VHH nykytietämyksen valossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Uwish
  • Aloitettu Aloitettu
En kyllä itsekään huomaa mitään "eroa palautumisessa" on ne hiilarit mukana tai ei. Vaikeahan tuollaista on mitata, mutta ihan yhtä paljon/vähän sitä lihakset jumittuu/kipeytyy treenistä jne.

Itselleni ne hiilarit on ainakin puhtaasti mielihyvä- ja hyvänolonjuttu.

En tosin harrasta "elämäntapalowcarbia" vaan syön normaalisti sen kummemmin miettimättä ihan luonnostaan keskimäärin aika lähellä zonea (joka mun termistöillä ei mene lowcarb-kategoriaan), käytännössä jotain väliltä 30/40/30 ja 40/40/20 - se on perusruokavalio - ja rasvanpoltossa taas olen yksiselitteisesti todennut itselleni sopivimmaksi syklisen ketodieetin. Ja se ei ole mikään hyvänolonjuttu se, varsinkaan jos se on kondensoitu viikon sykliin (vs. esim. 10 päivää).
Kyllä yleisolotila on loistava kun palaa takaisin normaaliin ravintoon tämän jälkeen.

Tuollainen "lowcarbmutteiketoosi" -dieetti toimii kyllä minulla niin ikään, mutta omalle kropalle/pääkopalle ei oikein sovi, kunnolla ketoosiin pulahtaminen on mukavampaa kuin keikkua siinä reunalla jollain 70-100g/day hiilareilla)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja vielä insuliinista, niin jos olen nyt oikein ymmärtänyt niin insuliini ja kasvuhormoni ovat ns. taistelevat kaverukset, toisen jos on enemmän esillä niin toinen vähemmän -> VHH:ssa vastaavasti insuliinin lepäillessä kasvuhormoni on korostetummin kierrossa... luulis jotain hyötyä olevan?
ei taida olla ihan niinkään. kasvuhormonin eritys kyllä lisääntyy paastotessa ja rasituksessa (katabolisessa tilassa) mutta kasvuhormonilla ja insuliinilla on samója, ainakin proteiinisynteesiä tehostavia vaikutuksia. siis kasvuhormonitason nousun välittömät vaikutukset ovat päinvastaiset kuin insuliinin (verensokeria nostava), mutta niillä ei välttämättä ole yhteyttä hitaampaan anaboliseen vaikutukseen jotka toimivat solutasolla samoilla mekanismeilla kuin insuliininkin. Ja ilmeisesti kasvuhormonin kasvattava vaikutus vaatii insuliinia mukaan toimiakseen täydellä teholla. (kehonrakentajatkin käyttää kasvuhormonia ja insuliinia yhdessä eikö?) joku saa toki korjata jos olen väärässä.

Mä en väitä, että sä voit huonosti. Väitän, että VHH-dieetillä ei voi voida yhtä hyvin kuin sellaisella dieetillä, jossa otetaan treenin jälkeen hiilareita jos treenaa kovaa. Mun käsittääkseni tää ei ole mielipidekysymys.

On tieteellinen fakta, että palkkarissa hiilarit auttaa ja että ilman hiilareita palautuminen kestää pidempään. Se, että sun mielestä palaudut riittävän nopeasti ei muuta sitä faktaa. Hyvä vaan, että omasta mielestäsi palaudut riittävän nopeasti eikä sitä tarvi nopeuttaa jos nykymeininki on sulle hyvä.

Ei se tosiaan mua kalva, että pärjäät hyvin VHH-dieetillä. Mä pärjään erinomaisesti dieetillä, jossa iso osa ravinnosta tulee rasvasta ja proteiineista mutta hiilareita yhtään säästelemättä. Hiilareista luopumiseen en ole keksinyt yhtäkään hyvää syytä.

Ainakaan tämän PubMedistä löytyvän tutkimuksen mukaan hiilarit eivät lisää proteiinisynteesiä, verrattuna pelkkään proteiiniin.

http://snipr.com/28zi3 [www_ncbi_nlm_nih_gov]

Lisäksi esimerkiksi tämän tutkimuksen perusteella hiilari (tutkimuksessa ateria) vähentää soijaproteiinin laukaisemaa, kasvuhormonitasoa nostavaa vaikutusta, mikä on muillakin proteiinilajeilla.

http://snipurl.com/28zjx [www_ncbi_nlm_nih_gov]

Subjektiivisten kokemusten pohjalta "tietojen" laukominen ei ole kovin tieteellistä, mutta ainakin tämä naturimpula on kasvanut varsin hyvin, vaikka hiilaritonta "palkkaria" on tullut juotua jo kolmatta vuotta.

Johtopäätöksenä noihin tutkimuksiin liittyen ja omien kokemusten perusteella hiilareista ei palautusjuomassa ole muuta hyötyä kuin huono-olo kun insut nousevat rakettina. Juuri sen vuoksi joskus lopetinkin hiilarin lisäämisen palautusjuomaan. Ilmankin on kasvanut. :)

Jotenkin vain ihmetyttää, että yleensä ihmiset eivät jaksa kyseenalaistaa vallitsevia totuuksia, lukea tutkimuksia ja sopeuttaa oppimiaan asioitaan omaan hyvinvointiin. Mun puolesta jokaikinen voi vetää vaikka kilon maltoa treenin jälkeen jos siltä tuntuu. Se miksi kirjoitan tätä johtuu vain siitä, että tätäkin palstaa lukee paljon aloittavia harrastajia, jotka helposti eivät osaa kyseenalaistaa vuosikausia vallalla olleita "totuuksia". Tarkoitus ei ole käännyttää ketään, vaan tarjota koetettavia vaihtoehtoja.

Tämä ei siis ole mikään VHH- puolustuspuhe, olen ketolla joskus laihduttanut kympin, mutta puhdas keto ei ollut mun juttuni pidemmän päälle. Ruokavalio on nykyään pitkälti Zone-jakaumaa noudattava.

Rakastakaa toisianne :piis:

Noi on kyllä mielenkiintoisia tutkimuksia. Vaikka otokset on tosi pieniä, antaa ne aihetta lisätutkimuksille.

Jos näen isoja otoksia pitkällä aikavälillä tarkkailevan tutkimuksen tuosta niin saatanpa muuttaa mielipidettäni palkkarin ihannekoostumuksen osalta. :O

Minusta tässä keskustelussa tulisi tehdä ero dietin ja ruokavalion välillä.
Englanninkielessä diet tarkoittaa molempia, mutta suomalaisessa kielenkäytössä sanalla dietti viitataan lyhyempikestoiseen laihdutuskuuriin, jossa ollaan miinuskaloreilla.
Eli olisi hyväksi tarkentaa puhutaanko tässä nyt painon pudottamisesta vai ihan terveellisestä elämäntavasta.

Näköjään vähän molemmissa merkityksissä puhutaan, kuka mistäkin näkökulmasta.
Itseäni kiinnostaa enemmän elämäntapana, ja miksi se joillekin sopii ja joillekin ei. (Itse olen todennut että minulle ei, syyt pohdituttavat enemmän.) Pitkäaikaisia seurantatutkimuksia ei tunnu löytyvän, laihdutuksesta en jaksaisi enää edes lukea. Perimän vaikutus ruokavalion sopivuuteen kiinnostaa, siitä tulevia tutkimuksia odotellessa..

Itse olen käyttänyt sanaa dieetti tarkoittaessani ruokavaliota, vaikka joskus tuntuu lipsahtavan laihdutuksen yhteyteenkin. (On kivempaa sanoa että "olen dieetillä", kuin että "laihdutan":D)

Noi on kyllä mielenkiintoisia tutkimuksia. Vaikka otokset on tosi pieniä, antaa ne aihetta lisätutkimuksille.

Jos näen isoja otoksia pitkällä aikavälillä tarkkailevan tutkimuksen tuosta niin saatanpa muuttaa mielipidettäni palkkarin ihannekoostumuksen osalta. :O

Saman huomasin itse, eli ei noista voi mitään pysyviä johtopäätöksiä vetää, mutta antavathan lisää keskustelunaihetta :)

Valitettavasti otoskoot tämäntapaisissa tutkimuksissa ovat yleensä varsin pieniä.

Mutta offtopiccina sanottakoon, että PubMedin lukemista voi suositella aina, etenkin aloitteleville harrastajille ja tietenkin kokeneemmillekin. Monesti mitään suoranaista mullistavaa ei löydy, mutta pienellä fysiologian tuntemuksella maallikkonaturaalikin löytää välillä ahaa -elämyksiä ruokavalionsa ja harjoittelunsa tueksi, etenkin hormonaalisiin seikkoihin liittyen, kun osaa laskea että 1+1=2 ;)

Hifistely kannattaa aina :piis:

Muistapa nyt nää pointit:

Jos muuttaa nykyaikaista täysin päin helvettiä olevaa ruokavaliotaan, jossa lähes 100% hiilareista tulevat huonoista lähteistä, ei juoda vettä juuri ikinä, vaan mehuja, limua, kahvia jne., makroravinnejakauma on suunnilleen pr 10% (joista suurin osa viljasta), hh 70% (lähes kaikki valkoisesta vehnäjauhosta, ranskanpotuista, sokerista, valkoisista riiseistä yms. huonoista lähteistä) ja r 20%, joka lähes pelkästään huonoa rasvaa, niin on päivänselvää, että pitää lähteä ensin laittamaan perusteet kuntoon. Eli jo vuosia sitten nää keskustelut käytiin moneen kertaan mm. pakkiksella ja myös Mistress Krista on niistä saitillaan puhunut vuosia sitten.

.......peruskoulun terveystietokirjassa todettu, että proteiinia kroppa tarvitsee rakennusaineeksi kaikkeen ja rasvaa rasva-aineenvaihduntaan ja hormonitoimintaan, hiilareita VAIN energiaksi, täten suurin osa länsimaisista ihmisistä tarvitsee niitä erittäin vähän, koska eivät kuluta energiaa, me liikunnallisesti aktiiviset olemme nykyään poikkeus sääntöön.

Kyllä se solu kuluttaa energiaa jo pelkässä olemassaolollaan. :lol2: Lisäksi elimistön soluista vain osa lisää merkittävästi energiankulutustaan nimenomaan liikunnan takia.

Mistä sä muuten nämä "pointit" tai lukemat olet repäissyt? Perseestäsikö?

Vuonna 2002 energiaravintoaineiden osuudet suomalaisten kokonaisenergiansaannista:

Hh hippusen alle 50%
rasva noin 33%
proteiini noin 17%

niin ikään 2002 lukuja:
Viljat 75 kg/hlö/vuosi
peruna 63 kg
hedelmät ja marjat 75kg
kasvikset 63 kg
sokeri 32kg

Vuonna 2002 energiaravintoaineiden osuudet suomalaisten kokonaisenergiansaannista:

Hh hippusen alle 50%
rasva noin 33%
proteiini noin 17%
Mitenkähän nämä luvut on laskettu? Jotenkin vaikea uskoa noiden pitävän paikkaansa sen pohjalta miten on nähnyt ihmisten syövän ja kun vertaa sitä omaan ruokavalioon ja laskettuihin jakaumiin.

Mitenkähän nämä luvut on laskettu? Jotenkin vaikea uskoa noiden pitävän paikkaansa sen pohjalta miten on nähnyt ihmisten syövän ja kun vertaa sitä omaan ruokavalioon ja laskettuihin jakaumiin.

Kansanterveyslaitoksen FINRISKI-väestötutkimukseen kuuluu yhtenä osa-alueena väestön ravinnonsaannin kartoitus. En tiedä sitten onko iivilillä jotain sisäpiiri"tietoa" muualta.
:lol2:

niin ikään 2002 lukuja:
Viljat 75 kg/hlö/vuosi
peruna 63 kg
hedelmät ja marjat 75kg
kasvikset 63 kg
sokeri 32kg

Sen enempää yksityiskohtaista tietoa sisältäviin keskusteluihin osallistumatta ajattelin vain huomauttaa, että ainakin IMO on huolestuttavaa, että perunaa syödään saman verran kuin kasviksia. Kasviksia kuitenkin kun pitäisi syödä se ~500g/pvä. Tuosta nopeasti laskettuna vuoden 2002 saldo/hlö/vuosi oli about ~200g/pvä. Ja perunaa naamaan saman verran, viljasta puhumattakaan. Peruna on höttöä, siinä ei ole juuri mitään tarpeellista. Hyvä energianlähde ja helppo kasvattaa, mutta pulavuodet ovat ohitse. Mihin perunaa enää tarvitaan?

Kuten täällä aikaisemmin on todettu, nykyisin syödään ihan liikaa nopeita hiilareita. Määrät ovat singahtaneet pilviin pikaruokakulttuurin sun muun yleistyessä, höttöä vedetään nassuun koko ajan ja ihmetellään miksi lihotaan, vaikka ranskanleivän päällä on kevytleviä.

Henk.koht. en halua kroppaani viljaa, perunaa, pastaa, ylenmäärin sokeria sisältäviä lisäainepommeja enkä mitään muutakaan, mistä seuraa vain nopea energiantunne -> väsymys -> uusi nälkä.

Kuten täällä aikaisemmin on todettu, nykyisin syödään ihan liikaa nopeita hiilareita. Määrät ovat singahtaneet pilviin pikaruokakulttuurin sun muun yleistyessä, höttöä vedetään nassuun koko ajan ja ihmetellään miksi lihotaan, vaikka ranskanleivän päällä on kevytleviä.

Määrien oli ainoastaa tarkoitus osoittaa, ettei siitä hiilarimäärästä todellakaan 100% koostu huonoista hiilareista (saati sitten että kokonaisenergiasta 70% tulisi ainoastaan hh:sta)

Niin ja mättöhötöllä lihominen ei siis liity mitenkään siihen rasvamäärään mikä siinä huomaamatta sivussa hurahtaa. Se pieni leivänkannikka nähdään pahempana mörkönä kuin ihrapihvi ja majoneesi + rasvassa paistetut suolatut ranskikset konsanaan. :jahas:

Määrien oli ainoastaa tarkoitus osoittaa, ettei siitä hiilarimäärästä todellakaan 100% koostu huonoista hiilareista (saati sitten että kokonaisenergiasta 70% tulisi ainoastaan hh:sta)

Uusimpien tutkimusten valossa näyttäisi siltä, että "huonoilla" ja "hyvillä" hiilareilla ei ole juurikaan merkitystä ainakaan painonhallinnan kannalta.
Tosin saattaahan niillä olla muita terveysvaikutuksia, kuten diabetesriski.

Kansanterveyslaitoksen FINRISKI-väestötutkimukseen kuuluu yhtenä osa-alueena väestön ravinnonsaannin kartoitus. En tiedä sitten onko iivilillä jotain sisäpiiri"tietoa" muualta.
:lol2:

Liekö luotettavuus samaa tasoa kuin Pohjois-Karjala -projektin johtopäätökset ja ruokavaliosuositukset, jotka eroavat ainakin Harvardin yliopiston Kansanterveystieteen laitoksen suosituksista?

Puska pari vuotta sitten mainosti, ettei kukaan varteenotettava asiantuntija ole ikinä kiistänyt KTL:n ravintosuositusten ylivoimaisuutta. Laitoin Pekalle sähköpostia (liitteenä linkki Harvardin malliin), mutta hän ei ilmeisesti pidä Harvardin tutkijoita riittävän laadukkaina asiantuntijoina.

Liekö luotettavuus samaa tasoa kuin Pohjois-Karjala -projektin johtopäätökset ja ruokavaliosuositukset, jotka eroavat ainakin Harvardin yliopiston Kansanterveystieteen laitoksen suosituksista?

Puska pari vuotta sitten mainosti, ettei kukaan varteenotettava asiantuntija ole ikinä kiistänyt KTL:n ravintosuositusten ylivoimaisuutta. Laitoin Pekalle sähköpostia (liitteenä linkki Harvardin malliin), mutta hän ei ilmeisesti pidä Harvardin tutkijoita riittävän laadukkaina asiantuntijoina.
Näin, komppaan.

Olen lukenut koko aikuisiän mm. ruokaan ja ravintoon liittyvää materiaalia, monenlaista, myös tieteellisiä tutkimusartikkeleita, ei vain kehonrakennuslehtiä. En ole tietenkään mikään älyttömän viisas ja tietäväinen, enkä missään nimessä jaksa nettifoorumille huvikseen kirjoittelevana rueta kaivelemaan tutkimuksia, joista joku tiedonmuru on joskus mun päähän jäänyt. Kai sitä luettua tekstiä voi kutsua vaikka perseeksikin, ihan sama.

Näetkö Saiminen (tai kuka vaan) mitään korrelaatioita tai ristiriitoja näissä oletetusti tutkituissa tosiasioissa (ja ei, en taaskaan jaksa ettiä viitteitä, laiska minä) suomalaisten ja myös vaikkapa brittien ja jenkkien osalta:
- kakkostyypin diabetes on lisääntynyt noin 30-v aikana rajusti
- läskin määrä ihmisten kropassa on lisääntynyt samaan aikaan rajusti (sanon uhalla läskin määrä, en ylipaino, joka on epätarkempi ilmaus)
- joidenkin tutkimusten (kyselytutkimuksia, ovatko luotettavia?) mukaan suomalaisten harrastaman liikunnan määrä on lisääntynyt koko ajan kovasti
- myös suomalaisten syömien kasvisten määrä on lisääntynyt
- suomalaisten sokerinsyönti on lisääntynyt (tämä siis elintarvikkeiden myyntitilastojen mukaan, ei minkään kyselytutkimuksen)
- suomalaisten syömän rasvan määrä on vähentynyt ja laatu kohentunut
- suomalaisten syömän suolan määrä on vähentynyt.

Lonkalta heitetty makroravinnejakauman arvio perustuu siihen, mitä olen aikuisiällä nähnyt yliopistolla ja aika monella työpaikalla ihmisten syövän. Sen perusteella olen varma, että verrattuna vaikkapa 1970-lukuun suomalaiset eivät todellakaan syö yhtään enempää kasviksia, eivätkä vähempää rasvaa noin keskimäärin ja heidän fyysisen rasituksen määränsä (kaikki, arkiliikkuminen paikasta toiseen ja liikunnan harrastaminen) on vähentynyt kovasti. Mihin Saiminen perustui laittamasi numerotieto suomalaisten ruokavalion makroravinnejakaumasta, kyselytutkimukseen vai vaikkapa ruokakauppojen tilastoihin myydyistä elintarvikkeista?

Kakkostyypin diabeteksen, sokerinkulutuksen ja ihmiskroppien läskimäärän räjähdysmäinen lisääntyminen vaikuttavat aika paljon luotettavammalta tiedolta ja niihin verrattuna voi vain kysyä, millä tutkimuskeinoilla saadaan tuloksia, joiden mukaan suomalaiset syövät koko ajan terveellisemmin ja liikkuvat enemmän? Kuinka se on mahdollista samaan aikaan, kun läskin määrä, sokerinkulutus ja kakkostyypin diabetes lisääntyvät koko ajan kiihtyvää tahtia? Vaikka kuinka olisi hienojen tohtorien ja virallisten tutkimusinstanssien tekemä kyselytutkimus, niin kyselytutkimus se silti on ja vastausten luotettavuudesta ei voi ikinä tietää.

Millä keinoilla ihmisten todelliset syömiset sitten edes voi selvittää? Voisivatko esim. kauppojen myymien elintarvikkeiden määrät olla luotattavampaa dataa, kuin kyselytutkimusten tulokset?

Vaikutanko Uwish tai Saiminen teistä proteiiniuskovaiselta? Kun olen pariin kertaan pitänyt tarkkaa ruokapäiväkirjaa syömisiäni mitenkään muuttamatta, on makroravinnejakauma ollut suunnilleen 30/40/30 (pr/hh/r), ajoittain rasvaa vähemmän ja hiilua enemmän. Hh:n määrä on kumminkin ollut vähintään joku 250-300g/vrk. Toistan vielä, en ole koskaan syönyt VHH:llä, en ketoillut, enkä varsinkaan jo kauan sitten pöljäksi todettua perinteistä Atkinsin ruokavaliota käyttänyt. Mielestäni en siis ole proteiiniuskovainen, mutta Uwishin tämän ketjun alkupään postauksista tuli mielikuva, että halutaan korostaa hiilihydraattien merkitystä ihmisen ruokavaliossa ja suorastaan niiden terveyttä lisäävää ja hyödyllistä olemusta, eli ei-niin-nätisti sanottuna näytti hiilariuskovaiselta meiningiltä. Sitä aidosti ihmettelin ja ihmettelen edelleen, miksi näin, miksi juuri nyt ponteva vähähiilihydraattisen ruokavalion kritisointi?

Voisitteko nyt sanoa suoraan mielipiteenne lukemanne perusteella, että minkälainen makroravinnejakauma olisi ihmiselle hyväksi ja miksi? Minä olen sanonut jo pariin kertaan, että hyvin monenlaisella makroravinnejakaumalla saadaan aikaiseksi terveellinen ruokavalio, kun vaan tietyt perusteet pistetään kuntoon (luettelinkin ne tuolla aiemmin). Säätövara vaan pienenee, jos ihminen on pieni ja/tai ei harrasta yhtään liikuntaa, mutta vaihtoehtoja on silti ja pohjimmiltaan kumminkin vain hiilarit ja alkoholi ovat sellaisia makroravinteita, jotka voi jättää kokonaan pois terveyden kärsimättä. Keskivertoihmisen arkielämässä hiilarien mahdollisimman tarkka poisjättäminen on vaikeaa, ei siitäkään ole epäselvyyttä, mutta ei mahdotonta.

Eikä jaksaisi taas toistella sitäkään itsestäänselvyyttä, että ihmiset ovat erilaisia. Olen huomannut sen jo niinkin pienellä otoksella (saman kokoinen otos siis, kuin Uwishillä joissain aiemmissa kommenteissaan :eek: ), kuin minä ja vaimoni. Jos lähdemme mahd. pian nukkumisen jälkeen reenaamaan, mulle on passeli aamupala esim. tämmöinen: pari porkkanaa, iso annos kaurapuuroa (0,5L vettä ja noin 2,5dl kaurahiutaleita, vähän suolaa), johon sotketaan 200g raejuustoa ja reilu ruokalusikallinen 60% Floraa liukasteeksi. Vaimolleni taas moinen ei sovi ollenkaan, ei tykkää aamulla yleensäkään syödä yhtään tai juuri yhtään hiilareita, vaan kiskaisee esim. proteiinijuoman suht reilulla rypsiöljymäärällä ja mutustelee siinä sivussa omenan. Minä olen energinen ja toimintakykyinen reilun hiilariannoksen ja kalorimäärän ansiosta, vaimoni taas on vastaavan annoksen syötyään kunnon insuväsyn vallassa, eikä reenistä tule mitään.

Kuten sanoin aiemmin, hiilarit ovat jo pelkässä energiaroolissa aktiivisesti liikuntaa harrastavalle hyödyllisiä, onhan se päivänselvää. Myös ns. laadukkailla hiilarinlähteillä (marjat, hedelmät, keitetty peruna, täysjyväriisi, täysjyvävilja) on tärkeä rooli mikroravinteiden ja kuidun lähteinä, kaikille. Kumminkin on myös niin, että suurin osa länsimaisista ihmisistä ei tarvitse hiilarien energiaa, koska heidän elämänsä fyysinen kuormitus on olemattoman pientä. Tällöin tullaan siihen, että hiilarilähteiden laadun lisäämisen ohella monelle myös niiden määrän vähentäminen olisi hyväksi. Tsekkasitteko muuten sen Mistress Kristan artikkelin, jonka linkitin? Jos kyllä, niin mitä mieltä olette siitä? Lisäksi, jos joku kokee tarpeelliseksi leikata hiilarit lähes kokonaan pois syömisistään, niin oletteko sitä mieltä, että tällöin on mahdotonta saada kasviksista riittävästi mikroravinteita, eli että jokaisen olisi hirveen hyvä syödä myös hiilaripitoisia kasviksia kovasti joka tapauksessa?

mikäs harvardin suosituksissa on olennaisesti erilailla verrattuna suomalaisiin? muuta kuin että ne on suunniteltu ajatellen ihmisiä jotka ei harrasta liikuntaa, ja sen takia hh osuutta on vähennetty. Muuten ihan samat jutut.
elintapojaan terveellisempään suuntaan on muuttanut vain osa väestöstä.
Ne jotka lihoo ja sairastuu diabetekseen, eivät ole, eli ei voi luottaa keskiarvoihn. jne.
sua ja sun vaimoa on ihan turha lähteä vertailemaan, kun olete eri kokoiset, eri sukupuolta, eri liikunta ja ravintotottumukset jne.
"Tällöin tullaan siihen, että hiilarilähteiden laadun lisäämisen ohella monelle myös niiden määrän vähentäminen olisi hyväksi" ja tämäkö on sun mielestä jotain uutta mullistavaa tietoa jota ktl:n asiantuntijat ei tajua?

Näetkö Saiminen (tai kuka vaan) mitään korrelaatioita tai ristiriitoja näissä oletetusti tutkituissa tosiasioissa (ja ei, en taaskaan jaksa ettiä viitteitä, laiska minä) suomalaisten ja myös vaikkapa brittien ja jenkkien osalta:
- kakkostyypin diabetes on lisääntynyt noin 30-v aikana rajusti

Ja mitähän on tapahtunut väestön ikäjakaumalle? Onko liikkuminen oikeasti lisääntynyt, jos lasketaan vielä mukaan istumatyön lisääntyminen? Porukka istuu bussissa tai omassa autossa perse leviänä.. Kakkostyypin diabetes liittynee lähinnä tuohon lihomiseen ja siihen että lihomisen tuomat terveysriskit lisääntyvät iän myötä.

- läskin määrä ihmisten kropassa on lisääntynyt samaan aikaan rajusti (sanon uhalla läskin määrä, en ylipaino, joka on epätarkempi ilmaus)

Näin on. Noilla kahdella yllämainitulla on tutkitusti yhteys.

- joidenkin tutkimusten (kyselytutkimuksia, ovatko luotettavia?) mukaan suomalaisten harrastaman liikunnan määrä on lisääntynyt koko ajan kovasti

Viimeisen 30 vuoden aikana aikuisten vapaa-ajan liikunta on yleistynyt, mutta työmatka- ja asiointiaktiivisuus vähentynyt.

Nuorten aikuisten miesten kestävyyskunto on heikentynyt jatkuvasti 1970-luvun lopusta lähtien.

Liikunta eri-ikäisillä ja eri väestöryhmissä Murrosiässä nuorten liikunnanharrastus alkaa selvästi vähentyä. Aikuisista vähiten liikkuvat 30—45-vuotiaat ja yli 75-vuotiaat.

Liian vähäisen liikunnan voidaan arvioida aiheuttavan Suomessa 300—400 miljoonan euron vuosittaiset kustannukset. Näistä yli puolet aiheutunee sairauspoissaoloista ja työn tuottavuuden heikkenemisestä. Loput kulut ovat suoria terveydenhuolto- ja sosiaalimenoja. Kun suomalaisista aikuisista noin miljoona liikkuu riittämättömästi, voidaan karkeasti arvioida jokaisen 100 000 uuden aikuisen liikkujan säästävän julkisia varoja noin 20 miljoonaa euroa vuosittain käytettäväksi muuhun kuin riittämättömän liikunnan aiheuttamiin kuluihin.

( http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/documents/10025/index.htx , sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä)

- myös suomalaisten syömien kasvisten määrä on lisääntynyt

Samoin lihan, jo hyvin pitkään.

- suomalaisten sokerinsyönti on lisääntynyt (tämä siis elintarvikkeiden myyntitilastojen mukaan, ei minkään kyselytutkimuksen)

Juu, maustettuja jogurtteja varsinkin on myyty enemmän, ei hyvä. Eikä sitä suositellakaan.

- suomalaisten syömän rasvan määrä on vähentynyt ja laatu kohentunut
- suomalaisten syömän suolan määrä on vähentynyt.

http://www3.ktl.fi/stat/
Tuolla voi ihan itse käydä katsomassa kuolinsyytilastoja, klikkailee vaan sukupuolen, iän, vuoden ym.
Itse löysin seuraavaa:
Miehet, 45 - 54v., 1991, sepelvaltimokuolleisuus /100 000:
105 + 98 + 159

ja 2006:
36 + 33 + 81

Lonkalta heitetty makroravinnejakauman arvio perustuu siihen, mitä olen aikuisiällä nähnyt yliopistolla ja aika monella työpaikalla ihmisten syövän. Sen perusteella olen varma, että verrattuna vaikkapa 1970-lukuun suomalaiset eivät todellakaan syö yhtään enempää kasviksia, eivätkä vähempää rasvaa noin keskimäärin ja heidän fyysisen rasituksen määränsä (kaikki, arkiliikkuminen paikasta toiseen ja liikunnan harrastaminen) on vähentynyt kovasti.

Öh, miten vanha sie oikein olet? Ja vaikka olisit viisikymppinen, niin en luottaisi tuollaiseen mutuiluun kun tilastotietoakin on olemassa.

Kakkostyypin diabeteksen, sokerinkulutuksen ja ihmiskroppien läskimäärän räjähdysmäinen lisääntyminen vaikuttavat aika paljon luotettavammalta tiedolta ja niihin verrattuna voi vain kysyä, millä tutkimuskeinoilla saadaan tuloksia, joiden mukaan suomalaiset syövät koko ajan terveellisemmin ja liikkuvat enemmän? Kuinka se on mahdollista samaan aikaan, kun läskin määrä, sokerinkulutus ja kakkostyypin diabetes lisääntyvät koko ajan kiihtyvää tahtia? Vaikka kuinka olisi hienojen tohtorien ja virallisten tutkimusinstanssien tekemä kyselytutkimus, niin kyselytutkimus se silti on ja vastausten luotettavuudesta ei voi ikinä tietää.

Suomalaiset syövät tietyiltä osin terveellisemmin. Ja liikaa. Ota enemmän vaikuttavia tekijöitä tuohon listaan jossa yhtenä mainitset sokerinkulutuksen, ei ole noin yksioikoista. Eikä se sokerin syöminen kai ole koskaan ollut kenenkään kehumaa? Ja siis nehän eivät kai liiku enemmän..

Millä keinoilla ihmisten todelliset syömiset sitten edes voi selvittää? Voisivatko esim. kauppojen myymien elintarvikkeiden määrät olla luotattavampaa dataa, kuin kyselytutkimusten tulokset?

En ole perehtynyt noihin tilastoihin, ei kaikkea jaksa ettiä, mutta luulisin että kyselytutkimus ja kauppojen myyntitilastot seuraavat toisiaan.

Vaikutanko Uwish tai Saiminen teistä proteiiniuskovaiselta?

Et vaikuta.:D Ruokavaliosi näyttääkin oikein hyvältä. Enkä minä tietääkseni ole hiilariuskovainen, en itsekään varmaan syö suositusten mukaan. Tämä nyt on ehkä tällainen vastareaktio kun alkaa jo korvissa kaikua "proteiiniproteiiniproteiini..pahathiilarit..proteiini..."

Voisitteko nyt sanoa suoraan mielipiteenne lukemanne perusteella, että minkälainen makroravinnejakauma olisi ihmiselle hyväksi ja miksi? Minä olen sanonut jo pariin kertaan, että hyvin monenlaisella makroravinnejakaumalla saadaan aikaiseksi terveellinen ruokavalio, kun vaan tietyt perusteet pistetään kuntoon (luettelinkin ne tuolla aiemmin).

Tästähän me emme ole edes eri mieltä. Muistetaan nyt että tätäkin palstaa lukevien ravintotietous on hieman eri tasolla kuin niiden joille nuo yleiset suositukset tehdään, ja nekin on suuntaa-antavia kehotuksia, eikä mitään käskyjä. Ei lääkärikään määrää muuttamaan ruokailutapoja jos kolesteroli ja verenpaineasiat on kunnossa. Ongelma onkin siinä että ihmiset eivät tiedä millaisia geenejä itse kantaa, ja esim. kenen sitä kolesterolia pitää tarkkailla kenen ei. Sukutaustasta nyt voi olla itsellä viitteitä antavaa tietoa. Ihmiset on erilaisia, jipii. Pitääkö minun nyt päätellä noiden sinun subjektiivisesti sieltä täältä noukittujen tiedonmurujen perusteella mikä on ihmiselle ylipäätään paras makrojakauma? Eihän nyt iskenyt jumalkompleksi? Ehkä käytän vastedes vain alan ammttilaisten lähteitä miettiessäni asiaa..

Säätövara vaan pienenee, jos ihminen on pieni ja/tai ei harrasta yhtään liikuntaa, mutta vaihtoehtoja on silti ja pohjimmiltaan kumminkin vain hiilarit ja alkoholi ovat sellaisia makroravinteita, jotka voi jättää kokonaan pois terveyden kärsimättä. Keskivertoihmisen arkielämässä hiilarien mahdollisimman tarkka poisjättäminen on vaikeaa, ei siitäkään ole epäselvyyttä, mutta ei mahdotonta.

Niiden poisjättäminen on vaikeaa, koska ne ovat luonnollinen osa ihmisen ravintoa. En ymmärrä miksi koko ruoka-aineryhmä pitäisi karsia? Vain koska ilmankin tulee toimeen? Mitä kaikkea muuta ilman tulet toimeen? Tomaatteja? Mustikoita? Pitäisikö nekin jättää pois? Onko tuossa jokin sellainen logiikka, että mitä ilman tulee toimeen, on pahasta? Ihmisellä erittyy ruoansulatuskanavaan sellaisia entsyymejä, jotka pilkkovat nimenomaan hiilihydraatteja, onkohan se sattumaa? Ja hiilihydraatit usein miellyttävät maultaan, onkohan se sattumaa? (Jos haet posteistani sen/niitä jotka käsittelevät evoluutioestetiikkaa, saatat kyetä päättelemään loput.) Ollapa endokrinologi, tulisi varmasti pidempi vastaus. Tuosta "terveyden kärsimättä" on myös eri mieltä olevia tutkijoita. Joillakin on myös sellaisia sairauksia, että proteiinien määrää on syytä rajoittaa.

Eikä jaksaisi taas toistella sitäkään itsestäänselvyyttä, että ihmiset ovat erilaisia. Olen huomannut sen jo niinkin pienellä otoksella (saman kokoinen otos siis, kuin Uwishillä joissain aiemmissa kommenteissaan :eek: ), kuin minä ja vaimoni. Jos lähdemme mahd. pian nukkumisen jälkeen reenaamaan, mulle on passeli aamupala esim. tämmöinen: pari porkkanaa, iso annos kaurapuuroa (0,5L vettä ja noin 2,5dl kaurahiutaleita, vähän suolaa), johon sotketaan 200g raejuustoa ja reilu ruokalusikallinen 60% Floraa liukasteeksi. Vaimolleni taas moinen ei sovi ollenkaan, ei tykkää aamulla yleensäkään syödä yhtään tai juuri yhtään hiilareita, vaan kiskaisee esim. proteiinijuoman suht reilulla rypsiöljymäärällä ja mutustelee siinä sivussa omenan. Minä olen energinen ja toimintakykyinen reilun hiilariannoksen ja kalorimäärän ansiosta, vaimoni taas on vastaavan annoksen syötyään kunnon insuväsyn vallassa, eikä reenistä tule mitään.

Itse pystyn vaihtamaan aamupalan koostumusta laidasta laitaan, kunhan ei tarvitse nälkäisenä lähteä töihin. Joskus menee pelkkiä kananmunia teen kera, joskus rahkalettuja mansikoilla maitokahvin kanssa, tällä hetkellä ruisleipää margariinilla, juustolla ja tomaatilla, hunajalla maustetun teen kanssa. Ja nämä eivät siis vaihtele päivittäin, ei edes viikottain, vaan saatan syödä samanlaisen annoksen aamusta toiseen muutaman kuukauden ajan, sitten tekee mieli vaihtaa. Seuraavaksi vaikka puurokausi. Yläasteella en muuten syönyt aamulla mitään. Ihminen on sopeutuvainen yksilötasolla. Jotkut saattavat (useat) syödä vaikka kuinka "paskasti" eikä millään sairastu, kaikilla asianlaita vaan ei ole niin, ja siksihän niitä suosituksia annetaan, koska tilastollisesti merkittävä määrä kun voi jostain huonosti, niin se aiheuttaa koko kansalle kustannuksia. Valitettavan harvoja kiinnostaa edes liikkua tarpeeksi, vaikka sen terveysvaikutukset olisivat varmaan suuremmat kuin jollain yksittäisellä ruokailumuutoksella.

Kuten sanoin aiemmin, hiilarit ovat jo pelkässä energiaroolissa aktiivisesti liikuntaa harrastavalle hyödyllisiä, onhan se päivänselvää. Myös ns. laadukkailla hiilarinlähteillä (marjat, hedelmät, keitetty peruna, täysjyväriisi, täysjyvävilja) on tärkeä rooli mikroravinteiden ja kuidun lähteinä, kaikille. Kumminkin on myös niin, että suurin osa länsimaisista ihmisistä ei tarvitse hiilarien energiaa, koska heidän elämänsä fyysinen kuormitus on olemattoman pientä. Tällöin tullaan siihen, että hiilarilähteiden laadun lisäämisen ohella monelle myös niiden määrän vähentäminen olisi hyväksi. Tsekkasitteko muuten sen Mistress Kristan artikkelin, jonka linkitin? Jos kyllä, niin mitä mieltä olette siitä? Lisäksi, jos joku kokee tarpeelliseksi leikata hiilarit lähes kokonaan pois syömisistään, niin oletteko sitä mieltä, että tällöin on mahdotonta saada kasviksista riittävästi mikroravinteita, eli että jokaisen olisi hirveen hyvä syödä myös hiilaripitoisia kasviksia kovasti joka tapauksessa?

Vaikka se fyysinen kuormitus olisi pientä, niin sitä energiaa kyllä kuluu, kuten jo taisi saiminen mainita. Jollekin suuri rasvamäärä ruoassa ei ole hyväksi, jollekin suuri proteiinin määrä. Niin mistä ne kalorit sitten pitäisi ottaa? En edelleenkään näe että kuitupitoisia kokojyvätuotteita mainostavat suositukset olisi huonoja. Mainostaahan ne niitä vähäenergisiäkin kasviksia juuri niiden suojaravintoaineiden takia, ja samalla kun niiden määrää lisää jää jotain paskempaa syömättä. "Puoli kiloa kasviksia päivässä". Tarkkana tarttee olla jos lähtee kamalasti karsimaan ruokavaliotaan.

Alkaakin olla ruoka-aika, ajatus pätkii.

En ole perehtynyt noihin tilastoihin, ei kaikkea jaksa ettiä, mutta luulisin että kyselytutkimus ja kauppojen myyntitilastot seuraavat toisiaan.

Sori offtopic, mutta tutkijana on pakko todeta että nimenomaan näin se ei mene. Kun ihmisiltä kysytään, mitä he syövät tai mitä tahansa vastaavaa (varsinkin jos haastatellaan, mutta myös lomakkeella) niin he kaunistelevat siihen suuntaan minkä arvelevat olevan se "oikea" vastaus. Joko tietoisesti tai sitten tiedostamattaan muistavat asiat omaksi edukseen. Toiset enemmän ja toiset vähemmän. Sen takia pidän noita myyntitilastoja melkein luotettavampina - joku ne kaupan karkkivuoret kuitenkin syö vaikka ihmiset väittäisivät syövänsä pelkkää porkkanaa ja puuroa margariinisilmällä.. ;)

Itse soisin että suosituksiin saataisiin enemmän liikkumavaraa myös vähempien hiilareiden suuntaan. Nykyään ne tuntuvat olevan punainen vaate ja tuloksena on rivienvälistä fanaattisuutta tähän suuntaan:

http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia00602&p_teos=dia&p_selaus=3231

Etenkin viimeinen kappale on kauhea. Diabeetikko vetelee asiantuntijan siunauksella pastat, piirakat ja makeiset kohtuudella :rolleyes: ja siinä sitä sitten ihmetellään kun suositusten mukaisella ruokavaliolla terveys vaan huononee...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom