VHH nykytietämyksen valossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Uwish
  • Aloitettu Aloitettu
Tai missä on todettu tämä Fatson mainitsema samoilla kaloreilla suurempi rasvanpalaminen-ilmiö? Tälläiset tutkimukset haluaisin kovasti nähdä, mielellään sellaisen, jossa tutkimushenkilöiden syöntejä ei valvota pelkästään ruokapäiväkirjojen avulla.

Niin, muistelen "tutkimuksen" tai pari jossa oli verrattu x kk ajalla samakalorisia diettejä, ja siinä voitti rasvanpalossa ja lihasmassan säilymisessä VHH, sitä en tiedä miksi se ei sulle kelpaa, ei varmaankan asuneet ihmiset pullossa. Ja kyllä tiedän että on myös "pullo" tutkimuksia missä metabolista etua ei ole ollut... mutta joku vuorokauden "pullossa olo" koejakso pistää hieman miettimään tuonkin täsmällisyyttä..

Ymmärrän että sulla on koko kansan parannus ajatuksissa etusijalla ja siksi et ole kovin innostunut VHH:sta, niin ei se minustakaan koko kansalle tai yleiseen lihavuushoitoon käy vaikka yksilötasolla onkin varsin toimiva homma.

tuc sanoi:
Mulle riittää se tutkimustieto, että palautusjuomat toimii ja ne toimii nimenomaan hiilarien ansiosta. Se on ihan fysiologinen fakta.

Esim. hiilarien nauttimisajallakin on paljon vaikutusta palautumisnopeuteen. Suomalainen tutkimus: http://ufsweb.myvisio.com/showpage.asp?id=4879

Noissakin kannattaa sitten olla yhtä kriittinen kuin olet VHH:n suhteenkin,.. mutta se on jännä että sitä uskoo siihen mihin haluaa uskoa :) Mitäs tuohon sanoisin, omakohtainen kokemus on että itse en ole palautusjuomaa tuossa muodossa ikinä käyttänyt, aina olen ajatellut että hyvä ravitsemus ennen ja jälkeen treenin riittää ja on riittänytkin.
(edit: siis palautusjuomaa siten kun termi vuosia sitten ilmesty. proteiinijuoma hiilareilla/sokerilla tai ilman on tietty tullut joskus nuorempana 30min-1h treenin jälkeen huitastua, yleensä ihan perus safkaa kuitenkin)

Sitten tuohon tutkimukseen, mikä oli koehenkiläiden ravitsemus ennen treeniä, syötiinkö muutakin kuin palautus hässäkkä ennen 5h treeninjälkeistä kortisoli mittausta, ravitsemus koko päivänä, miksi vertailussa ei ollut perinteistä proteiini juomaa (siis muutakin kuin "mainostettu" tehojauho..) mikä oli insuliinin ja kortisolin pitoisuus/aika käyrän ala x tunnin aikana... nämä kyssärit siksi että on periaatteessa helppo tehdä "tutkimus" saadaan joku mainostettava vaikutus aikaan,.. jos vertailukohta on sopiva.
Sitä en suoraan tyrmää etteikö VHH+"hiilaripalari" voisi olla hyvä asia, monet ovat tätäkin käyttäneet toimivasti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos oot muuten VHH-dieetillä mutta otat nopeita hiilareita kovan treenin jälkeen niin väitän että voit paremmin kuin pelkällä VHH-dieetillä koska perusteet hiilareiden käyttöön treenin jälkeen on todella pitävät enkä ole nähnyt yhtäkään tutkimusta joka väittäisi muuta.

Perustelu "mä voin hyvin joten en voi voida paremmin millään muulla ruokavaliolla" ei oo kauheen pätevä. ;)

Omakohtaisista kokemuksista voin sanoa, että hyvin sopii vähähiilarinen ruokavalio kovaankin treeniin. Tosin lyhyt kokeiluhan tuo oli, 3kk, mutta hiilarit olikin sitten alle 50g (max 100g satunnaisina päivinä) vuorokausi koko ajan ja treenejä viikossa 12 (tai 19 jos 30 min. aamuairooppiset lasketaan mukaan). Ruokavalio siis koostui kypsentämättömistä rehulaisista ja lihatuotteista. Alusssa oli mukana rasvattomia maitotuotteita, mutta nekin jätin pois melko pikaseen.

Ei ollut ongelmia palautumisen tai muun jaksamisen kanssa, pikemminkin olo oli varsin virkeä koko ajan. Ei tullut minkään moisia ongelmia alkuunkaan vaikka melkoisen jyrkällä muutoksella tuollaiseen ruokavalioon vaihdoin. Ja rasvakin tirisi oikein mukavasti, vaikka sitä pullosta joka paikkaan pyrkikin lisäämään :)

Tämä siis vain ja ainoastaan henk. koht. kokemus asiasta, ja tuon kokeilun jälkeen, on hiilarit vähentyneet pysyvästi ruokavaliostani, vaikka niitäkin tulee syötyä silloin kun siltä tuntuu. Jos ei muuta, niin ainakin monipuolista rehujen syöntiä tuo kokeilu opetti eikä tuo opetus ole mihinkää sieltä enää kadonutkaan. Rehujen syönti siis lisääntyi huomattavasti, eikä suinkaan vähentynyt, niin kuin jotkut tuntuvat luulevan vähähiilarisella käyvän.

Perustelu "mä voin hyvin joten en voi voida paremmin millään muulla ruokavaliolla" ei oo kauheen pätevä. ;)
Jos voin jo hyvin, millä mittarilla pystyn toteamaan vielä paremman vointini? Kerropa se, kun tunnut niin kovin tietävästi vaikka omaa kokemusta tuntuu puuttuvan.

Mulle riittää se tutkimustieto, että palautusjuomat toimii ja ne toimii nimenomaan hiilarien ansiosta. Se on ihan fysiologinen fakta.

Palautusjuomat toimii lähinnä proteiinin/aminohappojen vuoksi (siis jos puhutaan lihaskasvusta). Hiilarit kuitenkin "jelppii" aminoja palkkarissa.

Esim. hiilarien nauttimisajallakin on paljon vaikutusta palautumisnopeuteen. Suomalainen tutkimus: http://ufsweb.myvisio.com/showpage.asp?id=4879

Tämän tutkimuksen pohjalta vedetyt johtopäätökset ovat selvästi virheellisiä. Tutkimuksen tehnyt opiskelija oli itseasiassa helvetin vihainen ko. lisäravinnefirmalle.

Anyway, kyseisen firman mukaan Jyväskylän yliopistossa tehty tutkimus osoitti kaksivaiheisen palautusjuoman toimivan paremmin kuin perinteinen hiilihydraatti-proteiini -sekoitus. Tämä väite perustuu pienimuotoiseen, julkaisemattomaan tutkimukseen, jossa koehenkilöt ottivat 1) pelkkää heraproteiinihydrolysaattia heti harjoittelun jälkeen ja 30 minuuttia myöhemmin maltodekstriiniä, 2) heraproteiinihydrolysaattia plus maltoa heti harjoituksen jälkeen tai 3) pelkkää maltoa. Tutkimuksessa ei mitattu luustolihasten proteiinianaboliatasoa, mutta markkinoijan mukaan kaksivaiheinen palautusjuoma toimii paremmin, sillä 60 minuuttia harjoittelun jälkeen kaksivaiheista ottaneella jampalla oli insuliinitaso hieman korkeammalla kuin perinteistä palautusjuomaa nauttineella henkilöllä.

Tämä ei ollut mikään yllätys, sillä kaksivaiheista ottanut kaveri otti tietysti hiilihydraattinsa 30 minuuttia lähempänä insuliinitason mittausta kuin perinteistä palautusjuomaa nauttinut henkilö. Jos siis insuliinia mitataan harjoittelun jälleen, niin silloin pitäisi ottaa useita näytteitä esimerkiksi 15 minuutin välein, ja niistä sitten muodostaa insuliinipitoisuuden ”area under curve minus baselines” –käppyrä (kts. esim. http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/288/4/E645 ja Fig. 1).

Kyseistä tutkimusta ohjannut professori ei selvästikään allekirjoita markkinoijan väitteitä, sillä hän edelleen suosittelee Nykyaikainen urheiluvalmennus -kirjassaan proteiini-hiilihydraatti -sekoituksen nauttimista heti harjoituksen päätyttyä

Mun mielestäni tuo on loistava perustelu yksilötasolla. Jos vointi paranee, kun muuttaa ruokavaliotaan, niin miten se ei olisi pätevä perustelu ko ruokavalion noudattamiselle omalla kohdallaan? En usko että yksikään vhh-elämäntavan valinnut haluaa ihan tahallaan tehdä elämästään mahdollisimman hankalaa.

Minä olen tuonne mimmipuolelle jo kirjoitellutkin, että omalla kohdallani "väärin" syöminen tuntuu tuottavan sellaisia tuloksia mitä aina väitetään olevan mahdollista saavuttaa vain "oikein" syöden. Eli reilu kilo lihasmassaa 5kk:ssa ja samalla ajanjaksolla pari kg läskiä pois, sillä varauksella tietysti että mittaustuloksiin sisältyy aina mittausvirheen riski. Ja tämä tehtiin ilman tietoista bulkkausta tai diettausta, siistihköllä alahyväkarppauksella n. 100 g hiilareita/vrk. Veren rasva-arvot, paineet ym verenkuvajutut mulla on erinomaiset myöskin. Mulla ei ole vertailuarvoja bodyruokavaliolta tai mitensattuu-ruokavaliolta, mutta näissä ainakaan tuo rasvan lähteminen ilman tietoista pikistelyä ei toteudu.

Tämmöisellä henkilökohtaisella näytöllä minua ei voisi vähempää kiinnostaa esim. palautusjuoman "kiistaton" välttämättömyys eikä myöskään kansanterveys tilastollisena ilmiönä. Bodyruokavaliosta on se kokemus että läskiä vaan kertyy nopeammin kuin ehtii kissaa sanoa ja jaksaminen samanlaista ellei huonompaa kuin nykyään. Kaikkein eniten jaksamiseen vaikuttaa minusta se, että syö tarpeeksi ylipäänsä - miinuskaloreilla on jonkin verran tahmaisempaa palautumisen kanssa. Mutta sekin on totta, että keho palautuu just sitä tahtia kuin siltä vaatii (tietyissä rajoissa toki): Huonokuntoiselta juoksijalta kestää viikko palautua Naisten Kympistä, hyväkuntoiselle kymppi on rento peruslenkki ja samana päivänä voi tehdä jotain muutakin. Ei me nyt oikeasti voida niin pullamössöjä olla, että heti kun jää UFS:n hienot tuotteet nauttimatta niin on varmaa ettei rauta nouse.

Ja jos kysytään, onko sopeutumisvaikeuksia jos jostain syystä joutuu äkisti takaisin korkeille hiilareille ja vähille rasvoille, niin KYLLÄ ON. Väsyttää, pää jumittaa, vatsa toimii miten sattuu ja ääntelee paljon, tulee ihottumaa, mielialat menevät vuoristorataa, treeneissä tulee "krapula/seinä" jota ei normaalisti tule koska kroppa on koko ajan rasvakäynnillä, nälkä on jatkuvasti, turvottaa. Toki näistä osa laantuu kun kroppa adaptoituu, mutta minun kohdallani esim. iho- ja ruoansulatusvaivat sekä jatkuva nälkä ovat suht pysyviä haittoja korkeahiilarisella.

1) Suurelle enemmistölle suositusten mukainen perusruokavalio on ihan ok, ellei sopivin.
2) Mutta piru vie, yksilöitä tässä ollaan, joten kaikkea (tässä tapauksessa siis erilaisia hiilarimääriä) kannattaa kokeilla jos tarpeelliselta tuntuu.
3) Äkillinen muutos mihin suuntaan hyvänsä aiheuttaa takuulla oireita.

Joops, tässähän nämä päällimmäiset mietteeni tästä asiasta.

Muuten olen sitä mieltä, että vaikka omasta puolestani voin varsin mainiosti nykyisellä ruokavaliollani, se ei mitenkään sulje pois sitä mahdollisuutta, että joitain muutoksia tekemällä voisin vielä paremmin. Mutta pirun hankalahan vointiaan on mitata... :)

Jos voin jo hyvin, millä mittarilla pystyn toteamaan vielä paremman vointini? Kerropa se, kun tunnut niin kovin tietävästi vaikka omaa kokemusta tuntuu puuttuvan.

Se, että väittää että palkkarissa olevilla nopeilla hiilareilla ei voisi parantaa VHH-dieetillä olevan palautumista sen takia että voi jo hyvin omasta mielestään on perusteluna yhtä hyvä kuin se, että väittäisi olevansa maailman vahvin sen takia koska on äidin mielestä hirmu vahva poika.

Hiilarit auttaa palautumiseen esim. glykogeenivarastojen täydentämisen nopeutumisella.

http://www.harjoittelu.net/hiilihydraatit-tehtv-ja-varastot-a-22.html

"Nyrkkisääntö kuuluu: mitä enemmän ja kovempaa harjoitellaan sitä enemmän hiilihydraatteja tulisi nauttia."

"Aivojen ja hermoston toiminta sitä vastoin tukeutuu suurelta osin veren glukoosiin, joten tältä kannalta katsottuna myös veren sokerilla on merkitystä."

"Mistä tahansa urheilusuorituksesta puhuttaessa hiilihydraatit (glukoosi ja glykogeeni) ovat ensisijainen energianlähde."

Se, että väittää että palkkarissa olevilla nopeilla hiilareilla ei voisi parantaa VHH-dieetillä olevan palautumista sen takia että voi jo hyvin omasta mielestään on perusteluna yhtä hyvä kuin se, että väittäisi olevansa maailman vahvin sen takia koska on äidin mielestä hirmu vahva poika.
Kerro nyt perkele sitten, että millä mä mittaan tuota parempaa oloani tai palautumistani, kun kerran tunnut olevan sitä mieltä että en voi tarpeeksi hyvin nykyruokavaliollani? Ihmeellistä jankkaamista, saatana.

Se, että sä väität mun voivan paremmin enemmän hiilareita syömällä, tietämättä voinnistani mitään, on perusteluna täysi nolla. Ei siis edes yhtä huono kuin tuo vertauksesi.

Ja tuo viimeinen vertauksesi taas on logiikaltaan kummallinen. Nythän nimenomaan väitän olevani omasta mielestäni, en kenenkään toisen mielestä, hyvässä olossa ja palautumiseni liikuntasuorituksesta on ihan riittävä omiin tarpeisiini.

Ja kuten jo aiemmin kirjoitin, en mainosta tämän olevan paras mahdollinen ruokavalio kaikkiin mahdollisiin tarpeisiin, mutta mulle tämä on riittävän hyvä. Ennen kuin kerrot mittarit, jolla mittaan jonkun hiilaripitoisemman ruokavalion paremmuutta omalla kohdallani, tyydyn nykyiseen loistavaan olooni ja kuntooni. :)

Mutta ei siinä mitään, mussuta sinä hiilareitasi ihan rauhassa, ei se minulta ole poissa, pikemminkin päinvastoin. :)

Edit. Ja tuosta linkistäsi, siinähän on itseeni verratuna jo ensimmäisessä lauseessa perustavaa laatua oleva virhe. Tässä lainaus: "Elimistö käyttää hiilihydraatteja pääasiallisena energianlähteenä sekä vakaan veren sokeritason ylläpitäjänä". Oma elimistöni ei ole käyttänyt yli kolmeen vuoteen hiilihydraatteja pääasiallisena energianlähteenään ja sokeritasapaino pysyy varmasti hyvin kurissa koska niitä vähiäkin hiilareita tulee vain hyvistä lähteistä.

Palautusjuomat toimii lähinnä proteiinin/aminohappojen vuoksi (siis jos puhutaan lihaskasvusta). Hiilarit kuitenkin "jelppii" aminoja palkkarissa.

Ööö...

"Perinteisen palautusjuoman tulee sisältää hiilihydraattia. Sen tulisi olla sellaisessa muodossa, että se imeytyy nopeasti ja aiheuttaa voimakkaan insuliinireaktion. Insuliini avaa lihassolut ja aktivoi kuljetusjärjestelmät myös muille juoman sisältämille ravintoaineille. Insuliini on kehon anabolisin hormoni ja sitä tarvitaan riittävän palautusvaikutuksen käynnistämiseksi. Hyvä hiilihydraatin muoto on korkean molekyylipainonsa ja siten nopean vatsalaukusta poistumisnopeutensa ansiosta maltodekstriini."

Ei taida olla kahta kysymystä siitä, suositellaanko kovaa urheileville pelkkää protskua vai sekä nopeita pilkottuja proteiineja että nopeita hiilareita sisältävää palkkaria.

Saako keho jostain insuliinitason korkealle terveemmin helposti imeytyvästä ravinnosta vai polttamalla omaa rasvakudosta? En sano, etteikö rasvan polttoon VHH toimisi hyvin, mutta kyllä se kroppaa kuormittaa enemmän kuin dieetti, jossa on helposti imeytyviä hiilareita.

Kerro nyt perkele sitten, että millä mä mittaan tuota parempaa oloani tai palautumistani, kun kerran tunnut olevan sitä mieltä että en voi tarpeeksi hyvin nykyruokavaliollani? Ihmeellistä jankkaamista, saatana.

Se, että sä väität mun voivan paremmin enemmän hiilareita syömällä, tietämättä voinnistani mitään, on perusteluna täysi nolla. Ei siis edes yhtä huono kuin tuo vertauksesi.

Ja tuo viimeinen vertauksesi taas on logiikaltaan kummallinen. Nythän nimenomaan väitän olevani omasta mielestäni, en kenenkään toisen mielestä, hyvässä olossa ja palautumiseni liikuntasuorituksesta on ihan riittävä omiin tarpeisiini.

Ja kuten jo aiemmin kirjoitin, en mainosta tämän olevan paras mahdollinen ruokavalio kaikkiin mahdollisiin tarpeisiin, mutta mulle tämä on riittävän hyvä. Ennen kuin kerrot mittarit, jolla mittaan jonkun hiilaripitoisemman ruokavalion paremmuutta omalla kohdallani, tyydyn nykyiseen loistavaan olooni ja kuntooni. :)

Mutta ei siinä mitään, mussuta sinä hiilareitasi ihan rauhassa, ei se minulta ole poissa, pikemminkin päinvastoin. :)

Mä en väitä, että sä voit huonosti. Väitän, että VHH-dieetillä ei voi voida yhtä hyvin kuin sellaisella dieetillä, jossa otetaan treenin jälkeen hiilareita jos treenaa kovaa. Mun käsittääkseni tää ei ole mielipidekysymys.

On tieteellinen fakta, että palkkarissa hiilarit auttaa ja että ilman hiilareita palautuminen kestää pidempään. Se, että sun mielestä palaudut riittävän nopeasti ei muuta sitä faktaa. Hyvä vaan, että omasta mielestäsi palaudut riittävän nopeasti eikä sitä tarvi nopeuttaa jos nykymeininki on sulle hyvä.

Ei se tosiaan mua kalva, että pärjäät hyvin VHH-dieetillä. Mä pärjään erinomaisesti dieetillä, jossa iso osa ravinnosta tulee rasvasta ja proteiineista mutta hiilareita yhtään säästelemättä. Hiilareista luopumiseen en ole keksinyt yhtäkään hyvää syytä.

Katabolinen tila ei oo ainakaan lihasten kasvattamiseen mikään ihannetila ja korkea insuliinitaso auttaa pääsemään katabolisesta tilasta nopeammin pois.

Lisäksi sisäelinten kuormitus on hiilareiden ruoansulatuksessa pienempi.

On tieteellinen fakta, että palkkarissa hiilarit auttaa ja että ilman hiilareita palautuminen kestää pidempään. Se, että sun mielestä palaudut riittävän nopeasti ei muuta sitä faktaa.
En ole tällaiseen vastaan väittänytkään. Vaan kun kaikki tälläkään foorumilla kävijät eivät ole kisatreenaajia tai edes muutenvaan hc kehonrakentajia, minkä sinä tunnut nyt sivuuttavan kokonaan.

Pelkästään sitä vastaan väitän, että omaan treenaukseen riittävään palautumiseen ei tarvita hiilareita. Eikä se ole mielipidekysymys vaan fakta. ;)

VHH:n pointti on käsittääkseni nimenomaan toi Fatson esilletuoma, eli fiilis, eli näläntunne ja sen tasaisuus. Huonolaatuiset hiilarit aiheuttavat sitä verensokerin heittelyä, eli vuoristorataa: duracellpupu -> karsee väsy ja näläntunne-> lisää nopeasti imeytyvää hiilaripitoista ruokaa -> duracellpupu -> karsee väsy ja näläntunne jne. yms. ja tuo sykli pyörii sitä nopeammin, mitä nopeammin imeytyviä hiilihydraattipitoisia ruokia nautitaan.

Vaikka kyse on epätieteellisestä käsitteestä, niin fiiliksen merkitystä ei ihmisen elämässä kannata aliarvioida.

Näin asia juuri menee, tosin tuo kuvailemasi fiilis voi olla täysin ihmisestä riippuvainen. Osa ihmisistä on herkkiä tuolle verensokerin ja insuliinin heittelylle, osalle siitä ei ole mitään haittaa. Tosin me ei valitettavasti voida selittää ruokahalun ja energian kulutuksen säätelyä pelkästään hiilihydraattien ja insuliinin avulla, ruokahalun ja energian kulutuksen säätelyyn liittyy toistakymmentä erilaista tekijää. Nämä sitten kaikki osaltaan vaikuttavat ruokahaluun ja muuhun fiilikseen. Monelle tuo oman hiilari/insuliiniherkkyyden tarkkailu tuo todella hyviä tuloksia, kuten ketjussa on jo todettukin.

Fatso sanoi:
Niin, muistelen "tutkimuksen" tai pari jossa oli verrattu x kk ajalla samakalorisia diettejä, ja siinä voitti rasvanpalossa ja lihasmassan säilymisessä VHH, sitä en tiedä miksi se ei sulle kelpaa, ei varmaankan asuneet ihmiset pullossa. Ja kyllä tiedän että on myös "pullo" tutkimuksia missä metabolista etua ei ole ollut... mutta joku vuorokauden "pullossa olo" koejakso pistää hieman miettimään tuonkin täsmällisyyttä..

Ei nyt ihan pulloon, mutta laitoshoitoon kuitenkin :) Valitettavasti ruokapäiväkirjojen avulla seuratuista tutkimuksista ei ole tässä suhteessa hyötyä, syönnin raportointi on sen verran epätarkkaa. Jos nyt ajatellaan että ruokapäiväkirjojen avulla seuratuissa syömisen raportoinnissa oikeaan syöntiin voi olla eroa 30-70%, ei ihme että kalorit heittelee niin ja näin.

Sinänsä hiilihydraatteja rajoittava ruokavalio on nykyisen fyysisen aktiviteetin (tai pikemminkin se puutteen) takia varteenotettava vaihtoehto monelle, eli voi siitä innoissaankin olla.

tuc, luuletko että ns. palkkari (eli proteiini juomaan lisätty malto) on pelkkää hyvää innovaatiota.. ei ole, se on isoksi osaksi helkutin halpa keino lisätä lisäravinne valmistajien businesta..("keksitään" että ilman sitä ei voi kasvaa kunnolla, lisäksi älyttöhän halpaa, saadaan katetta nostettua palautus ja massa jauhoissa..) muistan hyvin kun malto vimma iski suomeenkin jenkeistä ja kilohinta oli alussa ihan järjetön.. ja sillon vielä puhuttiin ao. jauhon olevan tasaisesti ja hitaasti verensokeria nostava :)

Ja vielä insuliinista, niin jos olen nyt oikein ymmärtänyt niin insuliini ja kasvuhormoni ovat ns. taistelevat kaverukset, toisen jos on enemmän esillä niin toinen vähemmän -> VHH:ssa vastaavasti insuliinin lepäillessä kasvuhormoni on korostetummin kierrossa... luulis jotain hyötyä olevan?

Niin kauan kun ei olla ketogeenisellä dieetillä, voi palautusjuomassa aivan hyvin käyttää hiilaria.

Ketogeenisellä dieetillä voidaan palautusjuomassa käyttää suurempia määriä glutamiinia ja leusiinia, joiden insuliinivaste on lähes yhtä hyvä kuin glukoosilla.

Tässä(kin) keskustelussa on alusta asti mennyt maltot ja herat sekaisin, kun VHH-termiä on käytetty synonyyminä ketogeeniselle dieetille, mitä se ei ole.

Oikeastaan mikä tahansa dieetti jossa hiilareista tulee alle virallisen suosituksen 55-60E%, on vähähiilarinen.
Nämä voidaan jakaa mielestäni kolmeen selkeään ryhmään:
-tasapainoiset, kuten 30/30/40, 33/33/33, 40/40/20
-aidosti vähähiilariset, joissa hiilareita vain riittävästi ketoosin välttämiseksi, esim. 100-150g
-ketogeeniset, joissa hiilareita henkilön mukaan jopa alle 30g ketoosin ylläpitämiseksi

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom