Vibram fivefingers Kso trek ja muut kevytjalkineet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Menijo
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt kokeneemmat varvasihmiset, tarvisin apuva! Eli tilanne on sellainen, että tuolla kamppailupuolella huomannu (vaikka nyt tatami onkin), että varpasillaan juoksu on todella luonnollisen tuntusta ja rennompaa ainakin kuin lenkkareilla. Mietin kuitenkin, että olen nilkkavammainen (kampurajalka, jos tarkkoja ollaan), eli nilkat eivät taivu läheskään niin hyvin kuin normaalilla ihmisellä. Lenkkeillessä nilkat eivät kipeydy tai muutenkaan ole mitään sen kummempia vaivoja ja mietinkin nyt, että voisinkohan minä alkaa palijasjalakaseksi. Se kynnyskysymys siis onkin, että onkohan barefoot-juoksusta haittaa tai millälailla jalat reagoivat ylipäätänsä sellaiseen juoksuun esim. asfaltilla. Mitä ite olette mieltä ja onko mahdollisesti muita jalkavaivasia, joilla kokemusta näistä hommista?

Eniten normaaleissa lenkkareissa tosiaan häiritsee se, että se kantapään tuki tekee omasta juoksuasennosta todella huonon, vähän jopa eteenpäinkääntyneen. Kävin tänään huvin vuoksi ja testimielessä juoksemassa ihan normaaleilla Niken tennareilla, eli ns. skeittikengillä, joissa on ihan tasainen pohja. Hauska juttu oli se, että - vaikka juoksin hyvin kevyesti - tuntuma oli parempi kuin lenkkareilla. Siitä mietinkin, että ehkäpä barefootti vois olla vielä parempi ratkasu, kun ainakin tatamilla siitä on nauttinu. Katonpa noita New Balanceja ja pitää varmaan käydä myös jossakin alan liikkeessä jutustelemassa.

Ei muuta kuin rohkeasti kokeilemaan. Itsellä jalkavaivat ovat pelkästään parantuneet kevytjalkineiden, tarkemmin Fivefingers Speedien ansiosta. Aluksi en uskaltanut lenkkeillä asfaltilla, mutta pikkuhiljaa pohkeiden vahvistuttua ja tekniikan parannuttua olen alkanut juoksemaan ~10km lenkkejä myös asfaltilla. Voin kertoa, että ero on suuri normi lenkkareihin ja jalat toimivat kuten niiden pitääkin.

Mulla on ollut fivefingersit jo aika kauan. En vain oikein ole tottunut tai tykännyt. Isovarpaita painaa, se ehkä suurin syy.
Eikä niillä ole mulle sopivaa kokoakaan. Normaalisti jalkani on 37-38, naistenmallissahan tuo menee päinvastoin, eli FF:t oltava kokoa suuremmat. Mulle 38:t on pienet, varpaat jää ihan snadisti koukkuun, kun taas 39:ssä jää kantapään taakse turhaa tilaa. :(

^Mulla on Sprintit, joissa myös tarrakiinnitys. Kantapään taakse alas jää liikaa löysää koossa 39, koko 38 taas on just sen verran lyhyt että varpaat jää aavistuksen koukkuun --> epämukavaa. Kumpaakin kokoa mulla on nuo.
Kunpa ois olemassa koko 38,5... :(
Komodoissa tosin tuo kantapään takana oleva osa näyttää tukevammalta... Mutta... No, katotaan viitinkö kokeilla. Ehkä jos jossain tulee vastaan.

Vinkki: kun antaa vähän lämpöä niille ja venyttää niin hyvät tulee, kuitenkin materiaali kumia. Itsellä 42 koko oli hieman iso ja 41 oikeesta pottuvarpaasta puristi. -> Kuumailmaa ja venytystä ja nyt ovat aivan täydelliset. :)

Oikeankokoista kenkää etsittäessä kannattaa tiedostaa, että vanhimmissa malleissa (Classic/Sprint) on eri lesti kuin valtaosassa uudemmista (ainakin KSO, Speed, Trek, Bikila). Omaan jalkaani noi alkuperäiset mallit ei sovellu ollenkaan juurikin siksi, että kantaan jää tilaa. Sen sijaan KSO, Speed ja Trek Sport istuu jalkaan erittäin hyvin.

KSO ja Sprint oli ainakin naisten mallissa tasan sama lesti kun noita toisia (isompia) ostin. Näiden kahden välille jäin vielä arpomaan ja totesin Sprintien olevan kivemmat kun ovat avoinaisemmat (osittain ostin nämä myös reissukäyttöön lämpimään).
Naisten koothan vielä menee toisinpäin kuin miesten. Miehille suositellaan kokoa pienempiä, naisille taas kokoa isompia kuin oma jalka.

Lämpöä tyyliin jalkaan saunassa?? Pitäis varmaan kokeilla. Antaako se kumipohja muka lämpimässä periksi? :) Kiva ois jos antais, ne pienemmät on paljon kivemman värisetkin!!

Lämpöä tyyliin jalkaan saunassa?? Pitäis varmaan kokeilla. Antaako se kumipohja muka lämpimässä periksi? :) Kiva ois jos antais, ne pienemmät on paljon kivemman värisetkin!!

Mulla tuntui hieman pienenevän KSO:t, kun pesin ne 60 asteessa. Eli vaihtoehtona ostaa myös isommat, toimivuudesta en tosin mene kovinkaan varmaan takuuseen

Onko kukaan käyttänyt tuollaisia ihan arkikäytössä? Tuo juokseminen ei ole itselle mikään intohimo mutta jostain syystä on alkanut kuumottamaan tollaset FiveFingersit tms barefoot-kengät...

Onko kukaan käyttänyt tuollaisia ihan arkikäytössä? Tuo juokseminen ei ole itselle mikään intohimo mutta jostain syystä on alkanut kuumottamaan tollaset FiveFingersit tms barefoot-kengät...

Mä olen käyttänyt Speedejä, KSO:ta ja Trek Sportia sekä juostessa, että arkikäytössä. Pirun hyvät nuo on jalassa juoksit tai et. Koska kengissä ei ole vaimennusta, en suosittele niitä seisomatyöhön, etenkään jos alustana on tyypillinen tehdashallin kivilattia. Itse olen käyttänyt kenkiä myös seisomatyössä, joten ei sekään ihan mahdotonta ole. Päivän jälkeen tuntuu vain siltä, että joku olisi hieronut jalkapohjia vähän turhan innokkaasti.

Ulkomaanmatkoillakin on tullut Five Fingersejä käytettyä. Tähän voin antaa sellaisen pro tipin, että ensimmäisenä päivänä lennon jälkeen kannattaa vähintään ottaa mukaan toiset kengät, sillä lentokoneessa turvonneeseen jalkaan vedetty kenkä saattaa puristaa varpaidenvälejä tosi inhottavasti.

KSO:t lähti kaupasta mukaan, aika makeen tuntuset popot kyllä. Löystyykö noi käytössä kuinka? Piti ottaa 2 numeroa pienemmät kuin normaalikenkä, ja noi on nyt sit ihan justit. Ei varmaan haittais jos isovarpaan kohdalta muutaman millin venähtäis. Varvassukkia en sit löytäny mistään, tai tuolla mistä kengätkin ostin oli kyllä valikoimissa mutta just mun koko loppu.

Itellä käytössä Flow:t, Sprintit ja Trekit. Trekissä selvästi lyhyemmät varpaat kuin Flow:ssa ja Sprintissä. Tietysti tilasin kaverilta USAsta nuo Trekit sovittamat luottaen, että sama koko se on oltava kuin Flow:ssa ja Sprintissäkin. Hitusen on vittumaista käveleminen kun varpaat ei asetu kunnolla kenkiin. Onneksi Trekeillä ei ole tarkoitus juosta, vaan siinä käytössä toimii Flow / Sprint kelistä riippuen. Pitänee koittaa hitusen saada Trekiä venymään, vaikka odotukset eivät liian korkealla ole materiaalista (nahka) johtuen.

Edit (lisäys): käytän siis 5fingersejä päivittäin sekailaiseen jumppailuun ja jopa chinojen kanssa töissä :)

Käsittääkseni USAn ja Euroopan vff:ien koot eivät vastaa toisiaan.. Tossa jenkkiVFF:ien kokotaulukko; http://www.vibramfivefingers.com/size_fit/size_conversion_chart.htm
Ja täs Euroopan vastaava; http://www.vibramfivefingers.it/eng/footwear.aspx#

Edit: jahas, suora linkki ei pelaa, sieltä oikeasta alakulmasta se sizing siis...

Esim. mittaa 11" kun kattoo niin erot näkee selvästi...

Kyllä 5fingersit on samoina eurooppalaisina kokoinan niin USAssa, Euroopassa kuin Aasiassakin. Tuon kokotaulukon mukaan Flow ja KSO Trek pitäis olla numeroa pienempi kuin Sprint. Eipä muuten todellakaan pidä paikkaansa. Miulla Sprint, Flow ja Trek ovat kaikki samaa kokoa. Noista Sprint ja Flow sopivat, mutta Trek liian pieni varpaista. Voi v*tti jos oisin menny tuon taulukon mukaan ottamaan numeron pienemmän Trekin...

Edit: katos perkele, onhan noissa kokotaulukoissa eroja. En vaan mitenkään jaksa uskoa, että Euroopassa ja USAssa myytävien 5fingersien koot eroaisivat yhtään. Paljon todennäköisempää, että joku on vaan kussut nuo taulukot. Aivan samasta kiinalaisesta tehtaasta ne kengät menee Eurooppaan ja USAan.

Kyllä mä muistelisin että jossain foorumilla jossain sivulauseessa lyhyesti todettiin että USAn ja euroopan vibramit ovat eri kokoisia...

Eli siis onko niin että naisilla Fivefingersit suositellaan ostettavaksi kokoa omaa norminumeroa isommat? Oon yleensä 38, mutta yksi varvas tuntui kaupassa vähän menevän koukkuun niin sit tilasin kokoa 39. Vielä ehdin palauttaa nämä jos kaduttaa. Mutta jalka lepää siis ihan hyvin näissä, vielä en ole koittanut hyppiä tai mitään urheilla kun hintalappukin paikallaan. Oon avojaloin tykännyt liikkua paljon, odotan et pääsen käyttämään näitä!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom