Vibram fivefingers Kso trek ja muut kevytjalkineet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Menijo
  • Aloitettu Aloitettu
^Päädyin jo lopulta Bikila evoihin ihan vaan koska kokemuksian mukaan ne on käytössä/kilsoissa pitkäikäisiä. Verraten kso.ihin toki ei niin selvä maapintakosketus jaloissa, mutta silti ihan riittävän selvä. Ei tosiaan verrannollinen edes mihinkään free* lenkkareihin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on erinäisiä ongelmia kropassa muutenkin (selkä ym), mutta juoksu on aina kipeyttänyt toisesta nilkasta nivelsiteen tms akillesjänteen luota (nivelsiteet on mallia lörpähtäneet ja nilkka on mennyt nuorena niin monta kertaa ympäri ettei enää satu kuin hetken jos nyrjähtää). Samoin penikat ovat kipeytyneet ajoittain. Tykästyin juoksuun mutta se onnistui aiemmin vain melkeinpä nilkkatuen kanssa. Askel on mallia ylipronaatio, ja tuosta kipeytyvästä jalasta on jalkapohjasta päkiän luota jäänyt joku pikkulihas laiskaksi sen jälkeen kun jalat oli viikon verran halvaantuneet (välilevypullistumat). Olin jo luovuttanut ja totutellut ajatukseen ettei musta mitään juoksijaa edes omaksi iloksi tule, kunnes ostin salille käyttöön Niken ohutpohjaiset tossut ilman droppia, malli on muistaakseni Free 1.0 Cross Bionic 2.Olen jolkotellut niillä juoksumatolla päkiä edellä lämmittelyjä ennen salitreenejä ja kappas, nilkka ei ole kipeytynyt ja tuo laiskakin lihas tuntuu tekevän jotain. Pohkeet kyllä huutavat vähän hoosiannaa kun eivät ole tottuneet tuollaiseen rasitukseen, mutta askel tuntuu kovin luonnolliselta eikä nilkkaan satu yhtään. :oujee:

Meinasin ensin että hankin ulkokäyttöön sopivat tossut vasta keväämmällä, mutta nyt alkoi kutkuttamaan että pitäisi päästä kokeilemaan ulkonakin toimiiko tuo juoksutyylin muuttaminen ja tuettomat tossut. Tilasin sitten testaukseen Merrellin Pace Glove 3 for ladies, kun en ole yhtään innostunut kokeilemaan noita varvaskenkiä ja Feelmaxien pohjista luin vaan huonoa. Vivobarefootit olisi myös kiinnostaneet mutta niitäkään ei tuntunut löytyvän mistään. Toivotaan että nuo Merrellit sopii mun koipeen ja toimivat. Olis niin huikeeta tehdä juoksulenkkejä ilman kipuja. :cool: Yksi vaihtoehto olisi ollut tilata samanlaiset Niket kuin mitä käytän salilla, mutta lueskelin niiden käyttökokemuksia ja pari kommenttia löytyi siitä että ulkopuolella sivuilla olevat narut lahoavat nopeasti ulkokäytössä...

Mulla on aika pahat lättäjalat.

Teen kuitenkin sitä parantavia liikkeitä, venytyksiä ja mulla on tukipohjallisetkin, joihin suhtaudun skeptisesti, koska eihän ne mitään paranna - helpottavat vain. Kuitenkin oon ymmärtänyt, että nämä kevytjalkineen tms. tekevät gutaa jalkapohjan lihaksille, ja holvikaarellekin. Tarvitsisin kengät, sekä salille että ulos, vapaa-aikaan, juoksemiseen, tms. Lähtökohtaisesti ainakin nuo jälkimmäiset, treenaamiseen mulla on vanhat kyykkykengät, joissa käytän niitä pohjallisiakin.

Kysynkin, kaikki foorumin lättäjalat, että meenkö ihan metsään jos alan siirtymään kevytkenkäiseksi? Oon ymmärtänyt, että saisin jalat vielä kuntoon kovalla duunilla ja säännöllisellä venyttelemiselle sun muulla lihasten korjaamisella - auttaako nää? Mitä suosittelette? Jotkut varhaiset Nike Freet mulla oli joskus, mutta "talloin ne vaan lyttyyn" ja kävely niillä teki lähinnä pahaa.

Vibramit, adipuret, Merrelit?

Mä en vielä osaa sanoa mun kevytkenkäisyydestä, mutta sen olen jo huomannut että jatkuvasti tukipohjallisten pitäminen laiskistutti mun koivet entisestään ja lopputuloksena lättävinoastuminen vain paheni. Mulla on töissä tasapainolauta jonka päällä tasapainottelen välillä (liian harvoin, pitäis taas vähän tsempata) ja sekin on jo auttanut paljon. Eli ainakin omalla kohdallani mitä enemmän tuen, sen huonommaksi menee ja sitten taas mitä enemmän pakotan jalkoja käyttämään niitä lihaksia niin sitä vähemmän kipuilee. :) Samoin olen välillä kävellyt silleen että ihan oikeasti keskityn että jalka menisi oikeassa asennossa maahan ja sieltä taas ylös, eikä niin että koikkelehdin vaan jotenkin eteenpäin...

Eka lenkki Merrelleillä tehty, reilu puoli tuntia hölkkää/kävelyä. Vajaa puolet matkasta ensin asfaltilla ja loput hiekkatietä. Olipa hurjaa jolkotella asfaltilla ilman kipuja! :hyper:
Vähän on vasemman akillesjänteen seutu kipeänä/arkana rasituksesta, jalka-ressukka joutui töihin. Mutta fiilis on oikein hyvä ja nämä jäävät ehdottomasti käyttöön. Eikä palellut yhtään, päinvastoin, jalat olivat ihan tosi lämpimät vaikka ulkona oli +3 ja tihutti vettä.

Mulla on toimineet nuo barefootit myös paremmin, kuin hyvin. On VFF KSO Evo ja Speed, parit Feelmaxit ja parit Vivon Evot. Kun muutaman vuoden niillä tallustellut, niin kokeilu vanhemmilla paksupohjaisilla on tuonut kivut aina takaisin. Painoa kun on reilusti, niin nää vaimennetut tossut eivät tue askellusta vaan jalat nuljuavat ja siitä seuraa paikkojen kipeytyminen. Tossuja on yhteensä 7 paria ja kaikki ostettu tarjouksessa, niin yhteensä mennyt alle 200 niihin, eli paria kohden hinta ei päätä huimaa.

Ostettu ihan intersportista, Urheilu Koskimiehestä Lappeenrannasta ja Feelmaxit tilattu suoraan Feelmaxin sivuilta. Pääkaupunkiseudulla noita löytyy ainakin Haloselta Espoon Sellosta.

Feelmaxien pohjat ovat ohuet (1,2-3mm), ja osittain sisäkäyttöön, joten ne eivät kestä niin pitkään, kuin paksupohjaiset kengät. Lisäksi pohjien kestosta valitukset ovat olleet pääasiassa 1 versioista ja osittain versioista, kun nyt on 3 ja 4 versiot myynnissä. Lisäksi pohjien kulumiseen vaikuttaa käyttäjän juoksu/kävelytyyli, sekä alusta. Omat Feelmax Osma 2:set ovat 2,5 mm pohjalla ja lähes päivittäisessä käytössä ollut kaksi kesää asfaltilla, sienimetsässä, hiekkatiellä (noin 500km) ja pohjat eivät ole oikeastaan kuluneet yhtään. Yleensä pehmeäpohjaiset tossut kestävät sen kesän tai kaksi, kunnes vaimnennus on tallottu vinoksi tai saumat ovat repeilleet.

Tosiaan kuluminen riippuu ihan käyttäjästä ja kävely/juoksutyylistä. Osa on saanut noita Merrellin barefootejakin kestämään pari tonnia ja toisilla tossut ovat entiset jo parin sadan kilometrin jälkeen.

Suurin ongelma kevyttossuihin siirtymisessä on se, että aiemmin jalat ovat tottuneet tukeen ja vaimennukseen, niin siirtyminen vaimentamattomiin ohutpohjatossuihin täytyy tehdä hitaasti, jotta jalan lihakset ehtivät tottua uuteen tilanteeseen.

Suurin ongelma kevyttossuihin siirtymisessä on se, että aiemmin jalat ovat tottuneet tukeen ja vaimennukseen, niin siirtyminen vaimentamattomiin ohutpohjatossuihin täytyy tehdä hitaasti, jotta jalan lihakset ehtivät tottua uuteen tilanteeseen.
Tämä tuli huomattua. Mä jotenkin ajattelin että muutaman kerran viikossa 10-20min kävelyä/juoksua juoksumatolla ja nyt pari puolen tunnin lenkkiä ulkona Merrelleillä olisivat riittävän hitaasti. Juuei. Nilkassa komeilee nyt rasitusperäinen jännevamma eikä tartte juosta varmaan kuukauteen, kun ärtyy kaupassa käynnistäkin niin että jänne on tulessa ja saa kylmätä yli puoli tuntia ennen kuin viilenee takas normaalitasolle. Ei tainnut ihan mennä niinkuin Strömsössä tää homma. :mad:

Ootteko käyttänyt näitä paljasjalka kenkiä salilla. Eli minkälaiset ne on vaikka kyykätessä tai mavessa

Ihan samanlaiset kuin paljain jaloin tai sukkasillaan, mitä nyt pito tuppaa olemaan kumipohjilla parempi riippuen tietty alustasta. Leveessä mavessa hikinen jalka liukuu kengän sisällä, siihen en noita suosittele.

Käytän aina ja hyvin on toiminut. Kyykky ja mave mukana ohjelmassa myös. Pohjeliikkeet tuntui aluksi oudoilta noilla mutta siihenkin tottunut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom