Vibram fivefingers Kso trek ja muut kevytjalkineet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Menijo
  • Aloitettu Aloitettu
Eli siis onko niin että naisilla Fivefingersit suositellaan ostettavaksi kokoa omaa norminumeroa isommat? Oon yleensä 38, mutta yksi varvas tuntui kaupassa vähän menevän koukkuun niin sit tilasin kokoa 39. Vielä ehdin palauttaa nämä jos kaduttaa. Mutta jalka lepää siis ihan hyvin näissä, vielä en ole koittanut hyppiä tai mitään urheilla kun hintalappukin paikallaan. Oon avojaloin tykännyt liikkua paljon, odotan et pääsen käyttämään näitä!

Itsellä ainakin on 1,5 numeroa normaalia pienemmät. Niiden pitää olla erittäin tiukat, eikä varpaille saa jäädä turhaa liikkumavaraa. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsellä ainakin on 1,5 numeroa normaalia pienemmät. Niiden pitää olla erittäin tiukat, eikä varpaille saa jäädä turhaa liikkumavaraa. :)

Mielestäni ei näin, vaan pitää olla sen verran tilaa ettei varpaat ole taskujensa kärjissä kiinni, mutta niiden varpaiden pitää kuitenkin pysyä niissä taskuissa. Ainakin itellä jalat kipeytyy jos on tiukat fivefingerit.

Enpä olisi alkuun uskonut kuinka hyvät Vibramit oikein onkaan. Tykästyin noihin speedoihin heti ensimetreillä. Hyvin menee arkikäytössä, viimeksi Tuskafestareilla aiheutti hieman hilpeyttä ja kyselyitä ja joku tahtoi ottaa niistä fotoja. Ihan loistavat varvassukkien kanssa, aina tulee noita suositeltua...

Mulla on jotkut vanhalla pohjalla olevat feelmaxit salitossuina. Ostin ne joskus jostain alekorista ja olen kyllä tykännyt niistä tosi paljon. Mun pitäisi ostaa itselle hyvät ulkokengät, joissa on vartta ja niissä voisi tepsuttaa aika kylmälläkin. Lähinnä siis jotain vaelluskenkätyyppistä. Bongasin tuon feelmaxin kuuva 2 kenkämallin ja se kuumottaisi kovasti. Mietityttää vaan, että jos kengät maksaa 160 euroa ja ne kestää jonkun yhden vuoden käytön pohjansa puolesta, voi hinta olla vähän turhan kova maksettavaksi. Onko kellään kokemuksia tuosta mallista tai onko jollain muulla merkillä vastaavia kenkiä? Lyhytvartiset kyllä menisi muuten, mutta lumessa olisi kiva jos ei menisi kenkään ihan heti lumi. :)

Ite oon tykännu treenata aina vain sukat jalassa, en käytä kenkiä edes mavessa tai kyykätessä. Mun mielestä tommoset fivefingerit ois mageet salitossuiksi, onko kellään kokemuksia nimenomaan kuntosali käytössä ja mikähän malli ois siihen tarkotukseen paras?

Ite oon tykännu treenata aina vain sukat jalassa, en käytä kenkiä edes mavessa tai kyykätessä. Mun mielestä tommoset fivefingerit ois mageet salitossuiksi, onko kellään kokemuksia nimenomaan kuntosali käytössä ja mikähän malli ois siihen tarkotukseen paras?

Salillehan käy nyt mitkä vaan, kun ei tarvitse suojata jalkaa kiviltä ja hiekalta. Jotkut kevyimmistä malleista varmaan, jos ei tule muuhun kuin salikäyttöön. Itselläni KSO Trekit, jotka ovat osoittautuneet hyviksi sekä ulkona että sisällä

Mulla on komodot salille, bikilat ulkona juoksenteluun ja sprintit arkitassutteluun, talvikenkinä vivobarefootin Off Road Hi -mallit, sekä vielä pukukenkinä vivobarefootin Ra:t. Bikilat on kokoa 43, ne oli mulle hieman löysät, ja aiheuttivat rakkoja juostessa, mutta sukat korjasivat tämän asian. Bikiloiden pohjat on kuluneet melkoisesti, niitä olen käyttänyt yli puolitoista vuotta, ja juossut ne jalassa maratoonin. Komodot hommasin kokoa 41, ajattelin että pysyvät paremmin jalassa nopeissa käänteissä sisäliikunnassa. Komodoista toisesta repesi isovarvas juoksumatolla, koska hankin sittenkin numeroa liian pienet, niissä ei muuten pohjissa pahemmin kulumia vuoden päivittäisen käytön jälkeen näy. Sportit ovat mulle oikeaa kokoa eikä niissä ole kummemmin kulumisen merkkejä havaittavissa.
Pusikoissa juostessa ärsyttää kun kaikki heinät ja risut jäävät varpaidenväleihin, muuten ei ole ollut pahempaa valittamista fivefingereiden kanssa elosta.

Kso:t meni itselläkin nyt ostolistalle. Nuo Kso trekit voisi olla muuten hyvät, mutta naisille ei ole sitä mallia, kun on vaan treksport. Talvikengät nyt muutenkin pitää ostaa, niin ostetaan nyt sitten nuo edullisemmat Kso:t ja sitten nuo Feelmaxin kuuvat tai Vivobarefootin Off road hi:t talveksi. :)

Missäs on paras paikka pääkaupunkiseudulla käydä fivefingereitä testailemassa omaan jalkaan?

Millaista noiden kanssa treenaaminen on, tuntuuko kun ois sukat jalassa? Kellään kokemuksia kyykkäämisestä tai mavesta fivefingerit jalassa?

Tulipahan hankittua komodosport ls:t. Tarkoituksena kesällä hiukan juoksennella, kunhan saa hyvät reitit kartoitettua. Vertailin myös speed mallia, mutta minun jalkaan nuo komodot tuntuivat selkeästi paremmilta. Kävelylenkkejä olen toistaiseksi vaan näillä tehnyt ja kyllähän ne hyviltä tuntuivat.

Sain tulijaisiksi KSO:t avokilta jenkeistä ja nyt alla kolme lyhyttä lenkkiä ja vähän olen tallustellut muuten vain totutellakseni. Täytyy sanoa, että kävely ja juokseminen on huomattavasti hauskempaa kun on hyvä tunto maaperään. Aina muutenkin tykännyt avojaloin olemista, niin nämä kyllä lisännyt juoksunautintoa huomattavasti verrattuna lenkkareihin. Polvetkaan eivät ole oireilleet kuten lenkkareilla (vaikka tukipohjalliset onkin). Monta kertaa aiemmin lenkkeily loppunut kuin seinään polvien hajoamisen takia.

Missäs on paras paikka pääkaupunkiseudulla käydä fivefingereitä testailemassa omaan jalkaan?

Millaista noiden kanssa treenaaminen on, tuntuuko kun ois sukat jalassa? Kellään kokemuksia kyykkäämisestä tai mavesta fivefingerit jalassa?
4runnersissa kampissa on ollut yleensä paras valikoima.
Ei mulla ole ainakaan olut mitään ongelmia kyykätessä tai mavettelussa fivefingerssien kanssa.

Tilasin netistä fivefingersit. Olen harrastellut juoksua aika pitkään ja juossutkin vuosien saatossa 6000-9000km/vuosi. Melkeinpä voisi sanoa ensimmäisten juoksukokemusten jälkeen, että olen löytänyt juoksemisen uudestaan.

Ainoana miinuksena rikoin heti ekan harjoitusviikon lenkillä pohjelihaksen, koska olenhan aika hillitön sikäli jotain rupean suorittamaan.

Nytkin olisi kannattanut aloittaa hieman rauhallisemmalla tahdilla. Oma yritykseni meni: 1päivä aamulla VFF 6km, illalla normilenkkareilla 15km, 2.päivä ap VFF8km, ip normi 10km, 3.päivä ap VFF10km, ip normi 10km, 4.päivä ap normi 8km, ip normi 15km, 5.päivä VFF 21,5km, 6.päivä lepo 7.päivä ap VFF 8km, jolloin 4km jälkeen alkoi jalka iskemään kipinää.

Kunhan pohje taas kestää, niin yritys uudestaan kehiin. Juoksu on nautinnollista ja kauan vaivanneet lonkkakivut olivat tiessään.

Vibramin Classic Paillettesit mustana arkikäyttöön himottaisi ja sitten Komodosportit tai Komodosport LS:t (yök pinkkiä) urheiluun. Harmi ettei nettisivujen perusteella paljettikenkiä saa 4runnersista (eikä muualtakaan Suomesta ainakaan googlettamalla löytynyt). Sovittamassa pitäisi käydä varmaankin classiceja ennen tilaamista.

Onko kenelläkään tuota speed-mallia käytössä? Käykö muuhunkin kuin juoksuun esim. erilaisissa maastoissa kävelyyn? Hommasin just pari viikkoa sitten treksportit, mutta kas, koira oli tänä aamuna tuhonnut toisen käyttökelvottomaksi, joten uutta putkeen vaan. Treksportit on vähän kiven takana, ainakin oikean kokoiset, joten toista mallia pitää harkita.

598436_10151856408225654_1440278367_n.jpg

Kävimpä ohimennen tsippaseen Noitatunturin lenkin classicit jalassa.

...En muuten suosittele kenellekään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom