muuttaa elämänsä täysin ja minkälaisia stressitekijöitä se aiheuttaa.

Jos pitäisi antaa joku ultimate neuvo personal trainereille, niin se olisi: lue joka päivä ja kehitä itseäsi opiskelemalla yksi uusi asia päivässä. Varsinkin vaivojen tutkiminen ja kineettisen ketjujen ymmärtäminen auttaa todella paljon hahmottamaan minkälaista treeniä asiakkaalle voi antaa. Se ei nimittäin ole ihan sama lätkiä sitä treeniohjelmaa vaikkapa ammattiurheilijalle jonka räjähtävässä voimantuotossa on lihasperäisiä ongelmia, kuin huilua soittavalle nörtille joka on kehittänyt itselleen diagonaalisten lihasketjujen epätasapainotilan. On valitettavan paljon tapauksia niin lääkäreissä, fysioterapeuteissa kuin ravitsemusterapeuteissakin, jotka valmistuttuaan lopettavat uuden oppimisen ja kyseenalaistamisen. Mielestäni mitään tapaa tai koulukuntaa ei saisi tyrmätä ellei siihen ole tutustunut ensin. Pitää uskaltaa kokeilla ja murtaa vanhan koulukunnan muutosvastarinta. Sama pätee myös toiseen suuntaan, eli jos asiakas kyseenalaistaa teidän metodinne, niin pitää pystyä perustelemaan miksi tämä on just se juttu.

Itseltäni meni n. 30 vuotta tajuta se, että muilta ihmisiltä voi oppia rajattomasti, kun vain uskaltaa pitää silmänsä auki ja kuunnella :)

Olen harkinnut että alkaisin pitää evidence based -jatkokoulutusluentoja juuri valmistuneille trainereille. Siellä voisi keskittyä niihin asioihin joita koulutuksessa ei tule esille... Ongelmana on vain maantieteellinen sijainti. Savolaiset ovat täällä vähän nihkeitä lähtemään mihinkään luennoille, joten pitäisi lähteä etelään.

Tuolla joku jo mainitsikin, että ei se oikeastaan riipu alasta/työtehtävästä. Tutkinto on vain tutkinto, ja antaa pohjatiedon, mutta vain siinä tapauksessa että henkilö on sitä valmis vastaanottamaan. Paljon on ihmisiä, jotka menevät vain töihin ja se riittää aivan mainiosti. Sitten on niitä jotka haluavat kehittää itseään pidemmälle. Syyt miksi haluaa itseään kehittää sitten vaihtelee henkilön mukaan. Osalla voi alussa olla halu kehittää itseään, mutta ajan myötä tämä muuttuu. Syitä tähänkin voi olla monta, ja yksi niistä voi olla esimerkiksi että asiakkaat eivät arvosta/ole valmiita siitä maksamaan. Voisi kuvitella, että aika moni PT alkaa "huoraamaan" koska moni asiakas jättää leikin kuitenkin kesken ja on ihan sama minkälaisen ohjelman hänelle taikoo. Eli tehdään työtä vain rahan takia.

Mistä asiakas sitten tietää hyvän PT? No ei pelkästään tutkinnosta, mutta siitä miten hän asiansa esittää. Täälläkin on monta sellaista joiden esitystapa ei ole tuputtaminen tai asioilla knoppailu. Tässäkin ketjussa on ainakin yksi knoppailija, jolle on aina tärkein tuoda esille sitä omaa osaamistaan, mutta on tässä ketjussa paljon henkilöitä jotka osaavat asian esittää hyvällä tavalla. Asiakkaan, jolla ei ole paljoa omakohtaista tietoa asiasta, on tietysti vaikea lähteä asioita ehdollistamaan, mutta keskustelemalla useamman PT tai valmentajan kanssa se varmaan selviää. Kyllä sen mielestäni aika nopeasti ihmisestä huomaa onko hän sydämellä mukana vai vain rahastaakseen.

Anatomiaa kannattaa aina opiskella, mutta pelkät lihasten ja luiden nimet eivät riitä, vaan pitää myös tietää mihin ne kiinnittyvät ja miten työskentelevät.
Mitkä ovat niiden vastavaikuttajat ja mitkä tuki- ja avustajalihakset.

Hyvänä esimerkkinä raajojen liikesuuntien vaikutusta lihastyöhön voisi pitää epäkkäiden lihastyötä, hieman yksinkertaistettuna, kun kädet, olkapäät ja lavat liikkuvat alhaalta yläviistoon taakse rasittuu epäkkäiden yläosa, edestä taakse 90asteen kulmassa, keskiosa ja ylhäältä alaviistoon taakse, epäkkäiden alaosa. Tuokaan ei tunnu olevan kaikille selvää.

45 asteen kulmasoudussa kyytiä saavat sekä epäkkäiden ylä, että -keskiosa, -alaosa ei juurikaan, liikesuunta ei kuormita niitä.

Ei sinulla oikein taida olla selvillä mitä tuohon fysioterapeutin opintoihin kuuluu. Epäilen että nuo sinun peräänkuuluttamat asiat juuri kuuluvat opintosuunnitelmaan. Tutkinto kestää 3,5 vuotta, joten siinä ajassa luulisi nuo asiat käytävän ihan hyvällä tasolla läpi.

Ei sinulla oikein taida olla selvillä mitä tuohon fysioterapeutin opintoihin kuuluu. Epäilen että nuo sinun peräänkuuluttamat asiat juuri kuuluvat opintosuunnitelmaan. Tutkinto kestää 3,5 vuotta, joten siinä ajassa luulisi nuo asiat käytävän ihan hyvällä tasolla läpi.

Ei tuo mitenkään liittynyt fysioterapeutin tutkintoon vaan lihaskuntoharjoittelun anatomiaan. Monien oppikirjojen anatomiassa ei lainkaan kiinnitetä huomiota lihastyön tarkempaan kohdistumiseen.

Tuo PT-kouluttaja jolla oli fyssarin pohjakoulutus oli itse sitä mieltä ettei se olisi ollut mitenkään paras lähtö alalle oli kuitenkin tehnyt ensin fysioterapeutin hommia joitakin vuosia ja sen jälkeen pitkään PT:n hommia ja kouluttajan hommia. En tarkoita etteikö kaikki koulutus olisi hyödyllistä, tunnen kuitenkin neljä fyssaria joilta ei kenenkään kannataisi hakea minkäänlaista urheilu valmennusta, eikä yhdelläkään ole hajuakaan varsinaisesta voimaharjoittelusta.
Tiedän myös yhden kilpailevan kehonrakentajan jolla on fysioterapeutinkoulutus ja ainakin 12 vuoden salitausta sitä ennen ja on varmasti hyvä ohjaaja.

Luulisin että tuo Timo Kettusen pohjakoulutus antaa parhaat eväät valmennusalallekin.

Vitsi toi teki pahaa tänää ku Lääkärit sarjassa näytettiin tota Baby Yogaa. Tekis mieli ottaa tota ämmää tukasta kiinni ja paiskata seinään. Vittu mitä sairaita paskiaisia voi myös tollaselta alalta löytyä.

aina mua on ihminen kiinnostanut. ja semmonen auttamistouhu. ettei jengin tarvis keksii pyörää uudelleen. siitä varmaan. firma tuli laitettua pystyyn yleisön pyynnöstä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sanokaa mitä sanotte, mutta tänne viimiselle sivulle päästyäni, mulla pyörii vieläkin vaan mielessä ne 88kg painavan lakipisteen sadunhohtoiset 50kilon puhtaat hauiskäännöt.

Kaikki kaikessa yksi pakkiksen hienoimmista threadeista!

Koulutus erityisesti valtion valvoma koulutus on yliarvostettua. Vuosien koulutuksessa ei ole oikein järkeä ellei sitten ole vielä lapsi. Ei se osaaminen kuitenkaan sieltä koulutuksesta tule, vaan tekemisestä. Varsinkaan, jos kouluttajat eivät ole itse koskaan olleet hyviä tekijöitä. Koulutus vaan voi tarjota paremman mahdollisuuden aloittaa tekeminen. Ehkä koulutus tarjoaa helpon (ja huonon) tavan arvioida toisen kykyä, kun voi tuijottaa vain titteliä ja arvosanoja vaivautumatta itse mitenkään testaamaan tai päättelemään sitä osaamista. Tieto ei ole ulkoa opeteltuja väitteitä, vaan käytännössä testattuja toimintatapoja.

Sanokaa mitä sanotte, mutta tänne viimiselle sivulle päästyäni, mulla pyörii vieläkin vaan mielessä ne 88kg painavan lakipisteen sadunhohtoiset 50kilon puhtaat hauiskäännöt.

Kaikki kaikessa yksi pakkiksen hienoimmista threadeista!

Kyseinen jäbä on muutenkin aika lahjakas. http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/89549-tuloksesi-6kk-treenaamisen-jaelkeen-14/
6kk jälkeen vetää aika komeita tuloksia

Penkki 55kg --> 125kg (arvio)
Kulmasoutu 10x50kg --> 10x100kg
Pystypunnerrus käsipainoilla 10kg --> 30kg
Jalkaprässi 10x100kg --> 5x225kg
Leuanveto 2 toistoa --> 2x5x10kg
Ranskalainen punnerrus 6x30kg --> 5x50kg
Maastavetoa tuli aloteltua jollain 60 kilolla. Nyt 140 kilolla sarjaa polvista, lol.

Sen hauiksetkin kasvanut aika komeesti http://www.pakkotoisto.com/treeni/113565-alikehittyneet-kaedet/

...Nää toimii ainakin mulla, ja kädet kasvanu 8cm 5 kuukaudessa ja voimaa tullu ihan perkeleesti lisää.
Jossain topicissa tais kertookkin et toi lisäys oli 35cm-->43cm.

Voi vaan kuvitella millasia tuloksia tää nostaa penkistä parin vuoden päästä, tai että millanen hanska sillä on. Kelpais kyl samanlaiset geenit.

No jos kehitys on muissakin noin huimaa, niin eihän tässä sit mitään ongelmaa. Lahjakkuuksia on harvassa.
Tietenkin tämäkin on vain kateellisen panettelua! ;)

Luulisin että tuo Timo Kettusen pohjakoulutus antaa parhaat eväät valmennusalallekin.

Tämä on hyvä pohja, mutta todella paljon pitää vielä tehdä käytännön työtä, että voin ottaa ultimategurun tittelin. Mihin luonnollisesti aion urheilumaailmassa tähdätä ;)

Koulutus erityisesti valtion valvoma koulutus on yliarvostettua. Vuosien koulutuksessa ei ole oikein järkeä ellei sitten ole vielä lapsi. Ei se osaaminen kuitenkaan sieltä koulutuksesta tule, vaan tekemisestä. Varsinkaan, jos kouluttajat eivät ole itse koskaan olleet hyviä tekijöitä. Koulutus vaan voi tarjota paremman mahdollisuuden aloittaa tekeminen. Ehkä koulutus tarjoaa helpon (ja huonon) tavan arvioida toisen kykyä, kun voi tuijottaa vain titteliä ja arvosanoja vaivautumatta itse mitenkään testaamaan tai päättelemään sitä osaamista. Tieto ei ole ulkoa opeteltuja väitteitä, vaan käytännössä testattuja toimintatapoja.

Koulutus on kaiken pohja. En jaksa uskoa, että ne jotka ovat tulleet esim. huippuvalmentajiksi tehtyään pitkän urheilu-uran, eivät olisi siinä samalla tai sen jälkeen kouluttaneet itseään. Mutta se on totta, että pelkällä koulutuksella ei tee mitään. Pelkät arvosanat ovat yliarvostettuja. Mun mielestä parhaita tekijöitä ovat ne, jotka tekevät duunia samalla kun opiskelevat. Ja ne jotka ymmärtävät, että vastavalmistuneena ei osaa "mitään" jos vertaa 20 vuotta alalla olleisiin.... tosin hyvä koulutus auttaa huomaamaan ne 20 vuotta alalla olleet jotka eivät osaa "mitään".

Toinen asia mikä on joskus yliarvostettua, on ihmisen ulkonäkö. Se hämää asiakkaita. Jos ihminen on onnistunut esim. hyvien geenien avulla treenaamaan itsensä todella näyttävän näköiseksi paketiksi, olettavat ihmiset automaattisesti että siinä on osaaja. Näinhän ei välttämättä ole, varsinkin kun aletaan puhua vaikkapa sairaista tai vanhoista ihmisistä. Se kiva ulkomuoto auttaa tuotteistamaan omaa pt-pakettia, mutta pitäisi myös ymmärtää kenelle sitä palvelua tarjoaa. Toisaalta liian lihaksikas pt saattaa ajaa osan ihmisistä pakosalle?

Tämä on mielestäni hyvä esimerkki huonosta tuotteistamisesta: http://ptf-finland.com/

Ihan kuin sivut olisi vedetty vieraan kielen Google translatorin läpi. Huono kieliasu ei valitettavasti luo kovin ammattitaitoista kuvaa. Ja vaikka siellä salilla ei yhdyssanavirheitä katsella, niin väkisinkin huonosta ulosannista tulee sellainen hörökorva-bodarin "öö mites päin tää kynä nyt tulikaan, piirretäänks ässä näin?" -kuva. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni. Sivuston muuhun sisältöön tai laatuun en ota kantaa...

Ja toi Baby Yoga, dafug?

Personaltreinerit on niille jotka eivät tunne omaa kehoaansa.
Tai niille jotka eivät osaa objektiivisesti suunnitella itselleen harjoitussuunnitelmaa vaan kompastuvat hifistelemään pikkuasioilla ja se olennainen kärsii tämän takia. Miksi luulet että jo ammattilaiset palkkaavat itselleen valmentajan? (Ja pääsevät vielä entistä parempiin tuloksiin.)

höpöhöpö. ei se kyllä noin mene. kyllä valmentaja voidaan palkata ihan monista muistakin syistä. mulla on asiakkaina aika monta tyyppiä, jotka tekee valmennushommia työkseen, mutta käyttävät mua apuna omissa treeneissään. sitten on semmosia, joilla on pitkä ja menestyksekäskin urheilu-ura takana, mutta saadakseen uutta intoa tms. treeneihinsä. näillä on se oma kehontuntemus kyllä hyvin pitkällevietyä jo. kuitenkin haluavat ja pystyvät luottamaan myös muiden neuvoihin. semmonen avarakatseisuus on hyvä juttu, ettei kuvittele luovansa omassa tyhjiössään jotain ainutlaatuista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom