Verenluovutuksesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Emmah
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Akikonomu sanoi:
Vaikka onkin hyvin perusteltua, että naisten luovutusväli on tästä lähtien 3 kuukautta (jaitsellenikin se varmaan on parempi kuin nykyinen 60 päivää), niin mitä tässä kuukausitolkulla panttaamaan??? .
Mun käsittääkseni toi kolme kuukautta on vain suositus eikä mikään ehdoton vaatimus. En ainakaan löytänyt veripalvelun sivuilta sellaista tietoa. Vai olenko mä käsittänyt täysin väärin?

Ehdoton vaatimus on edelleenkin se 60 päivää. Tuo 3 kk on karenssi jonka Akikonomu sai alhaisen Hb:n takia. Raudanpuute kun ei hetkessä korjaannu, ja lisäksi vaikka Hb olisikin hyvä, voi olla silti varastoraudan puute jos käy usein luovuttamassa (tai vaikkei kävisikään). Jos hemoglobiini on matala, ei valmisteesta ole niin paljon hyötyä potilaalle ja toisaalta luovuttajalle jää entistä vähemmän hapenkuljetuskapasiteettia. Sehän heikentää suorituskykyä niin hapenoton kannalta kuin muutenkin, eli parasta olisi hoitaa raudanpuute tehokkaasti pois, niin jaksaa nostella paremmin rautaakin :)

Vuoden vaihteessa väli on 3kk joka tapauksessa, uudet vaatimukset tulossa. Ei taida vielä olla veripalvelun sivuilla.

Mutta kyllä se silti hiukan ketuttaa, kun yhtä jää puuttumaan, että pitääkö tässä nyt ja mitä. Kun ei hyvästä yrityksestä saa kuin piiiiiiitkän karenssin, kiitti vaan (senkun etsitte jostain verevän nuoren miehen tilalleni, ei tuhlata enempää aikaa ja energiaa tähän, sillä mistä sen sitten tietää kuinka monta vuotta tässä menee ennen kuin on rautaa tarpeeksi vereen asti saanut). Vaan pistää tämä miettimään mitä helevataa oikein on tapahtunut: minähän inhoan piikkejä ja kammoan verikokeita, ja nyt sitten hinkuan verta luovuttamaan!? Enpä olisi tätäkään uskonut vielä pari vuotta sitten, että jo sovittelen seuraavaa kertaa kalenteriini aikidoleirien väliin...ei voi luovuttaa kun pitää päästä luovuttamaan.

60 vrk on ehdoton alaraja, mutta ei verenluovutusta silti suositella naisille kuin pari kertaa vuodessa. Ennen tuo tietoa luki SPR:n sivuilla, nyt en sitä enää löytänyt. Kyse on ilmeisesti juuri siitä, että rautavarastot eivät ehdi täyttyä. Mulla tippui hemoglobiini vasta kolmannella kerralla, kun taannoin luovutin 60pv:n välein. Ilmeisesti veri ehtii uusiutua kahdessa kuukaudessa, mutta rautavarastot eivät täyty niin nopeasti.

Jyväskylässä ei kyllä saa kerrosvoileipiä, mutta todella hyvää kanelipullaa (ja tietysti kaakaota) kylläkin! Ei minulla muita luovutussyitä sitten olekaan... :)

Nostetaanpas ihan vaan muistin virkistämiseksi tämä thread esille..niin että jos vain mahkuja on, niin verenluovutukseen siis.:)

Joops, yritin taas loppiaisena...

Raja 125, tulos 123 - ulos. Ketuttaa niin saakelisti. Että kannattaako tämä nyt sitten enää?

Minä olen siirtynyt luovutuksiin hoputtajan rooliin - itseltä kun vietiin siihen oikeus (missä on kohtuus???;) ), tylysti laittoivat pois sekä veren- että luuydinluovutusrekistereistä. Mutta luovutuskortin pidin pihkura, siellä se on lompakossa vaikkei sillä mitään teekkään :lol2: Just nyt tuntuu että silläkin kortilla saattaisi olla enempi kredittiä kuin pankki/luottokortilla :offtopic: Ite olen leikkurissa töissä ja poijaat, luovuttakaa jos vaan mahkoja on :haart:

Kortti on ja pysyy myös tämän tädin lompsassa. Vaikka en edes omista autoa jonka ikkunoista sillä voisi raapia jäät aamulla.

Mitä tässä nyt oikein olisi tehtävä? Paitsi nosteltava rautaa, myös syötävä sitä? Kumma juttu kun ei näytä rautaa kertyvän vaikka nauloja söisin ja kettinkiä paskoisin.

Ketuttaa vain kun sattuu kuulumaan juuri siihen suurimpaan ja kauneimpaan veriryhmään, josta sitten aina on pulaa. Ja sitten joutuu kolmen kuukauden jäähylle kun pahempikin konna.

Niinpä niin. Käykää kokeilemassa. Uusia elämyksiä tarjolla (ja hyvät eväät myös tällaisille luusereille)

Mä luovuttaisin verta mieluusti, hb ylittää joskus jopa 160, mutta en saa. Tuli porttikielto koska tämä sairaanhoitaja ei kestä jos mua itseä pistellään. Itse kyllä tykitän muita:) Eli joka saatanan kerta olen ottanut lukua, en pisto vaiheessa, vaan pussin täyttymisen jälkeen kun jännitys lauennut.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
No niin. Luja tahto vie vaikka läpi harmaan kiven - tai SPR:n punaiselle divaanille.

Rimaa hipoen se sitten onnistui, ja nyt rouskuttelen rautanauloja ja Retaferiä pysyäkseni tolpillani pääsiäisleirin pyörityksessä. Ajoitushan tässä oli vähän viturallaan, mutta kun kutsu kävi niin eihän siitä voi kieltäytyä. On kuulema pulaa nyt ainakin tällaisesta mitä tavallisimmasta aaplussasta (ihme juttu tämäkin).

Mitäs suosituksia mimmeillä on tuosta luovutuspäivän valitsemisesta? Salipäivänä vai salipäivän jälkeisenä vai pitäisikö olla enemmän väliä vai onko tuolla oikeasti merkitystä?

Mielessä koko ajan pyörii, että pitäisi mennä, mutta... Jospa nyt ennen kesää saisi käytyä?

Mä käyn luovuttamassa verta sen kolme kertaa vuodessa ja teen aina niin, että käyn ennen luovutusta treenaamassa ja sitten seuraavan päivän lepäilen kokonaan. Kerran menin luovutuspäivän iltana muka "kevyelle" puntille ja seurauksena oli kova migreeni. Myös seuraavana päivänä oon huomannut, ettei treeni oikein luista -varsinkaan kovat aerobiset.

Veren luovutus on muuten loistava tapa päästä eroon piikkikammosta! Pelkäsin ennen kaikkia rokotteita ja muita kuin ruttoa, mutta nykyään ei pikku piikit tunnu enää missään. Ja on muuten uskomatonta, miten se veren luovutuksessa käytettävä neulakaan ei satu oikeestaan yhtään. Kai ne hoitajat on niin taitavia pistämään veripalvelussa. :)

elektra sanoi:
Mitäs suosituksia mimmeillä on tuosta luovutuspäivän valitsemisesta? Salipäivänä vai salipäivän jälkeisenä vai pitäisikö olla enemmän väliä vai onko tuolla oikeasti merkitystä?

Makuasia ja henkilökysymys, mutta itse menisin luovuttamaan kevyellä viikolla ja/tai en tekisi kunnon treeniä kuin vasta parin päivän kuluttua luovutuksesta.

Eikös tuossa luovutuksessa oo joku painoraja? Joskus äiskältä kuulin sellasta... Isi ja äiti käy kovastikin verta luovuttamassa, mä pelkään niitä piikkejä... :(

Liian alhaisen hemoglobiinin takia (noin 100) ja veren heikkojen hyytymistekijöiden takia en voi luovuttaa verta vaikka kuinka haluaisin. Kerran olen ollut katsomassa kun kaveri luovutti ja veren näkeminen siinä pussissa alkoi jostain syystä heikottaa. Neuloja en pelkää enkä verta normaalisti mutta isojen määrien näkeminen onkin sitten ihan toinen juttu.

-pipsa- sanoi:
Eikös tuossa luovutuksessa oo joku painoraja? Joskus äiskältä kuulin sellasta...

Joo, 50 kg pitäis vähintään painaa. Yritin eilen pitkien pyhien edellä tarjota vertani, mutta Hb-pikamittari näytti ensin 119, siiten 105! :eek: Helmikuussa viimeksi laboratoriossa katsottu Hb oli 135, joten vähän ihmettyttää.. No, ei muuta kuin rautaa naamariin. Automaattisesti napsahti 3 kk:n luovutuskielto. Eli ei muuta kuin siveetöntä elämää viettämään ;)

Alhainen hemoglobiini pitää minutkin, ikävä kyllä, pois luovutuspisteistä. Hemoglobiiniarvot olivat opiskeluvuosina hiljalleen pudonneet alle sadan, ja vaati vuoden rautakuurin saada ne nousemaan normaaleiksi. Kun vihdoin pääsin eroon anemiasta sekä vielä rautatablettien aiheuttamista vatsanväänteistä, päätin että verenluovutus on katkolla omalla kohdallani. Samaa suositteli lääkärikin.

Kävin luovuttamassa keskiviikkona ja yllätyksekseni huomasin, että naisten luovutusten väliä on nostettu kolmeen kuukauteen. Ei sillä että juuri koskaan olisin sen useammasti siellä käynytkään. Nytkin tuli lähemmäs vuosi edellsestä kerrasta, kun leikkauksen jälkeen oli varoaika puoli vuotta ja sitä ennen olin käynyt kesällä...

Joo, mutta noissa ohjeissa taitaa olla niin, että sama päivänä - siis luovutuksen jälkeen - pitää ottaa rauhallisesti eikä saisi harrastaa raskasta liikuntaa tai saunoa tms. Itse kävelin sieltä luovutuksen jälkeen pari km pankkiin. Sekin vähän alkoi heikottaa, että en kyllä mitään lenkkiä tai punttia alkaisi vetää... Ja kyllä se mielestäni vähän heikoksi vetää vielä seuraavanakin päivänä.

Helga sanoi:
Joo, 50 kg pitäis vähintään painaa.
Njaah... Voi olla aika rajoilla et voin luovuttaa... En tiiä kyllä uskaltaisinko edes, neuloista on niin kamalat traumat. :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom