Vibram fivefingers Kso trek ja muut kevytjalkineet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Menijo
  • Aloitettu Aloitettu
Millais ihmiset on pessy näitä? Voiko laittaa ihan pesukoneeseen vai repeekö riekaleiksi siellä? Mulla on fivefingers kso:t ja nyt alkavat haista niin suolaiselta, että pakko tehdä jotain asialle...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt heräsi omakin kiinnostus! Mistä olette tälläisiä hommanneet, kannattaako kivijalkapuodista hakea vai tilata ulkomailta? Lieneekö hinnoissa eroa?

Eilen kokeilin urheilukaupassa Merrellin vaporeita <3 Melkein jäi harmittamaan, kun en ostanut, mutta hintaa oli kyllä sen 80e tarjouksessakin. Kelvatkoon vielä viime kesäiset vivot, á 25£ sportsdirect :)

Alkuviikosta hain omat Kso Evot ja käytin niitä päivittäiskenkinä totutellen alkuviikon. Tänään ensimmäinen kävelyreissu 3,2km hiekkatietä. Ainakin omiin jalkoihin sopivat hyvin, pientä kihelmöintiä jalkapöydissä, kantapäissä ja polvien sisäsivuilla, ei kuitenkaan kipuilua. Poikkeuksena oikeastaan tavallisiin kenkiin oli, ettei penikat kipeytyneet.

Kun nuo Kso Evot oli sen verran mukavat ja hintakin ok (49€) katselin myös toisia kenkiä. Normi Kso:ssa ja flow:ssa hieman jäykempi pohja ja malli ei niin rintava, jolloin ei sama koko, eikä paria numeroa suurempikaan mahtunut jalkaan. Bikila Evo:ssa rintavuus myöskin Kso Evoa pienempi ja pohja vielä edellisiäkin jäykempi. EL-X näiden mallien kanssa. Speed on norminauhoituksella, jolloin tossu rintavampi ja pohja Bikilan tapaan jäykähkö. Koska ne speedit sitten sopivat jalkaan ostin niitä parit (45€). Kso Evot siis sukkamaisimmat ja jalan luilla paras liikkuvuus, Speedit taas enemmän vaikuttavat normitossuilta ilman vaimennusta. Hyvin noilla Speedeillä teki 7km lenkin vailla ongelmia.

Merrellin trailglovet, addut, NB:t yms. ovat ainakin omaan jalkaan aivan liian kapeita, jotta niitä voisi käyttää. Vivo Barefootit on leveät ja tuntuivat hyviltä jalassa, mutta hinta oli liikaa ja jäivät hyllyyn. Feelmaxin Pankat ja Osma2 tuli myös tilattua, niin on sitten reilusti barefoot tossua käytössä, ei tarvitse salilla ja ulkona sompailla samoilla tossuilla.

Kso Evot XXL:n tarjouksesta -50%, Speedit paikallisesta Intersportista, jossa olivat poistossa -50% ja lisäksi -30% kevät ale, Pankat ja osmat Feelmaxin nettikaupassa poistossa. Kun nuo venäläiset ovat vähentäneet matkustamista, on yllättäen suomalaistenkin raha kelvannut ja hyvillä alennuksilla saanut monista paikoista täältä Lappeen ja Imatran alueelta.

Kirjoitanpa tähän käyttökokemusraportin Feelmaxeista. Ei liity juoksuun, mutta kai tämä voi muuten hyödyttää kiinnostuneita.

Feelmax Pankat ostin työkengiksi ravintola-alalle, eli seisomista ja kävelemistä päivät pitkät. Tavalliset työkengät - siis tiedättehän nämä korkeakantaiset, kärjestä pistosuojatut ja ihan liian kapeat kengät? - kipeyttivät varpaat ja mm. selän, joka oli jo valmiiksi heikohkossa kunnossa. Paljasjalkatossuilla ongelmia ei enää ollut ja jopa kävellessä huomaa tuon askeleen muutoksen. Siis rullaa matalalla, melkein sipsuttaa. Ei semmoista tönkköä pomppimista. Ainoa ongelma, jonka kohtasin näiden käytön aikana oli alkupäivien aikana jalkapohjan väsyminen. Tuo pohja kun ei ole millään tavalla pehmustettu. Nakkasin ohuet pohjalliset kenkiin niin jalka tottui nopeammin.

Feelmaxin Vaskot, eli maastojuoksukengät, on testattu tunturissa monen päivän ajan. Tämä oli kyllä puolivahinko, kun jätin jykevät vaelluskenkäni kotiin etelään ja perillä pohjoisessa sitten lämpötilan liikkuessa lähes hellelukemissa, olivat mukana olleet vaelluskumisaappaat lähinnä kidutusta. Joten eikun tossut jalkaan ja polulle, kiviselle polulle, mutaiselle polulle, jyrkälle rinteelle, varvikkoon, kalliolle ja rakkakivikkoon. Yhteensä ~50 kilometriä sisältäen mm. Saanan rakkakivikkoa saa nyt toteamaan pari asiaa:

- kulku on hitaampaa kuin muilla, koska ei voi vaan lompsia miten sattuu. Askel pitää asetella jollain tavoin. Toisaalta se on kuitenkin nopeampaa kuin huonokuntoisilla normikenkäisillä, enkä itsekään ole mikään sporttinen tyyppi vaan ylipainoinen wannabe-urheilija. Mulla on ollut nilkkaongelmia vaelluskengillä, kun olin duunissa tuntureilla ja jotenkin paradoksaalisesti näillä nilkka ei kipeytynyt yhtään

- jalkapohjat väsyvät jossain kohtaa todella paljon, mutta sitä ei välttämättä huomaa vielä maastossa. Varsinaista kipeytymistä ei tullut, viimeisen päivän jälkeen oli vaan jalka sillee tietyllä tavalla "hellänä". Menee ohi päivässä tai parissa.

- tasainen pohja ei pidä kunnolla mm. hiekkaisella rinteellä. Toisaalta se pitää loistavasti kivellä ja tasapaino pysyy, koska tuntee alustan

- kulutuskestävyys: täysin ehjät edelleen. Jonkin verran käyttöä oli jo ennen tätä, joten huonolaatuisiksi en menisi haukkumaan (Vibramin FF Classicit hajotin aiemmin ihan kaupunkiolosuhteissa, liimaukset petti)

- kosteita tai oikeastaan märkiä olosuhteita eivät kestä, niinkuin tuskin mikään tuon kokoluokan kenkä. Sateen yllättäessä tai muuten märässä maastossa piti kulkea kengät vetisinä. Ja kun nuo muhivat muutavan päivän vedessä ja sukkamehussa niin haju on aika muhkea... Oisko kellään muuten vinkkejä, miten sen saa pois? Tuuletus, sooda- ja pakastuskikat tai jalkadödö eivät ole auttaneet. Ehkä näistä tulee mun rymykengät... :D

Disclaimer: En kuitenkaan lähtisi kylmiltään maastoon paljasjalkakengillä. Mulla on kuitenkin käyttöä jonkin verran pohjalla, joten en voi taata, että homma sujuisi aina näin hyvin. Mutta nyt siis yllättivät positiivisesti. Joskus luin blogia jampasta, joka oli vaellellut pohjoisessa pelkillä kevyillä lenkkitossuilla ja täytyy myöntää, että tuossa hommassa on omat hyvät puolensa. Oon itsekin tämän tunturireissun jälkeen kulkenut kevyillä tossuilla luonnossa, pl. paska keli. Sopii meikäläiselle hyvin.

Varmaankin tyhmääkin tyhmempi kysymys, mutta penikkavaivoihin kyllästyneenä heitin kesken matkan lenkkarit pois ja tulin viimeisen kilometrin paljain jaloin kotiin. Juokseminen paljain jaloin tuntui tosi kivalta, eikä sattunut penikoissa. Olen nyt hankkinut jotkut Merrellin paljasjalkatöppöset testiin, niillä ei ehkä saa niin kummeksuvia katseita kuin paljain kintuin näin syksyllä... :D
Mutta niin, se kysymys. Miten paljain jaloin KÄVELLÄÄN?! Juoksu sujui hyvin ja tuntui kivalta, mutta kävellessä tömäytän kantapään ensimmäisenä maahan niin että päälaessa saakka tuntuu ja korvissa soi. Eli, meneekö kenties pieleen ja miten opetella kävelemään oikein?
Toinen kysymys, mites ylipronaatio ja yliliikkuva kantaluu? Mulla on tukipohjalliset olleet näihin vaivoihin jatkuvassa käytössä. Polvi- ja kantapääkivut loppuivat pohjallisten hankintaan n. 5v sitten. Nyt on kuitenkin tänä vuonna syystä tai toisesta penikat kiukutelleet niin paljon hölkkäämistä vastaan, että alan turhautua. Uskaltaako paljain jaloin edes haaveilla juoksusta..?

Te, joilla on useampia Vibrameita: onko malleissa kokoeroja? Itselläni on aikoja sitten ostetut KSO Trekit kokoa 42, jotka ovat melko hyvät jalkaan. Kuitenkin EL-X-mallissa 42 on pieni ja 44 hieman reilu (löysä kantapäästä), normaali kenkäkokoni on siis 43. Nyt olisi taas uusien, ehkä jopa kaksien, osto edessä ja arvon onko joissain malleissa nyt sitten se 43:kin iso jalkaan.

Varmaankin tyhmääkin tyhmempi kysymys, mutta penikkavaivoihin kyllästyneenä heitin kesken matkan lenkkarit pois ja tulin viimeisen kilometrin paljain jaloin kotiin. Juokseminen paljain jaloin tuntui tosi kivalta, eikä sattunut penikoissa. Olen nyt hankkinut jotkut Merrellin paljasjalkatöppöset testiin, niillä ei ehkä saa niin kummeksuvia katseita kuin paljain kintuin näin syksyllä... :D
Mutta niin, se kysymys. Miten paljain jaloin KÄVELLÄÄN?! Juoksu sujui hyvin ja tuntui kivalta, mutta kävellessä tömäytän kantapään ensimmäisenä maahan niin että päälaessa saakka tuntuu ja korvissa soi. Eli, meneekö kenties pieleen ja miten opetella kävelemään oikein?
Toinen kysymys, mites ylipronaatio ja yliliikkuva kantaluu? Mulla on tukipohjalliset olleet näihin vaivoihin jatkuvassa käytössä. Polvi- ja kantapääkivut loppuivat pohjallisten hankintaan n. 5v sitten. Nyt on kuitenkin tänä vuonna syystä tai toisesta penikat kiukutelleet niin paljon hölkkäämistä vastaan, että alan turhautua. Uskaltaako paljain jaloin edes haaveilla juoksusta..?

Pahoittelen myöhäisestä vastauksesta. Paljain jaloin kävellään ihan kuten kengilläkin, joskin askel olisi saatava sen verran pehmeäksi että kantapään kudos ja nivelet (polvi, nilkka, lonkka) eivät ota kovin paljon osumaa. Reippaammat kävelylenkit voisi olla hyvä ainakin sinun tapauksessasi tehdä tukevammilla kengiillä. Ehkä kannattaa kysyä tuon ylipronaation suhteen konsultaatiota fyssarilta tai urheilulääkäriltä, mutta mutulla sanoisin, että on parempi ottaa isku päkiällä (paljasjalkajuoksu) kuin kantapäällä (lenkkarijuoksu). Voit vaikka itse tunnustella asiaa seisomalla pienen korokkeen (esim. ovenkynnyksen) päällä kantapäälläsi ja kääntää nilkkaa supinaatioon. Sitten sama päkiällä. Tuossa pitäisi ainakin suuntaa-antavasti tuntua, kumpi tyyli on helpompi. Nyt kun tässä itse jalkaani liikuttelen, niin tuntuu että pronaatio vaatii suurempaa säären lihasten osallistumista, mikä viittaisi siihen, ettei niitä kannattaisi ainakaan aktivoida enempää kuin on tarve. Mutta silti suosittelen anatomian ammattilaisen puoleen kallistumista.

Onko paljasjalkakengillä samanlaiset terveysvaikutukset kuin kävelisi ilman kenkiä? Mietiskelin että ois kiva nyt jättää normi kengät pois ja taplata ilman kenkiä menemään. Mietin kuitenkin että oisko silti hyvä ostaa paljasjalkakengät? 80 euron luokkaan näyttäis tällähetkellä löytyvän VIBRAM FIVEFINGERS KSO EVO m kengät. Sportsdirectiltä yritin etsiä vielä edullisemmin mutta en löytänyt mitään.

Merrellin Bare Access 4 tarttui matkaan Top Sportin tarjouksella 80e. Tuntui jalkaan niin pirun hyvältä!

Millaset mallit soveltuu parhaiten ulkona liikkumiseen? Mulla on kso.t mutta ovat melko ohuet ja käyttänyt niitä enemmän sisäkenkinä. Bikila evo.t ainakin jokseenkin paksummat pohjat ja tehty juoksuun?

Millaset mallit soveltuu parhaiten ulkona liikkumiseen? Mulla on kso.t mutta ovat melko ohuet ja käyttänyt niitä enemmän sisäkenkinä. Bikila evo.t ainakin jokseenkin paksummat pohjat ja tehty juoksuun?

Jos aiot juosta pääasiassa asvaltilla ja sorateillä, niin ne kso.t ovat siihen erittäin hyvin soveltuvat. Bikila evoja ja muita vastaavia hieman paksupohjaisempia "paljajalkakenkiä" kannattaa käyttää vasta kun on pakko, eli jos juokset tai kävelet umpimetsässä tai kivikkoisilla metsäpoluillakin. Tosin sielläkin pärjää noilla kso:lla, jos vaan katsoo mihin astuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom