Verenluovutuksesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Emmah
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Viimeksi kävin verenluovutuksessa ihan ex tempore - suoraan punttisalilta. Kyllä täyttyi pussi nopeasti, kun oli hauistreeni alla :D. Samana päivänä luovutuksen jälkeen oon aina ohjeiden mukaisesti ottanut rauhallisesti. Seuraavana päivänä taasen ihan normaalit treenit. Varmaankin ihan yksilöllistä, mutta mulla ei ole onneksi ikinä tullut pienintäkään heikotusta luovutuksen jälkeen. Pitäisi käydä useammin, mutta ei muka ikinä ehdi... :anssi:

Treenien jälkeen, vaikka samana päivänä, mutta ei koskaan ennen. Kerran olen minäkin kokeillut treeniä luovutuspäivän iltana, ja lähellä oli ettei taju lähtenyt. Onneksi ei ollut kyykkypäivä. No, opinpahan jotain tästäkin kokemuksesta :rolleyes: .

Pari päivää siinä sitten on hieman hento olo, happi ei oikein kulje ja hatuttaa. Varsinkin aikidoharjoituksissa tämä alkaa olla aika kiusallista; toisaalta tällainen huonokuntoisuusjakso tsemppaa kummasti pitämään yllä kovaa aerobista kuntoa :whip: .

Pitää vain treenata kevyemmin ja syödä hyvin, kyllä se siitä sitten. Nytkin kun tiistaina kävin, alkoi treeni sujua vasta perjantaina, ja tänään olen jo valmis vaikka mihin.

Pari kertaa olen elämäni aikana luovuttanut verta. Kolmannella kerralla oli hemoglobiini (110) niin alhaalla ettei verta sitten otettu. Yleensä mulla on kyllä ollut ihan hyvät veret, mutta tuolloin arvot oli jostain syystä romahtaneet.

Hemoglobiini olis nykyisin taas kohillaan ja ihan mielellään menisin luovuttamaan, mutta nyt taas luovutus on mahdotonta mun beetasalpaajalääkityksen vuoksi.

Tarkoitus olisi mennä lähiaikoina.
Samoin. Pieni vaiva - iso ilo joillekkin.
Pari kertaa on kesän aikana tullut textari veripalvelusta, mut en oo viä saanu aikaseksi mennä luovutukseen.
Mitenköhän pitkä väli pitää olla, jos on ottanut tatskan?

Mitenköhän pitkä väli pitää olla, jos on ottanut tatskan?

Tähystystutkimuksen, verensiirron sekä tatuoinnin tai lävistyksen ottamisen jälkeen tulee uusien sääntöjen mukaan odottaa puoli vuotta ennen verenluovutusta

Lähde: www.veripalvelu.fi

Täytyy kyllä itsekin käydä tuossa syksymmällä, kun olen taas verenluovutuskelpoinen.

Koitin käydä luovuttaa, mut ne tökkäs iha päin hevonhelvettiä ja ei sitte tullu luovutuksesta yhtikäs mitään. Sano vaa, että tuu joskus toiste uusiks. En oo jaksanu mennä vielä enkä sais ees luovuttaa nyt 3kk.

Voikohan johtua verenluovutuksesta.. tuntuu että olen nyt ollut entistä väsyneempi ja jotenkaa mihinkään ei jaksaisi ryhtyä. Kävin luovuttamassa toista kertaa pari viikkoa sitten. Hemoglobiini oli laskenut 155->135. Sain kuitenkin luvan luovuttaa. Söin jo tässä välissä yhden levyn rautatabletteja, ja tänään otin taas yhden.

Tai ehkä tänään vaan tuntuu siltä, että jokin mättäisi :rolleyes:
Voihan kyseessä olla vaikka.. noh vaikka hormoonit, mutta toisaalta syy saattaisi ihan hyvin löytyä myös verenluovutuksestakin.

Olen jo pitkään meinannut luovuttaa verta. Meillä ei täällä ole veripalvelua vaan käyvät pari kertaa vuodessa. Mies luovuttaa verta, viimeksi käynyt joulun tienoilla Mua on jarruttanut sellainen että mulla on ihan lapsena ollut veritauti josta en sitten ole ollut varma vaikuttaako se luovuttamiseen. Mitään ongelmia siitä ei siis ole ollut nyt enää kahteenkymmeneen vuoteen. Nyt tosin pitää odotella ens vuoden puolelle kun keväällä otin napalävistyksen ja pari viikkoa sitten tatuoinnin. Mies meinaa kohta puoliin ottaa uuden tatuoinnin ja mullakin sellainen on suunnitteilla. Joten pitää kattoo milloin taas ollaan luovutuskelpoisia yksilöitä :)

ja näköjään myös synnytyksen jälkeen pitää pitää 12kk tauko, eli seuraava mahis joskus ens maaliskuussa mulla.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Meen heti kun on mahdollista, oon käynyt säännöllisesti kun on aika korkea yleensä tuo hb, jotta on suositeltu että käy ihmeessä. Nyt vaan on vielä "karenssia" raskauden jäljiltä vähän jäljillä :D

Voikohan johtua verenluovutuksesta.. tuntuu että olen nyt ollut entistä väsyneempi ja jotenkaa mihinkään ei jaksaisi ryhtyä. Kävin luovuttamassa toista kertaa pari viikkoa sitten. Hemoglobiini oli laskenut 155->135. Sain kuitenkin luvan luovuttaa. Söin jo tässä välissä yhden levyn rautatabletteja, ja tänään otin taas yhden.

Tai ehkä tänään vaan tuntuu siltä, että jokin mättäisi
Voihan kyseessä olla vaikka.. noh vaikka hormoonit, mutta toisaalta syy saattaisi ihan hyvin löytyä myös verenluovutuksestakin.

Enpä oikein usko että tuo pelkästä verenluovutuksesta johtuu. Rautaakin on mimmissä kuin pienessä veturissa, ja vaikka lasku kieltämättä onkin melkoinen (3 kk aikana?) niin ihan normaali tuloshan tuo on. Itselläni hb on aina suunnilleen 125-135 ja mitä se nyt sitten laskeekin verenluovutuksessa, väsymystä tms. on ollut vain parin päivän ajan.

Mutta taas kerran tuppaa ketuttamaan kun oikein kutsuttuna menin - ja hb 117! Eikä olo olisi voinut olla parempi kuin silloin oli ja sen jälkeenkin on ollut. Nyt on vielä toista kuukautta karenssia jäljellä. Mutta toisaalta, onpa se vain mukavaa tämäkin tietää, kummasti tulee kohenenltua ruokavaliotaan.

Täytyy kyllä itsekin käydä tuossa syksymmällä, kun olen taas verenluovutuskelpoinen.

Nostetaan taas ylös jos vaikka joku sais kipinän käydä luovuttamassa! Itse kävin eilen kun tuli puoli vuotta leikkauksesta täyteen. Hemoglobiini oli 142, eikä tällä kertaa tarjottu rautatabletteja.

Eli kipin kapin kaikki hengenpelastushommiin!

Enpä oikein usko että tuo pelkästä verenluovutuksesta johtuu. Rautaakin on mimmissä kuin pienessä veturissa, ja vaikka lasku kieltämättä onkin melkoinen (3 kk aikana?) niin ihan normaali tuloshan tuo on. Itselläni hb on aina suunnilleen 125-135 ja mitä se nyt sitten laskeekin verenluovutuksessa, väsymystä tms. on ollut vain parin päivän ajan.

Aaa. Nyt vasta huomasin, että vastauskin oli tullut :nolo: No tuo väsymys on mennyt onneksi ohi. Tiedä mikä sitten oli.

Kuukauden päivät olisi vielä edessä, ja sitten taas luovuttamaan... :thumbs:

Eli kipin kapin kaikki hengenpelastushommiin!

Huomenna olikin tarkoitus kävästä "tiputuksessa" kun on muutenkin lepo päivän aika :) Edellisestä kerrasta onkin jo melkein 9 kk...:nolo: (siis luovutuksesta). Oon yrittänyt käydä edes kerran vuodessa vaikka inhoan ja kammoan neuloja yli kaiken mutta osaavien hoitajien käsissä ja hyvän asian takia se ei oo niin sietämätöntä;)

Käyn kyllä silloin kun en ole uusien tatuointien takia karanteenissa. Veriryhmääni A+ tarvitaan paljon ja sitä on usein alle tavoitteen, koska se on yleisin joten sitä kuluukin paljon. Vasen kyynärtaive saa aina kärsiä, koska oikeasta ei ole tämän elämän aikana löytynyt suonta - verinäytteitä on vedetty kyynärpäästä, ranteesta ja rystysten välistä.

Mizzimkin on nyt hengenpelastaja:lol2: . Hemoglobiini oli 154, nyt alempi hetkenaikaa. Pidempään tuotakin suunniteltu, vihdoin sain toteutettua. Tahtoi vaan suoni painua kasaan jatkuvasti. Suoraan salilta menin, kun ei kerran jälkeenpäin saa:rolleyes: .

Huoh, toivottavasti en koskaan joudu luovuttamaan verta minkään hemoglobiinin tai muun takia. Voikohan sinne verenluovutuspaikalle vain mennä hengailemaan ja katselemaan sitä touhua? Itse olen todella piikki- ja lääkärikammoinen, ja voisin yrittää käydä totuttamassa vähän itseäni.. Joskus piti käydä labrassa kun otettiin verikoe ja hemoglobiini sormenpäästä. Testien jälkeen ajoin pari kilsaa kunnes maailma alkoi muuttua valkoiseksi, joten pysäytin bussipysäkille ja kakostelin naama valkeana ja hiestä märkänä siinä jonkin vartin. Lukiossa terveystiedon tunnilla käynyt sama juttu :nolo: Verenluovutustilanteessa luultavasti pyörtyisin ennen kuin saatais edes piikkiä suoneen :D

aliEn: Kävin keskiviikkona mittauttamassa hemoa spr:n tädillä ja mainitsin että luovutus kiinnostaa, mutta ollut ongelmia hemon kanssa ja piikkikammoa on..sanoi siihen että sinne saa mennä katsomaan eikä kukaan pakota luovuttamaan. Saa peruakin, jos tuntuu pahalta :) Että mene vain vilkuilemaan.

Mä olen useesti ollut katsomassa kun äitee on luovuttanut eikä se mitenkään hirveältä toimenpiteeltä vaikuta. Itse olisin reilun vkon päästä ollut menossa mutta tuota kaavaketta tutkiskellessa tajusin että karanteeniin varmaan lykkäävät..saa nähdä. Nyt kun kerrankin hemoa riittäis! Ollut melkee 10 vuotta siellä +/-120 mutta nyt olikin jo 142! :) Tekis mieli avustaa omalla verellään.

Voikohan sinne verenluovutuspaikalle vain mennä hengailemaan ja katselemaan sitä touhua?
Tokkopa siellä ketään ulos heitetään tai väkisin petiin kellistetään. On kai melkein aina ollut paikalla joku hengailijakin.

Itsekin olin aloittaessani varsin piikkikammoinen, ja juuri sen takia aloin käydä luovuttamassa :perrrrvo:. Kammo muuten johtui eräästä kouluterveydenhoitajasta, joka tempaisi peukalon halki verinätteen merkeissä -kiitti vaan. Mutta kehitys kehittyy ja niin uskomatonta kuin se onkin, ei verinäytteen ottaminen tunnu tavallisesti yhtään nykyisillä härveleillä. Ja luovutus sinänsä - kumma kyllä, jumalattoman kokoisen äimän änkeäminen kyynärtaipeeseen ei tunnu yhtään niin pahalta kuin näyttää. Se on kyllä myönnettävä että vähän äklöähän se on loikoa divaanilla ja vuotaa verta... mutta lepohetki herkkujen ja päivän lehden parissa tasaa oloa kummasti.

Itse menen taas ensiviikolla ottamaan hieman piikkisiedätyshoitoa. Olisi 14. kerta edessä, jos vain hemoglobiinit riittävät.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom