Vibram fivefingers Kso trek ja muut kevytjalkineet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Menijo
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voisitko tarkentaa? Äkkiseltään ajattelisi vibramien sopivan tuollaseen.

Eli jos katsot ton mun kuvan uudestaan niin varmaan valottaa asiaa sulle.

Noitatunturin reittihän on 50% sellasta lohkarerinnettä jossa ei ole kuin vitun isoja kivenmurikoita. Ei siis mitään pehmeää. Jouduin siis tanssahteleen niiden päällä ja väisteleen terävimpiä reunoja. Vaikka vibramit ois ne kestäny, ni jalkapohjat alko olla jo melko muusina. Sit nilkat väsähti, luonnollisesti, kun oli joutunu vaikka kuin pitkään vakauttaan liikkuvien kivien päällä. Niistä loppu yty ja horjahtelin kokoajan, ja kun horjahtelin niin joko raavin jalkapöytää/nilkkoja kivenreunoihin ja sain kivat taisteluarvet, taikka potkasin pikkuvarbasta N:nen kerran johonki v@tun kivenmurikkaan.

Voin kertoa että ton reissun jälkeen oli jalkapohjat aivan 101% paskana. Jos oisin ottanut rauhallisemmin ja kunnolla katsonut mihin astuin, niin tulos ei ehkä ois ihan täysin sama, mutta 4h lenkki josta puolet tommosta lohkarelandiaa niin pohja se on minunkin pussissani prkl.

Suosittelen kyllä että jos on järkevä reitti, eli ei mitään hirveää kallionrinnettä, niin VFFät on ihan helmet. Mutta jos on

1) Paska keli
2) Paska maasto (Kiviä/juuria/maamiinoja)
3) Huono jalka vibsuille, esim nilkka heikko tms

niin valkkaa vaan suosiolla ko. reissulle sopivammat kengät, kuten itse seuraavalla kerralla teen. Tällä kertaa ei miehinen ylpeys antanu periksi, vaikka repussa oli kyllä....lenkkarit.

Ostin muuten nyt sitten ulkomailta nettikaupasta molemmat, eli speedit ja treksportit. Säilytän niitä vastedes korkealla, ettei tuo koiranretale pääse niihin käsiksi. Olen jo nähnyt sen vilkuilevan niitä siihen malliin että se suunnittelee jotain. :D Talveksi nyt vaan pitäs jotkut tilata, saa nähdä mitä keksin.

Eikö täällä kukaan muu omista merrelin kenkiä. Itse hain toissapäivänä sporttiasta itselleni sellaiset ja hyvin toimii ja varmasti paljon helpomman laittaa jalkaan, kuin fivefingerit :D

Itellä parhaiten toimineet paljasjalka kengät on KSOt. Käytössä on myös Vivobarefoot neot, Komodosportit ja Treksportit.
Kso:t asettuu jalkaan parhaiten ja ovat kevyet. Niillä saa myös parhaan tuntuman maahan.

Komodosporttien säätö mahdollisuus on aika turha mutta pohjan kuviointi on melkopaljo pitävämpi kuin Kso:n (Kso on todella liukas esim nurmella).
Treksportit on jäykät ja varpaat tahtoo karata taskuista. Tulee käytetty sillon kun tarvin enempi suojaa jalkapohjille.
Vivobarefootit on normaalimman näköset ja mukavat jalassa mutta niillä ei tuu aivan yhtä hyvää tuntumaa maahan kun Vibrameilla. Suojaa myös hyvin jalkapohjia.

Merreleitä oon joskus sovittanu jalkaan mutta oli kapean tuntonen vaikken mikään leviä jalkanen ookkaan.

Ostin tuossa heinäkuun alussa itselleni speedit ja samantien katosi kaikki juoksun aiheuttamat kivut jotka jäi armeijasta. Sittenpä tapahtui jotain negatiivista, olen kyseisillä kengillä juossut 97km ja joitain metrejä päälle ja oikean jalan isovarpaan päässä komistelee komea reikä. En tiedä miten se on mahdollista vai olenko sitten saanut jonku sekundamallin vahingossa. Ensin heräsi mieleen että voisiko kenkä olla väärän kokonen mutta myyjän kanssa monia kokoja moneen kertaan kokeilun tuloksena saatiin se oikea koko löydettyä niin en usko että vikaa löytyy siltäkään puolelta. Huomenna sitten selvitteleen että missä vika ja haluaisin uudet tilalle. Kuittiakaan ei tietenkään ole enään kun niin itsevarmana ajattelin että on niin hyvät kengät että ei tarvi palauttaa koska on niin paljon kehuja saanut, mutta toivon saavani jotain hyvitystä.

Mielettömät kengät kyllä on kyseessä, juoksu on suoranaista nautintoa ja kerää kengät myös joitain huvittuneita katseitakin :D

Viimeviikolla ostin itselleni toiset Fivefingersit ja malli oli tällä kertaa KSO. Ensimmäiset ostin pari kesää sitten ja niiden malli oli muistaakseni tuo Komodosport. Näistä ensimmäisistä tohveleista hajosi toisen jalan pikkuvarpaan ja nimettömän kohdalta kangas ja myöhemmin kangas rispaantui myös päältä. Käyttö ei ollut kuitenkaan mitään kovaa. Aiheellista olisi ollut viedä takaisin liikkeeseen mutta eipä tullut vietyä ja nyt se on jo myöhäistä.

oikean jalan isovarpaan päässä komistelee komea reikä.

Oletko varma ettei varvas ole osunut johonkin pyöräillessä/juostessa? Nimittäin se kangas ei kestä kauhean teräviä oksia jne. Kandee ehkä ne trekit ostaa jos meinaa rymytä jossain. Tai bikilat. Mun classiceista lähti pikkupikku palanen kangasta just isovarpaan päältä kun pyörällä polkiessa osu tassu betoniporsaaseen..

Oletko varma ettei varvas ole osunut johonkin pyöräillessä/juostessa? Nimittäin se kangas ei kestä kauhean teräviä oksia jne. Kandee ehkä ne trekit ostaa jos meinaa rymytä jossain. Tai bikilat. Mun classiceista lähti pikkupikku palanen kangasta just isovarpaan päältä kun pyörällä polkiessa osu tassu betoniporsaaseen..
Eihän sitä tietenkään voi sitä vaihtoehtoa poissulkea mutta paikallista pururataa juoksentelen eikä ainakaan toistaiseksi ole semmoisia tullut vastaan. Silti en ymmärrä miten se reikä on voinut tuohon kankaaseen tulla joka on kuitenkin semmosella kohtaa ettei sen maahan pitäisi juuri kosketusta saada eikä myöskään tule missään puskissa rymyttyä vaikka kyllähän siellä purunkin seassa voi sitten tietty olla ties mitä yllätyksiä jotka sitten tulee kiusaan sinne varpaan väliin joksikin aikaa lenkin aikana ja tippuvat sitten pois, mutta luulisi että ne tuntisi siellä varpaan välissä jos sinne semmoinen tulee.

Noh, niin tai näin, Bikilat varmaan on seuraavana kokeiluvuorossa, näyttivät sen verran jämptimmiltä jo kaupassakin mutta jotenkin Speedit tuntui paremmalta ensivaikutelman perusteella niin ne tarttui mukaan sitte loppujen lopuksi. Juoksu avautunut sen verran uudella tavalla näitten kenkien myötä että ei moinen takaisku estä ostamasta uusia vaikka hintalappu melko suolainen onki. Pitänee sitte vaa alkaa paremmi katteleen mihin astuu ja koittaa sulkee pois kaikki mahdolliset tuhoajatekijät.

Vanhat 3 vuotta lenkkarit alkoivat olla aikansa eläneet, jopa hölkkä tuntui suorastaan paskalta ne jalassa. Löysin sitten netistä Brandokselta Vibram Fivefingers Treksportit alennuksesta 72 e ja tilasin summassa ainoan jäljellä olevan koon 37, kun normaalisti käytän kenkäkokoa 36. Ovat ihan loistavat ja kokokin oli sopiva! Käväisin puolen tunnin kävely/hölkkälenkin tekemässä sekalaisella alustalla, asfaltillakin pystyi hölkkäilemään ihan ongelmitta. Oli kyllä hyvä sijoitus, lähinnä salikäyttöön ja noille aamuaerobisille noita ajattelin käyttää. En kyllä laita enää lenkkareita jalkaan jos ei ole pakko :)

Salille ostin FiveFingers Jayat ja voi että on mukavata kyykkää =)! Kokeilin Kso:takin, mutta omaan jalkaan ei solahtanu yhtä mukavasti kuin nuo.

En tiedä onko mainittu mutta kaikissa Vibrameissa on vuoden takuu.

Olen tässä vakaasti harkinnut tuota Speed-mallia, mutta kerta syksy on kovaa vauhtia tulossa, niin miten noilla pärjää sateella ja loppuvuodesta loskapaskassa? Eli kuinka nopeasti jalat kastuu noissa? Entä miten olette suojanneet nilkat kylmältä ja märältä?

Mulla on noi speedit ja ne on kyllä ihan supermukavat kengät. Ei ne kuitenkaan mitkään talvikengät eikä kumpparit ole, eli vesi menee aika nopsaan läpi. Mulla on pitkävartisia varvassukkia, joita käytän viileämmällä.

Olen miettinyt myös sitä tosiaan, että miten himskatissa noilla tarkenee sitten keskitalvella.

Ero tavallisiin juoksukenkiin on siinä että jalan pikkulihakset pääsevät toimimaan, jolloin ne tuottavat lämpöä ja tarkenee paljon paremmin. Tokikin se on aika yksillöllistä ja kyllä kovat pakkaset ovat vähän vaikeita fivefingereillä. Parempia talvimalleja on tosin tulossa, flowia jotkut käyttävät talvella, mutta mielestäni se toimii surkeasti koska kireä neopreeni pikemminkin heikentää verenkiertoa, jolloin tulee herkemmin kylmä, plus sillä kireydellä on ikäviä sivuvaikutuksia. Mulla nyt oli sellanen että tunto lähti välillä varpaista vielä puoli vuotta noiden käytön jälkeenkin.

Onko kokemuksia Adipure trainereistä? Ilmeisesti hieman paksumpi pohjainen ja jäykempi kuin perus FiveFingeri, mutta salikengäksi olenkin niitä ajatellut. Miellyttää ainakin omaa silmää.

Olen myös huomannut että paljasjalkakengillä tarkenee paremmin kylmällä säällä. Aloitin itse paljasjalkajuoksun varmaan 4 vuotta sitten ja olen sen jälkeen pyrkinyt välttelemään juoksulenkkareita. Ostin tänä kesänä vibramin KSO:t ja olen ollut niihin tosi tyytyväinen. Alussa pohja tuntui vähän oudolta, varsinkin kun olin ehtinyt jo pari kuukautta köpötellyt paljain jaloin ulkona. Parin käyttökerran jälkeen niihin tottui ja huomasin että ne antavat aika paljon itsevarmuutta maastossa, sillä ne suojaa jalanpohjia teräviltä esineiltä. Loikat, kiipeily ja hyppyjen laskeutumiset ovat vähemmän pelottavia kokemuksia, vaikkakin kiipeillessä pohja vie jonkin verran tuntumaa jaloilta.

Tässä video, jossa riehun luonnossa vibramit jalassa, kesällä:

http://www.youtube.com/watch?v=Ubad5NNmNGk&feature=plcp

En ole todellakaan mikään parkourin tai freerunin harrastaja, eli homma menee aikalailla fiilispohjalta. Yritän vain pitää yllä jonkinlaisia perus motorisia kykyjä :D.

Harrastaako joku muu vastaavia 'lenkkejä'?

Oon itekki harkinnut nyt näitä kevytjalkineita. Juoksen käytännössä kokoajan asfaltilla, joten siihen sopivat jalkineet hakusessa. Topicin läpi luettua tulin lopputulokseen että Speedit tai Bikilat sopis kovalla juoksemiseen (?). Pystyykö näillä muuten lumella juoksemaan ettei tuu kylmä? Ei mulla noilla lenkkareilla tuu kylmä vaikka vaan ohuet sukat siellä alla.

En tiedä onko mainittu mutta kaikissa Vibrameissa on vuoden takuu.

Onko näin? En löytänyt tietoa mistään. Mulla siis puoli vuotta vanhat vibramit, joista toisesta nyt näköjään on haljennut pohja isovarpaan takaa. Halkeama n. 3 mm ja ei ole levinnyt vaikka sisällä olen käyttänyt, mutta olisi ehkä aiheellista viedä takaisin kauppaan. Onko vastaavasta kokemuksia?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom