Vihreät poliitikot, älyvapauden riemuvoitto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Fysiikan proffasta saataisiin todennäköisemmin historian proffa, kuin historian proffasta fysiikan proffa.
Noinkohan. Voi kyllä pitää paikkansa jo ihan siksi, että ainakin suomessa fysiikan tutkijoita valmistuu huomattavasti enemmän suhteessa virkoihin, kuin historian. Ala on siis kilpaillumpi, jolloin mihin tahansa virkaan on vaikeampi päästä. Mutta en mä usko että fysiikkaa opiskelleen on yhtään sen helpompi omaksua historian tutkimusmenetelmiä kuin toisin päin.

Mitään dataa tästä tuskin löytyy, joten en voi kyllä perustella väitettäni mitenkään.

Noinkohan. Voi kyllä pitää paikkansa jo ihan siksi, että ainakin suomessa fysiikan tutkijoita valmistuu huomattavasti enemmän suhteessa virkoihin, kuin historian. Ala on siis kilpaillumpi, jolloin mihin tahansa virkaan on vaikeampi päästä. Mutta en mä usko että fysiikkaa opiskelleen on yhtään sen helpompi omaksua historian tutkimusmenetelmiä kuin toisin päin.

Mitään dataa tästä tuskin löytyy, joten en voi kyllä perustella väitettäni mitenkään.

C'mon, mies. En nyt lähtisi sekoittamaan tieteitä ja historiaa keskenään. Mitä historian opiskelu vaatii? Ulkoa opettelua? Sanon tämän historiasta kiinnostuneena ja jopa alaa lukiossa harkinneena.

Niin, en sanonut etteivätkö nuo kaikki voisi olla ihan kivoja asioita tietää lisää, mutta niiden tieteellinen merkitys on jossain vähäisen ja olemattoman välillä.
Voisitko ystävällisesti määritellä milloin jollain tutkimusalalla on mielestäsi tieteellistä merkitystä tai vaikka ihan vaan merkitystä? Onko tiedekunta hyödyllinen vain silloin jos se tuottaa uusia avaruusraketteja, sädepyssyjä, tietokoneohjelmia tai lääkkeitä?

Toisten stereotypiat ovat "ala-arvoista ja tietämätöntä lässytystä", mutta omat stereotypiasi oletat näköjään valideiksi ilman kritiikkiä?
Mihinköhän stereotypointiin olen syyllistynyt? Siihenkö, että sun tekstiä lukiessa on päivänselvää, ettet ole tunne haukkumiasi tieteenaloja pätkääkään.

Ole hyvä ja kerro myös se sun koulutustaustasi, kun et siihen vastannut vielä.

Heikille sen verran, että en tiedä mitä tarkoitat humanistisella lahjakkuudella ja miten tämä ilmenee, mutta on se tietysti selvää, että kaikilla ei ole rahkeita kympin matikkaan, mutta likimain kaikilla on todennäköisesti rahkeita olla loistavia humanisteja.
Aah hienoa, kun kaikilla on rahkeita olla loistava humanisti, niin viitsisitkö vääntää uuden tietoteorian teoksen yliopistoille oppimateriaaliksi kiitos. Mielellään syksyksi, että ehtii uusille kursseille. Tai menet kielitieteen laitokselle ja luot tietokoneohjelman, joka kääntää sujuvasti kaikista kielistä kaikille kielille.

Uskoisin, että lähes jokaisella suomalaisella olisi halutessaan mahdollisuudet suorittaa tutkinto, joka mahdollistaa historian professuurin.
No olis varmaan, jos innostusta riittää. Mutta itse siihen virkaan pääsemiseen tarvitaankin sitten vielä aika paljon lisää näyttöjä. Kyllä mä luulen että melkein kuka tahansa sais aikaseks tohtorin paperit vaikka fysiikastakin, jos vaan jaksais tehdä sen eteen töitä. Mutta ei kukaan tietenkään jaksa, jos se ala ei oikeasti kiinnosta.
E:
C'mon, mies. En nyt lähtisi sekoittamaan tieteitä ja historiaa keskenään. Mitä historian opiskelu vaatii? Ulkoa opettelua? Sanon tämän historiasta kiinnostuneena ja jopa alaa lukiossa harkinneena.
No kyllä se vähän muutakin on yliopistotasolla kuin ulkoa opettelua. Laajojen asiakokonaisuuksien hahmottaminen ja ymmärtäminen lienee oleellisinta tuolla alalla. Ei se lukio-opiskelu kerro vielä oikein mitään siitä, mitä kyseinen tiede oikeasti on. Vertaa esim lukiomatematiikka <-> yliopistomatematiikka. Toinen on laskujen laskemista, toinen teoreemien todistamista. Ei näillä ole juuri mitään tekemistä keskenään.

Puhuinkin lähinnä universaalisti, en valmistuvien tilanteesta tai virkasuhteiden määristä Suomessa. Väitän vain, että fysiikan professorilla todennäköisesti on paremmat rahkeet tehdä historian tutkimusta, kuin historian professorilla fysiikan tutkimusta. Ja tämän väittämän perustan puolestaan jo mainittuun seikkaan, että osalla ihmisistä vaan on paremmat paukut matemaattisten taitojen suhteen, mutta sinähän taisit vastustaa väittämää. Toki historian proffat voivat olla ties millaisia matemaattisialahjakkuuksia, mutta todennäköisesti näin ei kuitenkaan välttämättä ole.

Voisitko ystävällisesti määritellä milloin jollain tutkimusalalla on mielestäsi tieteellistä merkitystä tai vaikka ihan vaan merkitystä? Onko tiedekunta hyödyllinen vain silloin jos se tuottaa uusia avaruusraketteja, sädepyssyjä, tietokoneohjelmia tai lääkkeitä?

Ihan hyvä pohja määritelmäksi, mutta laajentaisin sitä niin, että se on hyödyllinen jos tuottaa jotain järkevää tai käyttökelpoista.

Mihinköhän stereotypointiin olen syyllistynyt? Siihenkö, että sun tekstiä lukiessa on päivänselvää, ettet ole tunne haukkumiasi tieteenaloja pätkääkään.

Ole hyvä ja kerro myös se sun koulutustaustasi, kun et siihen vastannut vielä.

Tarkoitin tuota Heikin stereotypisoivaa kommenttia, jota komppasit.

TTY:llä olen opiskellut, harkitsen diplomityön aihetta.

Aah hienoa, kun kaikilla on rahkeita olla loistava humanisti, niin viitsisitkö vääntää uuden tietoteorian teoksen yliopistoille oppimateriaaliksi kiitos. Mielellään syksyksi, että ehtii uusille kursseille. Tai menet kielitieteen laitokselle ja luot tietokoneohjelman, joka kääntää sujuvasti kaikista kielistä kaikille kielille.

En viitsi vääntää edes uutta naistutkimuksen oppikirjaa kurssille naistutkimus kuun pinnalla, sikäli kun pidän koko alaa pilipalitieteenä. Muuten kyllä.

Jos luot tietokoneohjelman, kyse on yleensä jostain muusta kuin humanismista.

Fysiikan proffasta saataisiin todennäköisemmin historian proffa, kuin historian proffasta fysiikan proffa.
Eikö kuitenkin tämäkin ole täysin sidonnaista kiinnostuneisuuteen? Fysiikka on yleisesti ottaen huomattavan kaukainen asia teoreettisella tasolla useimmille ihmisille, kun taas yhteiskunnalliset ja historialliset tapahtumat ja aihepiirit eivät tunnu niin abstrakteille, ottaen huomioon esim. päiväpolitiikan, jota aamulehdestä tihrustamme. En nyt lähde väittämään, etteikö päivittäin oltaisi fysiikan lain alaisia, mutta pointti tuli varmaan selville?

No olis varmaan, jos innostusta riittää. Mutta itse siihen virkaan pääsemiseen tarvitaankin sitten vielä aika paljon lisää näyttöjä. Kyllä mä luulen että melkein kuka tahansa sais aikaseks tohtorin paperit vaikka fysiikastakin, jos vaan jaksais tehdä sen eteen töitä. Mutta ei kukaan tietenkään jaksa, jos se ala ei oikeasti kiinnosta.
E:

No jos aseella uhaten tekisi duunia kutakuinkin 24/7 vuosikausia, tuollainen fysiikan tohtorius voisi olla yli 50% väestöstä mahdollinen. Uskallan kuitenkin väittää, että fysiikan tohtoriuden vaatimukset ovat aivan eri kertaluokassa kuin historian vastaava.

Ilmeisesti olet itse niin hyvä matematiikassa, että pidät asiaa helppona, mutta siihen vaikuttanee se että lähipiirisi ainakin osittain kuuluu samaan ryhmään. Mieti, kuinka moni tupasi inttikavereista saisi fysiikan tohtorin paperit? Lukiovuosikurssistani noin sadasta oppilaasta ehkä nelisenkymmentä valitsi pitkän matematiikan, karkeasti parikymmentä suoritti sen loppuun, näistä varmaan kymmenkunta jatkoi matemaattiselle alalle/yliopistotasoisiin insinööritieteisiin, ja ehkä viisi on tähän päivään niistä valmistunut.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ihan hyvä pohja määritelmäksi, mutta laajentaisin sitä niin, että se on hyödyllinen jos tuottaa jotain järkevää tai käyttökelpoista.
Aikaisemmin olet lytännyt esimerkiksi yhteiskuntatieteet, koska se on "humanismia" Eikö sun mielestä esimerkiksi yhteiskuntatieteellinen tutkimus ole järkevää ja käyttökelpoista, kun sieltä löytyy (yliopistosta riippuen) filosofiaa, valtio-oppia, sosiologiaa, taloustiedettä, poliittista historiaa ja muuta tämmöistä. Kyllä noilla kaikilla aloilla on ainakin mun nähdäkseni paikkansa yliopistoissa.

Tahtoisin kyllä kuulla enemmän ja tarkempia perusteluita miksi sä väität ettei vaikka valtio-oppi (tai mikän vaan) ole järkevää tai käyttökelpoista.

p.s. jätä pois naistutkimus kiitos, olen itsekin suht kriittinen sen asemaan yliopistossa.

Tarkoitin tuota Heikin stereotypisoivaa kommenttia, jota komppasit.
TTY:llä olen opiskellut, harkitsen diplomityön aihetta.
Ikävä kyllä Heikki näyttää olevan oikeassa, että insinöörillä se perspektiivi yhteiskunnallisista asioista näyttää olevan hyvin kapea-alainen. Suosittelen lämpimästi tutustumaan näihin hyödyttömiin humanistisiin ja yhteiskunnallisiin asioihin ennen niiden täyttä lyttäämistä.

Jos luot tietokoneohjelman, kyse on yleensä jostain muusta kuin
humanismista.
Millä perusteella? Väitätkö sä oikeasti, että kuka tahansa dippa-inssi koodaa käännössoftan ilman kielitieteilijöiden ja tulkkien (vitun humanistien) apua?

No jos aseella uhaten tekisi duunia kutakuinkin 24/7 vuosikausia, tuollainen fysiikan tohtorius voisi olla yli 50% väestöstä mahdollinen. Uskallan kuitenkin väittää, että fysiikan tohtoriuden vaatimukset ovat aivan eri kertaluokassa kuin historian vastaava.

Ilmeisesti olet itse niin hyvä matematiikassa, että pidät asiaa helppona, mutta siihen vaikuttanee se että lähipiirisi ainakin osittain kuuluu samaan ryhmään. Mieti, kuinka moni tupasi inttikavereista saisi fysiikan tohtorin paperit? Lukiovuosikurssistani noin sadasta oppilaasta ehkä nelisenkymmentä valitsi pitkän matematiikan, karkeasti parikymmentä suoritti sen loppuun, näistä varmaan kymmenkunta jatkoi matemaattiselle alalle/yliopistotasoisiin insinööritieteisiin, ja ehkä viisi on tähän päivään niistä valmistunut.
No joo, ei se tietenkään kaikilta onnistuisi, että kyllä mä vähän liioittelin tossa. Mutta en mä usko että se historian väikkäri syntyis paljon sen helpommin. Kyllä siihenkin tarvitaan älykkyyttä. Koitappa miettiä niitä samoja inttikavereita kirjoittamassa johonkin kansainväliseen lehteen artikkelia EU:n talouspolitiikan vaikutuksesta pohjois-afrikan maanviljelyyn. Tuskin kovin monelta onnistuisi tuokaan. Itseltäni jäisi ainakin väliin.

Aikaisemmin olet lytännyt esimerkiksi yhteiskuntatieteet, koska se on "humanismia" Eikö sun mielestä esimerkiksi yhteiskuntatieteellinen tutkimus ole järkevää ja käyttökelpoista, kun sieltä löytyy (yliopistosta riippuen) filosofiaa, valtio-oppia, sosiologiaa, taloustiedettä, poliittista historiaa ja muuta tämmöistä. Kyllä noilla kaikilla aloilla on ainakin mun nähdäkseni paikkansa yliopistoissa.

Tahtoisin kyllä kuulla enemmän ja tarkempia perusteluita miksi sä väität ettei vaikka valtio-oppi (tai mikän vaan) ole järkevää tai käyttökelpoista.

p.s. jätä pois naistutkimus kiitos, olen itsekin suht kriittinen sen asemaan yliopistossa.

Kuten alussa sanoin, näitä aloja ja pilipalialoja on aivan liikaa että pystyisin niitä tässä erittelemään. Sikäli tuo tonkiminen on aivan turhaa. Toistaiseksi pääasiallinen väitteeni on, että niitä aloja on olemassa, ei että esim. kaikki alat olisivat sellaisia. Voit vaikka kysyä laitoskohtaisesti jatkossa yksitellen, onko joku ala pilipaliala, kun en todellakaan voi antaa mitään geneeristä yksiselitteistä vastausta visaiseen kysymykseen pilipalialan määritelmästä.

Millä perusteella? Väitätkö sä oikeasti, että kuka tahansa dippa-inssi koodaa käännössoftan ilman kielitieteilijöiden ja tulkkien (vitun humanistien) apua?

No se koodaushan siinä on se vaikea kohta, eikö niin? Eihän sillä sisällön tuottajan olemuksella ole enää tässä vaiheessa mitään merkitystä. On varmasti vaikea homma vaikka Bill Gatesille koodata ohjelma, joka selvittää minkä laatuisesta koiranpaskasta ihminen pitää, ilman että saa konsultaatiota koiranpaskan maistoekspertiltä. Ei tämä silti tarkoita, että koiranpaskan maistoekspertit olisivat Bill Gatesia parempia koodareita, mikäli ymmärrät mitä tarkoitan.

Eikö kuitenkin tämäkin ole täysin sidonnaista kiinnostuneisuuteen? Fysiikka on yleisesti ottaen huomattavan kaukainen asia teoreettisella tasolla useimmille ihmisille, kun taas yhteiskunnalliset ja historialliset tapahtumat ja aihepiirit eivät tunnu niin abstrakteille, ottaen huomioon esim. päiväpolitiikan, jota aamulehdestä tihrustamme. En nyt lähde väittämään, etteikö päivittäin oltaisi fysiikan lain alaisia, mutta pointti tuli varmaan selville?

Itse asiassa pointti meni nyt hieman ohi, ainakin täällä päässä. Lähinnä yritin nostaa esille sitä, että kumpi proffa pärjäisi todennäköisesti paremmin toisen saappaissa. Olettaen nyt vaikka molemmat saisivat sieluunsa yhtä suuren palon toista alaa kohtaan.

Katsopas, Crusader, kun se ongelma on tälllä hetkellä se, että kun et kerran pysty esittämään mitään kriteeriä sille, milloin kyseessä on pilipaliala ja milloin oikea tiede, niin on aika vaikea uskoa, että tuo sun luokittelusi edes perustuu mihinkään järkisyihin. Enemmän siinä taitaa olla taustalla mutuilua, tyyliin "naistutkimus on vihaisten femakkojen höpöhöpöä ja humanistiset tieteet on tyhjänpäiväistä jaarittelua". Musta oikeasti tuntuu, että sulla ei ole mitään hajua siitä, millaista todellisuudessa on tutkimus yhteiskuntatieteellisellä ja humanistisella alalla.

Myös väite, ettei yhteiskuntatieteellinen tutkimus tuota mitään yhteiskuntaa hyödyttävää tietoa, on melkoisen älytön. Onhan se nyt selvää, että yhteiskunnan yleisiä toimintamekanismeja koskeva tieto on tärkeää yhteiskunnallisen päätöksenteon kannalta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom