Verenluovutuksesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Emmah
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Jopas on kumma jos omega3 estää verenluovutuksen. Luin veripalvelun sivujakin äsken, eikä siellä kirjoitettu asiasta mitään. Luulis kyllä luovuttajien määrän vähentyvän aika paljon jos tällä perusteella aletaan luovuttajia karsimaan.

No mä olin kans ihan äimän käkenä. Oon käynyt 20 kertaa luovuttamassa, ja omega-3-kapsuja syönyt varmaan 2 vuotta. Nyt otti hoitsu puheeks ja kaivo paksun mapin ja sano, että lääkelaitos sanoo näin. En tosiaan ruvennu väitteleen, kun aattelin, että otan "korkeemmalta taholta" selvää. Selvästi muija luokitteli nuo omegakolmoset luontaistuotteiks, mikä on aika hassua, koska saahan saman määrän esim. pellavansiemenöljystä tai kalasta!! On voinu tulla joku väärinkäsitys. Toisaalta, kyllä ne kapselit verenhyytymiseen vaikuttavat..

No onpas ihme juttu, en oo kyllä aikasemmin kuullutkaan, että omega3:n syöminen olis este verenluovotukselle. Maalaisjärki sanoo tähän asiaan, että mitenkäs tuo kalan syönti? Jos meinaan on hirmunen kalan ystävä :rolleyes: Mutta pitää tosiaan kysyä hoitotädeiltä asiasta, kun maanantaina ajattelin mennä luovuttaan verta... Täällä nimittäin kanssa syödään omega3:sta!

Verenluovutus

En ole koskaan käynyt verta luovuttamassa ... yleensä toi mun veren hemoglobiinipitoisuus on ollut melko alhainen (sellasta 116) ja aika monta rautakuuria on tullut syötyä (sit se on noussut sinne 126 hujakoille), joten ennen luovutusta pitäs kuurilla olla et rajoille yltäs. Veriryhmänä mulla on toi AB ... voin ottaa kaikilta vastaan, mutta voin antaa vain AB+ tai AB- veriryhmille ... ymmärtääkseni ... ja sehän on harvinaisin veriryhmä Suomessa ... omasta rh:sta ei ole tietoa. Täytyy kyl joku kerta käyä luovuttamassa ... jos arvot sattuisivat menemään yli 125 ... täl hetkellä SPR:n sivuilla näytti AB-varastot olevan ainoina reilusti yli tavoitteen.

Toi omega3 juttu on kyllä yllätys, mutta toisaalta ihan järkeenkäyvää: kalaöljyn yltiöpäinen napsiminen kun heikentää veren hyytymistekijää (mustelmia tulee helpommin, verta vuotaa nenästä, kuukautisvuodon määrä voi kasvaa).

Vaikka tästä ei olisi luovuttajalle mitään ongelmaa (esim. hemoglobiini on hyvä, ei verenvuototaipumusta) niin se saattaa olla vastaanottajalle vaarallista jos haavat eivät menekään umpeen.

Kalasta tuon suositellun omega3 määrän saanti ei ilmeisesti ole kovin helppoa kun sitä pitäisi syödä monta sataa grammaa per päivä - harva syö ja siksi sitä ei tuossa verenluovutuksen yhteydessä varmaan kysytäkään. Pillerit ovat toinen juttu kun niitä on niin helppo napsia.

Silti vähän tuntuu, että ns. normaalikäytössä omega3:n kieltäminen on turhaa, mutta eihän sitä tiedä jos verenluovutuksessa ravaa ties mitä huru-ukkoja, jotka vetää kalaöljyä suoraan pullosta. Tai sitten ei... tiedä häntä.

Oho, olipas yllättävä juttu tosiaan tuo omega3-kielto - hyvä, että sattui silmään tämä ketju, kun aioin mahdollisesti mennä lähitulevaisuudessa verta luovuttamaan! Taitavat olla omega3-kapselit juuri sopivasti loppu, joten ostankin niitä lisää vasta luovutuksen jälkeen.

Kysäisin Veripalvelun sairaanhoitajalta, ja hän sanoi että tässä on tulkittu sääntöjä liian tiukkapipoisesti. Todellisuudessa Omega-kapseleista ei pitäisi ilmeisesti tulla luovutuskieltoa eikä niitten syömistä tarvitse rajoittaa. Ihan fiksua, sillä muutenhan pitäisi kieltää kalan syöminenkin ennen luovutusta :D
Asiasta saa lopullisen varmuuden soittamalla Veripalvelun luovuttajalääkärille (Hgissä (09) 580 1322) joka voi purkaa mahdollisesti koneelle syötetyn luovutusrajoituksen.

Kiitos tiedosta. Syön omega 3- kapseleita ja olen kohtuullisen ahkera luovuttaja ollut, eikä täällä maalla, missä veripalvelu käy kierroksellaan kutsu tule aina niin aikaisin, että ehtisi lopettaa ajoissa. Ja olisi luullut, että jos se on ehdoton kielto, niin siitä olisi ollut maininta veripalvelun sivuilla.

Mäkin kävin pitkästä aikaa luovuttamassa verta, ja kiinnitin huomiota muutoksiin terveystietokyselyssä. Vitamiineista ei kukaan kysynyt mitään, tosin en omega3-kapseleita käytäkään, joten ei koske minua mahdollinen rajoitus. Flaksikaranteeni oli pidennetty kahdesta kolmeen kuukauteen ja tatuointi yms. -varoaikaa lyhennetty vuodesta puoleen. Myös kysymys 15 pisti silmään.

15. Oletko itse tai onko seksikumppanisi koskaan käyttänyt, vaikka vain kerran, neulalla pistettäviä huumeita tai huumaavia lääkeaineita, anabolisia steroideja tai hormoneja ilman lääkärin määräystä?

Kysymyslomake

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Wendy sanoi:
15. Oletko itse tai onko seksikumppanisi koskaan käyttänyt, vaikka vain kerran, neulalla pistettäviä huumeita tai huumaavia lääkeaineita, anabolisia steroideja tai hormoneja ilman lääkärin määräystä?

Hmmm. Vaikka asia ei itseäni koskekaan, niin olisi silti ihan periaatteen vuoksi mielenkiintoista tietää, miten tätä kohtaa mahdetaan käytännössä tulkita, ts. jos henkilön X kumppani olisi vaikkapa nuoruudessaan ottanut muutaman kuurin, joihin olisi kuulunut myös piikitettäviä steroideja, miten pitkäksi aikaa tämä tekee henkilöstä X (tai hänen kumppanistaan) luovutuskelvottoman. Ja sama pätee tietenkin myös piikkihuumeisiin, tuhoaako yksi/muutama kokeilu (joko oma tai kumppanin) koko verenluovutusuran?

Tuo tatska- ja lävistysvaroajan lyhentäminen on mielestäni ihan järkevää, sillä kyllähän sekä HIV:n että hepatiitin pitäisi jo puolen vuoden kuluttua näkyä verikokeessa ihan yhtä luotettavasti kuin vuodenkin kuluttua, jos niikseen tulee.

Nauratti, kun tuossa on kuukautiskuppisäie aika lähellä...:D

En ole minäkään ikinä verta luovuttanut - hemoglobiini on tosin aina ollut korkea. Nykyään vähän matalampi, jossain 154 tienovilla. Aiemmin olen ollut vähän alipainoinen, joten en ole saanut luovuttaa, nyttemmin löytyi verestä hyytymistekijähäiriö, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että veri hyytyy nopeammin kuin normaalisti ihmisillä. Luulisin, että tämä pistää minut ulos tuosta verenluovutushommasta lopullisesti - en ole silti varma, mutta luulisin. :/

Gillyanne sanoi:
...tuhoaako yksi/muutama kokeilu (joko oma tai kumppanin) koko verenluovutusuran?

Mä olen miettinyt tätä myös, koska kaikissa kohdissa se ruksi "väärällä puolella" ei välttämättä estä luovuttamista, kunhan vastaukset lisäkysymyksiin on ok. Yhdessä kysymyksessä kysytään miesten välisen seksin harrastamisesta. Tuntuu aika syrjivältä, jos esim. koko ikänsä yksiavioisessa suhteessa elänyt, terve homopariskunta ei kelpaa luovuttajaksi...

Gillyanne sanoi:
Hmmm. Vaikka asia ei itseäni koskekaan, niin olisi silti ihan periaatteen vuoksi mielenkiintoista tietää, miten tätä kohtaa mahdetaan käytännössä tulkita, ts. jos henkilön X kumppani olisi vaikkapa nuoruudessaan ottanut muutaman kuurin, joihin olisi kuulunut myös piikitettäviä steroideja, miten pitkäksi aikaa tämä tekee henkilöstä X (tai hänen kumppanistaan) luovutuskelvottoman. Ja sama pätee tietenkin myös piikkihuumeisiin, tuhoaako yksi/muutama kokeilu (joko oma tai kumppanin) koko verenluovutusuran?

En tiedä miten noitten steroidien kanssa toimitaan, mutta kun veripalvelussa ollaan aika tiukkoja (ja ihan hyvä niin, Suomessa on ehkä maailman turvallisimmat verivalmisteet sen vuoksi) niin voisin veikata että samaan tapaan kuin jos kyseessä olisi huumeet. Eli piikkihuumeiden käyttö tekee henkilöstä muistaakseni loppuiäkseen luovutuskelvottoman. Tällaisen henkilön kumppani on karenssissa käsittääkseni 12 kuukautta siitä kun on viimeksi ollut sukupuolisuhteessa hänen kanssaan.

Ja muistakaa sitten että lävistykset eivät ole luovutuksen este kunhan ne on otettu suomalaisessa firmassa steriilein välinein :)

Täällä erittäin neulakammoinen luovuttaja. Neulainho onkin yksi painava syy muiden joukossa miksi luovutan. Kuulun koulukuntaan: kaikken mikä ei tapa tottuu. Mielummin totun nyt kun joudun täydelliseen paniikkiin sitten kun oikeasti on pakko esim sairaalareissun vuoksi kun varmasti on muutakin ajateltavaa. (Neulakammo ennen totuttelemista oli tyyliin: pulssin nousu 178:saan pelkästä neulan näkemisestä...)

Olen myös huomannut että säännöllinen luovuttaminen on mulla poistanut järkyt migreeni-kohtaukset joita aikaisemmin oli 6kk/vuosi.

Tärkein syy kuitenkin on että niin pienellä vaivalla voi kenties autta tarvitsevaa. Kiitos tosta luuydinluovutus-infosta, täytyy tarkistaa jospa minut siihen kelpuutettaisiin.

Kaikille helsinkiläisille tiedoksi/muistutukseksi että yksi luovutuspiste löytyy ihan keskustasta yrjönkadulta.

Gwyneth sanoi:
Olen myös huomannut että säännöllinen luovuttaminen on mulla poistanut järkyt migreeni-kohtaukset joita aikaisemmin oli 6kk/vuosi.

Tämähän mielenkiintoista. Osaatko sanoa, miten kauan olit luovuttanut säännöllisesti (ja miten säännöllisesti?), että migreenikohtaukset loppuivat?

Sulimaani: Kyllä ne muistaakseni melkein heti loppui kun kolme vuotta sitten alon luovuttamaan säännöllisesti (3-4kertaaa/vuosi). Migreenejä on siitä lähtien ollut kaksi(sitä ennen sis 6/vuosi). (mun migreenit sellasia että täytyy maata pilkkopimeessä sikiöasennossa ja pitää itsestä kiinni kun tuntuu siltä että muuten lohkee (kun mandariini :D )).

Suunnitelmissä ei ole mennä vähään aikaan luovuttamaan, kun tuota piikkikammoa on vaikka muille jakaa. Veriryhmäni on AB. Se tuskin on korvaamaton kenellekään, kun vain toinen AB voi käyttää sitä. AB veriryhmälle sensijaan käy kaikki veri..

Kuori sanoi:
Suunnitelmissä ei ole mennä vähään aikaan luovuttamaan, kun tuota piikkikammoa on vaikka muille jakaa. Veriryhmäni on AB. Se tuskin on korvaamaton kenellekään, kun vain toinen AB voi käyttää sitä. AB veriryhmälle sensijaan käy kaikki veri..

Ei tuo asia ole ihan niin yksinkertainen kuin mitä biologian tunnilla on opetettu. Teoriassa tuo asia on niinkuin Kuori kirjoittaa, mutta käytäntö on toinen. Muuta kuin oman veriryhmän verta annetaan vain äärimmäisessä hätätilanteessa, silloin kun ihminen vuotaa niin paljon, että ilman pikaista verensiirtoa hän kuolisi. Tällöin voidaan hätätilanteessa käyttää esim. O- -verta, mutta siirrytään heti potilaalle "oikeaan vereen", kun sopivuuskokeet on ehditty tehdä.

Eikä automaattisesti esim. A+ -veri sovi A+-veriryhmän omaavalle ihmiselle. Siksi ennen verensiirtoa tehdään AINA (paitsi äärimmäisessä hädässä siis) sopivuuskoe, koska veressä voi olla muitakin vasta-aineita, kuin nämä tunnetuimmat a, b ja rhesustekijä.

EDIT: Kuori! Käymällä verenluovutuksessa voisit siedätyshoidattaa tuota piikkikammoasi :)

Helga sanoi:
Ei tuo asia ole ihan niin yksinkertainen kuin mitä biologian tunnilla on opetettu. Teoriassa tuo asia on niinkuin Kuori kirjoittaa, mutta käytäntö on toinen. Muuta kuin oman veriryhmän verta annetaan vain äärimmäisessä hätätilanteessa, silloin kun ihminen vuotaa niin paljon, että ilman pikaista verensiirtoa hän kuolisi. Tällöin voidaan hätätilanteessa käyttää esim. O- -verta, mutta siirrytään heti potilaalle "oikeaan vereen", kun sopivuuskokeet on ehditty tehdä.
No eipäs tullut ajateltua loppuun..Tiedän, että oman tyyppinen veri on aina ensisijaista, mutta jotenkin muistelin osan muistakin veriryhmistä kelpaavan muutenkin, kuin pelkästään hätätilanteessa.

Helga sanoi:
Kuori! Käymällä verenluovutuksessa voisit siedätyshoidattaa tuota piikkikammoasi :)
Paljon mahdollista. Ensimmäisen kerran lähtemisessä vain on ne omat ongelmansa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom